Yıl: 2011 Cilt: 8 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 134 - 148 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi

Öz:
Bu çalışmada, eğitim fakültesi fen bilgisi öğretmenliği programında modern fiziğe giriş dersi alan öğrencilerin Heisenberg belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinin öğretmen adayı öğrencilerin akademik başarısına etkisi araştırılmıştır. Araştırmada kontrol gruplu öntestsontest yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan nitel sorularla elde edilmiştir. Ders, bütün gruplarda sözlü-yazılı anlatım yöntemi kullanılarak işlenmiştir. Ayrıca deney grubundaki her öğrenci, lise son sınıf öğrencisine Heisenberg belirsizlik ilkesini anlaşılır bir şekilde açıklayacak bir mektup yazmıştır. Buna karşın kontrol grubu öğrencileri ders kitabında yer alan konuyla ilgili problemleri çözmüşlerdir. Araştırmaya, 2007-2008 öğretim yılında öğrenim gören 54 ü bayan, 57’si bay olmak üzere toplam 111 üçüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın bulguları, öğretmen adayı öğrencilerin Heisenberg belirsizlik ilkesini anlama düzeylerinin düşük kaldığını, deney ve kontrol grubunun sontest sonuçlarının nitel ve nicel olarak karşılaştırılmasıyla varılan sonucun ve yapılan sınavdaki başarı yüzdelerinin, deney grubunun lehine olduğunu göstermiştir. Ayrıca sontestle birlikte sorulan ek sorularla öğrencilerin öğrenme amaçlı yazma aktivitesiyle ilgili düşünceleri yazılı olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin, %91,4’ü hakkında mektup yazdıkları Heisenberg belirsizlik ilkesini anladıklarını ve öğrenme amaçlı yazma aktivitesinin Heisenberg belirsizlik ilkesini öğrenmelerinde etkili olduğunu belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçay, H. & Hand, B. (2008, Ağustos). Farklı şekillerde uygulanan yaparak ve yazarak öğrenme metotlarının ilköğretim öğrencilerinin fen öğrenimine katkısı. VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Akdeniz, A. R., Bektaş, U. & Yiğit, N. (2000). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin temel fizik kavramlarını anlama düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,19,5- 14.
  • Akgün, A., Gönen, S. & Yılmaz, A. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının karışımların yapısı ve iletkenliği konusundaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28,1-8.
  • Anderson, C. & Karrquist, C. (1983). How Swedish pupils, aged 12-15 years, understand light and its properties. Journal of Science Education, 5(4), 316-322.
  • Bauner, M. & Schoon, I. (1993). Mapping variety in public understanding of science. Public Understanding of Science, 2(2), 141-155.
  • Bereiter, C. (1990). Aspects of an educational learning theory. Review of Educational Researcher, 60(4), 603–624.
  • Bereiter, C. (1994). Constructivism, socioculturalism, and Popper’s World 3. Educational Researcher, 23(7), 21–23.
  • Bereiter, C. & Scardamalia, M. (1989). Intentional learning as a goal of instruction. In Resnick, L. B. (Ed.), Knowing, learning, and instruction: Essays in honour of Robert
  • Glaser (361-392). NJ: Erlbaum: Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale.
  • Bereiter, C. & Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale.
  • Berg, T. & Brouwer, W. (1991). Teacher awareness of student alternate conceptions about rotational Motion and Gravity. Journal of Research in Science Teaching, 28 (1), 3-18.
  • Boyes, E. & Stanisstreet, M. (1990). Misunderstandings of “law” and “conversation”: A study of pupils’ meanings for these terms. School Science Review, 72, 51-57.
  • Britton, J. (1982). Shaping at the point of utterance. In Pradl, G. M. (ed.), Prospect and retrospect: Selected essays of James Britton, Boynton/Cook Publishers, Inc. Montclair, NJ, 139-145. (Reprinted from Reinventing the rhetorical tradition, by Freedman, A. &
  • Pringle, I. (eds.), (1980). Conway, A. R., L and S Books., for the Canadian Council of Teachers of English)
  • Cepni, S. & Keles, E. (2006). Turkish students’ conpections about the simple electric circuits. İnternational Journal of Science and Mathematics Education, 4, 269-291.
