Yıl: 2012 Cilt: 37 Sayı: 164 Sayfa Aralığı: 45 - 56 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri

Öz:
Araştırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimlerini betimlemektir. Araştırma grubu Türkiye genelinde internet bağlantısına sahip ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarından gönüllülük esasına göre seçilen 203 yöneticiden oluşmaktadır. Ölçme paketinde Spence ve Robbins (1992) tarafından geliştirilen ve Kart (2005) tarafından Türk kültürüne uyarlanan İşkoliklik Envanteri ve araştırmacılar tarafından geliştirilen bir grup soru yer almıştır. Veri toplama süreci internet üzerinden yürütülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri cinsiyet, çalışılan kurum, öğrenim durumu, branş, medeni durum ve görev değişkenlerine göre değişmezken, yaş, kıdem, iş için ayrılan günlük zaman, aylık olarak eve iş götürme sıklığı ve hafta sonu iş için zaman ayırma durumlarına göre değişiklik göstermektedir. Buna göre haftada 50 saatten daha fazla çalışan, ayda evine 5 kez ve daha çok iş götüren ve hafta sonları işi için 5 saat ve üzeri çalışan okul yöneticilerini işkolik olarak nitelemek olanaklıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Workaholic tendencies among school administators employed in primary and secondary schools

Öz:
The purpose of the present study is to describe the workaholic tendencies of school administrators who are working in elementary and secondary schools in Turkey. The research included the use of the Turkish version of the Spence & Robbins Workaholism Inventory (Kart, 2005) and a set of demographic questions developed by the researchers. The data collection process was completed online. The school administrators’ workaholic tendencies did not differ significantly according to gender, work position, and educational attainment levels, branch, school type or marital status. However, statistically significant differences were detected according to age, daily work hours, tendency to take work to home, and spending time for work over weekends. Those who work more than 50 hours in a week, take jobs to home 5 or more times in a month, and spend 5 or more hours for work during weekends can be described as workaholics.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akın, U. ve Oğuz, E. (2010). Öğretmenlerin İşkoliklik ve Tükenmişlik Düzeylerinin İlişkisi ve Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16 (3), 309-327
  • Altun, S. A. (2001). Örgüt sağlığı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, Ö. (2006). En Ünlü İşkolikler. Capital İş & Ekonomi. http://www.capital.com.tr/en-unluiskolikler- haberler/19118.aspx adresinden 01 Şubat 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Burke, R.J. (1999). Workaholism in organizations: Gender differences. Sex Roles, 41, 333-345.
  • Burke, R.J. (2000). Workaholism and divorce. Psychological Reports, 86, 219-220.
  • Burke, R.J., Burgess, Z., & Oberklaid, F. (2003). Workaholism and divorce among Australian psychologist. Psychological Reports, 93, 91-92.
  • Burke, R.J., Matthiesen, S. B., & Pallesen, S. (2006). Personality correlates of workaholism. Personality and Individual Differences, 40, 1223-1233.
  • Burke, R. J., Koyuncu, M., & Fiksenbaum, L. (2007). Workaholism, work and extra-work satisfactions, and psychological well-being among professors in Turkey. The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 9(1). [Online]: Retrieved on February, 28, 2007, at URL: http://www.isgucdergi.org/pdf/ronaldmustafa.pdf
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış (12. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Charming Health Center (CHC). (2007). Workaholism: Getting workaholic implies emotional imba lance. [Online]: Retrieved March, 01, 2007, at URL: http://www.charminghealth.com/ applicability/workaholism.htm
  • Harpaz, I., & Snir, R. (2003). Workaholism. It’s definition and nature. Human Relations, 56 (3), 291–319
  • Kanai, A., & Wakabayashi, M. (2001). Workaholism among Japanese blue-collar employees. İnternational Journal of Stres Management, 8(2), 129–145.
  • Kanai, A. & Wakabayashi,M. & Filling, S. (1996). Workaholism among employees in Japanese corporations: An examination based on the japanese-version workaholism scales. Japanese Psychological Researc, 38(4), 192– 203.
  • Karslı, M, D. (2004). Yönetsel Etkililik (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kart, M.E. (2005). Reability and validity of the workaholism battery (work-batt): Turkish form. Social Behavior and Personality, 33(6), 609–618.
