Yıl: 2012 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 14 - 28 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması

Öz:
Bu araştırma, ilköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 122 kız ve 122 erkek öğrenci olmak üzere toplam 244 kişi katılmıştır. Fiziksel uygunluk özellikleri olarak boy, beden ağırlığı, vücut kompozisyonu, VO2 max, esneklik ve kuvvet değerleri ölçümleri yapılmıştır. Fiziksel aktivite düzeyini belirlemek için ise “Bouchard Three–Day Physical Activity Record” anketi uygulanmıştır. İstatiksel hesaplamalar SPSS programında yapılmış, erkek ve kız çocuklar arasındaki farklılıkları hesaplamak için independent t testi, değişkenler arası ilişkiyi incelemek için korelasyon testleri kullanılmıştır. Sonuç olarak; erkek çocukların VO2 max, el kavrama kuvveti, günlük enerji tüketimi, bazal metabolizma oranı ve fiziksel aktivite değerlerinin kızlardan daha yüksek, esneklik ve vücut yağ yüzdesi değerlerinde ise kızların erkeklerden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Hem kız hem de erkek çocuklarda, VO2 max ve vücut yağ yüzdesi değerlerinin orta şiddette fiziksel aktivite ile anlamlı bir ilişkide olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Spor Bilimleri

Investıgatıon of physıcal actıvıty level and health related physıcal fıtness parameters of 3th - 5th grade prımary school students

Öz:
The purpose of this study was to investigate physical activity level and health related physical fitness parameters of 3th – 5th grade primary school students. Totally 244 children (122 boys and 122 girls) participated to this study. As physical fitness parameters, height, weight, body composition, VO2 max, flexibility and strength were measured. Furthermore, Bouchard Three-day Physical Activity Record test was used for determining physical activity level. SPSS program was used for statistical analyses. Independent t test was used for testing differences between variables of boys’ and girls’. Correlation test was performed for identifying the relationship between these variables. As a result, it was found that boys’ VO2 max, hand grip strength, daily energy consumption, basal metabolic rate and physical activity values were higher than girls while girls’ flexibility and body fat percentage parameters were higher than boys. A significant relationship existed between moderate intensity physical activity level and subjects (both girls and boys) VO2 max and body fat percentage values.
Anahtar Kelime:

Konular: Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Spor Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ACSM’s. “Guidelines For Exercise Testing And Prescription” 5th Edition, American College Of Sport Medicine, Williams&Wilkins, USA. 1995.
  • Akçay, H. “İlköğretim Okullarındaki 8–10 Yaş Grubu Öğrencilerin Yetenek ve Performans Profillerinin Tespiti ve Ekonomik Durumlarının Buna Etkisi”, M.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, s.43, İstanbul 2001
  • Akgün, N. “Egzersiz ve Spor Fizyolojisi”, 5. Baskı, II.Cilt 1994; s. 48-55, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Aktaş, N., Hasipek, S. “7–11 yaş grubu çocukların obezite ile beslenme ve sağlık durumları arasındaki ilintinin saptanması”, VIth Sports Sciences Congress, Bildiri Özetleri, 2000; s.303–304, Ankara.
  • Andersen, R.E. “Exercise, an active lifestyle, and obesity”, The Physician and Sportmedicine, 1999; Vol 27, No:10(1).
  • Armstrong, N., Welsman, J.R. “Assesment and interpretation of aerobic fitness in children and adolescents, in: Exercise and Sport Sciences Reviews”, Ed: Hollszy J O., s.435-476, Williams and Wilkins, Baltimore 1994.,
  • Başöz, G., Odabaş, İ., Pınar, S. “10 yaş çocuklarda akademik başarı ile denge becerisi arasındaki ilişki” Spor Araştırmaları Dergisi, 1999; Cilt 3, Sayı 3, s.15-24.
