Yıl: 2012 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 201 - 219 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables

Öz:
Bu araştırmada ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2010-2011 Öğretim yılı Bahar Dönemi’nde Dicle Üniversitesi’nde öğrenim gören ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Usiskin (1982) tarafından geliştirilen geometrik düşünme testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının büyük bir bölümü bulunması beklenen geometrik düşünme düzeyine ulaşamamıştır. İlköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeyleri arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeyleri cinsiyet ve mezun olunan lise türü değişkenleri açısından anlamlı farklılık göstermezken, sınıf değişkeni açısından anlamlı farklılık göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

İlköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Öz:
This research aims to investigate geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. The participants of the study consist of candidate primary and secondary school mathematics teachers studying at Dicle University in spring semester of 2010 – 2011 academic year. In collection of data, the geometric thinking test developed by Usiskin (1982) was used. According to research findings, most of the candidate primary and secondary school mathematics teachers couldn’t reach the required geometric thinking level. There weren’t any meaningful difference between geometric thinking levels of candidate primary and secondary school mathematics teachers. Geometric thinking levels of candidate primary and secondary school mathematics teachers showed a significant difference in terms of class variable, while they didn’t differ significantly in terms of gender and type of graduated high school variables.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahuja, O, P. (1996). An in the Geometric Understanding Among Elemantary Preservice Teachers. National Instıtute of Education. Nahyang Technological University. ERA-AARE Conference. Singapore.
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal Bilimlerde SPSS Uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Aksu, H, H. (2005). İlköğretimde Aktif Öğrenme Modeli ile Geometri Öğretiminin Başarıya, Kalıcılığa, Tutuma ve Geometrik Düşünme Düzeyine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Altun, M. (2008). Eğitim Fakülteleri ve Sınıf Öğretmenleri İçin Matematik Öğretimi. Bursa: Alfa Basım Yayım.
  • Aydın, N.ve Halat, E.(2009). The Impacts of Undergraduate Mathematıcs Courses on College Students’ Geometrıc Reasonıng Stages. The Montana Mathematics Enthusiast, 4(2), 151-164.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Trabzon: Derya Kitabevi. Bal, A, P. (2010, Mayıs). Oluşturmacı Öğrenme Ortamının Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Temel Matematik Dersinde Akademik Başarı ve Van Hiele Geometri Düşünme Düzeyine Etkisi. 1.Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Baykul, Y. (1998). İlköğretim Birinci Kademede Matematik Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi: 6-8. Sınıflar. Ankara PegemA Yayıncılık.
  • Burger, W. & Shaughnessy, J.M. (1986). Characterizing the Van Hiele Levels of Development in Geometry. Journal For Research in Mathematics Education, 17(1), 31-48.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Clements, D. H. & Battista, M. T. (1990). The Effects of Logo on Childrens’ Conceptuazilations of Angle and Polyongs. Journal For Research in Mathematics Education, 21(5), 356-371.
  • Coşkun, F. (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Van Hiele Geometri Anlama Seviyeleri ile İspat Yazma Becerilerinin İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Crowley, M. L. (1987). The Van Hiele Model of the Development of Geometric Thought. In M.M. Lindquist, Ed., Learning and Teaching Geometry, K-12 (1-16). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Çelebi Akkaya, S. (2006). Van Hiele Düzeylerine Göre Hazırlanan Etkinliklerin İlköğretim Öğrencilerinin Geometri Başarısına ve Tutumuna Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant izzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Dindyal, J. (2007). Students’ Thinking in School Geometry: The Need for an Inclusive Framework. The Montana Mathematics Enthusiast, 4(1), 73-83.
  • Duatepe, A. (2000). An İnvestigation of The Relationship Between Van Hiele Geometric Level of Thinking and Demographic Variable for Pre-Service Elementary School Teacher. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duatepe, A. ve Akkuş Çıkla, O. (2003, Ekim). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Van Hiele Geometrik Düşünme Seviyelerinin Belirlenmesi. Uluslararası OMEP Dünya Konseyi ve Konferansı’nda sunulmuş poster bildiri. Kuşadası
  • Fidan, Y. (2009). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Geometrik Düşünme Düzeyleri ve Buluş Yoluyla Geometri Öğretiminin Öğrencilerin Geometrik Düşünme Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Fidan, Y. ve Türnüklü, E. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Geometrik Düşünme Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 185- 197.
  • Field, A. (2009). Discovering Statics Using SPSS. London: SAGE Publications Ltd. Gökbulut, Y., Sidekli, S. Yangın, S. (2007, Eylül). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademik Başarılarının Van Hiele Geometrik Düşünme Düzeylerine Etkisi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Gözen, Ş. (2006). Matematik ve Öğretimi. İstanbul: Evrim Yayınevi. Hacısalihoğlu, H.H., Mirasyedioğlu, Ş., Akpınar, A.(2004). İlköğretim 6-8 Matematik Öğretimi: Matematikte İşbirliğine Dayalı Yapılandırıcı Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Halat, E. (2006). Sex-related Differences in the Acquisition of the Van Hiele Levels and motivation in learning geometry. Asia Pacific Education Review, 7 (2), 173-183.
