Yıl: 2011 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 138 - 155 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğretmenlerinin kullandıkları ölçme değerlendirme metotlarına, biçimlendirici metotlardan faydalanıp faydalanmadıklarına, kullanmadıkları metotlar varsa bunun nedenlerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Veri toplama aracı olarak 5 açık uçlu sorudan oluşan yarı-yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Rize’de ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler, örneklemi ise bu okulların 5 tanesinden seçilen 25 öğretmen oluşturmaktadır. Sonuç olarak, öğretmenler geleneksel ölçme ve değerlendirme metotlarının yanında biçimlendirici ölçme ve değerlendirme metotlarından da faydalanmaktadırlar. Fakat zaman ve kaynak sıkıntısından dolayı bütün biçimlendirici ölçme ve değerlendirme metotlarının okullarında kullanılabilir olduğunu düşünmemektedirler. Metotları öğrenci durumuna ve çevre şartlarına göre üzerinde değişiklik yaparak kullanmakta olduklarını belirtmişlerdir. Bu sonuçlara dayalı olarak üniversitelerde okutulan derslerde, biçimlendirici ölçme değerlendirme yaklaşımlarına önem verilmeli ve bu yaklaşımların nasıl kullanılacağına dair bilgilendirme yapılmalıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

İlköğretim öğretmenlerinin kullandıkları ölçme değerlendirme metotlarına ilişkin görüşleri

Öz:
Purpose of this study is to determine primary teachers’ views about assessment methods which are used by them. Semi-constructed interview which consists of five open-ended questions has been used as data gathering instrument. While the scope of research is the teachers who are teaching in primary schools in Rize, the samples are twenty-five primary schools teachers who were selected from the five schools. In conclusion, teachers are using both traditional assessment methods and alternative assessment methods. But, they don’t think that all of the assessment methods which in new curriculum are useful in their school because of lack of time and source. Teachers have used these methods which are changed according to environment conditions. Based on this conclusions, importance should be given to alternative assessment approaches in classes which are given to students in university and information should be presented about how use this assessment methods.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acat, B. ve Demir, E. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim programlarındaki değerlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Assessment Reform Group. (1999). Assessment for Learning: Beyond the Black Box. Cambridge: University of Cambridge School of Education.
  • Anıl, D. ve Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 44-61.
  • Ayas, A., Çepni, S., Akdeniz, A.R., Özmen, H., Yiğit, N. ve Ayvacı, H.Ş. (2005). (Ed.Çepni). Fen ve teknoloji öğretimi (4.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bahar, M. (2001). Çoktan seçmeli testlere eleştirel bir yaklaşım ve alternatif metotlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 23-28.
  • Balcı, E ve Tekkaya, C. (1999). Fen eğitiminde ölçme ve değerlendirme yaklaşımları. Öğretmen Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu. DEÜ-Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Bıçak, B. ve Çakan, M. (2004). Lise öğretmenlerinin sınıf içi ölçme ve değerlendirme uygulamalarına dönük görüşleri. MEB, Orta Öğretimde Yeniden Yapılanma Sempozyumu, Ankara.
  • Black, H. (1993). Assessment: A Scottish Model pps.91-94 in Fairbrother, R, Black, P.J. and Gill, P. (eds.), TAPAS: Teacher Assessment of Pupils: Active Support. King's Education Papers, No.3. London: C.E.S. King's College.
  • Black, P. (1998). Testing: friends or foe? Theory and practice of assessment and testing. London: Farmer Press. British Journal of Educational Studies.46(3), 340-342.
  • Black, P. ve Wiliam, D. (1998a). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5(1), 7-74.
  • Black, P. ve Wiliam, D. (1998b). Inside the black box: raising standards through classroom assessment, Phi Delta Kappan, 80(2),139-148. Aralık 2007’de http://www.pdkintl.org/kppan/kbla9810.html. adresinden alınmıştır.
  • Büyükkaragöz, S. ve Çivi, C. (1997). Genel öğretim metotları. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Genişletilmiş 2.Baskı). Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
  • Daniel, L. G. ve King, D. (1998). A knowledge and use of testing and measurement literacy of elementary and secondary teachers. Journal of Educational Research, 91(6), 331-344.
  • Darling, H.L. (1994). Setting standarts for students. the case for authentic assessment. The Educational Forum, 59, 14-21.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gipps, C.V. ve Stobart, G. (1993). Assessment: A teacher's guide to the issues. London: Hodder & Stoughton.
  • Gipps, C.V. (1994). Beyond testing. London: The Farmer Press.
