Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma

Yıl: 2011 Cilt: 0 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 137 - 161 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma

Öz:
Günlük hayatın içine yeni kavramlar ve sunduğu yeni iletişim tarzı ile birlikte giren internet, bunun yanı sıra kendine özgü yeni iletişim kurma yollarını da hayatımıza dahil etmiştir. Günümüzde, internet denilince çoğu kişinin aklına belli sosyal medya siteleri gelmektedir. Öyle ki kişiler interneti çoğu zaman sadece bu sosyal medya sitelerine bakmak amacıyla kullanmaktadır. Öte yandan kişiler sanal hayatlarında arkadaşlıklar kurmakta, tartışma ortamları oluşturmakta, sanal çiftliklerde hayvanlar besleyip, bitkileri hasat etmekte, en yakın arkadaşlarının doğum günlerini buradan öğrenmekte, her gün görüp de selam verilmeyen karşı komşuyla, video paylaşılıp, fotoğraflara yorum yapmaktadır. Günlük hayatımızın içine sunmuş olduğu kendine özgü yaşam tarzıyla girmiş olan sosyal medya kullanımından elde edilen doyumların neler olduğunu belirlemek bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu bağlamda, Gümüşhane Üniversitesi’nin akademik, idari personel ve öğrencilerinin sosyal medyayı kullanma sıklıklarını ve amaçlarını tespit etmeye ve kişilerin sosyal medya sitelerini kullanarak elde etmiş oldukları doyumları belirlemeye yönelik bir alan araştırması yapılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim

Socıal media use with the context of uses and gratification: A research on Gumushane university

