Yıl: 2012 Cilt: 0 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 1 - 21 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin çeşitli demografik özelliklerinin fen öğrenmeye ve alt boyutları olan araştırma yapmaya, performansa, iletişime, işbirlikli çalışmaya ve katılıma yönelik motivasyon düzeylerine etkisini incelemektir. Çalışmada, Konya İli Merkez ilçesinde bulunan ilköğretim okullarında öğrenim gören 280 öğrenciye 23 maddeden oluşan “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonları ve kişisel özellikler ile arasındaki farkı belirlemek için verilerin; t-testi, varyans analizi, aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplamaları yapılmıştır. Fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonları ile akademik başarı arasındaki ilişkiyi incelemek için de korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın analiz sonuçlarına göre, araştırmaya katılan öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet, baba eğitim düzeyi, aylık gelir ve çalışma odasına sahip olup olmama değişkenleri açısından kızlar lehine anlamlı farklılık görülürken, anne eğitim düzeyi açısından bir faklılık ortaya çıkmamıştır. Ayrıca, öğrencilerin fen öğrenemeye yönelik motivasyonları ile akademik başarıları arasında zayıf ancak pozitif yönde bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

Investigation of 7th Grade primary school students’ motivation towards science and technology course in terms of some variables

Öz:
The purpose of this study is to investigate the effects of different demographic characteristics of 7th grade primary school students on their motivation levels towards science learning and its sub-dimensions which are doing research, performance, communication, cooperative working and participation. In the study, 280 students attending primary schools in the central district of Konya province were administered a 23-item “Motivation towards Science Learning Scale”. In the data analysis, in order to determine the difference between students’ motivation towards science and technology course and their personal characteristics, t-test, analysis of variance (ANOVA), arithmetic mean and standard deviation were used. As for the investigation of the relationship between students’ motivation towards science and technology course and their academic achievement, correlation analysis was carried out. According to the results of the analysis, motivation levels of students participating in the study towards learning science were determined to be at medium level. A significant difference was observed in favor of female students in terms of gender, father’s education level, monthly income and having a private study room or not, but there was no significant difference with regard to mother’s education level. Also, it was concluded that there was a weak but positive relationship between students’ motivation towards learning science and their academic achievement.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaba-Altun, S. (2009). An ınvestigation of teachers’, parents’, and students’ opinions on elementary students’ academic failure. Elementary Education Online, 8(2), 567-586.
  • Alsop, S., & Watts, M. (2000). Facts and feelings: Exploring the affective domain in the learning of physics. Physics Education, 35, 132-138.
  • Anderman, E. M., & Midgley, C. (1997). Changes in achievement goal orientations, perceived academic competence, and grades across the transition to primary level schools. Contemporary Educational Psychology, 22, 269-298.
  • Andrew, S., & Vilalle, W. (1998). Nursing students’ self-efficacy, self-regulated learning and academic performance in science teaching. [On line]: http://www.aare.edu.au/98pap/abs98.html adresinden 03.04.2011 indirilmiştir.
  • Aydın, B. (2007). Fen Bilgisi Dersinde İçsel ve Dışsal Motivasyonun Önemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Azizoğlu, N. ve Çetin, G. (2009). 6 ve 7. Sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri, fen dersine yönelik tutumları ve motivasyonları arasındaki ilişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 171-182.
  • Barlia, L. (1999). High school students’ motivation to engage in conceptual change learning in science. Unpublished doctoral dissertation, the Ohio State University, Ohio.
  • Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. Madison, WI: McGraw Hill.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 19-37.
  • Duit, R., & Treagust, D. (1998). Learning in science: From behaviourism towards social constructivism and beyond. (Ed: Fraser, B., & Tobin, K.). International Handbook of Science Education, 3,26, Kluwer Academic, UK: Dordrecht.
  • Duit, R., & Treagust, D. (2003). Conceptual change: A powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal of Science Education, 25(6), 671- 688.
  • Ekici, G. (2010). Factors affecting biology lesseon motivation of high school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2137–2142.
  • George, R. (2006). A cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. International Journal of Science Education, 28(6), 571-589.
  • Gonzalez-DeHass, A.R., Willems, P. P., & Holbein, M.F.D. (2005). Examining the relationship between parental ınvolvement and student motivation. Educational Psychology Review, 17(2), 99-123.
  • Güvercin, Ö. (2008). Investigating Elementary Students’ Motivation Towards Science Learning: A Cross Age Study. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Güvercin, Ö., Tekkaya, C. ve Sungur, Ö. (2010). A cross age study of elementary students’ motivation towards science learning. Hacettepe University Journal of Education, 39, 233-243.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi -Kavramlar, İlkeler, Teknikler,(6.Basım), Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Kuyper, H., Van der Werf, M. P. C., & Lubbers, M. J. (2000). Motivation, meta-cognition and self-regulation as predictors of long term educational attainment. Educational Research and Evaluation,6(3), 181–201.