  • Gömleksiz, M.N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88.
  • Gözütok, D., Akgün, Ö. E. ve Karacaoğlu, C., (2005). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlilikleri açısından değerlendirilmesi. Yeni İlköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu, Kayseri.
  • Gullickson, A.R. (1985). Student evaluation techniques and their relationship to grade and curriculum. Journal of Educational Research, 79(2), 96-100.
  • Güven, S. (2001). Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirmede Kullandıkları Yöntem ve Tekniklerin Belirlenmesi, 10.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Harlen, W., Gipps, C., Broadfoot, P. ve Nuttall, D. (1992). Assessment and the improvement of education. The Curriculum Journal, 3(3), 215-230.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yayınevi.
  • Kutlu, Ö. (2003). Cumhuriyetin 80. yılında: Ölçme ve değerlendirme, Milli Eğitim Dergisi, 160.
  • MEB, (2004). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4–5. Sınıflar) Öğretim Programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB, (2005). EARGED PISA Projesi 2003 Uygulaması Ulusal Raporu.
  • MEB, (2007). EARGED ÖBBS Projesi (Türkçe, Matematik, Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler) 2005 Uygulama Raporları.
  • Mertler, C.A. (1999). Assessing student performance: a descriptive study of the classroom assessment practices of Ohio. Teachers Education, 120(2), 285-297.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi. Sadler, D.R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science,18, 119-144.
  • Sağlam-Arslan, A., Devecioğlu Kaymakçı, Y. ve Arslan, S. (2009). Alternatif ölçme-değerlendirme etkinliklerinde karşılaşılan problemler: Fen ve teknoloji öğretmenleri örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1‐12.
  • Şimşek, S. (2000). Fen bilimlerinde değerlendirmenin önemi. Millî Eğitim Dergisi, 148, 30-32.
  • Temel, A. (1991). Ortaöğretimde ölçme ve değerlendirme sorunları. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 18, 23-27.
  • Torrance, H. ve Pryor, J. (1996). Investigating teacher assessment at key stage 1: Methodological problems and emerging issues. Assessment in Education, 2(3), 305-320.
  • Torrance, H. ve Pryor, J. (1998). Investigating formative assessment: teaching learning and assessment in the classroom. Buckingham: Open University Press.
  • Tunstall, P. ve Gipps, C. (1996). Teacher feedback to young children in formative assessment: A typology. British Educational Research Association, 22(4), 389-404.
  • Yanpar, T. (1992). Ankara ilkokullarındaki ikinci devre öğretmenlerinin öğretmenlik mesleği ve konu alanlarıyla ilgili eğitim ihtiyaçları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yapıcı, M. ve Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkkan, B., Yıldız, N. ve Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazır bulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi: Eskişehir ili örneği. Yeni İlköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu, Kayseri.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zhang, Z. ve Burry-Stock, J.A. (2003). Classroom assessment practices and teachers’ self-perceived assessment skills. Applied Measurement in Education, 16(4), 323-342.
APA BİRİNCİ KONUR K, KONUR B (2011). Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. , 138 - 155.
Chicago BİRİNCİ KONUR Kader,KONUR Barbaros Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. (2011): 138 - 155.
MLA BİRİNCİ KONUR Kader,KONUR Barbaros Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. , 2011, ss.138 - 155.
AMA BİRİNCİ KONUR K,KONUR B Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. . 2011; 138 - 155.
Vancouver BİRİNCİ KONUR K,KONUR B Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. . 2011; 138 - 155.
IEEE BİRİNCİ KONUR K,KONUR B "Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them." , ss.138 - 155, 2011.
ISNAD BİRİNCİ KONUR, Kader - KONUR, Barbaros. "Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them". (2011), 138-155.
APA BİRİNCİ KONUR K, KONUR B (2011). Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 138 - 155.
Chicago BİRİNCİ KONUR Kader,KONUR Barbaros Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 5, no.2 (2011): 138 - 155.
MLA BİRİNCİ KONUR Kader,KONUR Barbaros Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.5, no.2, 2011, ss.138 - 155.
AMA BİRİNCİ KONUR K,KONUR B Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(2): 138 - 155.
Vancouver BİRİNCİ KONUR K,KONUR B Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(2): 138 - 155.
IEEE BİRİNCİ KONUR K,KONUR B "Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5, ss.138 - 155, 2011.
ISNAD BİRİNCİ KONUR, Kader - KONUR, Barbaros. "Primary Teachers’ views concerning the assessment methods used by them". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 5/2 (2011), 138-155.