Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case
Yıl: 2011 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 115 - 137 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case
Öz: Gelişmiş ülkeler seviyesine ulaşabilmek amacıyla, eğitim-öğretim alanında davranışçı kuram temelli geleneksel yaklaşımın yerini; bilişsel kuram temelli yapılandırmacı yaklaşım almıştır. Farklı araştırmalarda, öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşımın uygulanabilirliği konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve bu konuda hizmet içi eğitime ihtiyaç duydukları belirlenmiştir. Bu nedenle ihtiyaçların belirlenerek, buna yönelik çalışmaların yapılması oldukça önemlidir. Araştırmada; farklı branşlardaki öğretmenlerin, yapılandırmacı yaklaşımın uygulanabilirliğine ve alandaki öğretim materyallerinin yeterliğine ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde olup, 2010 Haziran ayında Tekirdağ’da görev yapmakta olan beş farklı branştan 44 öğretmenin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan ve yedi açık uçlu sorudan oluşan bir anket kullanılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde, nitel analiz yöntemlerinden biri olan, içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin yapılandırmacı öğretim yaklaşımına ve kullanılan öğretim materyallerine ilişkin görüşlerinin genel anlamda olumlu olduğu; buna karşın öğretmenlerin, hem yapılandırmacı yaklaşım hem de kullanılan öğretim materyallerine ilişkin çeşitli eksikliklerinin olduğunu düşündükleri de tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Öğretmenlerin yapılandırmacı programının uygulanabilirliğine ve alanla ilgili kitapların yeterliliğine ilişkin görüşleri: Tekirdağ örneği
Öz: In order to reach the level of developed countries, traditional approach based on behavioral theory left its place to constructivist approach based on cognitive theory. It was detected in different studies that teachers do not have enough information about the practice of constructivist approach and they need in-service education on this issue. Therefore it is quite important to conduct studies about this issue by detecting the requirements. In the study; it was aimed to detect the views of teachers in different branches on the practicability of constructivist approach and the efficiency of teaching materials in the field. The study is of scanning model and was conducted with the participation of 44 teachers from 5 different branches, who have worked in Tekirdağ in June, 2010. The data of study was collected by using a survey form prepared by researchers and composed of 7 open-ended questions. Content analysis, one of the qualitative analysis methods was used in the analysis of data. According to the results of research, it was detected that the view of teachers on constructivist teaching approach and teaching materials were generally positive; on the contrary, they think there are various deficiencies about both constructivist approach and teaching materials.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Açıkgöz, K. (2002). Aktif öğrenme (1. Baskı). Eğitim Dünyası Yayınları.
- Atasoy, B. Kadayıfçı, H. ve Akkuş, H. (2003). Lise 3. sınıftaki öğrencilerin kimyasal bağları yanlış kavramaları ve bunların giderilmesi üzerine yapılandırmacı yaklaşımın etkisi. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 1(1), 61-79. http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2003_cilt1/sayi_1/61-79.PDF?ref=Sex%C5%9Ehop. Com
- Bağcı Kılıç, G. (2001). “Oluşturmacı Fen Öğretimi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran, 1(1), 9-22.
- Bağcı Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim-Online. 2(1), 42-51.
- Balım, A. G., Kesercioğlu, T., İnel, D. ve Evrekli, E. (2009). Fen öğretmen adaylarının yapılandırmacı yaklaşıma yönelik görüşlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27, 55-74.
- Buluş Kırıkkaya, E. (2009). İlköğretim Okullarındaki Fen Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Programına İlişkin Görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 6(1), 133-148.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA.
- Cha, H. ve Yager, R. E. (2003). Effectiveness of the Korean science teacher education programs concerning the teacher conceptions of constructivism and STS. Journal of Korean Association for Research in Science Education. 23(4), 341-359.
- Çelikler, D., Güneş, M. H. ve Şendil, K. (2006). Metaller ve ametaller konusunun yapısalcı öğrenme kuramına dayalı öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 7( 2), 51-59.
