Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1023 - 1048 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi

Öz:
Okullarımızda gerçekleştirilen teknoloji entegrasyonu uygulamalarının yansımalarının belirlenmesi, entegrasyon yolunda atılacak adımlara ışık tutması açısından önemlidir. Bu çalışmada bir lisede iki yarıyıl boyunca farklı derslerde 31 öğretmen tarafından kullanılan web tabanlı öğretim ortamlarının okul kültürüne etkisi ortaya konulmaktadır. Okul kültürü, öğretmen ve yöneticilerin düşünceleri, birbirleriyle iletişimleri ve okul için yeni olan bu uygulamanın okulda yayılımı çerçevesinde incelenmiştir. Çalışmada özel durum metodolojisi kullanılmış, nitel ve nicel veriler birlikte değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel veriler, öğretmenler ile yapılan görüşmelerden ve okul yöneticileri ile yapılan mülakatlardan, nicel veriler ise okuldaki öğretmenlere uygulanan anketlerden elde edilmiştir. Ayrıca web tabanlı öğretim ortamından elde edilen kayıtlar da elde edilen diğer verilerin yorumlanmasında kullanılmıştır. Çalışma sonucunda; öğretmen ve yöneticilerin düşüncelerinde ve birbirleriyle olan iletişimlerinde çalışma öncesine göre olumlu değişimler olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte çalışma süresince, web tabanlı öğretim etkinliklerinin öğretmenler arasındaki yayılımı birkaç istisna olsa da genel olarak teknoloji yayılımı yaklaşımındaki aşamalar paralelinde gerçekleşmiştir. Sonuç olarak; çalışma ile yöneticilerde, öğretmenlerde ve okulda gözlenen değişimler ile okulda teknoloji kullanımı temelinde bir kültür oluşturmaya başladığından söz edilebilir. Bu doğrultuda çalışmada teknoloji entegrasyonuna yönelik okul kültürünün önemli unsurları olan yöneticiler, öğretmenler ve okulda yapılacak uygulamalar temelinde öneriler sunulmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Analyzing the effect of web-based instruction applications to school culture within technology integration

Öz:
Determining the reflections of technology integration applications that are to be performed in our schools is important to light the way of first steps of integration. In this research, the effect of a web-based instruction environment used by 31 different teachers in a high school to school culture is set forth. The school culture is analyzed within the frame of thoughts and relations of teachers and directors and the spread of these applications that are new for the school. Case study methodology has been applied in this study; the qualitative and quantitative data have been assessed together. The qualitative data of the study include the interviews with teachers, in-class observations, interviews with school directors; the quantitative data are obtained from the surveys applied on teachers. In addition to this, the records obtained from web-based instruction environment have been also used for interpreting other data. At the end of the study, positive changes have been detected over the thoughts and relations of teachers and directors. Moreover, during this research, even though there have been some exceptions, spread of web based instruction activities among teachers has taken place in parallel with the general technology diffusion theory. As a result, we may say that thanks to this research, a culture based on the changes on the teachers and directors and school, usage of technology has started to be formed. Within this direction, the directors, teachers who are the important elements of school culture for technology integration have made suggestions for the applications to be applied in school.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11 (2), 71-80.
  • Akbıyık, C. (2010). Can affective computing lead to more effective use of ICT in education? Revista de Educacion, 352, 179-202.
  • Al-Alwani, A. (2005). Barriers to integrating information technology in Saudi Arabia Science Education. Unpublished doctoral disserattion, The Universtiy of Kansas, Kansas.
  • Aslan, M., Özer, N. ve Bakır, A. A. (2009). Okul kültürüne ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri: Nitel bir araştırma. İlköğretim Online Dergisi, 8 (1), 268-281.
  • Aşkar, P. ve Usluel, Y. K. (2003). Bilgisayarların benimsenme hızına ilişkin boylamsal bir çalışma: Üç okulun karşılaştırılması. Hacettepe University Journal of Education, 24,15-25.
  • Aşkar, P., Usluel,Y. K., & Kuşkaya-Mumcu, F. (2006). Logistic regression modeling for predicting task-related ICT use in teaching. Educational Technology and Society, 9 (2), 141-151.
  • Aviram, A. (2000). From computers in the classroom to mindful radical adaptation by education systems to the emerging cyber culture. Journal of Educational Change, 1, 331-352.
  • Baki, A. (1994). Breaking with tradition: A study of Turkish student teachers experiences within logo-based environment. Unpublished doctoral disserattion, University of London, London.
