Yıl: 2011 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 233 - 257 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmada Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu hazırlık sınıfında okuyan İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin Avrupa Konseyi Ortak Kriterleri ölçütlerinde yer alan B2 (upper intermediate) seviyesine uygun gelişimi, cinsiyet ve mezun olunan lise değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmış ve veriler beşli Likert tipi bir ölçek yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini 2010- 2011 öğretim yılı Bahar Döneminde hazırlık sınıfı „Okuma‟ dersi alan 97 İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada kullanılan ölçek araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Ölçekteki maddeler okuma becerilerine yönelik “Yabancı Dil Yeterliği Ölçütleri”nde yer alan „A1-A2 (başlangıç) seviye okuma becerileri‟, „B1-B2 (orta ve ortanın üstü) seviye okuma becerileri‟ ayrıca „okuma esnasında faydalanılan beceriler‟ ve „okuma ile ilişkili geliştirilen beceriler‟ biçiminde dört bölüm olarak sınıflandırıldı. Ölçek 68 kız 26 erkek öğrenci olmak üzere toplam 94 öğrenciye uygulandı. Araştırmada okuma becerilerinin cinsiyet değişkenine göre farklılaştığı bulundu. Kız öğrencilerin okuma beceri seviyelerinin erkeklere göre daha yüksek bulunmasına karşılık, erkek öğrencilerin de bu becerileri aktif şekilde ve çok boyutlu olarak kullanmada kız öğrencilere göre daha iyi ve pratik oldukları belirlenmiştir. Mezun olunan okul değişkenine göre genel lise mezunu öğrencilerde okuma beceri düzeyi sınavla öğrenci alan liselerden mezun olan öğrencilere göre yüksek çıkmasına rağmen becerileri kullanmada daha az yetenekli bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

An Assessment of English reading skills of preparatory class students

Öz:
In this research it was aimed to reveal the development of reading comprehension skills at B2 (upper intermediate) level taking place in Common European Framework Criteria of the English Language and Literature students attending the preparatory class of the School of Foreign Languages at Cumhuriyet University in Sivas in terms of gender and high school variable. The descriptive research method was used and data for the present study were collected with a five-point Likert-style scale. The study population consisted of ninety- seven students of English Language and Literature attending 2010 - 2011 academic year, spring term preparatory class 'Reading' course. The scale used in the study was developed by the researchers. The items were classified into four categories named „A1- A2 (elementary) level reading skills‟, „B1 (intermediate) B2 (upper intermediate) level reading skills‟, „skills benefited from reading time‟ and „skills improved via reading‟. The scale was administered on totally 94 students. 26 of them were male, 68 were female. It was determined that reading comprehension skills were differed significantly in terms of gender variable and that female students‟ level was higher than that of males‟. Even though male students‟ levels were determined relatively lower, they were found to be better and more practical than female students in terms of using these skills actively and multi-dimensionally. While the level of reading comprehension skills was determined higher among the students who graduated from public high schools than the ones who graduated from schools admitting their students through entrance exams, the latter students were observed to be more skilled than the former ones in terms of using their reading skills.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKAN, Sebahat Burcu (2007). Avrupa Dil Gelişim Dosyasında Tanımlanan C1 (Etkin İşlevsel Beceri) Dil Düzeyinde „Konuşma‟ Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir İzlence Önerisi. Yüksek Lisans Tez Çalışması, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dilbilim Anabilim Dalı, Yabancı Dil Öğretimi Bilim Dalı, Ankara.
  • AKYOL, Hayati (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • AL-SHUMAIMERI, Yousef A. N. (2002), “Gender Differences in Reading Comprehension Performance in Relation to Content Familiarity of Gender Neutral Texts”, The Educational Journal, C. 24, S. 93, s.1- 23.
  • AYTAŞ, Gıyasettin (2005). “Okuma Eğitimi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C. 3,S. 4, s.461- 470. www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2005_cilt3/sayi_4/461-470.pdf adresinden 14 Nisan 2011 tarihli erişim.
  • AYDIN, Selami (2006). “İkinci Dil Olarak İngilizce Öğrenimindeki Başarı Düzeyinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.8, S. 2, s. 273- 285.