  • Didiş, N., Özcan, Ö. & Abak, M. (2008). Öğrencilerin bakış açısıyla kuantum fiziği: Nitel çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 86-94.
  • Doğan, N. & Çavuş, S. (2008, Ağustos). İnformal öğrenme ortamlarında fen konularının öğrenilmesine yazma etkinliğinin etkisi. VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Engelhardt, P. & Beichner, R. (2004). Students understanding of direct current resistive electrical forces. American Journal of Physics, 72(1), 98-115.
  • Ericson, G. & Tiberghien, A. (1985). Heat and Temperature. In R. Driver, E. Guesne, and A Tiberghien (Eds.), Childre’s ideas in science, 52-83. Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Feher, E. & Meyer, K. R. (1992). Children’s conceptions of color, Joumal of Research in Science Teaching, 29(5), 505- 520.
  • Flower, L. S. & Hayes, J. R. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32, 365-387.
  • Flower, L. & Hayes, J. R. (1980) The cognition of discovery: Defining a rhetorical problem. College Composition and Communication, 31, 21-32.
  • Galili, I., Goldberg, F. & Bendall, S. (1991). Some refiactions on plane mirrors and images, Physics Teaching, 29 (7), 471-477.
  • Gülçiçek, Ç. (2002). Lise 2. sınıf öğrencilerinin mekanik enerjinin korunumu konusundaki kavram yanılgıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gürdal, A., Bayram, H. & Sökmen, N. (1999). İlköğretim okulu 5. ve 8. sınıf öğrencilerinde temel fen kavramlarının anlaşılma düzeylerinin saptanması, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi dergisi, s. 6.
  • Harrison, A. G., Grayson, D. J. & Treagust, D. F. (1999). Investigation a grade 11 student’s evolving conceptions of heat and temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36, 55-87.
  • Hohensell, L., Hand B. & Staker J. (2004). Promoting Conceptual Understatnding of Biotechnology: Writing to a younger audience. American Biology Teacher, 66(5), 333-338.
  • Ireson, G. (2000). The quantum understanding of pre university physics students. Physics Education, 35(1), 15–21.
  • Kara, M. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin ışık ve optik ile ilgili zor ve yanlış anlaşılan kavramların tespiti üzerine bir araştırma, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ke, J. L., Monk, M. & Duschl, R. (2005). Learning introductory quantum mechanics. International Journal of Science Education, 27(13), 1571–1594.
  • Klein, P. D. (1999). Reopening Inquiry into Cognitive Processes in Writing-To-Learn. Educational Psychology Review, 11(3), 203-270.
  • Langer, J. A. & Applebee, A. N. (1987). How writing shapes thinking: A study of teaching and learning. Urbana, IL.: National Council of Teachers of English.
  • Mashhadi, A. & Woolnough, B. (1999). Insights into students’ understanding of quantum physics: visualizing quantum entities. European Journal of Physics, 20, 511–516.
  • Mason, L. & Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes? Instructional Science, 28, 199–226.
  • Newell, G. E. (1984). Learning from writing in two content areas: A case study/protocol analysis. Research in the Teaching of English, 18, 265-287.
  • Osborne, R. (1983). Towards modifying children’s ideas about electric current. Research in Science and Technology Education, 1(1), 73-82.
  • Özer Keskin, M., Doğan, N. & Keskin Samancı, N. (2008, Ağustos). Bioetik konularının öğrenilmesinde örnek bir uygulama: eşli tartışma ve yazma. VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim, Bolu.
  • Periago, M. C. & Bohigas, X. (2005). A study of second-year engineering students’ alternative conceptions about electric potential, current intensity and Ohm’s law. European Journal of Engineering Education, 30(1), 71-80
  • Pospiech, G. (2000). Uncertainity and complementarity: The hearth of quantum physics. Physics Education, 35(6), 393–399.
  • Ramadas, J. & Driver, R. (1989). Aspects of secondary students’ ideas about light, Children’s Learning in Science Project, CSSME University of Leeds.
  • Rivard, P. L. & Straw B. S. (2000). The Effect of talk and writing on learning science: An exploratory study. Science Education, 84, 566-593.
  • Rubin, H. J. (1983). Applied social research. Columbus, OH: Charles E. Merrill Publishing.