  • Baki, A. (2000). Preparing student teachers to use computers in mathematics classrooms through a long-term pre-service course in Turkey. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9 (3), 343-462.
  • Barker, P. (2002). On being an online tutor. Innovations in Education and Teaching International, 39 (1), 3-13.
  • Barron, A., Kemker, K., Harmes C., & Kalaydjian, K. (2003). Large-scale research study on technology in K-12 schools: Technology integration as it relates to the national technology standards. Journal of Research on Technology in Education, 35 (4), 489-500.
  • Becker, H. J. (2001). How are teachers using computers in instruction? Paper presented at the 2001 meeting of the American Educational Research Association. Retrieved 10 December, 2007 from http://www.crito.uci.edu/tlc/FINDINGS/ special3/
  • Becker, H. J., & Ravitz, J. (1999). The influence of computer and Internet use on teachers' pedagogical practices and perceptions. Journal of Research on Computing in Education, 31 (4), 356-384.
  • Black, J., & McClintock, R. (1996). An interpretation construction approach to constructivist design. In B. Wilson (Ed.), Constructivist learning environments (pp.25-31). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
  • Bliss, J., & Ogborn, J. (1997). Students' reaction to undergraduate science (HELP). Heinemann Educational Books, London.
  • Bush, M. (2007). Technology affects the school culture. Retrieved 11 January, 2009 from http://. articledashboard.com/Article/ Technology-Affects-the-School-Culture/673827
  • Capper, J. (2003). Complexities and challenges of integrating technology into the curriculum. TechKnowLogia, 60-63. Retrieved 07 March, 2007 from http://www.techknowlogia.org/ TKL_Articles/PDF/471 .pdf.
  • Cüez, T. (2006). İlköğretim 8. sınıflarda fen bilgisi dersinde web tabanlı öğretim desteğinin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çakıroğlu, Ü., Güven, B. ve Akkan,Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin matematik eğitiminde bilgisayar kullanımına yönelik inançlarının incelenmesi. Hacettepe University Journal of Education, 35,38-52.
  • Davis, F. D. (1989) Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13,319-339.
  • Davis, E. A., & Varma, K. (2008). Supporting teachers in productive adaptation. In Y. Kali, M. C. Linn, M. Koppal & J. E. Roseman (Eds.), Designing coherent science education: Implications for curriculum,instruction, and policy (pp. 94-122). N.Y.: Teachers College Press.
  • Deal, T. E., & Peterson, D. K. (1999). Shopping school culture: The heart of leadership. San Fransisco: Jossey- Bass Publishers.
  • Earle, R. S. (2002). The integration of instructional technology into public education: Promises and challenges. ET Magazine, 42 (1), 5-13.
  • Ediger, M. (1997). Improving the school culture. Education, 118 (1), 36-42.
  • Ertmer, P. A. (2006). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Developmen, 53 (4),25-39.
  • Fishman, B., Marx, R., Blumenfeld, P., Krajcik, J. S., & Soloway, E. (2004). Creating a framework for research on systemic technology innovations. Journal of the Learning Sciences, 13 (1), 43-76.
  • Friedman, A. (2006). K-12 teachers' use of course websites. Journal of Technology and Teacher Education, 14,795-810.
  • Gabelnick, F., MacGregor, J., Matthews, R., & Smith, B. L. (1990). Learning communities: Creating connections among students, faculty and disciplines. San Francisco: Jossey Bass New Directions for Teaching and Learning, 41,19-25.
  • Gibbone, A., Rukavina, P., & Silverman, S. (2010). Technology integration in secondary physical education: teachers' attitudes and practice. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 3 (1), 27-42.
  • Güveli, E. (2004). Lise-1 fonksiyonlar konusunun web tabanlı öğretim tasarımı uygulaması ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Hannafin, M. J., Kim, M., & Kim, J. (2004). Reconciling research, theory and practice in web-based teaching and learning. Journal of Computing in Higher Education, 15 (2), 3-20.
  • Hennessy, S., Ruthven, K., & Brindley, S. (2005). Teacher perspectives on integrating ICT into subject teaching: Commitment, constraints, caution and change. Journal of Curriculum Studies, 37(2), 155-192.
  • Hew, K. F., & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning. Current knowledge gaps and recommendations for future research. Education Technology Research & Development, 55,223-252
  • Hsu, P. S., & Sharma, R. (2006). A systemic plan of technology integration. Educational Technology and Society, 9,173-184.