  • Blair, S.N., Falls, H.B., Pate, R.R. “A New Physical Fıtness Test”, The Physician And Sportsmedicine, 11(4): 87-95-A Consensus Of Current Knowledge” Human Kinetics Boks Champaign Illinois 1983.
  • Cale, L.A., Almond, L. “Children activity levels: a review of studies conducted on British children”, Phys. Ed. Rew. 1992; 15: 111-118.
  • Catherine, S., Helaine, R.H., Alison, E., Matthew W., Lindsay F., Carlos A., Graham A..“Activity, dietary intake, and weight changes in a longitudinal study of preadolescent and adolescent boy and girls”, Pediatrics, 2000; 105 (4): p.e 56.
  • Chai, D., Kaluhiokalani, N., Ho, K. “Childhood obesity and the physical education curriculum”,The 44th Ichper-SD World Congress, 2002; s. 68-72, Taipei, Taiwan.
  • Chin, M.K., Girandola, R.N., Yang, J., Cruz, A, Liu Y.K. “The body mass index and body composition of Hong Kong school chidren”, The 44th ICHPER-SD World Congress, 2002; s.17, Taipei, Taiwan.
  • Cureton, K.J., Sloniger, M.A., Black, D.M., Mccormack, W.P., Rowe, D.A. “Metabolic determinants of the age – related improvement in one mile run/walk performance in youth”, Medicine and Science in Sports and Exercise, 1997; 29 (2):259-267.
  • Dietrich, H. “Trainingslehre”, Sportverlag, 1986; s.143, Berlin.
  • Drabik, J. “The general endurance of children aged 8-12 years in the 12 min run test”, The J Sports Med. And Phy. Fitness, 1989; 29 (4), 379-383.
  • Du, Toit D., Pienaar, A.E., Truter, L. “Relationship Between Physical Fitness And Academic Performance In South Afrıcan Children”, South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 2011; 33(3): 23-35.
  • Dunton, F.G., Kawabata, K., Intille S., Wolch, J., Ann Pentz M. “Assessing the Social and Physical Contexts of Children's Leisure-Time Physical Activity: An Ecological Momentary Assessment Study”, American Journal of Health Promotion, January/February 2012; Vol. 26, No. 3, 135-142.
  • Eisenmann J.C., Katzmarzyk P.T., Theriaulth, G., Song, T.M.K., Malina, R.M., Bouchard, C. “Physical activity and pulmonary function in youth: The quebec family study”, Pediatrics Exercise Science, 1999; 11, 208-217.
  • Emck, C., Bosscher, R.J., Van, Wieringen P.C., Doreleijers, T., Beek, P.J. “Gross Motor Performance And Physical Fitness İn Children With Psychiatric Disorders”, Developmental Medicine & Child Neurology, 2010; 53: 150–155.
  • Emiola, L. “The effect of activity level on the fitness and health status of Kwara State (Nigeria) primary school children”, The 44th Ichper-SD World Congress, 2002; s.508-514, Taipei, Taiwan.
  • Fjørtoft, I., Pedersen, A.V., Sigmundsson, H., Vereijken, B. “Measuring Physical Fitness in Children Who Are 5 to 12 Years Old With a Test Battery That Is Functional and Easy to Administer”, American Physical Therapy Association, 2011; 91(7) :1087–1095.
  • Gökmen, H., Karagül, T., Asçı, F.H. “Psikomotor Gelişim”, GSGM Yayın No:139, Ankara 1995.
  • Guerra, S., Ribeiro, J.C., Costa, R., Duarte, J., Mota, J. “Relationship between cardiorespiratory fitness, body composition and blood pressure in school children”, J Sports Med Phys Fitness, 2002; 42 (2), 207-213.
  • Gutin, B., Manos, T., Strong, W. “Defining Health And Fitness, First Step Toward Establishing Children’s Fitness Standarts”, Research Quarterly For Exercise And Sport, 1992; 63(2), 128-132.