- Çepni, S., Şan, M., Gökdere, M. ve Küçük, M. (2001). Fen bilgisi öğretiminde zihinde yapılanma kuramına uygun 7E modeline göre örnek etkinlik geliştirme. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildirileri. İstanbul: Maltepe Üniversitesi.
- Çetin, O. ve Günay, Y. (2007). Fen öğretiminde yapılandırmacılık kuramının öğrencilerin başarılarına ve bilgiyi yapılandırmalarına olan etkisi. Eğitim ve Bilim. 32(146).
- Çınar, O. Teyfur, E. ve Teyfur, M. (2006). İlköğretim okulu öğretmen ve yöneticilerinin yapılandırmacı eğitim yaklaşımı ve programı hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(11), 47-64.
- Dindar, H. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına geçiş sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 15(1), 185-198.
- Dolmans, D. H. J. M., Wolfhagen, H. A. P., Scherpbier, A. J. J. A., ve Van Der Vleuten, C. P. M. (2003). Development of an instrument to evaluate the effectiveness of teachers in guiding small groups. Higher Education. 46, 431-446.
- Ercan, F. ve Akbaba Altun, S.(2005). İlköğretim fen teknoloji dersi 4. ve 5. sınıflar öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Kayseri Eğitimde Yansımalar: VIII. Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu.
- Erdem, E. ve Demirel, Ö., (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23.
- Erdoğan, M. (2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi: nitel bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(2), 221-254.
- Gençel Ataman, Ö. ve Okay, H. H. (2009). İlköğretim müzik öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma dayalı ilköğretim müzik dersi programına yönelik görüşleri (Balıkesir ili örneği). 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. www.muzikegitimcileri.net.
- Gürdal, A. ve Önen, F. (2010). İlköğretim okulları için yeni fen ve teknoloji öğretimi programı. Editörler: Y. Ersoy, G. Uzal ve A. Erdem (Der). Fen/fizik öğretimi-I: Açılımlar, gelişmeler, yeni yaklaşımlar (s.83-96). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Güven, S. (2010). İlköğretim hayat bilgisi ders ve çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 35(156), 84-95.
- Hartfield, P. J. (2010). Reinforcing constructivist teaching in advanced level biochemistry through the introduction of case-based learning activities. Journal of Learning Design. 3(3), 20-31.
- Jenlink, P. M. ve Kinnucan-Welsch, K. (1999). Learning ways of caring, learning ways of knowing through communities of professional development. Journal for a Just and Caring Education, 5(4), 367-386.
- Kaya, Z. ve Tüfekçi, S. (2008). Yapılandırmacı yaklaşımın erişiye etkisi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 23, 79-90.
- Kroll, L. R. (2004). Constructing constructivism: How student-teachers construct ideas of development, knowledge, learning, and teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 10(2), 199-221.
- Küçüközer, H., Bostan, A., Kenar, Z., Seçer, S. ve Yavuz, S. (2008). Altıncı sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının yapılandırmacı öğrenme kuramına göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online. 7(1), 111-126. http://ilkogretim-online.org.tr
- Le Cornu, R. ve Peters, J. (2005). Towards constructivist classroms: The role of the reflective teacher. Journal of Educational Enquiry. 6(1), 50-64.
- Önen, F. (2005). İlköğretimde basınç konusunda öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarının yapılandırmacı yaklaşım ile giderilmesi. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
- Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET 3(1), Article 14.
- Saban, A. (2000). Öğrenme-öğretme süreci. Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
- Saygın, Ö., Atılboz, N.G. ve Salman, S. (2006). Yapılandırmacı öğretim yaklaşımının biyoloji dersi konularını öğrenme başarısı üzerine etkisi: canlılığın temel birimi-hücre. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26(1), 51-64.
- Semerci, Ç. (2001). Oluşturmacılık kuramına göre ölçme ve değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 1(2).