  • BARNETT, Marva A. (1988). “Reading Through Context: How Real and Perceived Strategy Use Affects L2 Comprehension”, The Modern Language Journal, C. 72, S. 2, s.150-162. http://www.jstor.org/stable/328238?seq=1 adresinden 12 Nisan 2011 tarihli erişim.
  • BARNETT, Marva A. (1988). “Teaching Reading in a Foreign Language”, ED305829. ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics, Washington DC. http://www.ericdigests.org/pre-9211/reading.htm adresinden 12 Nisan 2011 tarihli erişim.
  • BATUMLU, Didar Zeynep - ERDEN, Münire (2007). “Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu Hazırlık Öğrencilerinin Yabancı Dil Kaygıları ile İngilizce Başarıları Arasındaki İşlişki”, Eğitimde Kuram ve Uygulama (Journal of Theory and Practice in Education), C. 3, S. 1, s. 24-38.
  • BRANTMEIER, Cindy (2004). “Gender, Violence- Oriented Passage Content and Second Language Reading Comprehension”, The Reading Matrix, C. 4, S. 2, s.1- 19.
  • BROWN, H. Douglas (1994). Principles of Language Learning and Teaching, PrenticeHall Regent, Englewood Cliffs.
  • BROWN, H. Douglas (2001). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Longman, A Pearson Education Company.
  • BUGEL, Karin-BUUNK, Bram. P. (1996). “Sex Differences in Foreign Language Text Comprehension: The Role of Interests and Prior Knowledge”. The Modern Language Journal, C. 80, S. 1, s. 15- 31.
  • CALFEE, Robert - DRUM, Priscilla (1986). Research on Teaching Reading, Handbook of Research on Teaching, 3. Baskı, Macmillan Company, New York.
  • COŞKUN, Eyyup (2002). “Okumanın Hayatımızdaki Yeri ve Okuma Sürecinin Oluşumu”, TÜBAR-XI, s.231- 244. http://www.tubar.com.tr/TUBAR%20DOSYA/pdf/2002BAHAR/6eyupcoskun231-244.pdf adresinden 10 Nisan 2011 tarihli erişim.
  • ÇELEBİ, Mustafa Durmuş - SARICAOĞLU, Aysel (2009). “Birinci ve İkinci Dil Okuma Becerisi Arasındaki İlişki. Erciyes Üniversitesi Örneği”, Eğitim Araştırmalarında Güncel Sorunlar ve Yeni Yaklaşımlar - I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3 Mayıs 2009, Çanakkale.
  • ÇELİK, Yasemin – BULUT, Aylin (2010). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Metinde Ana Fikri ve Konuyu Bulma Becerileri Üzerine Bir Değerlendirme”, 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs 2010, Elazığ, s.204-206.
  • DEMİREL, Melek (1992). “Temel Boyutlarıyla Okuduğunu Kavrama Süreci”, H.Ü.Eğitim Fakültesi Dergisi, S.8, s.325- 334.
  • DEMİREL, Özcan (1995). Türkçe Programı ve Öğretimi, Usem Yayınları, Ankara.
  • DEMiREL, Özcan (2000).Yabancı Dil Öğretimi, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • DEMİREL, Özcan (2003). Avrupa Birliği Bütünleşme Bağlamında Türkiye‟de Yabancı Dil Öğretimi. Dil, Kültür ve Çağdaşlaşma, Yediyıldız, Hacettepe Üniversitesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılapları Tarihi Enstitüsü, s. 239-249.
  • DEMİREL, Özcan (2005). “Avrupa Birliği Ülkelerinde Yeni Eğitim Politikaları Yaşam Boyu Öğrenme”. Milli Eğitim Dergisi, sayı 176.
  • DEMİREL, Özcan - ŞAHİNEL, Melek (2006), Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri için Türkçe Öğretimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • DÖKMEN, Üstün (1990 ). “Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Okuma Becerileri, İlgileri, Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları”, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 2, s.395- 418.
