Yıl: 2011 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 25 - 65 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye'de mali kural

Öz:
Mali kurallar, bütçe büyüklükleri üzerine ve kamu borç stoklarına bir takım niceliksel sınırlamalar getirmek suretiyle maliye politikalarını kısıtlayan ve yakından disipline eden uygulamalar biçiminde tanımlanabilir. Bütçe disiplinlerinde görülen bozulmalar ve hızla artan kamu borç stokları birçok ülkede mali sürdürülebilirlik tartışmalarına yol açarken ilgili süreçte mali kurallar çok daha önem kazanmıştır. Kimi ülkeler kabul etmiş oldukları mali kural yasaları ile doğrudan mali kural uygulamasına geçerken, Türkiye 'nin de içinde bulunduğu kimi ülkeler de örtük mali kural uygulamaları ile ekonomik yapıyı disipline etmeye çalışmaktadırlar. Çalışmada özellikle üzerinde durulan konu, Türkiye 'de örtük mali kural uygulamaları başlığı altında ne tür uygulamaların söz konusu olduğunun ve bu uygulamaların nasıl sonuçlar verdiğinin belirlenmesi ve dolayısıyla da sürekli ertelenmekte olan mali kural yasasına Türkiye'nin sosyal, ekonomik ve siyasal bakımdan ne kadar hazır olduğunun saptanabilmesidir.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme Kamu Yönetimi Hukuk İktisat

Fiscal rule in Turkye

Öz:
It can be defined that the fiscal rules are practices that restrict and discipline closely fiscal policies imposing some quantitative restrictions on the size of the budget and stock of public debt. While distortions seen in budgetary disciplines and stock of public dept that increases rapidly have caused discussions of fiscal sustainability in many countries, the fiscal rules have gained much more importance. While some countries have changed over to implementation of fiscal rules directly with the laws of fiscal rule adopted, some countries such as Turkey have been trying to the discipline the economic structure with applications of the implicit fiscal rule. Important issue especially emphasized on the study is to define what kind of practices under the head of applications of the implicit fiscal rule will take place and how these practices give results in Turkey and is to determine whether Turkey is ready socially, economically and politically for the law of fiscal rule deferred constantly.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme Kamu Yönetimi Hukuk İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALESINA, Alberto and PEROTTI, Roberto. (May 1996), "Fiscal Discipline and the Budget Process", The American Economic Review, Vol. 86, No. 2, Papers and Proceedings of the Hundredth and Eighth Annual Meeting of the American Economic Association San Francisco, CA, January 5-7,1996 406, pp. 401-407.
  • ANDERSON, Barry and MINARIK, Joseph. (2006), "Design Choices for Fiscal Policy Rules", İçinde: OECD Journal on Budgeting, Volume 5, No. 4, OECD 2006 (Organisation For Economic Co - Operation And Development), 193, pp. 159-203.
  • ATAÇ, Beyhan. (2009), Maliye Politikası, Gelişimi, Amaçları, Araçları ve Uygulama Sorunları. Sekizinci Baskı, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • BAYAR, Nergiz. (2011), "Mali Kurallar ve Mali Disiplin", 2. Maliye Uzmanları Eğitimi, ss. 1-55.
  • BORAN, Ege. (2008), "Brezilya'dakine Benzer Bir Mali Sorumluluk Düzenlemesi Yapılanmalı...", Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV)/ Politika Notu, ss. 1-9.
  • BRZOZOWSKI, Michal and SIWINSKA-GORZELAK, Joanna. (2010), "The Impact Of Fiscal Rules on Fiscal Policy Volatility", Journal of Applied Economics. Vol XIII, No. 2, November, pp. 205-231.
  • CASTRO, Vitor. (2011), "The Impact of the European Union Fiscal Rules on Economic Growth", Journal of Macroeconomics 33, pp. 313-326.