  • Lee, O. (1989). Motivation to Learning Science in Middle School Classrooms. University Microfilms International. Unpublished Doctoral Dissertation, Michigan State University, East Lansing.
  • Lee, O., & Brophy, J. (1996). Motivational patterns observed in sixth-grade science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 33(3), 585-610.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4.-5.
  • Meredith, J. E., Fortner, R. W., & Mullins, G. W. (1997). Model of affective learning for nonformal science education facilities. Journal of Research in Science Teaching, 34(8), 805-818.
  • Napier, J. D., & Riley, J. P. (1985). Relationship between affective determinants and achievement in science for seventeen-year-olds. Journal of Research in Science Teaching, 22(4), 365–383.
  • Özkan, Ş. (2003). The Roles of Motivational Beliefs and Learning Styles on Tenth Grade Students’ Biology Achievement. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pintrich, P. R., Marx, R. W., & Boyle, R. A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63(2), 167–199.
  • Ryan, R., & Deci, E. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology. 25, 54–67.
  • Seah, W. T., & Bishop, A. J. (2000). Values in mathematics textbooks: A wiew throught the australasian regions. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, LA: New Orleans.
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26 (3-4), 207-231.
  • Sungur, S. ve Güngören, Ş. (2009). The role of classroom environment perceptions in selfregulated learning and science achievement. Elementary Education Online, 8(3), 883- 900.
  • Thompson, T. L., & Mintzes, J. J. (2002). Cognitive structure and the affective domain: On knowing and feeling in biology. International Journal of Science Education, 24(6), 645-660.
  • Tuan, H., Chin, C., & Sheh, S. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 634-659.
  • Urdan, T., & Midgley, C. (2003). Changes in the perceived classroom goal structure and pattern of adaptive learning during the early adolescence. Contemporary Educational Psychology. 28, 524-551
  • Uzun, N. ve Keleş, Ö.(2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 561-584.
  • Von Glasersfeld, E. (1998). Cognition, construction of knowledge and teaching. In M.R. Matthews (Ed.) Constructivism in Science Education,11-30. Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Yılmaz, H. ve Çavaş, P. (2007). Reliability and Validity Study of the Students’ Motivation toward Science Learning (SMTSL) Questionnaire. Elementary Education Online, 6(3), 430-440.
  • Warren, A. (2000). OK, retry, abort? Factors affecting the motivation of online students. March 31, Presented at the ILT’s Web Based Learning Professional Development Day University of East Anglia, UK: Norwich.
  • Watters, J.J., & Ginns, I. S. (2000). Developing motivation to teach elementary science: effect of collaborative and authentic learning practices in preservice education. Journal of Science Teacher Education, 11(4), 277-313.
  • Wigfield, A., & Wentzel, K.R. (2007). Introduction to motivation at school: Interventions that work. Educational Psychologist, 42(4), 191-196.
  • Wolters, C. A. (1999). The relation between high school students’ motivational regulation and their use of learning strategies, effort, and classroom performance. Learning and Individual Differences,11(3), 281–300.
  • Wolters, C.A., & Rosenthal, H. (2000). The relation between students’ motivational beliefs and their use of motivational regulation strategies. International Journal of Educational Research, 33, 801-820.
APA DEMIR R, Öztürk N, dökme i (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. , 1 - 21.
Chicago DEMIR Ramazan,Öztürk Nurhan,dökme ilbilge İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. (2012): 1 - 21.
MLA DEMIR Ramazan,Öztürk Nurhan,dökme ilbilge İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. , 2012, ss.1 - 21.
AMA DEMIR R,Öztürk N,dökme i İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. . 2012; 1 - 21.
Vancouver DEMIR R,Öztürk N,dökme i İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. . 2012; 1 - 21.
IEEE DEMIR R,Öztürk N,dökme i "İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi." , ss.1 - 21, 2012.
ISNAD DEMIR, Ramazan vd. "İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi". (2012), 1-21.
APA DEMIR R, Öztürk N, dökme i (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(23), 1 - 21.
Chicago DEMIR Ramazan,Öztürk Nurhan,dökme ilbilge İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.23 (2012): 1 - 21.
MLA DEMIR Ramazan,Öztürk Nurhan,dökme ilbilge İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.23, 2012, ss.1 - 21.
AMA DEMIR R,Öztürk N,dökme i İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 0(23): 1 - 21.
Vancouver DEMIR R,Öztürk N,dökme i İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 0(23): 1 - 21.
IEEE DEMIR R,Öztürk N,dökme i "İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.1 - 21, 2012.
ISNAD DEMIR, Ramazan vd. "İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 (2012), 1-21.