  • Sencar, S. & Eryilmaz, A. (2004). Factors mediating the effect of gender on ninth-grade Turkish students’ misconceptions concerning electric circuits. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 603-616.
  • Shipstone, D. M., Rhöneck, C., von and Jung, W., Kärrqvist, C., Dupin, J. J., Joshua, S. & Licht, P. (1988). A study of students’ understanding of electricity in five European countries, International Journal of Science Education, 10(3), 303-316.
  • Singh, C., Belloni, M. & Christian, W. (2006). Improving students’ understanding of quantum mechanics. Physics Today, 59(8), 43–49.
  • Solomon, J. (1985). Alternative views of energy. Physics Education, 19, 56-56.
  • Strnad, J. (1981). Quantum physics for beginners. Physics Education, 16, 88–92
  • Styer, D. F. (1996). Common misconceptions regarding quantum mechanics. American Journal of Physics, 64, 31–34.
  • Şen, A. İ. (2000). Kuantum fiziği alan öğretimi konusunda Almanya’da yapılan tartışmaların son durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,19, 122–127.
  • Thomas, M. F., Malaquias, I. M., Valente, M. C. & Antunes, M. J. (1995). An attempt to overcome alternative conceptions related to heat and temperature. Physics Education, 30, 19-26.
  • Tynjälä, P. (1998). Writing as a tool for constructive learning: Students' learning experiences during an experiment. Higher Education, 36(2), 209-230.
  • Uzoğlu, M., Günel, M. & Büyükkasap, E. (2008, Ağustos). Öğrenme amaçlı yazma aktivitelerindeki varyasyonun ilköğretim seviyesinde fen konularını öğrenmeye etkisi. VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Waats, D. M. (1983). Some alternative views of energy. Physics Education, 18, 213-216.
  • Yeo, S. & Zadnik, M. (2001). İntroductory thermal concept evaluation: Assessing students’ understanding. The Physics Teacher, 39, 495-504.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. & Büyükkasap, E. (2011). Öğretmen adaylarının Compton olayını anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazma aktivitelerinin akademik başarıya etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1), 1643-1664.
  • Yıldız, İ. (2000). İlköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin ışık ünitesindeki kavram yanılgıları, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Young, R. & Sullivan, P. (1984). Why write? A reconsideration. In Conners, R. J., Ede, L. S., and Lunsford, A. A. (eds.), Essays on classical rhetoric and modern discourse, 215-225. Carbondale, IL.: Southern Illinois University Press.
APA Yıldız A, BÜYÜKKASAP E (2011). Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. , 134 - 148.
Chicago Yıldız Ali,BÜYÜKKASAP Erdoğan Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. (2011): 134 - 148.
MLA Yıldız Ali,BÜYÜKKASAP Erdoğan Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. , 2011, ss.134 - 148.
AMA Yıldız A,BÜYÜKKASAP E Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. . 2011; 134 - 148.
Vancouver Yıldız A,BÜYÜKKASAP E Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. . 2011; 134 - 148.
IEEE Yıldız A,BÜYÜKKASAP E "Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi." , ss.134 - 148, 2011.
ISNAD Yıldız, Ali - BÜYÜKKASAP, Erdoğan. "Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi". (2011), 134-148.
APA Yıldız A, BÜYÜKKASAP E (2011). Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. Journal of Turkish Science Education, 8(4), 134 - 148.
Chicago Yıldız Ali,BÜYÜKKASAP Erdoğan Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. Journal of Turkish Science Education 8, no.4 (2011): 134 - 148.
MLA Yıldız Ali,BÜYÜKKASAP Erdoğan Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. Journal of Turkish Science Education, vol.8, no.4, 2011, ss.134 - 148.
AMA Yıldız A,BÜYÜKKASAP E Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. Journal of Turkish Science Education. 2011; 8(4): 134 - 148.
Vancouver Yıldız A,BÜYÜKKASAP E Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi. Journal of Turkish Science Education. 2011; 8(4): 134 - 148.
IEEE Yıldız A,BÜYÜKKASAP E "Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi." Journal of Turkish Science Education, 8, ss.134 - 148, 2011.
ISNAD Yıldız, Ali - BÜYÜKKASAP, Erdoğan. "Öğretmen adaylarının belirsizlik ilkesini anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın akademik başarıya etkisi". Journal of Turkish Science Education 8/4 (2011), 134-148.