Yıl: 2011 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 7 - 11 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı

Öz:
Giriş: Etkili iletişim kurabilme, bireyi anlama ve yardım etme gibi beceriler hemşirenin eğitim süreci içerisinde kazanması gereken davranışlardır. Hemşireler bakım verirken etkili iletişim ve empati becerilerini kullanarak hastaların gereksinimlerini daha doğru saptamaktadır. Böylelikle hastanın hastalık ve tedavi sürecine uyumu artmakta, sağlığı olumlu yönde etkilenmekte ve daha kısa sürede hastaneden taburcu olmaktadır. Amaç: Bu çalışma hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin empatik eğilim, empati ve iletişim becerileri ile kendini tanıma ve iletişim yönetimi dersi (KTİY) akademik başarı puanı ortalaması arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Yöntem: Veriler, Kişisel Bilgi Formu, İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (İBDÖ), Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) ve Empatik Beceri Ölçeği-B Formu (EBÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Bulguların değerlendirilmesinde yüzdelik, t-testi, pearson korelasyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma katılan öğrencilerinin yaş ortalaması 18.08 ± 1.59 yıldır. Öğrencilerin annelerinin %73.2’si, babalarının %58.9’u ilkokul mezunudur. Öğrencilerin %35.7’si daha önce iletişimle ilgili bilgi almıştır. Öğrencilerin EEÖ puan ortalaması 75.91 ± 8.35, EBÖ puan ortalaması 131.05 ± 14.82, İBDÖ puan ortalaması 81.10 ± 7.63, Kendini Tanıma ve İletişim Yönetimi dersi akademik başarı puanı ortalaması 66.16 ± 6.31 olarak bulunmuştur. Sonuç: Çalışmada, öğrencilerin empatik beceri puan ortalaması ile KTİY dersi akademik başarı puanı ortalaması arasında pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Davranış Bilimleri