  • Gutin, B., Yin, Z., Humphries, M.C., Barbeau, P. “Relations of moderate and vigorous physical activity to fitness and fatness in adolescents”, Am J Clin Nutr; 2005; 81: 746–50.
  • Hedley, A.A., Ogden, C.L., Johnson, C.L., Carroll, M.D., Curtin, L.R., Flegal, K.M. “Prevalence of overweight and obesity among US children, adolescents, and adults”, 1999-2002, JAMA; 2004; 291: 2847–50.
  • Howley, E.T., Franks, B.D. “Health Fitness Instructor’s Handbook”, 1997; s.3-18, 179, 188, Human Kinetics.
  • Human, B. "In Sight”, Nutrition, Reviews 1975. Iverson, D.C., Fielding, J.E., Crow, R.S., Christenson, G.M. “The Promotion Of Physical Activity In The United States Population: The Status Of Programs in Medical, Worksite, Community, And School Settings”, Public Health Rep. Martire Apr; 1985; 100(2):212-24.
  • İmamoğlu, O., Çoknaz, H. “İlköğretim programlarında yer alan beden eğitimi dersleri ile öğrencilerin fiziksel gelişimlerinin araştırılması (Bolu-Köln Örneği)”, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2002; Cilt 4, Sayı 2, s.5-11.
  • Kerkez, F., Kalkavan, A., Öztürk, M. “Bazı psikomotor ve fiziksel özelliklerin koordinatif yeteneğe etkisinin Van’lı 9-11 yaş grubu erkek çocuklar üzerinde araştırılması”, Spor Araştırmaları Dergisi., 2001; Cilt 5, Sayı 1, s. 19-28.
  • Kin İşler, A., Aşçı, F.H., Koşar, S.N. “Relationship among physical activity levels, psychomotor, psychosocial, and cognitive development of primary education students” Journal of the International Council for Health, Physical Education, Recreation Sport and Dance, Reston Va., 2002; 38(2), 13-17.
  • Lemura, L.M., Andreacci, J., Carlonas, R., Klebez, J.M., Chelland, S. “Evaluation of physical activity measured via accelerometry in rural fourthgrade children”, Perceptual and Motor Skills, 2000;90, 329-337.
  • Lohman, T.G. “Advences In Body Compasition Assessment”, Champaign, IL: Human Kinetics 1992.
  • Loko, J., Aule, R., Sikkut, T., Ereline, J., Viru, A. “Motor performance status in 10 to 17 –year-old Estonian girls”, Scand J Med Sci Sports, 2000.; 10(2), 109-113.
  • Moreno, L.A., Mesana, M.I., Fleta, J, “Overweight, obesity and body fat composition in Spanish adolescents: The AVENA Study”, Ann Nutr Metab; 2005; 49: 71– 6.
  • Özer, K. “Fiziksel Uygunluk”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2001.
  • Özer, S., Özer, K. “Çocuklarda Motor Gelişim”, Kazancı Matbaacılık Sanayi A.Ş., 2000; s.220-229, İstanbul.
  • Pereira, M. A., Fitzgerald, S.J., Gregg, E.W., Joswiak, M.L., Ryan, W.J., Suminski, R.R., Utter, A.C., Zmuda, J.M. “Supplement To Medicine And Science In Sports And Exercise”, A Collection Of Physical Activity Questionnaries For Health – Related Research. Ed: Kriska A. M., Caspersen C. J., s.19-24, Williams And Wilkins A Waverly Company, Vol 1997; 29, No. 6, USA.
  • Pınar, S., Erkut, O., Saygın, Ö. “11-13 yaş grubu kız ve erkek çocukların çift el göz koordinasyonu ile fiziksel uygunluk düzeylerinin karşılaştırılması”, Spor ve Tıp, Yıl:10 2002; Sayı:3, s.47-50.
  • Qi-qiang, H., Wong, T., Du, L., Jiang, Z., Ignatius ,Yu T., Qiu, H., Gao, Y., Liu, W., Wu, J. “Physical activity, cardiorespiratory fitness, and obesity among Chinese children”, Preventive Medicine 2011; 52 : 109–113.
