Yıl: 2012 Cilt: 11 Sayı: 39 Sayfa Aralığı: 322 - 346 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği

Öz:
Üniversite kavramı, dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemine dikkat çekilen, farklı bakıs açılarından uzun yıllardır tartısılan bir kavram olma özelliğini korumaktadır. Süreç içerisinde yapılan tartısmalar dünyadaki gelismelere kosut olarak yön değistirse de, konuya verilen önemde herhangi bir azalma olmamıstır. Konunun önemsenmesinin temelinde kurulusundan günümüze üniversite kurumunun toplumsal yasamın gelisimine etkilerinin ve bu kurumdan olan sosyo-ekonomik beklenti düzeyinin yüksek olması yatmaktadır. Türkiye’de her ile bir üniversite kazandırılmaya iliskin sürdürülen yoğun çalısmalar hedefine ulasmıs ve 2006-2008 aralığında arka arkaya kurulan 41 devlet üniversitesi ile artık Türkiye’nin her ilinde bir üniversite bulunması sağlanmıstır. Bunun en önemli getirilerinden birisinin, bölge halkının artık okuyabilme adına kendilerine uzak saydıkları yerlesim yerlerine gitmemeleri ve eğitimlerini kendi memleketlerinde sürdürebilme imkanı verilmis olduğu söylenebilir. İste bu söylemler paralelinde bu makalede yeni açılan üniversitelerin, kurulduğu sehire olan etkileri, sehrin sosyal ve kültürel yasamına neler kattığı ve bir kültür yuvası olan üniversitelerin sehir insanlarının ve gençlerinin hayatlarında nasıl bir değisime sebep olabileceği, Mus Alparslan Üniversitesi’nin ve Bitlis Eren Üniversitesi’nin çesitli bölümlerinden seçilen 100’er, toplam 200 öğrenciyle yapılan anketler sonucunda SPSS veri çözümleme tekniği ile analiz edilmeye çalısılacaktır. Yine bu analizler bağlamında üniversite öğrencilerinin hem il, hem bölge hem de bulundukları üniversite hakkında neler düsündükleri; siyasal, toplumsal ve kültürel sorunlar ve bu sorunların çözümleri hakkında neler düsündükleri de irdelenecektir. Bu açıklamaların ısığında ise yeni açılan iki üniversite ile alakalı bilgiler karsılastırmalı olarak anlatılacak ve bu bilgiler neticesinde genel bir değerlendirme yapılacaktır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan, T. (1979). Siyasal Toplumsallasma. Ankara, Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bilgin, N. (1994) Kimlik Sorunu. İzmir, Ege Yayın Evi.
  • Black, T. R. (2002) Understanding Social Science Research, Sega Pub., Londra, Second Edition.
  • Bourdieu, P. (2003) Düsünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, çev: Nazlı Öktem, İletisim Yayınları. İstanbul.
  • Bourdieu, P. (2006) Pratik Nedenler, çev: H. Uğur Tanrıöver, Hil Yayınları. İstanbul.
  • Büyüköztürk, S (2004) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara, Pegem Yayınları.
  • Centra, J. (1993). Reflective Faculty Evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Cüceloğlu, D. (1987) İnsan İnsana. İstanbul, Altın Kitaplar.
  • Çağlar, A. (1992) “Çağdas Yükseköğretim ve Türk Üniversitelerinin Yeniden Yapılanması,”
  • Çağdas Eğitim Çağdas Üniversite (Ankara: Basbakanlık Yayını), s, 156-174.
  • Çitil, M. vd. (2006) Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Profilleri ve Basarılarını Etkilediğine İnandıkları Faktörler; K. S. Ü. Örneği Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 2, ss, 69-81.
  • Gökçe, B. Ortaöğretim Gençliğinin Beklenti ve Sorunları. Ankara. MEB Yayınları.
  • Doğan, M. (2003) “Yükseköğretim Yasası ve Yükseköğretimin Sorunlarına Bazı Yaklasımlar,” http://yunus.hacettepe.edu.tr/~dogan/ 23.html (23.11.2003).
  • Ersoy, E. (2009) “Cinsiyet Kültürü İçerisinde Kadın ve Erkek Kimliği” Fırat Üniversitesi SBD, Cilt: 19, Sayı: 2, s, 209-230.
  • Ertuğrul, H. (1992) “Çağdas Eğitim Çağdas Üniversite”, Çağdas Eğitim Çağdas Üniversite (Ankara: Basbakanlık Yayını), s, 81-99.
  • Günay, Ü. (1986) “Modern Sanayi Toplumlarında Din I”, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı.3, Kayseri.
  • Güldü, Ö.-Kart, M. E. (2011) “Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Siyasal Tutumlar”, AÜ SBF Dergisi, 64/3. Erisim (20.08.2011) için: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler /42/998/12144.pdf
  • Güvenç, B. (1996) Kültür ve Demokrasi. Ankara, Gündoğan Yayınları.
  • Karaduman, S. (2010) Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüsümü” Journal of Yasar University, 17(5), s, 2886-2899.