  • COTTARELLI, Carlo. (2009), "Fiscal Rules-Anchoring Expectations for Sustainable Public Finances", International Monetary Fund Fiscal Affairs Department (December 16), pp. 1-72.
  • DEMİR, Murat. (2009), Türkiye'de Kamu Borçlarının Gelişimi ve Sürdürülebilirliği, Çizgi Yayınları, Konya.
  • EMİL, Ferhat ve YILMAZ, H. Hakan. (2003), "Kamu Borçlanması, İstikrar Programları ve Uygulanan Maliye Politikalarının Kalitesi: Genel Sorunlar ve Türkiye Üzerine Gözlemler", ERC Working Papers in Econımics 03/07 (September), ss. 1-54.
  • FATAS, Antonio and MIHOV Ilian. (2006), "The Macroeconomic Effects of Fiscal Rules in the US States", Journal of Public Economics 90 (2006), 101, pp. 101-117.
  • FRANCO, Daniele. (2008), "Comments to The Design of Fiscal Policy Rules -Principles and Cross-country Perspective By Xavier Debrun" Workshop on Fiscal Rules, Ankara (1-2 December), pp. 1-27.
  • HALLERBERG, M.; STROUCH, R. ve HAHEN, J. V., (2004), The Desing of Fiscal Rules and Forms of Governance in European Union Countries, European Central Bank Working Paper Series, No: 419, December/Frankfurt.
  • HALLERBERG, M.; STRAUCH, R. and HAGEN, J.V. (2007), "The Design of Fiscal Rules and Forms of Governance in European Union Countries", European Journal of Political Economy 23, pp. 338-359.
  • KARAKURT, Birol ve AKDEMİR, Tekin. (2010), "Kurallı Maliye Politikası: Türkiye'de Kurallı Maliye Politikası Örnekleri", Maliye Dergisi, Sayı: 158, (Ocak-Haziran), ss. 226-261.
  • KAYA, Fatih. (2009), Mali Kural Uygulamaları ve Türkiye İncelemesi, DPT Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • KEP, (2009). Türkiye Cumhuriyeti 2009 Yılı Katılım Öncesi Ekonomik Programı, Ankara, http://www.ekonomi.gov.tr/upload/ACDA2A68-D8D3-8566-452097185DF9DFFBZKEP2008.pdf (19.03.2012)
  • KIRSANOVA, T.M.S.; VINES, D. and WREN-LEWIS, S. (2007), "Optimal Fiscal Policy Rules in a Monetary Union", Journal of Money, Credit and Banking, Vol. 39, No. 7 (October), 1782, pp. 1759-1784.
  • KOPITS, George and SYMANSKY, Steven. (1998), Fiscal Policy Rules, Occasional Paper: 162, International Monetary Fund, Washington DC.
  • KOPITS, George. (2001), "Fiscal Rules: Useful Policy Framework or Unnecessary Ornament?", IMF Working Paper Fiscal Affairs Department, (September), pp. 1-23.
  • KROGSTRUP, Signe and WALTI, Sebastien. (2008), "Do Fiscal Rules Cause Budgetary Outcomes?", Public Choice, 136, DOI 10.1007/s 11127-008-9285-y, Received: 8 May 2007 / Accepted: 4 February 2008 / Published online: 19 February 2008, (Springer Science+Business Media, LLC. 2008), pp. 123-138.
  • LEITH, Campbell and WREN-LEWIS, Simon. (2000), "Interactions Between Monetary and Fiscal Policy Rules", The Economic Journal, Vol. 110, No. 462, Conference Papers (March), pp. 93-108.
  • MALİ KURAL KANUN TASARISI. (2010), T.C. Başbakanlık Kurumlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü, Sayı: B.02.0. KKG.0.10./101-141/2387,26/05/2010.
  • MALİYE BAKANLIĞI. (2007), 2008 Mali Yılı Bütçe Gerekçesi, Ankara:
  • MURRAY, Alasdair and WILKES, Giles. (January 2009), Fiscal Rules OK?, (Centre: Forum), pp. 1-12.
