Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması
Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1691 - 1713 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması
Öz: Çocukların ilköğretime hazırlık süreci, aileleri ve öğretmenleri endişelendiren önemli konulardan biridir. Özellikle okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenleri, bu süreci, sonuçlarını, olumlu yönlerini ve zorluklarını çocuklarla beraber yaşamaktadırlar. Bu nedenle bu çalışmada, okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada temel nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve 35i okul öncesi, 35i birinci sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 70 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Veri analizleri sonucunda, ilköğretime hazırlık tanımı, ilköğretime hazırlık sürecinde etkili kişi ve kurumlar, ilköğretime hazırlık sürecinde okul öncesi eğitim, ilköğretime hazırlık sürecinde/geçişte karşılaşılan zorluklar ve ilköğretime hazırlık süreci ile ilgili öneriler olmak üzere 5 ana tema belirlenmiştir. Ayrıca, okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık süreci ile ilgili görüşlerinin genellikle benzer olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
A comparison of preschool and first grade teachers views about school readiness
Öz: School readiness is an important concern for parents and teachers because it is a multifaceted process which encompasses all the developmental areas and various skills of children rather than only focusing on cognitive and literacy skills. In particular, preschool and first grade teachers experience the positive and negative sides of the process of school readiness. In this study, basic qualitative research was used to compare teachers views about school readiness. The participants were 35 preschool and 35 first grade teachers and a semi-structured interview protocol developed by the researchers was used to collect data. Qualitative analysis was performed at the end of the study and according to the findings, the following five main themes were determined: definition of school readiness, the effective people and institutions in the school readiness process, preschool education for school readiness, the difficulties encountered in the school readiness process and suggestions for effective school readiness. Also, the findings showed that preschool and first grade teachers tended to have similar views related school readiness.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
- Aboud, F. E., & Hossain, K. (2011). The impact of preprimary school on primary school achievement in Bangladesh. Early Childhood Research Quarterly, 26, 237-246.
- Amundson, K. J. (1999). Getting your child ready for school. Arlington, VA: American Association of School Administrators.
- Berlin, L. J., Dunning, R. D., & Dodge, K. A. (2011). Enhancing the transition to kindergarten: A randomized trial to test the efficacy of the stars summer kindergarten orientation program. Early Childhood Research Quarterly, 26, 124-139.
- Bernard, H. R., & Ryan, G. W. (2010). Analyzing qualitative data: Systematic Approaches. Thousand Oaks, Calif: Sage.
- Bilgili, F. ve Yurtal, F. (2009). İlköğretim birinci sınıflara uygulanan eğitim-öğretim hazırlık çalışmalarının değerlendirilmesi [The evaluation of preparation studies for education applied to first grade primary school]. Milli Eğitim Dergisi [Journal of National Education], 181, 277-288.
- Carida, H. C. (2011). Planning and implementing an educational programme for the smooth transition from kindergarten to primary school: The Greek project in allday kindergartens. The Curriculum Journal, 22(1), 77-92.
- Chan, W. L. (2010). The transition from kindergarten to primary school, as experienced by teachers, parents and children in Hong Kong. Early Child Development and Care, 180(7), 973-993.
- Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, Calif: Sage.
- Erkan, S. (2011). Farklı sosyoekonomik düzeydeki ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazırbulunuşluklarının incelenmesi [A study on the school readiness of first graders from different socio-economic levels]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 40, 186-197.
- Erkan, S. ve Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazırbulunuşluklarına etkisinin incelenmesi [A study on the effects of preschool education on primary first graders school preparedness]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 38, 94-106.
- Farran, D. C. (2011). Rethinking school readiness. Exceptionality Education International, 21(2), 5-15.
- Freeman, N., & Brown, M. (2008). An authentic approach to assessing pre-kindergarten programs. Childhood Education, 84(5), 267-273.
- Gill, S., Winters, D., & Friedman, D. S. (2006). Educators views of pre-kindergarten and kindergarten readiness and transition practices. Contemporary Issues in Early Childhood, 7(3), 213-227.
- Gillis, J. (2007). Preschool and kindergarten teachers views on school readiness: A comparison between Silkeborg, Denmark and Truro, Nova Scotia (Unpublished masters thesis). Mount Saint Vincent University, Nova Scotia, Canada.
- Halle, T. G., Hair, E. C., Wandner, L. D., & Chien, N. C. (2012). Profiles of school readiness among four-year old Head Start children. Early Childhood Research Quarterly, 27(4), 613-626.
- Johnson, R. B. (1997). Examining the validity structure of qualitative research. Education, 118(2), 282-292.
- Kay, K. (2010). 21st century skills: Why they matter, what they are, and how we get there. In J. Bellanca & R. Brandt (Eds), 21st century skills: Rethinking how students learn (pp. xiii-xxxi). Bloomington, IN: Solution Tree Press.
- Kayılı, G. ve Arı, R. (2011). Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazırbulunuşluklarına etkisinin incelenmesi [Examination of the effects of the Montessori method on preschool childrens readiness to primary education]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri [Educational Sciences: Theory & Practice], 11, 2091-2109.
- Kotaman, H. (2009). Okul öncesi eğitimde High Scope modeli [High Scope model in early childhood education]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Pamukkale University Journal of Education], 26, 31-41.
- Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: The assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45, 214-222.
- Lin, H-L., Lawrence, F. R., & Gorrell, J. (2003). Kindergarten teachers views of childrens readiness for school. Early Childhood Research Quarterly, 18, 225-237.
- LoCasale-Crouch, J., Mashburn, A. J., Downer, J. T., & Pianta, R. C. (2008). Pre-kindergarten teachers use of transition practices and childrens adjustment to kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 23, 124-139.
- Loizou, E. (2011). Empowering aspects of transition from kindergarten to first grade through childrens voices. Early Years, 31(1), 43-45.
- Love, J. M., Logue, M. E., Trudeau, J. V., & Thayer, K. (1992). Transitions to kindergarten in American Schools. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 344 693).
- Magnuson, K. A., Meyers, M. K., Ruhm, C. J., & Waldfogel, J. (2004). Inequality in preschool education and school readiness. American Educational Research Journal, 41(1), 115-157.
- McMullen, M. B., Elicker, J., Goetze, G., Huang, H. H., Lee, S. M., Mathers, C. et al. (2006). Using collaborative assessment to examine the relationship between self-reported beliefs and the documentable practices of preschool teachers. Early Childhood Education Journal, 33(6), 81-91.
- McTurk, N., Lea, T., Robinson, G., Nutton, G., & Carapetis, J. R. (2011). Defining and assessing the school readiness of indigenous Australian children. Australasian Journal of Early Childhood, 36(1), 69-76.
- Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass.
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). 36-72 Aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı [Early childhood education program: For 36-72 month-old children]. Ankara: Yazar.
- Morrison, G. S. (2008). Fundamentals of early childhood education. Ohio: Pearson Education Hall.
- Morrison, G. S. (2011). Early childhood education today. Upper Saddle River, N.J: Merrill/Prentice Hall.
- Nunan, D. (1992). Research methods in language learning. New York, NY: Cambridge University Press.
- Okon, W., & Wilgocka-Okon, B. (1973). The school readiness project. Paris United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization: IBE.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications.
- Petrakos, H. T., & Lehrer, J. S. (2011). Parents and teachers perceptions of transition practices in kindergarten. Exceptionality Education International, 21(2), 62-73.
- Rimm-Kaufman, S. E., Pianta, R. C., & Cox, M. J. (2000). Teachers judgments of problems in the transition to kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 15(2), 147-166.
- Steen, B. F. (2011). Promoting healthy transitions from preschool to kindergarten. Young Children, 1(6), 90-95.
- Unutkan, Ö. P. (2007). 5-6 yaş çocuklarının yaşadıkları evin yapısının ilköğretime hazırbulunuşluk düzeyine etkisi [The effects of structural qualities of house on school readiness of 5-6 year-old children]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Ondokuz Mayıs University Journal of Education], 24, 43-54.
- West, J., Germino-Hausken, E., & Collins, M. (1993). Readiness for kindergarten: Parent and teacher beliefs. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 363 429).
- Winter, S. M., & Kelley, M. F. (2008). Forty years of school readiness research. Childhood Education, 84(5), 260-266.
- Wolf, J. M., & Kessler, A. L. (1987). Entrance to kindergarten: What is the best age? Arlington, VA: Educational Research Service.
- Yangın, B. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki altı yaş çocuklarının yazmayı öğrenmeye hazır bulunuşluk durumları [The degree of readiness for writing education of six year olds in pre-school education]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 294-305.
- Yangın, B. (2009). The relationship between readiness and reading and writing performances. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 316-326.
APA | Şahin-Sak İ, SAK R, tuncer n (2013). Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. , 1691 - 1713. |
Chicago | Şahin-Sak İkbal Tuba,SAK RAMAZAN,tuncer nuran Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. (2013): 1691 - 1713. |
MLA | Şahin-Sak İkbal Tuba,SAK RAMAZAN,tuncer nuran Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. , 2013, ss.1691 - 1713. |
AMA | Şahin-Sak İ,SAK R,tuncer n Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. . 2013; 1691 - 1713. |
Vancouver | Şahin-Sak İ,SAK R,tuncer n Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. . 2013; 1691 - 1713. |
IEEE | Şahin-Sak İ,SAK R,tuncer n "Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması." , ss.1691 - 1713, 2013. |
ISNAD | Şahin-Sak, İkbal Tuba vd. "Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması". (2013), 1691-1713. |
APA | Şahin-Sak İ, SAK R, tuncer n (2013). Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1691 - 1713. |
Chicago | Şahin-Sak İkbal Tuba,SAK RAMAZAN,tuncer nuran Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13, no.3 (2013): 1691 - 1713. |
MLA | Şahin-Sak İkbal Tuba,SAK RAMAZAN,tuncer nuran Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.13, no.3, 2013, ss.1691 - 1713. |
AMA | Şahin-Sak İ,SAK R,tuncer n Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1691 - 1713. |
Vancouver | Şahin-Sak İ,SAK R,tuncer n Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1691 - 1713. |
IEEE | Şahin-Sak İ,SAK R,tuncer n "Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, ss.1691 - 1713, 2013. |
ISNAD | Şahin-Sak, İkbal Tuba vd. "Okul öncesi ve birinci sınıf öğretmenlerinin ilköğretime hazırlık sürecine ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13/3 (2013), 1691-1713. |