  • Karasar, N. ( 2000 ).Bilimsel Arastırma Yöntemi. Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Keane, J. (1991). Medya ve Demokrasi ( çev.H.Sahin). İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Keles, R. (1976). Toplum Bilimlerinde Arastırma ve Yöntem. Ankara, TODAİE.
  • Koç,M.,vd., (tarihsiz) “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Basarı İle Problem Alanları Ararsındaki iliski” http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi =TSOS& ano=46174_97a90368a0ed88ae5905ef32f8c2a011 Erisim tarihi: 03.03.2011.
  • Kümbetoğlu, B. (2008) Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Arastırma. İstanbul. Bağlam Yayınları.
  • Mardin, S. (2007) Din ve İdeoloji, İstanbul, İletisim Yayınları.
  • Mardin, S. (1992) Siyasal ve Sosyal Bilimler. İstanbul, İletisim Yayınları.
  • Lowry, R. C. (1999) “The Effects of State Political Interests and Campus Outputs on Public University Revenues,” Economics of Education Review, No: 20, www.elsevier.com/locate/econedurev, (22.10.2005), s, 105-119.
  • Milburn, M.A. (1991). “Persuasion and Politics”. The Social Psychology of Public Opinion.
  • California: Brooks/Cole Publishing Company Pacific Crove.
  • Öncü, A. (1976). Örgüt Sosyolojisi. Ankara, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları.
  • Özçelebi, O.S.-Cebecioğlu, N.S. (1990). Okuma Alıskanlığı ve Türkiye. Milliyet Yayınları. İstanbul.
  • Özgüven, İ. E. (1992) “Üniversite Öğrencilerinin Sorunları ve Basetme Yolları”, H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 7, ss, 5-13.
  • Özgüven, İ. E. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. PDREM Yayınları, Ankara.
  • Palabıyık, A. (2011) “Hosgörebil(eme)menin Metaforları: Muhafazakârlık ve Laiklik”, Zaman. 24.10. 2010.
  • Poyraz, T. vd., (2003) “Üniversite Gençliğinin Sosyal Sorunlara Bakısı”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:20, Sayı: 1, ss, 1-32.
  • Saatçioğlu, Ö. (1992) “Türkiye’de Çağdas Eğitim ve Çağdas Üniversite Konusunda Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nin Görüs ve Öneriler,” Çağdas Eğitim Çağdas Üniversite (Ankara: Basbakanlık Yayını), s, 269-282.
  • Smith, A. D. (1996) Toplumsal Değisme Anlayısı (çev.Ü.Ozkay). Ankara, Gündoğan Yayınları.
  • Sahin, M.-Yıldırım, E. (2006) Küresellesen Dünyada Üniversiteler, Selale Yayıncılık. İstanbul.
  • Taplamacıoğlu, M. (1962) “Yaslara Göre Dinî Yasayısın Siddet ve Kesafeti Üzerine Bir Anket”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.10, Ankara.
  • Therborn, G. (2008) İktidarın İdeolojisi İdeolojinin İktidarı, çev: İrfan Cüre, Dipnot Yayınları. Ankara.
  • Tüzmen, H., Meder, M. (2002) “Pamukkale Üniversitesi Öğrencilerinin Toplumsal, Ekonomik ve Siyasal Eğilimleri Üzerine Bir Arastırma”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl:2002 (1) Sayı:11, ss, 128-149.
  • Yeğen, M. (2003) Devlet Söyleminde Kürt Sorunu, İletisim Yayınları. İstanbul.
APA Koç Y, PALABIYIK A (2012). Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. , 322 - 346.
Chicago Koç Yunus,PALABIYIK Adem Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. (2012): 322 - 346.
MLA Koç Yunus,PALABIYIK Adem Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. , 2012, ss.322 - 346.
AMA Koç Y,PALABIYIK A Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. . 2012; 322 - 346.
Vancouver Koç Y,PALABIYIK A Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. . 2012; 322 - 346.
IEEE Koç Y,PALABIYIK A "Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği." , ss.322 - 346, 2012.
ISNAD Koç, Yunus - PALABIYIK, Adem. "Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği". (2012), 322-346.
APA Koç Y, PALABIYIK A (2012). Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 11(39), 322 - 346.
Chicago Koç Yunus,PALABIYIK Adem Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 11, no.39 (2012): 322 - 346.
MLA Koç Yunus,PALABIYIK Adem Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.11, no.39, 2012, ss.322 - 346.
AMA Koç Y,PALABIYIK A Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2012; 11(39): 322 - 346.
Vancouver Koç Y,PALABIYIK A Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2012; 11(39): 322 - 346.
IEEE Koç Y,PALABIYIK A "Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 11, ss.322 - 346, 2012.
ISNAD Koç, Yunus - PALABIYIK, Adem. "Üniversite gençliğinin toplumsal ve siyasal sorunlara bakısı: Mus Alparslan Üniversitesi ve Bitlis Eren Üniversitesi öğrencileri örneği". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 11/39 (2012), 322-346.