İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi

Yıl: 2012 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 367 - 388 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi

Öz:
Araştırma ilköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 718 alt, 432 orta ve 234 üst sosyo-ekonomik düzeyden; 712 dördüncü sınıf ve 672 beşinci sınıf olmak üzere toplam 1384 öğrenci oluşturmuştur. Anket formu ile elde edilen veriler, SPSS programına girilmiştir. Verilerin analizinde yüzde ve frekans dağılım tabloları yapılmış, frekans dağılımları ki-kare testi ile 0,05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırma sonucunda; ilköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin boş zamanlarında en çok kitap okumaktan hoşlandıkları, büyük bir çoğunluğunun evlerinde kendilerine ait bir kitaplıklarının olduğu, kitap okumalarına en çok derslerinin yoğunluğu ile sınavlara hazırlanmalarının engel olduğu ortaya konulmuştur. Ayrıca öğrencilerin okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre farklılaştığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

A study of 4th and 5th grade elemantary students’ reading habits, based on their socio-economic status

Öz:
The aim of the study is to find out the reading habits of 4th and 5th grade students in primary education. The sample of the study consists of 718 sub, 432 medium and 234 students with high socio-economic status. From the total of 1384 students, 712 were fourth grade and 672 were fifth grade students. Obtained by questionnaire form, the data was entered into SPSS programme. Percentage and frequency distribution tables were used for datum analyze, frequency distributions were tested by chi-square test in the 0,05 significance level. At the end of this study, it has been found out that 4th and 5th grade students mostly like reading in their free time, most of them have bookcases of their own at home, studying for the lessons and examinations prevent them from reading. Besides, it has been found out that there are differences in reading habits among the students according to their socio-economic status.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2007). Okuma (ss. 15–48). Kırkkılıç, A., Akyol, H. (Ed.), İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Bekar, Ü. (2005). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı kazanmalarında ailenin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Coşkun, E. (2003). Çeşitli değişkenlere göre lise öğrencilerinin etkili okuma becerileri ve bazı öneriler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 101–129. Devrimci, H. (1993). İlkokul 5. sınıf çocuklarında okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dökmen, Ü. (1990). İlkokul çocuklarında okuma alışkanlığı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gönen, M., Öncü, E. ve Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Millî Eğitim, 164, 7–35.
  • Grabe, W., Stoller, F.L. (2001). Reading for academic purposes: guidelines for the ESL/ELF. (Edit: M. Celce-Murcia). Teaching English as a Second or Foreign Language (187–203). London: Heinle & Heinle.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Okuma alışkanlığı ile kitap yayımcılığının kültürel iletişim ve teknolojisine bağlı sorunları karşısında Türkiye koşulları temelinde bir model önerisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Keleş, Ö. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinde kitap okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kellner, D. (2001). New technologies new literacies: reconstructing education for the new millennium. International Journal of Technology and Design Education, 11, 67–81.
  • MEB. (2004). İlköğretim (1-5. Sınıflar) Türkçe Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Smith, H. S. (1998) The effects of whole language method of instruction and an integrated phonics method of instruction on the reading achievement of Inner-City Preschool Pupils, Washington University (http:// proquest.umi.com 28. 10.2007).
  • Şirin, M. R. ve Soylu, İ. (2003). Okuyan Türkiye ön bilgi raporu. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Tosunoğlu, M. (2003). Türk öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğitimleri. Ankara: Türk Dili Dergisi, 92, 39–42.
  • Yalçın, K. (2004). Çocuklarda okuma alışkanlığı nasıl kazandırılabilir? Yankı: İnfo Kültür, Sanat, Edebiyat ve Düşün Dergisi, 17, 31–45.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri -yeni yaklaşımlar-. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yılmaz, B. (1995). Okuyan aile-okuyan birey. Yaşadıkça Eğitim, 41, 58–67.
  • Yılmaz, B. (1993). Okuma alışkanlığında halk kütüphanelerinin rolü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
APA ŞAHİN A (2012). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. , 367 - 388.
Chicago ŞAHİN Ayfer İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. (2012): 367 - 388.
MLA ŞAHİN Ayfer İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. , 2012, ss.367 - 388.
AMA ŞAHİN A İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. . 2012; 367 - 388.
Vancouver ŞAHİN A İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. . 2012; 367 - 388.
IEEE ŞAHİN A "İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi." , ss.367 - 388, 2012.
ISNAD ŞAHİN, Ayfer. "İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi". (2012), 367-388.
APA ŞAHİN A (2012). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 367 - 388.
Chicago ŞAHİN Ayfer İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 10, no.2 (2012): 367 - 388.
MLA ŞAHİN Ayfer İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.10, no.2, 2012, ss.367 - 388.
AMA ŞAHİN A İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2012; 10(2): 367 - 388.
Vancouver ŞAHİN A İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2012; 10(2): 367 - 388.
IEEE ŞAHİN A "İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, ss.367 - 388, 2012.
ISNAD ŞAHİN, Ayfer. "İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelenmesi". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 10/2 (2012), 367-388.