  • Riddoch, C.J., Boreham, C.A.G. “The healthrelated physical activity of children”, Sports Medicine, 1995, 19 (2), 86-102.
  • Robergs, R.A., Roberts, S.O. “Fundamental Principles of Exercise Physiology For Fitness, Performance and Health”, s.298, McGraw- Hill Companies, USA 2000.
  • Rowe, D.A. “Health-related fitness levels in Bahamian elemantary school age children”, M.S., Springfield College. PH 1332 Abstract. 1992.
  • Rowlands, A.V., Eston, R.G., Ingledew, D.K. “Relation between activity level, aerobic fitnes and body fat in 8 to 10-yr-old children”, Journal of Applied Physiology, 1999; 86 (4), 1428–1435.
  • Saygın, Ö. “10-12 Yaş Çocukların Fiziksel Aktivite Düzeyleri ve Fiziksel Uygunluklarının İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul 2003.
  • Siegel, S.R. “Patterns of sport participation and physical activity in urban Mexican youth”, Ph.D., Michigan State University (Robert M. Malina), PE 4007, 1999; vol.12,2. Abstract.
  • Tamer, K. “Sporda Fiziksel Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi”, Bağırgan Yayınevi, Ankara 2000.
  • Verschuur, R., Kemper, H.C.G. “Habitual Physical Activity”, Ed: Kemper H.C.G., Growth, Health and Fitness of Teenagers, 1985; s.56, Karger, Armsterdam.
  • Ziyagil, M.A., Tamer, K., Zorba, E., Uzuncan S., Uzuncan, H. “Eurofit test bataryası vasıtasıyla 10-12 yaşları arasındaki erkek ilkokul öğrencilerinin fiziksel uygunluk ve antropometrik özelliklerinin yaş gruplarına ve spor yapma alışkanlıklarına göre değerlendirilmesi”, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1996; Cilt 1(1), s.20-28.
  • Zorba, E., Saygın, Ö. “Fiziksel Aktivite ve Uygunluk”, İnceler Ofset, Ankara 2009.
APA Saygın Ö, TAŞKINÖZ C, Göral K (2012). İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. , 14 - 28.
Chicago Saygın Özcan,TAŞKINÖZ Cem,Göral Kemal İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. (2012): 14 - 28.
MLA Saygın Özcan,TAŞKINÖZ Cem,Göral Kemal İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. , 2012, ss.14 - 28.
AMA Saygın Ö,TAŞKINÖZ C,Göral K İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. . 2012; 14 - 28.
Vancouver Saygın Ö,TAŞKINÖZ C,Göral K İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. . 2012; 14 - 28.
IEEE Saygın Ö,TAŞKINÖZ C,Göral K "İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması." , ss.14 - 28, 2012.
ISNAD Saygın, Özcan vd. "İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması". (2012), 14-28.
APA Saygın Ö, TAŞKINÖZ C, Göral K (2012). İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 14 - 28.
Chicago Saygın Özcan,TAŞKINÖZ Cem,Göral Kemal İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14, no.1 (2012): 14 - 28.
MLA Saygın Özcan,TAŞKINÖZ Cem,Göral Kemal İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, vol.14, no.1, 2012, ss.14 - 28.
AMA Saygın Ö,TAŞKINÖZ C,Göral K İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2012; 14(1): 14 - 28.
Vancouver Saygın Ö,TAŞKINÖZ C,Göral K İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2012; 14(1): 14 - 28.
IEEE Saygın Ö,TAŞKINÖZ C,Göral K "İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması." Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14, ss.14 - 28, 2012.
ISNAD Saygın, Özcan vd. "İlköğretim 3-5. sınıf öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık ilişkili fiziksel uygunluk özelliklerinin araştırılması". Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14/1 (2012), 14-28.