Yıl: 2011 Cilt: 14 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 60 - 68 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması

Öz:
Eğitim kurumlarında kalite geliştirme çalışmalarının en önemli parametrelerinden biri, eğitim hizmetinden yararlanan öğrencilerin memnuniyetlerinin değerlendirilmesidir. Bu çalışma, “Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği”nin kısa formunu oluşturmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, orijinal ölçek gözden geçirilmiş, yapılan değişikliklerden sonra iki farklı hemşirelik okulunda 681 öğrenciye uygulanmıştır. Uygulama sonrası madde toplam puan korelasyon değerleri .48 altında olan 24 madde ölçekten çıkarılmıştır. Ölçek maddeleri, önceki faktör yapıları ve uzman görüşleri doğrultusunda beş alt boyutta gruplandırılarak doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve analizler sonucu toplam 11 madde daha ölçekten çıkarılmıştır. Kalan 53 madde ve 5 alt boyut ile yapılan analiz sonucunda AGFI ve GFI uyum iyiliği indeksleri yeterli düzeyde olduğu saptanmıştır. 53 maddelik ölçeğin madde toplam puan korelasyonu .42-.73 arasında ve Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı toplamda .97, alt boyutlarda ise .83 - .91 arasında bulunmuştur. Çalışma sonucunda; beş alt boyut ve 53 maddeden oluşan “Öğrenci Doyum Ölçeği”nin kısa formunun geçerli ve güvenilir olduğu, hemşirelik öğrencilerinin doyumunu belirlemek amacıyla kullanılabileceği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

