Yıl: 2012 Cilt: 9 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 415 - 438 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi (TPİB) kuramsal yapısı içerisinde tanımlanan, öğretim ortamında etkin teknoloji kullanımı konusundaki yeterliliklerini araştırmaktır. TPİB kuramsal yapısı içerisinde tanımlanan toplam 7 alt bilgi alanı konusunda öğretmen adaylarının hangi düzeyde yeterli olduğu ve bu bilgi alanları arasında kuramsal olarak ileri sürüldüğü gibi ilişkilerin mevcut olup-olmadığı araştırılmıştır. Elde edilen veriler incelendiğinde öğretmen adaylarının pedagojik yönden kendilerini daha hazırlıklı bulurken diğer bilgi alanlarında genel olarak bir kararsızlığın ortaya çıktığı görülmektedir. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının meslek hayatlarında teknolojiyi etkin bir biçimde kullanabilmeleri için bilgi ve tecrübe açısından kendilerini yeterli görmedikleri sonucu bu çalışmanın en önemli bulgularındandır. Ayrıca, bu çalışma ile kuramsal yapıda ele alındığı gibi temel bilgi alanlarının (PB, TB, İB) etkileşiminden ortaya çıkan TPB, TİB, PİB bilgi alanlarının, TPİB oluşumunda temel bilgi alanlarına göre daha güçlü bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, bu araştırmanın sonuçlarından biri olarakta, çalışmada kullanılan ölçeğe ait kapsam geçerliliğinin sorgulanması gerektiği ortaya çıkmaktadır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Angeli, C., & Valanides, N. (2009). "Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT-TPACK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK)". Computers & Education, 52 (1), 154-168.
  • Bransford, J. D. (Eds.) .(2000) How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. National Research Council. Washington, DC: National Academy Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (12. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2010). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bingham, E., & Byrom, E. (2001). "Factors influencing the effective use of technology for teaching and learning: Lessons learned from the SIERTEC intensive site schools". Greensboro, NC: SERVE. http://www.seirtec.Org/publications/lessondoc.html##l (Erişim Tarihi:18.06.2005)
  • Byrom, E., & Bingham, M. (2001). "Factors influencing the effective use of technology for teaching and learning: Lessons learned from the SIERTEC intensive site schools(2th ed.)". Greensboro, N.C: SERVE. http://www.seirtec.org/publications/Lessons Learned.php (Erişim Tarihi:28.06.2010)
  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., & Tsai, C. C. (2010). "Facilitating Preservice Teachers' Development of Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK)". Educational Technology & Society, 13(4), 63-73.
  • Cuban, L. (1998). "High-Tech Schools and Low Tech Teaching". Journal of Computing in Teacher Education, 14(2), 6-7.
  • Field, A. (2005). Discovering Statistics Using SPSS. London: SAGE Publications.
  • Gall, J.P., Gall, M.D., & Borg, W.R. (1999). Applying Educational Research: A Practical Guide.Uew York: Addison Wesley Longman, Inc.
  • Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational Research: Competencies For Analysis And Applications[6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Göktaş, Y., Yıldırım, Z., veYıldırım, S.(2008). "Bilişim teknolojilerinin eğitim fakültelerindeki durumu:Dekanların görüşleri". Eğitim ve Bilim, 33(149), 30-50.
  • Graham, C.R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). "TPÂCK Development İn Science Teaching: Measuring The TPACK Confidence of İnservice Science Teachers". Tech Trends, 53(5), 70-79.
  • Hew, K.F., & Brush, T. (2007). "Integrating Technology into K-12 Teaching and Learning: Current Knowledge Gaps and Recommendations for Future Research". EducationalTechnology Research and Development,55(3), 223-252.
  • Kearsley, G.,& Lynch, W. (1992). "Leadership In The Age Of Technology: The New Skills". Journal of Research on Computing in Education, 25(1), 50-60.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). "What Happens When Teachers Design Educational Technology? The Development of Technological Pedagogical Content Knowledge". Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131-152.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). "What is Technological Pedagogical Content Knowledge?". Contemporary Issues in Technology and Teacher Education 9(1), 60-70.
