Yıl: 2012 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 171 - 200 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students

Öz:
Özet – Bu araştırmada, matematik eğitiminde başarılı oldukları bilinen iki altıncı sınıf öğrencisinin y=kx biçimindeki doğru denklemini oluşturma süreci bilişsel eylemler üzerinden bilgi oluşumu sürecinin incelenmesine fırsat veren RBC+C soyutlama modeli aracılığı ile incelenmiştir. Bu amaçla öncelikle tanıma, kullanma, oluşturma ve pekiştirme bilişsel eylemlerinin fark edilmesine imkân verebilecek tarzda araştırma ve uygulama problemleri hazırlanmıştır. Ardından, iki öğrencinin oluşturduğu öğrenci grubuna hazırlanan problemler sunulmuş ve öğrencilerin bu araştırma problemleri üzerinde birlikte çalışmaları sağlanmıştır. Bu öğrencilerin bu araştırma problemleri üzerinde çalışmaları ile gerçekleştirilen iki farklı uygulama kapsamında, öğrencilerin y=kx biçimindeki doğru denklemini oluşturup oluşturamadıkları araştırılmış ve bu oluşturma esnasında gerekli olan önbilgileri tanıyıp kullanabilme durumları incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, iki öğrencinin de y=kx biçimindeki doğru denklemini oluşturmaları için gerekli ön bilgileri tanıyıp kullanabildikleri ve doğru denklemini oluşturdukları anlaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

İki altıncı sınıf öğrencisinin doğru denklemini oluşturma sürecinin incelenmesi

Öz:
The abstraction process of the y=kx linear equation of two sixth grade students, who have upper level success in mathematics, has been researched by using RBC+C abstraction model. Firstly, research and application problems have been prepared in form, which would allow distinguishing, recognising, building-with, construction and consolidation cognitive activities with this aim. Prepared problems have been presented to the student group that constituted of two students during the applications and it has been provided that the students worked together on these problems. It has been examined through two different applications, which were performed at different times, whether the students have constructed the y=kx linear equation of themselves, or not. Besides, their situation of recognising and using the required preliminary knowledge during the abstraction process has been investigated. In conclusion, it has been understood that both of the students could recognise and build-with the preliminary knowledge, which is required for construction of the y=kx linear equation and that they have constructed the y=kx linear equation of themselves.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Sezgin Memnun D, Altun M (2012). Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. , 171 - 200.
Chicago Sezgin Memnun Dilek,Altun Murat Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. (2012): 171 - 200.
MLA Sezgin Memnun Dilek,Altun Murat Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. , 2012, ss.171 - 200.
AMA Sezgin Memnun D,Altun M Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. . 2012; 171 - 200.
Vancouver Sezgin Memnun D,Altun M Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. . 2012; 171 - 200.
IEEE Sezgin Memnun D,Altun M "Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students." , ss.171 - 200, 2012.
ISNAD Sezgin Memnun, Dilek - Altun, Murat. "Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students". (2012), 171-200.
APA Sezgin Memnun D, Altun M (2012). Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 171 - 200.
Chicago Sezgin Memnun Dilek,Altun Murat Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 6, no.1 (2012): 171 - 200.
MLA Sezgin Memnun Dilek,Altun Murat Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.6, no.1, 2012, ss.171 - 200.
AMA Sezgin Memnun D,Altun M Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2012; 6(1): 171 - 200.
Vancouver Sezgin Memnun D,Altun M Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2012; 6(1): 171 - 200.
IEEE Sezgin Memnun D,Altun M "Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6, ss.171 - 200, 2012.
ISNAD Sezgin Memnun, Dilek - Altun, Murat. "Examination of the abstraction process about linear equation of two sixth grade students". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 6/1 (2012), 171-200.