Yıl: 2011 Cilt: 31 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 551 - 567 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları

Öz:
Bu çalışmanın amacı ilköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 2009-2010 eğitim öğretim döneminde Konya ili Karatay ve Selçuklu ilçelerinde görev yapan 203 okul yöneticisi katılmıştır. Araştırmaya katılan 203 okul yöneticisine, Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen “Problem Çözme Envanteri” uygulanmıştır. Beşli likert türünde 35 maddelik ölçekle elde edilen verilerin analizinde istatistiki işlemlerden aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algılarının; kendine güven boyutunda x = 4.08, s:.39; yaklaşma kaçınma boyutunda x = 3.96, s: .40 ve kişisel kontrol boyutunda x = 3.61, s: .54 (katılıyorum) düzeyinde olduğu görülmüştür. Demografik niteliklere göre yapılan analizlerde ise, yönetici görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri Hemşirelik Davranış Bilimleri

The perception of primary school administrator related to problem solving skills

Öz:
The aim of this study is to determine the perception of school administrators related to problem solving skills. Screening model is used for the research. The 203 school administrators, who are employed in Karatay and Selcuklu counties in Konya during 2009–2010 education year, participated to research. The “Problem Solving Inventory” which was developed by Heppner and Petersen (1982) was applied to 203 school administrators who participated to research. The arithmetic mean, standard deviation, independent t test and one-way analysis of variance from statistical operation were used in the analysis of data that obtained with 35 item-scales in type of five point likerts. In the end of the research it has been seen that the perception of school administrator related to problem solving skill is in x = 4.08, s: .39 level in self-confidence behavior, x = 3.96, s: .40 level in approach avoidance behavior and x = 3.61, s: .54 (agree) level in personal control behavior. Also in the analysis which was done according to demographical qualification, it has been reached that there is not any significant difference between views of administrators.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri Hemşirelik Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akça, F. ve Yaman, B. (2009). Okul Yöneticilerinin Problem Çözme Davranışlarını Etkileyen Faktörleri İncelemeye Yönelik Bir Çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 767-780.
  • Altuntaş, E. A. (2008). Okul Yöneticilerinin Düşünme Stilleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Büyükkaragöz, S. ve Çivi, C. (1995). Genel Öğretim Metodları. Konya: Göksu Matbaası.
  • Bingham, A. (2004). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi. (Çev:A.Ferhan Oğuzkan). İstanbul: Meb Yayınları.
  • Çelikten, M. (2001). Okul Yöneticilerinin Problem Çözme Becerileri. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7 (27), 297-309.
  • Eves, S. (2008). Okul Yöneticilerinin İş Doyumları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Güçlü, N. (2003). Lise Müdürlerinin Problem Çözme Becerisi. Milli Eğitim Dergisi, (160).
  • Heppner, P. P. Ve Baker, C. E. (1997). Applications of the Problem Solving Inventory. Measurement & Evaluation in Counseling & Development, 29 (4), 229-313.
  • Heppner, P. P. ve Krauskopf, C. J. (1987). The Integration of Personal problem Solving Processes Within Counseling. The Counseling Psychologist, 15, 371-447.
  • Heppner, P. P., Baumgardner, A. H. ve Jakson, J. (1985). Depression and Attributional Style: Are They Related?. Cognitive Therapy and Research. 9, 105-113.
  • Heppner. P. P. ve Petersen, C. H. (1982). The Development and Implıcations of a Personal Problem Solving Inventory. Journal of Counseling Psychology. 29(1), 66- 75.
  • Karasar, N.(2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özgül, E. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Problem çözme Becerileri ile Öğretmenlik Tutumları Arasındaki İlişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Semerci, N. ve Çelik, V. (2002). İlköğretimde Problemler ve Çözüm Yolları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (30), 205- 218.
  • Üstün, A. ve Bozkurt, E. (2003). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kendilerini Algılayışlarına Göre Problem Çözme Becerilerini Etkileyen Bazı Mesleki Faktörler. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 13-20.
  • Yerli, S. (2009). İlk ve Orta Öğretim Okullarındaki Yöneticilerin Duygusal Zeka ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
APA BULUÇ B, SULAK S, SERIN M (2011). İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. , 551 - 567.
Chicago BULUÇ BEKIR,SULAK Süleyman Erkan,SERIN Mehmet Koray İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. (2011): 551 - 567.
MLA BULUÇ BEKIR,SULAK Süleyman Erkan,SERIN Mehmet Koray İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. , 2011, ss.551 - 567.
AMA BULUÇ B,SULAK S,SERIN M İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. . 2011; 551 - 567.
Vancouver BULUÇ B,SULAK S,SERIN M İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. . 2011; 551 - 567.
IEEE BULUÇ B,SULAK S,SERIN M "İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları." , ss.551 - 567, 2011.
ISNAD BULUÇ, BEKIR vd. "İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları". (2011), 551-567.
APA BULUÇ B, SULAK S, SERIN M (2011). İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 551 - 567.
Chicago BULUÇ BEKIR,SULAK Süleyman Erkan,SERIN Mehmet Koray İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, no.2 (2011): 551 - 567.
MLA BULUÇ BEKIR,SULAK Süleyman Erkan,SERIN Mehmet Koray İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.31, no.2, 2011, ss.551 - 567.
AMA BULUÇ B,SULAK S,SERIN M İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 31(2): 551 - 567.
Vancouver BULUÇ B,SULAK S,SERIN M İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 31(2): 551 - 567.
IEEE BULUÇ B,SULAK S,SERIN M "İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, ss.551 - 567, 2011.
ISNAD BULUÇ, BEKIR vd. "İlköğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 31/2 (2011), 551-567.