  • Koehler, M.J., Mishra, P.,&Yahya, K. (2007). "Tracing the Development of Teacher Knowledge in a Design Seminar: Integrating Content, Pedagogy and Technology". Computers & Education, 49, 740-762.
  • MacArthur, C. A., Pilato, V., Kercher, M., Peterson, D., Malouf, D., & Jamison, P. (1995). "Mentoring: An Approach To Technology Education For Teachers". Journal of Research on Computing in Education, 28(1), 46-62.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). "Technological Pedagogical Content Knowledge: A New Framework For Teacher Knowledge". Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Niess, M.L. (2005). "Preparing Teachers To Teach Science And Mathematics With Technology: Developing A Technology Pedagogical Content Knowledge". Teaching and Teacher Education, 21, 509-523.
  • Ozgun-Koca, S. A., Meagher, M., & Edwards, M. T. (2010). "Preservice Teachers, Emerging TPACK in A Technology-Rich Methods Class". The Mathematics Educator, 19(2), 10-20.
  • Pamuk, S. (2011), "Understanding Preservice Teachers' Technology Use Through TPACK Framework". Journal of Computer Assisted Learning. doi: 10.1111/j. 1365-2729.2011.00447.x
  • Pa pert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, NY: Basic Books.
  • Roblyer, M.D. (2006). Integrating Educational Technology into Teaching (4th ed). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T.S. (2009). "Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): The Development and Validation of An Assessment Instrument For Preservice Teachers". Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Schrum, L. (2005). "A Proactive Approach To A Research Agenda And Recommendations For Future Research". Journal of Research on Technology in Education, 37(3), 217-220.
  • Shulman, L. (1986). "Those Who Understand: Knowledge Growth In Teaching". Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. (1987). "Knowledge and Teaching: Foundations of The New Reform". Harvard Educational Review, 57 (1), 1-22.
  • So, H. J., & Kim, B. (2009). "Learning About Problem Based Learning: Student Teachers integrating Technology, Pedagogy And Content Knowledge". Australasian Journal of Educational Technology, 25(1), 101-116.
  • Tanrıöğen, A. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Zhao, Y.,& Frank, K.A. (2003). "Factors Affecting Technology Uses in Schools: An Ecological Perspective". American Educational Research Journal, 40(4), 807-840.
APA PAMUK S, ÜLKEN A, DİLEK N (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. , 415 - 438.
Chicago PAMUK Sönmez,ÜLKEN Alpaslan,DİLEK Nilay Şener Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. (2012): 415 - 438.
MLA PAMUK Sönmez,ÜLKEN Alpaslan,DİLEK Nilay Şener Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. , 2012, ss.415 - 438.
AMA PAMUK S,ÜLKEN A,DİLEK N Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. . 2012; 415 - 438.
Vancouver PAMUK S,ÜLKEN A,DİLEK N Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. . 2012; 415 - 438.
IEEE PAMUK S,ÜLKEN A,DİLEK N "Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi." , ss.415 - 438, 2012.
ISNAD PAMUK, Sönmez vd. "Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi". (2012), 415-438.
APA PAMUK S, ÜLKEN A, DİLEK N (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415 - 438.
Chicago PAMUK Sönmez,ÜLKEN Alpaslan,DİLEK Nilay Şener Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9, no.17 (2012): 415 - 438.
MLA PAMUK Sönmez,ÜLKEN Alpaslan,DİLEK Nilay Şener Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.9, no.17, 2012, ss.415 - 438.
AMA PAMUK S,ÜLKEN A,DİLEK N Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 9(17): 415 - 438.
Vancouver PAMUK S,ÜLKEN A,DİLEK N Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 9(17): 415 - 438.
IEEE PAMUK S,ÜLKEN A,DİLEK N "Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, ss.415 - 438, 2012.
ISNAD PAMUK, Sönmez vd. "Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/17 (2012), 415-438.