  • Inbal, T. S. , Dayan, J., & Kali, Y. (2009). Assimilating online technologies into school culture. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 5,307-334.
  • International Society for Technology in Education (ISTE). (2006). ISTE annual report. Retrieved 07 December, 2007 from http://www.iste.org/Libraries/PDFs/ISTE_Annual_Re-port_2006-2007.sflb.ashx.
  • Jain, C., & Getis, A. (2003) The effectiveness of Internet-based instruction: an experiment in physical geography. Journal of Geography in Higher Education, 27,153-167.
  • Janson, A., & Janson R. (2009) Integrating digital learning objects into the classroom: A need for educational leadership, http:// www.innovateonhne.info/index. php?view=article8dd=581 adresinden 20 Aralık 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Jiri, J. (2004). ICT and Czech school culture-towards the pre-research phase of a research Project. Retrieved 03 March, 2007 from http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/150630.htm.
  • Johnston, J. H. (1987). Values, culture, and the effective school. NASSP Bulletin, 71 (497), 79-88.
  • Jonassen, D. H., Peck, K. L., & Wilson, B. G. (1999). Learning with technology: A constructivist perspective. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall
  • Jones, A. (2004). A review of the research literature on barriers to the uptake of ict by teachers. British Educational Communications and Technology Agency (Becta), 1,1-29.
  • Karagiorgi, Y., & Charalambous, K. (2004). Curricula considerations in ICT integration: Models and practices in Cyprus. Journal Educational Information Technology, 9 (1), 21-35.
  • Kay, R. H., & Knaack, L. (2005). A case for ubiquitous, integrated computing in teacher education. Technology, Pedagogy, & Education, 14 (3), 391-412.
  • Leamnson, R. N. (2001). Does technology present a new way of learning? Educational Technology and Society, 4 (1), 75-79.
  • Lee, M., & Tsai, C. (2006). Exploring high school students' and teachers' preferences toward the constructivist Internet-based learning environments in Taiwan. Educational Studies, 31 (2), 149-167.
  • Levine, T. (2006). Teachers' beliefs and practices in technology-based classrooms: A development view. Journal of Research on Technology in Education, 39 (2), 157-181.
  • Lim, C. P., & Chai, C. S. (2004). An activity-theoretical approach to research of ICT integration in Singapore schools: Orienting activities and learner autonomy. Computers and Education, 43 (3), 215-236.
  • Lim, C. P., & Hang, D. (2003). An activity theory approach to research of ICT integration in Singapore schools. Computers & Education, 41 (1), 49-63.
  • Lim, C. P., & Khine, M. S. (2006). Managing teachers' barriers to ICT integration in Singapore schools. Journal of Technology and Teacher Education, 14 (1), 97-125.
  • Lin, S. R., Teng, H. T. & Lin, H. C. (2005). Case study of school culture in responding to information age. In P. Kommers & G. Richards (Ed.), Proceedings of world conference on educational multimedia, hypermedia and telecommunications 2005 (pp. 2275-2281). Chesapeake, VA: AACE.
  • McCannon, M., & Crews, T. B. (2000). Assessing the technology training needs of elementary school teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 8 (2), 111-21.
  • Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on teacher and school effectiveness. Retrieved 12 December, 2006 from www.oecd.org/dataoecd/61/61/2635399.pdf
  • Nam, C., & Smith-Jackson, T. (2007). Web-based learning environment: A theory-based design process for development and evaluation. Journal of Information Technology Education, 6,23-43.
  • Neo, M. (2003). Developing a collaborative learning environment using a web-based design. Journal of Computer Assisted Learning, 19 (4), 462-473.
  • Ngai, E. W. T., Poon, J. K. L., & Chan, Y. H. C. (2007). Empirical examination of the adoption of WebCT using TAM. Computers and Education, 48 (2), 250-267.
  • Ocak, M. A. (2011). Eğitim teknoloji entegrasyonu. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Özdemir, A. (2006). Okul kültürünün oluşturulması ve çevreye tanıtılmasında okul müdürlerinden beklenen ve onlarda gözlenen davranışlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (4), 411-436.
  • Park, S. H., & Ertmer, P. A. (2008). Impact of problem-based learning on teachers' beliefs regarding technology. Journal of Research on Technology in Education, 40, 247.
  • Poore, P. (2005). School culture: The space between the bars; The silence between the notes, Journal of Research in International Education, 4 (3), 351-361.