Management course academic achievement averages of first class nursing students

Öz:
Background: Establishment of effective communication, understanding of individual and being able to help should be among the skills of the nurses acquired during education. Nurses while caring the patients with effective communication and empathy they can establish patients requirements more correctly. As a result of this, patient adaptation and treatment adjustment can improve and health of the patient is affected positively and the patient can be discharge in a shorter time. Objectives: This study was done to establish the relationship between the first years nursing students emphatic tendency, empathy and communication skills with self knowledge and communication management course academic achievement averages. Methods: Data were collected by Individual Information Form and Communication Skills Assessing Scale, Emphatic Tendency Scale and Emphatic Skill Scale-B Form. Percentage, t test and Pearson correlation analysis were used for analysis of the data. Results: Average age of the students who took part in the research is 18.08 ± 1.59. Students mother’s 73.2 %, father’s 58.9% primary school graduates respectively. Students 35.7 % took communication information before. Emphatic Tendency point averages of the students 75.91 ± 8.35, Emphatic Skill point averages of the students was 131.05 ± 14.82. Communication Skills average point was 81.10 ± 7.63, self knowledge and communication management course academic achievement average point was 66.16 ± 6.31. Conclusion: In this study there was statistical positively significant relationship between of self knowledge and communication management course academic achievement average point and emphatic skills average point.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ay, F. (2006). Lisans eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin empati beceri düzeyine etkisinin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 22 (1), 95-105.
  • Cevahir, R., Çınar, N., Sözeri, C., Şahin, S., & Kuğuoğlu, S. (2008). Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3 (7), 104-117.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile gerçekleştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1-2), 155-190.
  • Duffin, C. (2000). A third of heart patients don't understand nurses. Nursing Standard, 14 (32), 7.
  • Hewison, A. (1995). Nurses’power in interactions with patients. Journal of Advanced Nursing, 21, 75-82.
  • Jarrett, N., Payne, S. (1995). A selective review of the literature on nurse patient communication: has the patient's contribution been neglected? Journal of Advanced Nursing, 22 (1), 72-78.
  • Kalish, B. J. (1973). What is empathy? American Journal of Nursing, 73, 1548-1553.
  • Karaaslan, A., Özgür, G. (2001). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi uygulamasının öğrencilerin empatik eğilim ve becerilerine etkisinin incelenmesi. I.Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi (Kongre Kitabı). Antalya. 29 Ekim - 2 Kasım, 311-314.
  • Korkut, F. (1996). İletişim becerileri eğitiminin lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerine katkısı. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 4 (3), 191-198.
  • LaMonica, E. L., Karshmer, J. F. (1978). Empathy: Educating nursing in professional practice. Journal of Nursing Education, 17, 3-11.
  • Mete, S., Gerçek, E. (2005). PDÖ yöntemiyle eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve becerilerinin incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (2), 11-17.
  • Olson, J., Hanchet, E. (1997). Nurse-expressed empathy, patient outcomes and development of a middle-range theory. Journal of Nursing Scholarship, 29, 71-76.
  • Öz, F. (1992). Hemşirelerin empatik beceri ve eğilim düzeyine eğitimin etkisi. Hemşirelik Programı Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara, Türkiye.
  • Öz, F. (1998). Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri, empatik becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2 (2), 32-38.
  • Öz, F. (2001). Impact of training on empathic communication skills and tendency of nurses. Clinical Excellence for Nurse Practitioners, 5 (1), 44-51.
  • Özdag, Ş. (1999). Psikodrama gruplarinin hemsirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygısı, atılganlık, empatik egilim ve empatik beceri düzeylerine etkisi. Hemşirelik Programı Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara, Türkiye. Özyazıcıoğlu, N., Aydınoğlu, N., Aytekin, G. (2009). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12 (3), 46-53.
  • Pek, H., Yıldırım, Z., Akdovan, T. D. (2000). Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin empatik beceri gelişimi. Longitudinal bir çalışma. I. Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi (Kongre Kitabı). Antalya. 29 Ekim-2 Kasım, 428-430.
  • Pek, H., Kuğuoğlu, Y. S., Yıldırım, Z., Çınar, D. N. (2001). Çocuklara bakım veren hemşirelerin empatik becerileri. Hemşirelik Formu Dergisi, 4 (4-5), 37-41.
  • Reynolds, W., Scott, B. (2000). Do nurses and other professional helpers normally display much empathy? Journal of Advanced Nursing, 31 (1), 226-234.
  • Reynolds, W., Scott, P. A., & Austin, W. (2000). Nursing emphaty and perception of moral. Journal of Advanced Nursing, 32 (1), 235.
  • Sabancıoğulları, S., Kelleci, M., Doğan, S., & Gölbaşı, Z. (2007). Entegre eğitim programında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin yıllara göre incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11 (2), 1-6.
  • Tan, M., Sayan, A., Uğurlu, N., & Kaya, M. D. (1999). Hastaların hemşirelik hizmetlerini değerlendirmeleri. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi (Kongre Kitabı). Erzurum. 22 - 24 Haziran.
  • Tutuk, A., Al, D., Doğan, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6 (2), 36-41.
  • Üstün, B. (2005). Çünkü iletişim çok şeyi değiştirir. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8 (2), 88-94. Yıldırım, Z., Yazıcı, S., Pek, H. (1997). Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Lisans öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu “Uluslararası Katılımlı” (Kongre Kitabı). Kıbrıs. 10-12 Eylül, 259-263.
  • Vydelingum, V. (2000). South Asian patients lived experience of acute care in an English hospital: a phenomenological study. Journal of Advanced Nursing, 32 (1), 100-107.
  • Wheeler, K., Baret, E. A. M. (1994). Review and synthesis of selected nursing studies on teaching empathy and implications for nursing research and education. Nursing Outlook, 42, 230- 236.
  • Wilkinson, S., Linsell L., & Blanchard, K. (2008). Communication skills training for nurses working with patients with heart disease. British Journal of Cardiac Nursing, 3 (10), 475-481.
  • Wikström, B. M. (2001). Work of art dialogues: An educational technique by which students discover personal knowledge of empathy. International Journal of Nursing Practice,7(1),24-29.
APA ARİFOĞLU B, RAZA SALA G (2011). Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. , 7 - 11.
Chicago ARİFOĞLU Berna,RAZA SALA Gülcem Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. (2011): 7 - 11.
MLA ARİFOĞLU Berna,RAZA SALA Gülcem Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. , 2011, ss.7 - 11.
AMA ARİFOĞLU B,RAZA SALA G Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. . 2011; 7 - 11.
Vancouver ARİFOĞLU B,RAZA SALA G Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. . 2011; 7 - 11.
IEEE ARİFOĞLU B,RAZA SALA G "Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı." , ss.7 - 11, 2011.
ISNAD ARİFOĞLU, Berna - RAZA SALA, Gülcem. "Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı". (2011), 7-11.
APA ARİFOĞLU B, RAZA SALA G (2011). Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 7 - 11.
Chicago ARİFOĞLU Berna,RAZA SALA Gülcem Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 4, no.1 (2011): 7 - 11.
MLA ARİFOĞLU Berna,RAZA SALA Gülcem Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, vol.4, no.1, 2011, ss.7 - 11.
AMA ARİFOĞLU B,RAZA SALA G Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2011; 4(1): 7 - 11.
Vancouver ARİFOĞLU B,RAZA SALA G Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2011; 4(1): 7 - 11.
IEEE ARİFOĞLU B,RAZA SALA G "Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı." Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4, ss.7 - 11, 2011.
ISNAD ARİFOĞLU, Berna - RAZA SALA, Gülcem. "Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı". Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 4/1 (2011), 7-11.