  • D. U. A. G. (2009). Common European Framework - Avrupa Ortak Dil Kriterleri Seviye Tanımları. http://www.dogainternational.com/sayfa.php?ID=14 adresinden 20 Mayıs 2011 tarihli erişim.
  • ER, Mustafa (2007). Etkin Öğrenmenin Yabancı Dil Benlik Algısı ve İngilizce Okuduğunu Anlama Başarısı Üzerindeki Etkililiği, Doktora Tez Çalışması, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Programı, İzmir.
  • GREENALL, Simon - SWAN, Michael (1995). Effective Reading, Cambridge University Press, England.
  • GÜLER, Gülten (2005). “Avrupa Konseyi Ortak Dil Kriterleri Çerçeve Programı ve Türkiye‟de Yabancı Dil Öğretim Süreçleri”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, , C. 6, S. 1, s. 89-105.
  • GÜLERYÜZ, Hasan (1991). Programlanmış İlkokuma ve Yazma Öğretimi Öğretmen El Kitabı, Semih Yayınları, Ankara.
  • GÜNEŞ, Firdevs (2004). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi, Ocak Yayınları, Ankara.
  • HARMER, Jeremy (2001). The Practice of English Language Teaching. Longman, England.
  • HARRISON,Colin - SALINGER, Terry (2002). Assessing Reading I Teheory and Parctice: International Perspectives on Reading Assessment. The Taylor & Francis e-Library, the U.S.A.
  • JERATH, Jagat M. - HASIJA, Sudershan - MALHOTRA, Dalip (1993). “A Study of State Anxiety Scores in Problem Solving Situation”, Studia Psychologia, C. 35, S. 2, s. 143–150.
  • KARASAR, Niyazi (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık, 20.Baskı, İstanbul.
  • KARATAY, Halit (2010). “Türkçe ders öğretim araçlarından yapılandırmacılık: Metinlerarasılık”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.7, S. 14, s.155- 178.
  • LITTLE, David (2009). “8th European Language Portfolio Seminar (ELP)” Graz –Austria, 29 September (2pm) – 1 October (6pm) 2009. 1- 40.
  • LUCAS, Michael A. (1990). “Four Important Factors in Reading”, English Teaching Forum. C. 28, S. 3, s. 26-30.
  • MCGUINNESS, Diane (2004). Early Reading Instruction: What Science Really Tells Us About How to Teach Reading. The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England.
  • MEB (1998). Lise Ders Programları, MEB Yayınevi, Ankara.
  • MEB (2006). Ortaöğretim Kurumları 10,11 ve 12. Sınıf İkinci Yabancı Dil İspanyolca Dersi Öğretim Programı, s.1- 51 http://ogm.meb.gov.tr/belgeler/ispanyolca.pdf adresinden 19 Mayıs 2011 tarihli erişim.
  • MEB (2007). Ortaöğretim Kurumları Genel Liseler 9. Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programı, Ankara. http://gmkal.k12.tr/belge/ingilizce9.pdf adresinden 12 Nisan 2011 tarihli erişim.
  • MIKULECKY, Beatrice. S. – JEFFRIES, Linda (1996). More Reading Power. Longman, Addision – Wesley Publishing Company, the U.S. A.
  • MONTGOMERY, Martin - DURANT, Alan - FABB, Nigel - FURNISS, Tom – MILLS, Sara (2007). Ways of ReadingAdvanced Reading Skills for Students of English Literature, published in the Taylor & Francis e-Library, New York.
  • MUHTAR, Sema (2006). Üstbilişsel Strateji Eğitiminin Okuma Becerisinde Öğrenci Başarısına Olan Etkisi, Yüksek Lisans Tez Çalışması, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dilbilim Anabilim Dalı, Yabancı Dil Öğretimi Bilim Dalı, Ankara.
  • OCAK, Gürbüz (2004), “ İlköğretim Okulu 5.Sınıf Öğrencilerinin Okuma Anlama Düzeyine Videonun Etkisi”, İlköğretim-Online, C. 3, S. 2, s.19–25. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 10 Nisan 2011 tarihli erişim.