  • Pyle, R. C., & Dziuban, C. D. (2001). Technology: Servant or master of the online teacher? Library Trends, 50 (1), 130-144.
  • Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press.
  • Roschelle, J., Pea, R., Hoadley, C., Gordin, D., & Means, B. (2000). Changing how and what children learn in school with collaborative cognitive technologies. The Future of Children, 10 (2), 76-101.
  • Schoepp, K. (2005). Barriers to technology integration in a technology-rich environment. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 2 (1), 1 - 24.
  • Shiue, Y. M. (2007). Investigating the sources of teachers' instructional technology use through the decomposed theory of planned behavior. Journal of Educational Computing Research, 36 (4), 425-453.
  • Stolp, S., & Smith, S. C. (1994). School culture and climate: The role of the leader. OSSC Bulletin (p. 54). Eugene: Oregon School Study Council.
  • Stuart, H. L„ Mills, A. M., & Remus, U. (2009). School leaders, ICT competence and championing innovations. Computers & Education, 53, 733-741.
  • Thacker, J. L., & Mclnerney, W. D. (1992) Changing academic culture to improve student achievement in the elementary schools. ERS Spectrum, 10 (4), 18-23.
  • Toprakci, E. (2006). Obstacles at integration of schools into information and communication technologies by taking into consideration the opinions of the teachers and principles of primary and secondary schools in Turkey. Journal of Instructional Science and Technology (e-JIST), 9 (1), 1-16.
  • Usluel, Y., Mumcu-Kuşkaya, F. ve Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe University Journal of Education, 32,164-179.
  • Usluel, Y. ve Demiraslan, Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonunu incelemede kuramsal bir çerçeve: Etkinlik kuramı. Hacettepe University Journal of Education, 2 (8), 134-142.
  • Van Den Berg, R., Vandenberghe, R., & Sleegers, P. (1999). Management of innovations from a culture) individual perspective. School Effectiveness and School Improvement, 10 (3), 321-351.
  • Wallace, R. (2004). A framework for understanding teaching with the internet. American Educational Research Journal, 41 (2), 447-488.
  • Windschitl, M. (1998). The WWW and classroom research: What path should we take? Educational Researcher, 27 (1), 28-33.
  • Woo, Y., & Reeves, T. C. (2007). Meaningful interaction in web-based learning: A social constructivist interpretation, Internet and Higher Education, 10,15-25.
  • Wu, H. K„ Hsu, Y.S., & Hwang, F. K. (2008). Factors affecting teachers' adoption of techonology in classrooms: Does school-size matter? International Journal of Science and Mathematics Education, 6 (1),63-85.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. bs). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhao, Y„ Pugh, K., Sheldon, S., & Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers College Record, 104 (3), 482-485.
APA Çakıroğlu Ü, AKKAN Y, Güven B (2012). Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. , 1023 - 1048.
Chicago Çakıroğlu Ünal,AKKAN YAŞAR,Güven Bülent Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. (2012): 1023 - 1048.
MLA Çakıroğlu Ünal,AKKAN YAŞAR,Güven Bülent Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. , 2012, ss.1023 - 1048.
AMA Çakıroğlu Ü,AKKAN Y,Güven B Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. . 2012; 1023 - 1048.
Vancouver Çakıroğlu Ü,AKKAN Y,Güven B Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. . 2012; 1023 - 1048.
IEEE Çakıroğlu Ü,AKKAN Y,Güven B "Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi." , ss.1023 - 1048, 2012.
ISNAD Çakıroğlu, Ünal vd. "Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi". (2012), 1023-1048.
APA Çakıroğlu Ü, AKKAN Y, Güven B (2012). Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1023 - 1048.
Chicago Çakıroğlu Ünal,AKKAN YAŞAR,Güven Bülent Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.2 (2012): 1023 - 1048.
MLA Çakıroğlu Ünal,AKKAN YAŞAR,Güven Bülent Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.2, 2012, ss.1023 - 1048.
AMA Çakıroğlu Ü,AKKAN Y,Güven B Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2): 1023 - 1048.
Vancouver Çakıroğlu Ü,AKKAN Y,Güven B Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(2): 1023 - 1048.
IEEE Çakıroğlu Ü,AKKAN Y,Güven B "Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.1023 - 1048, 2012.
ISNAD Çakıroğlu, Ünal vd. "Web tabanlı öğretim uygulamalarının okul kültürüne etkisinin teknoloji entegrasyonu çerçevesinde incelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/2 (2012), 1023-1048.