Öz:
The internet which appears with new concepts and new communication style bringing into daily life also welcomes new distinctive communication styles for our life. Nowadays when internet is mentioned, certain social media sites occurs to the most of people. Moreover,in their virtual lives people generally use the internet only by searching these social media sites. On the other hand people make firends, create the platforms, feed animals in virtual farms, harvest the plants, learn the bithdays of their closest friends, share videos, comments on the photographs of the opposite neighbor that they normally don’t contact with. The aim of this research is to identify gratification obtained by social media that takes place in our lives with its distinctive life style. In this context, an area research has been conductud in order to detect how frequently the academic personnel, admistratative personnel, and students in Gümüşhane University use internet, what their goals of using internet are and how much gratified they feel when they use the internet.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgül, A ve O Çevik (2005) İstatistiksel Analiz Teknikleri, SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları, Ankara: Emek Ofset.
  • Albayrak, A S (2006) Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Anık, C (2003) Bilgi Fabrikaları ve Müşteriler, Ankara: Altın Küre Yayınları.
  • Armstrong, M H (1999) The Gratification Dimensions of the İnternet’s World Wide Web: An Exploratory Study. Unpublished Doctoral Dissertation, The Florida State University: UMI Dissertation Information Service.
  • Balcı, Ş ve Ayhan, B (2007) Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım ve Doyumları Üzerine Bir Saha Araştırması, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5 (1). s.174-197.
  • Balcı, Ş ve Tarhan, A (2007) Siyasal Bilgilenme ve İnternet: 22 Temmuz 2007 Genel Seçimleri’nde Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması, Medya ve Siyaset Uluslararası Sempozyumu, Cilt 1. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi, 15– 17 Kasım, İzmir. S.322-335.
  • Berger, A A (1995) Essential of Mass Communication Theory, London: Sage Publication.
  • Büyüköztürk, Ş (2004) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PigemA Yayıncılık.
  • Bryman, A ve D Cramer (1997) Quantitative Data Analysis With SPSS For Windows, London:Routledge.
  • Charney, T R (1996) Uses and Gratifications of the Internet. Unpublished Master of Arts Dissertation, Michigan State University:UMI Dissertation Information Service.
  • Çetin, E.; Sosyal İletişim Ağları ve Gençlik :Facebook Örneği, http://idc.sdu.edu.tr/tammetinler/bilim/bilim15.pdf (Erişim: 31.11.2010).
  • Duman, A (1998) İnternet, Öğrenme ve Eğitim Üzerine Bir Deneme, (http://www.dergimiz.biz/internet-ogrenme-ve-egitim-uzerine-birdeneme. htm), (Erişim: 02.11.2010).
  • Erdoğan, İ ve Alemdar, K (1990) İletişim ve Toplum Kitle İletişim Kuramları Tutucu ve Değişimci Yaklaşımlar, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Erdoğan, İ ve Alemdar, K (2005) Öteki Kuram (Kitle İletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi), Ankara: Erk Yayınları.
  • Fiske, J (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev.:Süleyman İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Gilbert, E. ve Karahalıos, K (2009) Predicting Tie Strength With Social Media, CHI,Nisan 4‐9.
  • Güz, H. ve Zafarmand, N. (2009) Sosyal Medya Bağlamında Alternatif Bir Alan:web2.0 ve PR2.0, Birinci Halkla İlişkiler 2.0 Uluslararası Konferansı, Kargozare ravabet umumi yayınevi, Tahran, Kasım 2009, s.107- 119.
  • Işık, M (2005) Kitle İletişim Teorilerine Giriş, Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Işık, U. (2007) Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri ve İnternet Bağımlılığı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kaye, B. K. (1998) Uses and Gratifications of the World Wide Web: From Couch Potato to Web Potato, The New Jersey Journal of Communication, 6 (1): 21-40.
  • Küçükkurt, M., Hazar M. Ç. ve Çetin, M. (Temmuz 2009) Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Perspektifinden Üniversite Öğrencilerinin Medyaya Bakışı, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Cilt:6, Sayı:1,s.37-50.
  • Koçak, A. ve Özcan, Y. Z. (2002) Information or Entertainment?: Use of Internet Among University Students in Turkey, International Conference on Media and Communication in the E-Society of the Century: Access and Participation, Moscow, October 17-19.
  • Levine, M. (2003) Halkla İlişkiler: Bir Gerilla Savaşı, İstanbul: Rota. Lull, J. (2001) Medya İletişim Kültür, Çeviren: N. Güngör, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Mattelart, A. ve Mattelart, M. (2009) İletişim Kuramları Tarihi (çev. Melih Zıllıoğlu), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • McLuhan, M. (1964) Understanding Media: The Extensions of Man, NY, USA: New American Library.
  • Mutlu, E. (2004) İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Murugesan, S. (2007) Understanding Web 2.0, IT Professional, Volume: 9, Issue:4, s.34-41.
  • Nordenstreng, K. (1970) Comments on Gratifications Research in Broadcasting, Public Opinion Quarterly 34: 130- 132.
  • Onat, F. ve Alikılıç, Ö. A. (2008) Sosyal Ağ Sitelerinin Reklam ve Halkla İlişkiler Ortamları Olarak Değerlendirilmesi, Journal of Yasar University, 3(9), s.1111-1143
  • Sartori, G. (2004) Görmenin İktidarı, Homo Videns: Gören İnsan, Çev. G. Batuş ve B. Ulukan, İstanbul: Karakutu.
  • Severin, W. J. ve Tankard, J. W. (1994) İletişim Kuramları (Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, Çev: Ali Atıf Bir ve Serdar Sever, Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi.
  • Şeker, T. B. (2005) İnternet ve Bilgi Açığı, Konya:Çizgi Kitabevi.
  • Şencan, H. (2005) Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik (Reliability and Validity in Social and Behavioral Measurements), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Thompson, J; Is Education 1.0 Ready for Web 2.0 Students?, (http://innovateonline.info/pdf/vol3_issue4/Is_Education_1.0_Ready_for_ Web_2.0_Students_.pdf), (Erişim: 02.11.2010).
  • Toruk, İ. (2008) Üniversite Gençliğinin Medya Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Analiz, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,Sayı:19, s.475-488.
  • Timisi, N. (2004) İnternet Toplum Kültür (içinde) “Sanallığın Gerçekliği: İnternetin Kimlik ve Topluluk Alanlarına Girişi, Ankara: Epos.
  • Vural, B.Z. ve Bat, M. (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University 20(5) 3348‐3382.
  • Yaylagül, L. (2008) Kitle İletişim Kuramları(Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar), 2. Baskı, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • http://www.emekdunyasi.net/ed/teknoloji/9606-internet-en-cok-tercih-edilenmedya- araci
  • http://www.siberkult.com/blog/?p=291 (Erişim: 01.11.2010)
  • http://www.guvenliweb.org.tr/istatistikler/content/internetkullan%C4%B1m%C4%B 1na-ili%C5%9Fkin-ara%C5%9Ft%C4%B1rma (Erişim: 01.11.2010)
APA AKÇAY BEKİROĞLU H (2011). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. , 137 - 161.
Chicago AKÇAY BEKİROĞLU HABİBE Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. (2011): 137 - 161.
MLA AKÇAY BEKİROĞLU HABİBE Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. , 2011, ss.137 - 161.
AMA AKÇAY BEKİROĞLU H Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. . 2011; 137 - 161.
Vancouver AKÇAY BEKİROĞLU H Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. . 2011; 137 - 161.
IEEE AKÇAY BEKİROĞLU H "Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma." , ss.137 - 161, 2011.
ISNAD AKÇAY BEKİROĞLU, HABİBE. "Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma". (2011), 137-161.
APA AKÇAY BEKİROĞLU H (2011). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(33), 137 - 161.
Chicago AKÇAY BEKİROĞLU HABİBE Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 0, no.33 (2011): 137 - 161.
MLA AKÇAY BEKİROĞLU HABİBE Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, vol.0, no.33, 2011, ss.137 - 161.
AMA AKÇAY BEKİROĞLU H Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2011; 0(33): 137 - 161.
Vancouver AKÇAY BEKİROĞLU H Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2011; 0(33): 137 - 161.
IEEE AKÇAY BEKİROĞLU H "Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma." İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0, ss.137 - 161, 2011.
ISNAD AKÇAY BEKİROĞLU, HABİBE. "Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane üniversitesi üzerine bir araştırma". İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 33 (2011), 137-161.