Yıl: 2012 Cilt: 0 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 447 - 473 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından

Öz:
Bu araştırmanın amacı ilköğretim 7. sınıf matematik programının cebir öğrenme alanın kazanımlara ulaşılabilirliğini ve kazanımlar arasındaki örüntüyü belirlemektir. Çalışmaya Balıkesir ili merkez ilköğretim okulları arasından tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenen 540 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Ayrıca yedinci sınıf matematik derslerine giren 10 matematik öğretmeniyle odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak cebir erişi testi, görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz, ilişkili örneklemler için t testi ve kovaryans analizi ile tetrakorik korelasyon kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada, matematik öğretim programı cebir öğrenme alanı uygulamaları sonucu öğrencilerin cebir testi puan ortalamalarının son test lehine anlamlı (p<.05) olduğu, ancak son test mutlak başarı puan ortalamalarının 0.75 in altında kalması nedeni ile tam öğrenme düzeyine ulaşılamadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin kazanımların yaklaşık % 55'ine 0.75 düzeyinde ulaşmış olmaları, öğretim sürecinin kazanımlara ulaşılabilirliği sağlamada beklenen düzeyde etkili olamadığını göstermiştir. Bunun yanında önsel kazanım örüntüleri ile tetrakorik korelasyon sonuçlarına göre ortaya çıkan kazanım örüntüleri arasında da farklılıklar olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Evaluation of 7th grade of mathematics curriculum: In terms of reaching attainment and pattern between The acquisitions

Öz:
The aim of this study is to define reaching of attainment levels of algebra learning fields in 7th grade mathematics education program and the pattern between the acquisitions. 540 seventh grade students, determined by stratified sampling method among primary schools in Balıkesir city centre participated in the study. As data collection tool, pre and post test has been enhanced with the aim of defining the level in obtaining acquisitions of Algebra learning curriculum applications. Also focus group discussions were made with 10 teachers giving 7th grade mathematics lecture in the primary school. The data obtained have been evaluated using descriptive analysis, t test for related samples and tetrachoric correlation. As a result of the study it has been concluded that; as a result of Algebra learning fields applications in Mathematic curriculum, the students&#8217; Algebra test point averages are meaningful in favour of the post-test (p<.05) but for the reason that the post-test&#8217;s absolute success point averages are under 0.75, the complete learning level has not reached that the students&#8217; obtaining just about 55% of the acquisitions at the level of 0.75 has shown the learning process are not as sufficient as expected level for providing accessibility of learning process&#8217; and that there have been differences between acquisition levels put forward by the experts and tetrachoric correlation results.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akhun, İ. (1986). İstatistiklerin Manidarlığı ve Örneklem.(Geliştirilmiş İkinci Baskı). Ankara.
  • Antonini, S., Presmeg, N., Mariotti, A.M. & Zaslavsky, O. (2011). On examples in mathematical thinking and learning. ZDM Mathematics Education , 43:191–194
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 62, 31-36.
  • Baykul, Y. (1992). Eğitim sisteminde değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 85-94.
  • Baykul Y. ve Tertemiz N. (2001). İlköğretim Birinci, İkinci ve Üçüncü Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi, IX. Eğitim Bilimleri Kongresi. İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Baykul Y. ve Tertemiz N. (2004). İlköğretim Birinci, İkinci ve Üçüncü Sınıf Matematik Programı Üzerine Bir Değerlendirme. Eğitim ve Bilim, 29 (131), 40-49.
  • Bloom B.S. (1998). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme (Çev: D.A. Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Çelik, D. (2007). Öğretmen adaylarının cebirsel düşünme becerilerinin analitik incelenmesi, Yayımlanmamış doktora tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, KTÜ.
  • Edwards, T. G. (2000). Pythagorean triples served for dessert. Mathematics Teaching in the Middle School, 5(7), 420-423.
  • Ersoy, Y. ve Erbaş, K. (2005). Kassel Projesi Cebir Testinde Bir Grup Türk Öğrencinin Genel Başarısı ve Öğrenme Güçlükleri. İlköğretim Online, 4(1), 18- 39.
  • Gürbüz, R. ve Akkan, A. (2008). Farklı Öğrenim Seviyesindeki Öğrencilerin Aritmetikten Cebire Geçiş Düzeylerinin Karşılaştırılması: Denklem Örneği. [A Comparision of Different Grade Students’ Transition Levels from Arithmetic to Algebra: A Case for ‘Equation’ Subject]. Eğitim ve Bilim, 33(148), 64-76.
  • Güzel, İ., Karataş, İ. ve Çetinkaya, B. (2010). Ortaöğretim Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması: Türkiye, Almanya ve Kanada. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1 (3), 309-325
  • Graham, A. T. & Thomas, M. O. J. (2000). Building a versatile understanding of algebraic variables with a graphic calculator, Educational Studies in Mathematics, 41(3), 265– 282.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2005). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Olkun, S., Uçar ve Toluk, Z. (2007) .İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi.(3.Baskı). Ankara: Maya Akademi.
  • Harper, E.A. (2011). Evaluatıng Algebra Readıness. Honors Thesis, Texas State University- San Marcos Herbert, K., & Brown, R. (1997) Patterns as Tools for Algebraic Reasoning. Teaching Children Mathematics 3. 340-344.