  • Halat, E. (2008). Webquest-Temelli Matematik Öğretiminin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Geometrik Düşünme Düzeylerine Etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (25), 115-30.
  • Hoffer, A.(1981). Geometry is More Than Proof. Mathematics Teacher, 74(1), 11- 18.
  • Kale, N. (2007). A Comparision of Drama-Based Learning and Cooperative Learning with Respect to Seventh Grade Students’ Achıevement, Attitudes and Thınkıng Levels ın Geometry. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, Ç. (2003). İlköğretim 5. Sınıf Matematik Dersinde Van Hiele Düzeylerine Göre Yapılan Geometri Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarıları, Tutumları ve Hatırda Tutma Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Knight, K. C. (2006). An Investigation into the Change in the Van Hiele Levels of Understanding Geometry of Preservice Elementary and Secondary Mathematics Teachers. Unpublished Master Thesis. The University of Maine, Orono, ABD.
  • Oflaz, G. (2010). Geometrik Düşünme Seviyeleri ve Zekâ Alanları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Olkun, S.; Toluk, Z.; Durmuş, S. (2002, Eylül). Matematik ve Sınıf Öğretmenliği Birinci Sınıf Öğrencilerinin Geometrik Düşünme Düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2007). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım.
  • Özden, Y. (2008). Eğitimde Yeni Değerler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Özden, Y. (2010). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Pallant, J. (2005). SPSS Survıval Manual: A Step by Step Guıde to Data Analysis Using SPSS for Wındows. Australia: Australian Copyright.
  • Pandiscio, E.A. & Knight, K.C. (2011). An Investigation İnto the Van Hiele Levels of Understanding Geometry of Preservice Mathematics Teachers. Journal of Research in Education, 21 (1), 45-53.
  • Pesen, C. (2003). Eğitim Fakülteleri ve Sınıf Öğretmenleri İçin Matematik Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pesen, C. (2008). Eğitim Fakülteleri ve Sınıf Öğretmenleri için Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Matematik Eğitimi. Ankara. Pegem Akademi Yayınları.
  • Senk, S. L. (1989). Van Hiele Levels and Achievement in Writing Geometry Proofs. Journal for Research in Mathematics Education, 20(3), 309-321.
  • Shantz, D. (2005). Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım mı Yoksa Geleneksel Bir Anlayış mı? (Çev: Erten Gökçe ve Canay Demirhan). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (2), 187-195.
  • Şahin, O. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Van Hiele Geometrik Düşünme Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Şeker, H. ve Gençdoğan, B. (2006). Psikolojide ve Eğitimde Ölçme Aracı Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Toluk, Z., Olkun, S. ve Durmuş, S. (2002, Eylül). Problem Merkezli ve Görsel Modellerle Destekli Geometri Öğretiminin Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Geometrik Düşünme Düzeylerinin Gelişimine Etkisi. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri. ODTÜ, Ankara.
  • Usiskin, Z. (1982). Van Hiele Levels and Achievement in Secondary School Geometry. University of Chicago. ERIC Document Reproduction Service.
  • Üzel, D. ve Özdemir, E. (2009, Ekim) İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Geometrik Düşünme Düzeyleri. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulmuş sözlü bildiri. Ege Üniversitesi. İzmir.
  • Yıldırım, A. (2009). Euclidean Reality Geometri Etkinliklerinin, İşitme Durumuna Göre Öğrencilerin Van Hiele Geometri Düzeylerine, Geometri Tutumlarına ve Başarılarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yılmaz, S., Turgut, M. ve Alyeşil Kabakçı, D. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Geometrik Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi: Erdek ve Buca Örneği. Üniversite ve Toplum, 8(1).
APA ORAL B, İLHAN M (2012). Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. , 201 - 219.
Chicago ORAL Behçet,İLHAN Mustafa Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. (2012): 201 - 219.
MLA ORAL Behçet,İLHAN Mustafa Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. , 2012, ss.201 - 219.
AMA ORAL B,İLHAN M Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. . 2012; 201 - 219.
Vancouver ORAL B,İLHAN M Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. . 2012; 201 - 219.
IEEE ORAL B,İLHAN M "Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables." , ss.201 - 219, 2012.
ISNAD ORAL, Behçet - İLHAN, Mustafa. "Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables". (2012), 201-219.
APA ORAL B, İLHAN M (2012). Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 201 - 219.
Chicago ORAL Behçet,İLHAN Mustafa Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 6, no.1 (2012): 201 - 219.
MLA ORAL Behçet,İLHAN Mustafa Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.6, no.1, 2012, ss.201 - 219.
AMA ORAL B,İLHAN M Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2012; 6(1): 201 - 219.
Vancouver ORAL B,İLHAN M Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2012; 6(1): 201 - 219.
IEEE ORAL B,İLHAN M "Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6, ss.201 - 219, 2012.
ISNAD ORAL, Behçet - İLHAN, Mustafa. "Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 6/1 (2012), 201-219.