  • OCASIO, Tracy L. (2006). A Comparison Of Two Instructional Programs To Develop Strategies To Improve Reading Comprehension Unpublished Doctoral Dissertation, Widener University, New York. ODABAŞ, Hüseyin -
  • ODABAŞ, Z. Yonca - POLAT, Coşkun (2008). “Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği”. Bilgi Dünyası, C. 9, S. 2, s.431-465.
  • POOLE, Alexander (2005). “Gender Differences in Reading Strategy Use Among ESL College Students”, Journal of College Reading and Learning, C. 36, S. 1, s.7- 20.
  • PRESSLEY, Michael (2002). Comprehension Strategies Instruction. The Guilford Press, New York.
  • REZAZADEH, Mohsen. (2009). “Investigating the Relationship Among Test Anxiety, Gender, Academic Achievement and Years of Study: A Case of Iranian EFL University Students”. English Language Teaching, C. 2, S. 4, s. 68- 74.
  • SALİM Abu Rabia (2004). “Teacher‟s Rrole, Learner‟s Gender Differences, and FL Anxiety Among Seventh-Grade Students Studying English as a FL”, Educational Psychology, C. 24, S. 7, s. 11-721.
  • SARAÇ SÜZER, Sezgi (2008). “Okuma ve Yazma Becerileri Öğretimi: Süreç İzlencesi ve Küresel Sorunlar”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. C. 5,S. 2, s. 1- 14.
  • SEVER, Sedat (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • SMITH, Frank (1984). Reading Without Nonsense, Teachers College Press, New York.
  • SMITH, Frank (2004). Understanding Reading : A Psycholinguistic Analysis of Reading and Learning to Read. Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers. Printed in the United States of America.
  • TAYLOR, Barbara M. - PEARSON, P. David (2002). Teaching Reading: Effective Schools, Accomplished Teachers. Lawrence Erlbaum Associates Inc., Publishers, New Jersey, London.
  • UNGAN, Suat (2006). “Avrupa Birliğinin Dil Öğretimine Karşı Tutumu ve Türkçe‟nin Yabancı Dil Olarak Öğretilmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 15, s. 217- 226.
  • WEI WEI, Veronica (2009). Gender Differences in Reading Comprehension for Chinese Secondary School Children. In Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree Master of Science in Education (Yüksek Lisans Tezi), University of Wisconsin-Platteville, the U.S.A.
  • WIENER, Harvey S. (1996). Any Child Can Read Better. Oxford University Press, Oxford.
  • YILDIRIM, Ali - ŞİMŞEK, Hasan (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık,7.Baskı, Ankara. http://adp.meb.gov.tr/nedir.php Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Programı ve Avrupa Dil Portfolyosu Nedir?(30 Mart 2011 tarihli erişim)
APA Gömleksiz M, ELALDI Ş (2011). Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. , 233 - 257.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,ELALDI ŞENEL Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. (2011): 233 - 257.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,ELALDI ŞENEL Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. , 2011, ss.233 - 257.
AMA Gömleksiz M,ELALDI Ş Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. . 2011; 233 - 257.
Vancouver Gömleksiz M,ELALDI Ş Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. . 2011; 233 - 257.
IEEE Gömleksiz M,ELALDI Ş "Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi." , ss.233 - 257, 2011.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - ELALDI, ŞENEL. "Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi". (2011), 233-257.
APA Gömleksiz M, ELALDI Ş (2011). Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies (Elektronik), 6(3), 233 - 257.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,ELALDI ŞENEL Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies (Elektronik) 6, no.3 (2011): 233 - 257.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,ELALDI ŞENEL Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies (Elektronik), vol.6, no.3, 2011, ss.233 - 257.
AMA Gömleksiz M,ELALDI Ş Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies (Elektronik). 2011; 6(3): 233 - 257.
Vancouver Gömleksiz M,ELALDI Ş Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies (Elektronik). 2011; 6(3): 233 - 257.
IEEE Gömleksiz M,ELALDI Ş "Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi." Turkish Studies (Elektronik), 6, ss.233 - 257, 2011.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - ELALDI, ŞENEL. "Hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce okuma becerilerinin değerlendirilmesi". Turkish Studies (Elektronik) 6/3 (2011), 233-257.