  • Hodgen, J., Küchemann, D., Brown, M., & Coe, R. (2009). School students' understandings of algebra 30 years on. In M. Tzekaki, M. Kaldrimidou & H. Sakonidis (Eds.), Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 33) (Vol. 3, pp. 177-184). Thessaloniki, Greece: PME.
  • Kalchman, M., & Koedinger, K. (2005). Teaching and learning functions. In S. Donovan & J. D. Bransford (Eds.), How students learn: History, mathematics, and science in the classroom (pp. 351–393). Washington, D.C.: National Academy Press.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kish, L. (1965). Survey Sampling. New York, NY: John Wiley.
  • Kieran C. (2007). Learning and teaching of algebra at the middle school through college levels: Building meaning for symbols and their manipulation. In Lester F. K. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 707–762). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • MEB. (2007). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara,MEB.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Bakanlığı (2005). Orta Öğretim Matematik (9, 10, 11 ve 12) Sınıflar Dersi Öğretim Programı, Ankara.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Posner, G.J. (1995). Analyzing the Curriculum (2nd ed.). The United States of America: McGraw-Hill, Inc.
  • Palabıyık, U. ve İspir, O.A. (2011) Örüntü Temelli Cebir Öğretiminin Öğrencilerin Cebirsel Düşünme Becerileri ve Matematiğe Karşı Tutumlarına Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (II), 111-123
  • Stacey, K. (1994). The Curriculum and standards framework: New directions for mathematics curriculum. In C. Beesey & D. Rasmussen (Eds.), Mathematics without limits (pp 113- 118). Melbourne: Mathematical Association of Victoria.
  • Swafford, J. O. & Langrall. C. W. (2000). Grade 6 students' pre-instructional use of equations to describe and represent problem situations. Journal for Research in Mathematics Education, 31(1), 89-112.
  • Şahan, H.H. (2007). İlköğretim 3. sınıf matematik dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tertemiz, N. (2005). İlköğretim 2.Sınıf Sınıf Matematik Dersi Sayılar Ünitesinin Değerlendirilmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 25, Sayı 3. 25-45
  • Tyler, R. (1949). Basic Principles of Curriculum and İntroduction, Chicago: Univ. of Chicago, Press.
  • Ubuz, B., Erbas, A. K., Cetinkaya, B., & Ozgeldi, M. (2010). Exploring the quality of the mathematical tasks in the new Turkish elementary school mathematics curriculum guidebook: the case of algebra. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 42, 483.
  • Uyangör-Mert, S. ve Övez-Dikkartın, F.T. (2012). İlköğretim 6. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı Cebir Öğrenme Alanı Kazanımlarına Ulaşılma Düzeyi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6 (1), (baskıda).
  • Veneziano, L. and J. Hooper. (1997), A Method For Quantifying Content Validity Of Health- Related Questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21 (1), 67-70.
  • Yazıcı, E. (2009). İlköğretim matematik dersi 6.sınıf öğretim programı’nın değerlendirilmesi üzerine bir çalışma. Yayınlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yenilmez, K. ve Teke, M. (2008). “Yenilenen Matematik Programının Öğrencilerin Cebirsel Düşünme Düzeylerine Etkisi”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 229-246.
  • Zembat, I. O. (2010). A micro-curricular analysis of unified mathematics curricula in Turkey.
  • ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 42(5), 443-455. doi: 10.1007/s11858-010-0236-y
APA DİKKARTIN ÖVEZ F, MERT UYANGÖR S (2012). 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. , 447 - 473.
Chicago DİKKARTIN ÖVEZ FİLİZ TUBA,MERT UYANGÖR SEVİNÇ 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. (2012): 447 - 473.
MLA DİKKARTIN ÖVEZ FİLİZ TUBA,MERT UYANGÖR SEVİNÇ 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. , 2012, ss.447 - 473.
AMA DİKKARTIN ÖVEZ F,MERT UYANGÖR S 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. . 2012; 447 - 473.
Vancouver DİKKARTIN ÖVEZ F,MERT UYANGÖR S 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. . 2012; 447 - 473.
IEEE DİKKARTIN ÖVEZ F,MERT UYANGÖR S "7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından." , ss.447 - 473, 2012.
ISNAD DİKKARTIN ÖVEZ, FİLİZ TUBA - MERT UYANGÖR, SEVİNÇ. "7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından". (2012), 447-473.
APA DİKKARTIN ÖVEZ F, MERT UYANGÖR S (2012). 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(23), 447 - 473.
Chicago DİKKARTIN ÖVEZ FİLİZ TUBA,MERT UYANGÖR SEVİNÇ 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.23 (2012): 447 - 473.
MLA DİKKARTIN ÖVEZ FİLİZ TUBA,MERT UYANGÖR SEVİNÇ 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.23, 2012, ss.447 - 473.
AMA DİKKARTIN ÖVEZ F,MERT UYANGÖR S 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 0(23): 447 - 473.
Vancouver DİKKARTIN ÖVEZ F,MERT UYANGÖR S 7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 0(23): 447 - 473.
IEEE DİKKARTIN ÖVEZ F,MERT UYANGÖR S "7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.447 - 473, 2012.
ISNAD DİKKARTIN ÖVEZ, FİLİZ TUBA - MERT UYANGÖR, SEVİNÇ. "7. Sınıf matematik öğretim programının değerlendirilmesi: Kazanımlara ulaşılabilirlik ve kazanım örüntüleri açısından". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 (2012), 447-473.