“Student satisfaction scale - short form” validity-reliability study

Öz:
One important parameter for education institution quality is the evaluation of student satisfaction. This study was implemented to develop short form of Student Satisfaction Scale by Baykal et al. Original form of scale was assessed, and applied to 681 students of two nursing schools. 24 with less than .48 correlation score were excluded. Items were grouped under 5 sub-dimensions considering factor structures and expert opinions, and confirmatory factor analysis was implemented. Accordingly, 11 items were excluded from scale. Analysis was implemented with 53 items and 5 sub-dimensions, and consequently, AGFI and GFI goodness of fit index were found sufficient. Cronbach α was determined as .97, and between .83-.91 for sub-dimensions. In conclusion, short form of scale including 53 items and 5 sub-dimensions was found valid and reliable to determine satisfaction levels of students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri. Ankara. 2. Baskı, Emek Ofset Ltd.Şti., 2003.p 440-446.
  • Baş T Anket Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir? Seçkin Yayıncılık, Ankara. 2006. p.171-195.
  • Baykal Ü, Sökmen S, Korkmaz Ş. “Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği” geliştirme çalışması. Hemşirelik Dergisi 2002;12(49):23-32.
  • Baykal Ü, Sökmen S. Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin 1. ve 4. sınıf arasındaki doyum düzeyleri. Hastane Yönetimi, 2005;Temmuz-Ağustos-Eylül, 55-61.
  • Baykal Ü, Sökmen S, Korkmaz Ş, Akgün E. Determining student satisfaction in a nursing college. Nurse Education Today 200;25(4):255-262.
  • Buldukoğlu K, Kantek F, Öncel S. Eğitimi değerlendirme ve iyileştirme çalışması: Antalya Sağlık Yüksekokulu ilk üç dönem mezunlarının görüşü. Hemşirelik Forumu 2004; 2(2):8-16.
  • Burns N, Grove SK. The Practice of Nursing Research Conduct, Critique and Utilization, Third Edition, W.B.Saunders Company, Philadelphia 1997
  • Ensari H, Onur V. Kaliteye ilişkin öğrenci beklentileri: Eğitim Fakülteleri örneği. Amme İdaresi Dergisi 2003;36(3):145-153.
  • Erefe İ. Araştırma tasarımı. Hemşirelikte Araştırma İlke, Süreç ve Yöntemleri.Erefe İ editör.Odak Ofset İstanbul,2002. p.169-188.
  • Eskildsen JK, Martensen A, Grønholdt I;Kristiensen K. Benchmarking student satisfaction in higher education based on the ECSI methodology. Sinergie rapporti di ricerca n. 9/2000. www.pdfchaser.com/BENCHMARKINGSTUDENT-SATISFACTION-IN-HIGHER EDUCATION-BASED-ON-THE-....html (Erişim: 23.02.2011)
  • Gözüm S, Aksayan S. Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürler arası karşılaştırma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2003;4(2):9-20.
  • Gülcan Y, Kuştepeli Y, Aldemir C. Yükseköğretimde öğrenci doyumu: kuramsal bir çerçeve ve görgül bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2002; 7(1):99-114.
  • Harrington D. Confirmatory Factor Analysis. Oxford University Press. Newyork, USA. 2009.p.21-100.
  • Kara A, DeShields OW. Business student satisfaction, intentions and retention in higher education: an empirical investigation. Marketing Educator Quarterly 2004;3(1):1-25.
  • Kaynar A, Şahin A, Bayrak D, Karakoç G,Ülkü F, Öztürk H. Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin doyum düzeyleri. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006;10(3):12-19.
  • Özdemir S. Eğitimde toplam kalite yönetimi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2002;2:253-270.
  • Özevren M. Toplam Kalite Yönetimi. 2. Baskı, Alfa Basım Yayım Dağıtım İstanbul 2000.p.6-7.
  • Şahin AE. Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği(EF-ÖMÖ) ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009;37:106-122
  • Şahin İ. Predicting student satisfaction in distance education and learning environments. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE 2007; 8(2): 113-119.
  • Şimşek ÖF. Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları, Cem Web Ofset, Ankara 2007. p 12-18.
  • Talbot LA. Principles and Practice of Nursing Resarch, Mosby Year Book.Inc. St. Louis 1995
  • Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. 1.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2002
  • Tezbaşaran AA. Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu, 2. Bası Ankara, Türk Psikologlar Derneği Yayınları,1997.p 9-19
  • Ural A, Kılıç İ. Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık, Ankara 2005.p 286-290.
  • Yelkikalan N, Sümer B, Temel S. Fakültelerin Değerlendirilmesinde Öğrenci Algılamaları: Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2006;9(10):144-160.
  • Yurdugül H. Ölçme kuramı ve güvenirlik katsayıları 2005.http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/Guvenirlik.pdf. (Erişim 10.01.2010).
APA Baykal Ü, HARMANCI SEREN A, EŞKİN BACAKSIZ F, Altuntaş S, sökmen s (2011). Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. , 60 - 68.
Chicago Baykal Ülkü,HARMANCI SEREN Arzu Kader,EŞKİN BACAKSIZ FERİDE,Altuntaş Serap,sökmen serap Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. (2011): 60 - 68.
MLA Baykal Ülkü,HARMANCI SEREN Arzu Kader,EŞKİN BACAKSIZ FERİDE,Altuntaş Serap,sökmen serap Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. , 2011, ss.60 - 68.
AMA Baykal Ü,HARMANCI SEREN A,EŞKİN BACAKSIZ F,Altuntaş S,sökmen s Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. . 2011; 60 - 68.
Vancouver Baykal Ü,HARMANCI SEREN A,EŞKİN BACAKSIZ F,Altuntaş S,sökmen s Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. . 2011; 60 - 68.
IEEE Baykal Ü,HARMANCI SEREN A,EŞKİN BACAKSIZ F,Altuntaş S,sökmen s "Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması." , ss.60 - 68, 2011.
ISNAD Baykal, Ülkü vd. "Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması". (2011), 60-68.
APA Baykal Ü, HARMANCI SEREN A, EŞKİN BACAKSIZ F, Altuntaş S, sökmen s (2011). Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 60 - 68.
Chicago Baykal Ülkü,HARMANCI SEREN Arzu Kader,EŞKİN BACAKSIZ FERİDE,Altuntaş Serap,sökmen serap Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 14, no.4 (2011): 60 - 68.
MLA Baykal Ülkü,HARMANCI SEREN Arzu Kader,EŞKİN BACAKSIZ FERİDE,Altuntaş Serap,sökmen serap Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.14, no.4, 2011, ss.60 - 68.
AMA Baykal Ü,HARMANCI SEREN A,EŞKİN BACAKSIZ F,Altuntaş S,sökmen s Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(4): 60 - 68.
Vancouver Baykal Ü,HARMANCI SEREN A,EŞKİN BACAKSIZ F,Altuntaş S,sökmen s Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(4): 60 - 68.
IEEE Baykal Ü,HARMANCI SEREN A,EŞKİN BACAKSIZ F,Altuntaş S,sökmen s "Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması." Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, ss.60 - 68, 2011.
ISNAD Baykal, Ülkü vd. "Öğrenci doyum ölçeği - kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması". Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 14/4 (2011), 60-68.