- Şahin, T. (2001). Oluşturmacı yaklaşımın sosyal bilgiler dersinde bilişsel ve duyuşsal öğrenmeye etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 1(2).
- Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB) Raporu. (2007). [Online]:phttp://www.egitimbilimleridernegi.org/gpage6.htm
- Turgut, Y. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Editör: Tanrıöğen, A. Verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması: Nicel ve nitel (193-247). Ankara: Anı yayıncılık.
- Turgut, H. (2001). Fen bilgisi öğretiminde yapılandırmacı öğretim yaklaşımı ile modellendirilmiş etkinliklerin öğrencide kavramsal gelişime ve başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
- Turoğlu, H. (2006). Orta öğretim coğrafya müfredatında yapılandırmacı öğrenme. Türk Coğrafya Dergisi. 47, 115–130.
- Yager, R. (2000). The constructivist learning model. Science Teacher. 67(1).
- Yang, F. Y., Chang, C. Y. & Hsu, Y. S. (2008). Teacher views about constructivist instruction and personal epistemology: a national study in Taiwan. Educational Studies. 34(5), 527–542.
- Yapıcı, M. ve Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online. 6(2), 204-212. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr.
- Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu. (2006). http://www.ilkogretim-online.org.tr/ vol 5 say 1/ yeni müfredat raporu (1) pdf.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2.baskı). Ankara: Seçkin Yayın.
- Yıldırım, M. C. ve Dönmez, B. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı uygulamalarının sınıf yönetimine etkileri üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 7(3), 664-679. http://ilkogretim-online.org.tr.
APA | ÖNEN ÖZTÜRK F, ERDEM A, UZAL G, GÜRDAL A (2011). Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. , 115 - 137. |
Chicago | ÖNEN ÖZTÜRK FATMA,ERDEM AYTEKİN,UZAL GÜRCAN,GÜRDAL Ayla Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. (2011): 115 - 137. |
MLA | ÖNEN ÖZTÜRK FATMA,ERDEM AYTEKİN,UZAL GÜRCAN,GÜRDAL Ayla Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. , 2011, ss.115 - 137. |
AMA | ÖNEN ÖZTÜRK F,ERDEM A,UZAL G,GÜRDAL A Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. . 2011; 115 - 137. |
Vancouver | ÖNEN ÖZTÜRK F,ERDEM A,UZAL G,GÜRDAL A Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. . 2011; 115 - 137. |
IEEE | ÖNEN ÖZTÜRK F,ERDEM A,UZAL G,GÜRDAL A "Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case." , ss.115 - 137, 2011. |
ISNAD | ÖNEN ÖZTÜRK, FATMA vd. "Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case". (2011), 115-137. |
APA | ÖNEN ÖZTÜRK F, ERDEM A, UZAL G, GÜRDAL A (2011). Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 115 - 137. |
Chicago | ÖNEN ÖZTÜRK FATMA,ERDEM AYTEKİN,UZAL GÜRCAN,GÜRDAL Ayla Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 5, no.2 (2011): 115 - 137. |
MLA | ÖNEN ÖZTÜRK FATMA,ERDEM AYTEKİN,UZAL GÜRCAN,GÜRDAL Ayla Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.5, no.2, 2011, ss.115 - 137. |
AMA | ÖNEN ÖZTÜRK F,ERDEM A,UZAL G,GÜRDAL A Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(2): 115 - 137. |
Vancouver | ÖNEN ÖZTÜRK F,ERDEM A,UZAL G,GÜRDAL A Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(2): 115 - 137. |
IEEE | ÖNEN ÖZTÜRK F,ERDEM A,UZAL G,GÜRDAL A "Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5, ss.115 - 137, 2011. |
ISNAD | ÖNEN ÖZTÜRK, FATMA vd. "Teachers’ views on the applicability of the constructivist curriculum and the efficiency of related books: Tekirdağ case". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 5/2 (2011), 115-137. |