  • ÖZATAY, Fatih. (1997), "Sustainability of Fiscal Deficits, Monetary Policy, and Inflation Stabilization: The Case of Turkey", Turkey Journal of Policy Modeling 19(6), pp. 661-681.
  • ÖZDEMİR, K. Azim ve TURNER, Paul. (2008), "A Monetary Disequilibrium Model for Turkey: Investigation of a Disinflationary Fiscal Rule and its Implications for Monetary Policy", Journal of Policy Modeling 30, pp. 349-361.
  • PINAR, Abuzer. (2011), Maliye Politikası, Teori ve Uygulama, 4. Baskı, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • RESMÎ GAZETE; 10 Ekim 2010 PAZAR, Sayı: 27725, Orta Vadeli Mali Plan (2011-2013).
  • ROSE, Shanna. (2006), "Do fiscal rules dampen the political business cycle?", DOI: 10.1007/sl 1127-005-9007-7, Public Choice, Springer 128, pp. 407-431.
  • ŞİMŞEK, Hayal Ayça. (2007), 'Türkiye'de 2000 Sonrasında Uygulanan İstikrar Programlarının Kamu Maliyesine Etkileri', Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, Cilt: 44, Sayı: 512, ss. 52-68.
  • DPT (2008), T.C. 60. HÜKÜMET PROGRAMI EYLEM PLANI. 10 Ocak. http://www.dpt.gov.tr/Kalkinma.portal; Hükümet Programı Eylem Planı ve Faaliyetleri.
  • TEPAV. (2008), Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Politika Notu, ss. 1-9.
  • ULUSOY, Ahmet. (2011), Devlet Borçlanması, 5. Baskı, Aksakal Kitabevi, Trabzon.
  • VOYVODA, Ebru and YELDAN, Erine. (2002), "Beyond Crisis Adjustment: Investigation of Fiscal Policy Alternatives in An OLG Model of Endogenous Growth For Turkey,. VI th METU International Conference on Economics, Ankara, September, ss.1-36. http://www.bilkent.edu.tr/~yeldane/V&Yolg_ 2002_l.pdf (11.04.2012)
APA DEMIR M, İNAN M (2011). Türkiye'de mali kural. , 25 - 65.
Chicago DEMIR MURAT,İNAN Mahmut Türkiye'de mali kural. (2011): 25 - 65.
MLA DEMIR MURAT,İNAN Mahmut Türkiye'de mali kural. , 2011, ss.25 - 65.
AMA DEMIR M,İNAN M Türkiye'de mali kural. . 2011; 25 - 65.
Vancouver DEMIR M,İNAN M Türkiye'de mali kural. . 2011; 25 - 65.
IEEE DEMIR M,İNAN M "Türkiye'de mali kural." , ss.25 - 65, 2011.
ISNAD DEMIR, MURAT - İNAN, Mahmut. "Türkiye'de mali kural". (2011), 25-65.
APA DEMIR M, İNAN M (2011). Türkiye'de mali kural. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 25 - 65.
Chicago DEMIR MURAT,İNAN Mahmut Türkiye'de mali kural. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13, no.2 (2011): 25 - 65.
MLA DEMIR MURAT,İNAN Mahmut Türkiye'de mali kural. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.13, no.2, 2011, ss.25 - 65.
AMA DEMIR M,İNAN M Türkiye'de mali kural. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2011; 13(2): 25 - 65.
Vancouver DEMIR M,İNAN M Türkiye'de mali kural. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2011; 13(2): 25 - 65.
IEEE DEMIR M,İNAN M "Türkiye'de mali kural." Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13, ss.25 - 65, 2011.
ISNAD DEMIR, MURAT - İNAN, Mahmut. "Türkiye'de mali kural". Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13/2 (2011), 25-65.