  • Kemeny, A. (2002). Driven to excel: A portrait of Canada’s workaholics. Canadian Social Trends. [Online]: Retrieved February, 11, 2012, at URL http://www.statcan.gc.ca/pub/11-008-x/2001004/ article/6115-eng.pdf
  • Klaft, R.P., & Kleiner, B.H (1988). Understanding workaholics. Business, 38 (3), 37-40.
  • Koyuncu, M., Burke, R.J., & Fixenbaum, L. (2006). Work experience and staticfion of male and female professors in Turkey: Signs of progress? Equal Opputunities International, 25(1), 38- 47.
  • Mckay, J. (2004). Workaholism: Praised or thep of school administators? Journal of Scholarship & Practice, 1(2), 6-10.
  • Mcmillan, L.H.W., O’Driscoll, M.P., & Brady, E. C. (2004). The impact of workaholism on personal relationships. British Journal of Guidance & Counselling, 32 (2), 171- 186
  • Mosier, S.K. (1983) Workaholics: An analysis of their stress, success and priorities (Unpublished MA thesis) University of Texas, Austin, USA.
  • Naktiyok, A., Karabey, C. (2005). İşkoliklik ve Tükenmişlik Sendromu. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), 179-198.
  • Oates, W.E. (1968). On being a workaholic (a serius jest). Pastoral Psychology,19, 16-20.
  • Porter, G. (2001). Workaholic tendencies and the high potential for stress among co-workers. International Journal of Stres Management, 8(2), 147–164.
  • Robinson, B.E (1996). Concurrent validity of the work addiction risk test a measure of workaholism. Psychological Reports, 79, 1313–1314.
  • Robinson, B. E., & Post, P. (1997). Risk of Addiction to Work and Family Functioning. Psyhological Reports, 81, 91–95.
  • Schaufeli, W. B., Taris, T.W., & VanRhenen, W. (2008). Workaholism, burnout, and work engagement: Three of a kind or tree different kinds of employee well-being? Applied Psychology: An International Review, 57 (2), 173-203.
  • Snir, R., & Harpaz, I. (2004). Attitudinal and demographic antecedents of workaholism. Journal of Organizational Change Management, 17, 520–536.
  • Spence, J.T., & Robbins, A.S. (1992). Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results. Journal of Personality Assessment, 58, 160–178.
  • Super, D. E. (1957). A theory of vocational development. American Pschologist, 8 (4), 185–190.
  • Temel, A. (2006). Organizasyonlarda İşkolizm ve İşkolik Çalışanlar. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 8(2), 104–127.
  • Topolnicki, D. (1989). Workaholics: are you one? Psycology Today., 25, [Online]: Retrieved December, 26, 2006, at URL: http://www.highbeam.com/doc/1G1–7983831.html
APA BARDAKCI S, Baloğlu M (2012). İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. , 45 - 56.
Chicago BARDAKCI Salih,Baloğlu Mustafa İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. (2012): 45 - 56.
MLA BARDAKCI Salih,Baloğlu Mustafa İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. , 2012, ss.45 - 56.
AMA BARDAKCI S,Baloğlu M İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. . 2012; 45 - 56.
Vancouver BARDAKCI S,Baloğlu M İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. . 2012; 45 - 56.
IEEE BARDAKCI S,Baloğlu M "İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri." , ss.45 - 56, 2012.
ISNAD BARDAKCI, Salih - Baloğlu, Mustafa. "İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri". (2012), 45-56.
APA BARDAKCI S, Baloğlu M (2012). İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 45 - 56.
Chicago BARDAKCI Salih,Baloğlu Mustafa İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. Eğitim ve Bilim 37, no.164 (2012): 45 - 56.
MLA BARDAKCI Salih,Baloğlu Mustafa İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. Eğitim ve Bilim, vol.37, no.164, 2012, ss.45 - 56.
AMA BARDAKCI S,Baloğlu M İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. Eğitim ve Bilim. 2012; 37(164): 45 - 56.
Vancouver BARDAKCI S,Baloğlu M İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri. Eğitim ve Bilim. 2012; 37(164): 45 - 56.
IEEE BARDAKCI S,Baloğlu M "İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri." Eğitim ve Bilim, 37, ss.45 - 56, 2012.
ISNAD BARDAKCI, Salih - Baloğlu, Mustafa. "İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin işkoliklik eğilimleri". Eğitim ve Bilim 37/164 (2012), 45-56.