Yıl: 2012 Cilt: 2012 Sayı: 42 Sayfa Aralığı: 334 - 343 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutum düzeylerini belirlemektir. Betimsel tarama modelindeki araştırmanın verileri, çok kültürlülük tutum ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Kocaeli İlindeki kamuya ait okullara kadrolu olarak ilk defa atanan okul müdürleri (203 müdür) oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda genel olarak okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin olumlu tutuma sahip oldukları bulunmuştur. Okul müdürleri, çok kültürlülüğün alt boyutlarından bilgi ve davranıştan ziyade ilgi boyutuna daha yüksek tutuma sahiplerdir. Cinsiyet ve yaş müdürlerin çok kültürlülüğe ilişkin tutumlarında anlamlı fark yaratmazken, kıdem çok kültürlülüğe ilişkin tutumda anlamlı fark yaratmıştır. Kıdem arttıkça çok kültürlülüğe ilişkin tutumda düşme gözlenmiştir. Araştırmanın bir diğer bulgusu da okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin bileşenlerden bazıları ile oldukça yüksek düzeyde ilgilenip, bazıları ile ise orta düzeyde ilgilenmeleridir. Okul müdürlerine özelikle orta düzeyde ilgilendikleri konularda çok kültürlülükle ilgi hizmet içi eğitim ve duyarlılık eğitimi verilmesi, okuldaki farklılıkları daha etkili yönetmesine yardımcı olacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları

Attitudes of school principals towards multiculturalsim

Öz:
The aim of this research is to determine school directors' level of attitudes regarding multiculturalism. Descriptive survey model was used in this study and data were collected through multiculturalism attitude scale. The sample of this research is composed of 203 school principals assigned, for the first time, to public schools in Kocaeli for 2009-2010 academic year. According to the findings of research it was found that school principals generally have positive attitudes towards multiculturalism. Principals have more positive attitudes towards 'care' dimension of multiculturalism rather than its sub-dimensions 'know' and 'act'. While gender and age did not make significant difference regarding principals' attitudes towards multiculturalism, seniority made significant difference regarding multiculturalism. It was observed that as their seniority increased, their attitudes towards multiculturalism decreased. Another finding is that school principals are more interested in some components of multiculturalism and less interested in others. Providing in-service and sensitivity trainings of multiculturalism to school principals, regarding the points that they are less interested, will develop their skills to manage the differences in school.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Balı, A. S. (2001), Çok Kültürlülük ve Sosyal Adalet, Konya: Çizgi Kitabevi
  • Banks, J. & Banks, C. (2007). Multicultural education, perspectives and issues. Hoboken NJ: John Wiley &Sons.
  • Banks, J. A. (1999). An introduction to multicultural education (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn &Bacon.
  • Banks, J. A. (Ed.). (2009). Multicultural education: Dimensions and paradigms. Routledge international companion to multicultural education (pp. 9-32). New York: Routledge.
  • Banks, J. A. (2005). Multicultural education: Characteristics and goals. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.), Multicultural education: Issues and perspectives (5th edition update), (pp. 3-30). New York: John Wiley and Sons.
  • Banting, K., & Kymlicka, W. (2003 August 21-24). Do Multiculturalism Policies Erode the Welfare State? Paper presented at The Meeting of The International Sociological Association, Toronto, Ontario, Canada.
  • Bevacqua, S., Johnson, L., Kim,Y. L.,&Wood, S. (1996). Multicultural education (Course H520 Education and Social Issues, group project). Retrieved September 07, 2009, from http://www.iusb.edu/~msherida/topics/multigip.html
  • Bhadury, EL; Mighty, E. J. & Damar, H. (2000). Maximizing workforce diversity in project teams: A network flow approach. The International Journal of Management Science. 28, 143-153.
  • Cox, T. (1994). Cultural diversity in organizations: Theory, research and practice. San Francisco: Brett-Koehler.
  • Day, D. V.; Cross Jr, W. E.; Ringseis, E. L & Williams, T. L. (1999). Self-categorization and identity construction associated with managing diversity", Journal of Vocational Behavior. 54, 188-195.
  • Ezera, H., Millet, S. & Patkins, D. (2006). Multicultural perspectives in the curricula of two colleges of education in Israel: The curriculum is a cruel mirror of our society. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 12, 391—406.
  • Foxman, E & Easterling, D. (May/June 1999). The Representation of diversity in marketing principles texts: An exploratory analysis. Journal of Education for Business. 74 (4), 285-288.
  • Hayes, B.C.; Bartle, S. A & Major, D. A. (2002). Climate for opportunity: A conceptual model. Human Resource Management Review. 12 (3), 445-468.
  • Kırby, S. L & Richard, O. C. (2000). Impact of marketing work-place diversity on employee job involvement and organizational commitment. The Journal of Social Psychology. 140(3), 367-377.
  • Loosemore, M & Al Muslmani, H. S. (1999). Construction project management in the persian gulf: Inter-cultural communication. International Journal of Project Management. 17(2), 95-100.
  • McMahan, G. C., Bell, M. P. & Virick, M. (1998). Strategic human resource management: employee involvement, diversity, and international issues. Human Resource Management Review. 8 (3), 193-214.
  • Mollica, K. A. (2003). The influence of diversity context on white men's and racial minorities' reactions to disproportionate group harm. The Journal of Social Psychology. 14 (4), 415-431.
  • Munroe, A., & Pearson, C. (2006). The Munroe multicultural attitude scale questionnaire: A new instrument for multicultural studies. Educational and Psychological Measurement, 66, 819-834.
  • Özhan, İ. (2006). Farklılaşmanın özel görünümleri olarak çokkültürlülük ve çokkültürcülük. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Parekh, B., (2000). Rethinking Multiculturalism, Cultural diversity and political theory. London: Palgrave.
  • Sabnani, H. B., & Ponterotto, J. G. (1992). Racial/ethnic minority-specific instrumentation in counseling research: A review, critique, and recommendations. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 24, 161-187.
  • Schermerhon, J. R., Hunt, J. G., & Osborn, R. N. (2000). Organizational Behavior (7th Ed. John.). New York: Wiley & Sons Inc.
  • Sharp, W. L., and J.K. Walter (2003). The Principal As School Manager. (Second Edition), Maryland: Scarecrow Pres Inc.
  • Şişman, M. (1996). Etkili Okul Yönetimi Araştırma Raporu, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi
  • Vermeulen, H. & Slijper, B., (2003). Multiculturalisme in Canada, Australie en de Verenigde Staten, Ideologie en beleid 1950-2000, Amsterdam.: Aksaht.
APA Polat S (2012). Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. , 334 - 343.
Chicago Polat Soner Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. (2012): 334 - 343.
MLA Polat Soner Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. , 2012, ss.334 - 343.
AMA Polat S Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. . 2012; 334 - 343.
Vancouver Polat S Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. . 2012; 334 - 343.
IEEE Polat S "Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları." , ss.334 - 343, 2012.
ISNAD Polat, Soner. "Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları". (2012), 334-343.
APA Polat S (2012). Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2012(42), 334 - 343.
Chicago Polat Soner Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2012, no.42 (2012): 334 - 343.
MLA Polat Soner Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2012, no.42, 2012, ss.334 - 343.
AMA Polat S Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 2012(42): 334 - 343.
Vancouver Polat S Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 2012(42): 334 - 343.
IEEE Polat S "Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2012, ss.334 - 343, 2012.
ISNAD Polat, Soner. "Okul müdürlerinin çok kültürlülüğe ilişkin tutumları". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2012/42 (2012), 334-343.