Yıl: 2012 Cilt: 23 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 7 - 18 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği

Öz:
Bu çalışmanın amacı İstanbul’u ziyaret eden kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi ve belirlenen bu tipolojilerin demografik özellikler tercih edilen aktiviteler amaçlar ve seyahat güdüleri açısından incelenmesidir. Sultanahmet Bölgesi’nde yüz yüze görüşme yoluyla gerçekleştirilen anket çalışmasına soruların tamamına cevap veren 538 adet kültür turisti katılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre turist tipolojileri demografik değişkenler aktiviteler amaçlar ve seyahat güdüleri açısından çeşitli farklılıklar göstermektedir. Amaçlı-derin deneyimli kültür turist tipolojisinin diğer turist tipolojilerine göre uluslararası seyahatlerinde eğitim ve kültürle daha fazla ilgili oldukları kişisel gelişime önem verdikleri diğer kültürler hakkında bilgi alma konusunda çok daha istekli oldukları görülmüştür. Aktif ve varlıklı bir kültür turisti özelliği gösteren bu grubun diğer gruplara nazaran daha fazla oranda müze ziyaret ettiği yerel pazarları tercih ettiği ve daha fazla araştırma yapma eğiliminde olduğu görülmektedir. Elde edilen bulgulara göre bu tipolojinin kendi içerisinde de farklılık arz ettiği tespit edilmiş ve bu doğrultuda iki farklı grup halinde değerlendirilebileceği ifade edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm

Identification of cultural tourist typologies: The case of İstanbul

Öz:
The aim of this study is to identify the typologies of cultural tourists who visit Istanbul city and to test the typologies against the demographic variables preferred activities aims and travel motivations. In the survey 538 cultural tourists filled the complete questionnaire through face to face interview that is held in Sultanahmet district. Study findings indicate that tourist typologies differ in terms of demographic variables activities aims and travel motivations. The purposeful cultural tourists tended to be more interested in education and culture during their travel give importance to the personal development and be informed about other cultures than the other groups. The purposeful cultural tourists that have the active and wealthy cultural tourist characteristic features were more willing to visit museums prefer local markets and do research in comparison with the other typologies. According to the study results it is understood that this typology can be examined in two different groups because it contains differences in itself.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Agresti, A. (1996). An Introduction to Categorical Data Analysis. New York: John Wiley and Sons. Inc.
  • Alzua, A., O’leary J. T. ve Morrison A. M. (1998). Cultural and Heritage Tourism: Identifying niches for International Travelers, The Journal of Tourism Studies, 9: 2-13.
  • Cohen, E. (1979). Aphenomenology of Tourist Experiences, Sociology, 178-201.
  • Foo, L. (1998). Cultural Tourism in Australia: Characteristics and Motivations, Australian Tourism and Hospitality Research Conference, (1-19) Gold Coast, Queensland, Australia.
  • Foo, L. ve Rossetto, A. (1998). Cultural Tourism in Australia: Characteristics and Motivations. BTR Occasional Paper No. 27, Canberra: Bureau of Tourism Research.
  • Jafari, J. (Editor) (2000). Encyclopedia of Tourism. Londra ve New York, Routledge.
  • Hair, J. F., Black W., Babin, B., Anderson, R. E., Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis with Readings. 6. Baskı, New Jersey: Prentice-Hall International.
  • Hausmann, A. (2007). Cultural Tourism: Marketing Challenges and Opportunities for German Cultural Heritage, International Journal of Heritage Studies, 13: 170-184.
  • Hooley, G., Piercy, N.F. ve Nicoulaud, B. (2008). Marketing Strategy and Competitive Positionning. Harlow: Perason Education Limited.
  • Hughes, L. H. (2002). Culture and Tourism: A Framework For Further Analysis, Managing Leisure, 7: 164-175.
  • http://www.kvmgm.gov.tr/belge/1-45478/bakanligimiza-bagli-muzeler. html Erişim Tarihi: 26.09.2011.
  • http://www.turizmgazetesi.com/news/news.aspx?id=64438 Erişim Tarihi: 13.01.2012.
  • http://www.turizmguncel.com/?tg=guncel&i=3073 Erişim Tarihi: 10.07.2011.
  • Kotler, P., Bowen J.T. ve Makens, J.C. (2010). Marketing for Hospitality and Tourism. New Jersey: Pearson International Edition.
  • Kozak, N., Kozak, M. A. ve Kozak, M. (2001). Genel Turizm-İlkeler- Kavramlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mckercher, B. (2002). Towards Classification of Cultural Tourists, International Journal of Tourism Research, 4: 29-38.
  • Mckercher, B. ve Du Cros, H. (2003). Testing a Cultural Tourism Typology, International Journal of Tourism Research, 5: 45-58.
  • Richards, G. (1997). The Social Concept of Cultural Tourism: İçinde Richards, G. (ed.) Cultural Tourism in Europe. Wallingfond: CAB International.
  • Richards, G. (2003). What is Cultural Tourism? İçinde van Maaren, A. (editör) Erfgoed voor Toerisme. National Contact Monumenten.
  • Sekaran, U. (2000). Resarch Methods For Business: A Skill-Building Approach. 3. Baskı, UK: Wiley&Sons.
  • Silberberg, T. (1995). Cultural Tourism and Business Opportunities For Museums and Heritage Sites, Tourism Management, 16: 361–365.
  • Stylianou-Lambert, T. (2011). Gazing From Home: Cultural Tourism and Art Museums, Annals of Tourism Research, 38: 403-421.
  • Tchetchik, A., Fleischer, A. ve Shoval, N. (2009). Segmentation of Visitors to a Heritage Site Using High-Resolution Time- Space Data, Journal of Travel Research, 48: 216-229.
  • Tonguç, S. E. ve Yale, P. (2010). İstanbul Hakkında Her Şey. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • West, D., Ford, J. ve Ibrahim, E. (2010). Strategic Marketing-Creating Competitive Advantage. New York: Oxford University Press.
  • Yenen, Ş. (2009). İstanbul. İstanbul: Quick Guide.
APA ALTUNEL M, Kahraman N (2012). Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. , 7 - 18.
Chicago ALTUNEL MUSTAFA CEVDET,Kahraman Nüzhet Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. (2012): 7 - 18.
MLA ALTUNEL MUSTAFA CEVDET,Kahraman Nüzhet Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. , 2012, ss.7 - 18.
AMA ALTUNEL M,Kahraman N Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. . 2012; 7 - 18.
Vancouver ALTUNEL M,Kahraman N Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. . 2012; 7 - 18.
IEEE ALTUNEL M,Kahraman N "Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği." , ss.7 - 18, 2012.
ISNAD ALTUNEL, MUSTAFA CEVDET - Kahraman, Nüzhet. "Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği". (2012), 7-18.
APA ALTUNEL M, Kahraman N (2012). Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(1), 7 - 18.
Chicago ALTUNEL MUSTAFA CEVDET,Kahraman Nüzhet Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 23, no.1 (2012): 7 - 18.
MLA ALTUNEL MUSTAFA CEVDET,Kahraman Nüzhet Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol.23, no.1, 2012, ss.7 - 18.
AMA ALTUNEL M,Kahraman N Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2012; 23(1): 7 - 18.
Vancouver ALTUNEL M,Kahraman N Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2012; 23(1): 7 - 18.
IEEE ALTUNEL M,Kahraman N "Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği." Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23, ss.7 - 18, 2012.
ISNAD ALTUNEL, MUSTAFA CEVDET - Kahraman, Nüzhet. "Kültür turisti tipolojilerinin belirlenmesi: İstanbul örneği". Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 23/1 (2012), 7-18.