Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi
Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1567 - 1577 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi
Öz: Özel yetenek gerektiren bölümlere/ana bilim dallarına öğrenci alımında kullanılan yerleştirme puanının doğru hesaplanması, hem aday hem de ilgili ana bilim dalındaki öğretim üyeleri için kritik öneme sahiptir. Zira yerleştirme puanının nasıl hesaplandığı, ana bilim dalına kayıt yaptıran adayların özel yetenek profillerini ve eğitimin kalitesini doğrudan etkileyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, müzik eğitimi programına başvuran adayların programa yerleştirilmesinde kullanılan alt puan türlerinin (YGSP, AOBP, ÖYSP) yerleştirme puanını yordama güçlerini belirlemek, yapılan yerleştirmelerin doğruluğunu tespit etmektir. Çalışmada Orta Anadoluda büyük bir üniversitenin Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalının 2010 yılında özel yetenek sınavlarına katılan 100 adaya ait veriler kullanılmıştır. Yapılan ayırma analizinde ÖSYMnin halen kullanmakta olduğu hesaplama yönteminde belirlenen alt puan katsayılarının yerleştirme puanına olan etkilerinin ÖSYM tarafından belirtilen ağırlıklandırmadan farklı olduğu tespit edilmiştir. ÖSYM kılavuzuna göre en etkili puan türünün ÖYSP olması gerekirken adayların programa yerleştirilmelerinde en etkili puan türünün YGSP olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ayırma analizi sonucuna göre programa yerleşen ve yerleşemeyen adayların doğru sınıflandırma yüzdesi %94 olarak bulunmuştur.
Anahtar Kelime: Konular:
Examination of the classification accuracy of music education special aptitude exams
Öz: It is critical both for candidates who apply for programs that require special aptitude and the professors who teach in these programs whether those students scores on placement exams are correctly calculated. Because student s ability profile and the quality of education in these programs may be directly affected by how candidates placement scores are calculated. The purpose of this study is to determine the effect of sub-scores on students placement scores and the accuracy of the placements in the music education program. This study is based on data of 100 candidates who took special aptitude tests offered by Music Education Program in a big University at middle Anatolia in 2010. The results of the discrimination analysis indicate that actual weights of the placement sub-scores depart from the original weights set by the Student Selection and Placement Center (SSPC). Contrary to the calculation formula in the SSPC guidelines, higher entrance exam (HES) score has been found to be the main determinant of students placement scores. Finally, classification accuracy of the placement scores have been found to be 94%.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
- Altınkurt, L. (2006). Üniversitelerdeki güzel sanatlar eğitim programları giriş sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi (Dumlupınar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 227-238.
- Atak Yayla, A. (2003). Müziksel yeteneğin ölçümü. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Atak Yayla, A. (2006, Nisan). Müzik eğitimi anabilim dalları özel yetenek sınavlarında ÖSS ve ağırlıklı ortaöğretim başarı puanlarının yerleştirme puanına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulan bildiri, Denizli.
- Atar, H. Y. (2012). A Study on the classification accuracy of the special aptitude exams administered in the faculties of education. Eğitim ve Bilim, 163, 283-296.
- Atar, H. Y. ve Yılmaz, M. (2011). Öğretmenlik programlarına özel yetenek sınavları ile öğrenci seçiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7th ed.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th ed.). London: Routledge Falmer.
- Dalkıran, E. ve Şaktanlı, S. C. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin başarılarına etki eden değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (17), 71-76.
- Ece, A. S. ve Sazak, N. (2006a, Nisan). Özel yetenek sınavlarında ÖSS & AOÖB puanlarının yerleştirme puanları içerisindeki yeri ve adayların ÖSS puanları ile akademik ortalamaları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (AİBÜ örneği). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumunda sunulan bildiri, Denizli.
- Ece, A. S. ve Sazak, N. (2006b). Özel yetenek sınavlarında ÖSS puanı ile yetenek puanları (işitme alanı, ses alanı, çalgı alanı) arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (1), 133-144.
- Frankel, J. R., & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluaterresearch in education (7th ed.). New York: Mc- Graw-Hill International Edition.
- Grimm, L. G., & Yarnold, P. R. (Eds.) (1995). Reading and understanding multivariate statistics. Washington D.C.: American Psychological Association.
- Karkın, M. (1996). Eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerine giriş yetenek sınavlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. (2010). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. Ankara. www.osym. gov.tr adresinden 24 Kasım 2010 tarihinde edinilmiştir.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Pearson.
- Töreyin, A. M. (2002, Kasım). Müzik öğretmenleri yetiştirmede Avrupa ve Türk Cumhuriyetleri ile Türkiye arasındaki etkileşim. Uluslararası Avrupa ve Türk Cumhuriyetlerinde Müzik Kültürü ve Müzik Eğitimi Kongresinde sunulan bildiri, GÜGEF, Ankara.
- Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler- yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
- Ünver, E. (2003). Bir yetenek sınavının ardından. Milli Eğitim Dergisi, 157, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/ Milli_Egitim_Dergisi/157/unver.htm adresinden 16 Nisan 2012 tarihinde edinilmiştir.
- Vanderstoep, S. W., & Johnston, D. D. (2009). Research methods for everyday life. USA: Jossey-Bass.
APA | Atar H, SAYIN A, Atar B (2013). Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. , 1567 - 1577. |
Chicago | Atar Hakan Yavuz,SAYIN Ayfer,Atar Burcu Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. (2013): 1567 - 1577. |
MLA | Atar Hakan Yavuz,SAYIN Ayfer,Atar Burcu Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. , 2013, ss.1567 - 1577. |
AMA | Atar H,SAYIN A,Atar B Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. . 2013; 1567 - 1577. |
Vancouver | Atar H,SAYIN A,Atar B Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. . 2013; 1567 - 1577. |
IEEE | Atar H,SAYIN A,Atar B "Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi." , ss.1567 - 1577, 2013. |
ISNAD | Atar, Hakan Yavuz vd. "Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi". (2013), 1567-1577. |
APA | Atar H, SAYIN A, Atar B (2013). Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1567 - 1577. |
Chicago | Atar Hakan Yavuz,SAYIN Ayfer,Atar Burcu Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13, no.3 (2013): 1567 - 1577. |
MLA | Atar Hakan Yavuz,SAYIN Ayfer,Atar Burcu Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.13, no.3, 2013, ss.1567 - 1577. |
AMA | Atar H,SAYIN A,Atar B Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1567 - 1577. |
Vancouver | Atar H,SAYIN A,Atar B Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1567 - 1577. |
IEEE | Atar H,SAYIN A,Atar B "Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, ss.1567 - 1577, 2013. |
ISNAD | Atar, Hakan Yavuz vd. "Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarının sınıflama doğruluğunun incelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13/3 (2013), 1567-1577. |