Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1515 - 1534 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi

Öz:
Bu araştırmada ilköğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre öğrenen örgütün örgütsel bağlılığı yordama düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Betimsel tarama modelindeki araştırmada, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Van Belediyesi sınırları içinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan 2387 öğretmen içinden 429 öğretmen örnekleme alınmıştır. Araştırmanın veri analizinde regresyon analizi uygulanmıştır. Modelde otokorelasyon olup olmadığını belirlemek için Durbin-Watson testi kullanılmıştır. Örgütsel bağlılığın boyutlarıyla öğrenen örgüt algı ölçeğinin boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Modele öğrenen örgüt algı ölçeğinin en fazla üç boyutu girmiştir. Bunlar paylaşılan vizyon, takım hâlinde öğrenme ve kişisel hakimiyet boyutlarıdır. Paylaşılan vizyon ve takım hâlinde öğrenme uyum boyutunun birer yordayıcısı iken uyum bağlılığının %18ini açıklamaktadır. Paylaşılan vizyon, takım hâlinde öğrenme ve kişisel hakimiyet özdeşleşme boyutunun birer yordayıcısı iken özdeşleşme bağlılığının %36sını açıklamaktadır. Takım hâlinde öğrenme ve paylaşılan vizyon içselleştirme boyutunun birer yordayıcısı iken içselleştirme bağlılığının %25ini açıklamaktadır. Öğrenen örgütün boyutları ile örgütsel bağlılığın uyum boyutu arasında negatif düşük, özdeşleşme ve içselleştirme boyutları ile pozitif fakat düşük bir ilişki görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: İş Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri

Learning organization perceptions in elementary education in terms of teachers and the effect of learning organization on organizational commitment

Öz:
In this study, it was tried to determine to what degree the learning organization predicted organizational commitment according to primary school teachers perceptions. Descriptive survey model was used in this study and 429 teachers were chosen among 2387 teachers who worked in primary schools in Van in 2010-2011 education years and were included in the sample. Regression analysis was applied in the data analysis of the study. Durbin-Watson test was used to determine whether there is autocorrelation in the model. It was found that there was a significant relationship between organizational commitment dimensions and the dimensions of learning organization perception scale. Maximum three dimensions of the learning organization scale were included in the model. These were shared vision, team learning, and personal mastery. When shared vision and team learning are the predictors of compliance dimension, they explain 18% of compliance commitment. When shared vision, team learning and personal mastery are predictors of identification dimension, they explain 36% of identification commitment. When team learning and shared vision were the predictors of internalization dimension, they explain 25% of internalization commitment. It was seen that there was a low negative relationship between the dimensions of the learning organization and compliance dimension of organizational commitment; however, there was a positive but low relationship between identification and internalization dimensions.
Anahtar Kelime:

Konular: İş Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
APA ERDEM M, UÇAR İ (2013). Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. , 1515 - 1534.
Chicago ERDEM MUSTAFA,UÇAR İbrahim Halil Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. (2013): 1515 - 1534.
MLA ERDEM MUSTAFA,UÇAR İbrahim Halil Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. , 2013, ss.1515 - 1534.
AMA ERDEM M,UÇAR İ Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. . 2013; 1515 - 1534.
Vancouver ERDEM M,UÇAR İ Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. . 2013; 1515 - 1534.
IEEE ERDEM M,UÇAR İ "Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi." , ss.1515 - 1534, 2013.
ISNAD ERDEM, MUSTAFA - UÇAR, İbrahim Halil. "Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi". (2013), 1515-1534.
APA ERDEM M, UÇAR İ (2013). Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1515 - 1534.
Chicago ERDEM MUSTAFA,UÇAR İbrahim Halil Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13, no.3 (2013): 1515 - 1534.
MLA ERDEM MUSTAFA,UÇAR İbrahim Halil Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.13, no.3, 2013, ss.1515 - 1534.
AMA ERDEM M,UÇAR İ Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1515 - 1534.
Vancouver ERDEM M,UÇAR İ Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1515 - 1534.
IEEE ERDEM M,UÇAR İ "Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, ss.1515 - 1534, 2013.
ISNAD ERDEM, MUSTAFA - UÇAR, İbrahim Halil. "Öğretmenlere göre ilköğretimde öğrenen örgüt algısı ve öğrenen örgütün örgütsel bağlılığa etkisi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13/3 (2013), 1515-1534.