Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler
Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1767 - 1781 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler
Öz: Bu araştırmanın amacı, Türkiyede SSCI ve ULAKBIM Sosyal Bilimler veri tabanları tarafından dizinlenen dergilerdeki 2000-2011 yılları arasında yayımlanan Türkçe eğitimi araştırmalarının, konu alanlarının, yöntemlerinin, araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarının, veri analiz yöntemlerinin ve örneklem özelliklerinin eğilimlerini tespit etmektir. Veri tabanlarından amaçlı örnekleme tekniği ile seçilen 44 dergideki 558 makale değerlendirilmiş ve makaleler Türkçe Eğitimi Yayın Sınıflama Formu (TEYSF) kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmış ve veriler SPSS 16.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre makale yöntemi açısından tarama modelindeki çalışmaların yoğunlukta olduğu, en çok nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı, verilerin en çok doküman ve anket ler yardımıyla toplandığı, veri analiz yöntemleri arasında da betimsel analiz in çok kullanıldığı belirlenmiştir. Örneklem grubu olarak ilköğretim öğrencileri nin, örneklem büyüklüğü olarak 31-100 kişi arasında değişen grupların olduğu; örnekleme tekniği olarak da kolay ulaşılabilir örnekleme tekniğinin çok kullanıldığı görülmüştür. Türkçe eğitiminin alanına göre yapılan incelemede, birden fazla beceri alanını kapsayan karma beceri alanları başlığı altındaki yayınlarlaokuma eğitimi üzerine yapılan çalışmaların çoğunlukta olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Trends in Turkish education studies
Öz: The purpose of this study was to determine trends in the subject areas, methods, data collection tools, data analysis methods, and sample types used in recent studies on Turkish education, published in journals from 2000-2011. A total of 558 articles from 44 journals were selected from databases by the purposive sampling method and examined using the Turkish Education Publication Classification Form (TEPCF). The method used in the study was content analysis. The data was analysed using the SPSS 16.0 program. The findings were thatsurvey studies were the most common with regard to method, quantitative research methods were most commonly used, data were mostly gathered by document and questionnaire, and descriptive analysis was the most commonly used data analysis method. Also, Elementary school students were the most commonly used sample group, the sizes of samples most commonly ranged between 31-100 participants, and convenience sampling was the most common sampling technique. Regarding Turkish education research areas, studies with titles referring to mixed skills areas which covered more than one skill and studies on reading education formed the majority.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
- Alper, A., & Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology TOJET, 8 (2), Article 12.
- Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/488. pdf adresinden edinilmiştir.
- Baş, T. (2006). Anket nasıl hazırlanır? Ankara: Seçkin.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Coşkun, E., Özçakmak, H. ve Balcı, A. (2012). Türkçe eğitiminde eğilimler: 1981-2010 yılları arasında yapılan tezler üzerine bir meta-analiz çalışması. E. Yılmaz, M. Gedizli, E, Özcan ve Y. Koçmar (Ed.), Türkçenin eğitimi öğretimi üzerine çalışmalar içinde (s. 204-212). Ankara: Pegem Akademi.
- Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B., & Karataş, F. Ö. (2008). Trends in Turkish science education. Essays in Education, Special edition, 23-45.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Erdoğmuş, F. U. ve Çağıltay, K. (2009, Şubat). Türkiyede eğitim teknolojileri alanında yapılan master & doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
- Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiyedeki eğitim araştırmalarında eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 177-199.
- Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiyede eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000- 2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 443-460.
- Güzel, A. (2003). Türkçenin eğitimi-öğretimi bölümlerinde kurulması gerekli görülen anabilim dalları hakkında yeni projelerimiz. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 13-86.
- İncekara, S. (2009). Uluslararsı alanda coğrafya eğitimi arastırmaları ve Türkiyeden örnekler: Mevcut durum ve gelecek yönler. Doğu Coğrafya Dergisi, 21, 123-136.
- Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
- Şahin, A. (2010). 2005 Tarihli ilkokuma ve yazma öğretimi programının lisansüstü araştırma sonuçlarına göre değerlendirilmesi. L. Subaşı ve Ü. Bozkurt (Ed.), Türkçe öğretiminde güncel tartışmalar içinde (s. 217-230). Ankara: TÖMER Yayınları.
- Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiyedeki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 19, 439-458.
- Şimşek, A., Özdamar, N., Kobak, K., Uysal, Ö., Berk, C., Kılıçer, T. ve Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda Türkiyedeki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 115-120.
- Sözbilir, M., & Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
- Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614-626.
- Uzunboylu, H. ve Özçınar, Z. (2009). Bilgisayar destekli dil öğrenme çalışmalarında araştırma ve yönelimler: Bir meta-analizi çalışmasının sonuçları. Eurasion Journal of Educational Research, 34, 133-150.
- Yalçın, N., Bilican, S., Kezer, F. ve Yalçın, Ö. (2009). Hacettepe üniversitesi eğitim fakültesi dergisinde yayınlanan makalelerin niteliği: İçerik analizi. http://oc.eab.org.tr/ egtconf/pdfkitap/pdf/488.pdf adresinden edinilmiştir.
- Yıldız, A. (2004). Türkiyedeki yetişkin eğitimi araştırmalarına toplu bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 78-97.
APA | VARIŞOĞLU B, ŞAHİN A, Goktas Y (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. , 1767 - 1781. |
Chicago | VARIŞOĞLU BEHİCE,ŞAHİN Abdullah,Goktas Yuksel Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. (2013): 1767 - 1781. |
MLA | VARIŞOĞLU BEHİCE,ŞAHİN Abdullah,Goktas Yuksel Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. , 2013, ss.1767 - 1781. |
AMA | VARIŞOĞLU B,ŞAHİN A,Goktas Y Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. . 2013; 1767 - 1781. |
Vancouver | VARIŞOĞLU B,ŞAHİN A,Goktas Y Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. . 2013; 1767 - 1781. |
IEEE | VARIŞOĞLU B,ŞAHİN A,Goktas Y "Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler." , ss.1767 - 1781, 2013. |
ISNAD | VARIŞOĞLU, BEHİCE vd. "Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler". (2013), 1767-1781. |
APA | VARIŞOĞLU B, ŞAHİN A, Goktas Y (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767 - 1781. |
Chicago | VARIŞOĞLU BEHİCE,ŞAHİN Abdullah,Goktas Yuksel Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13, no.3 (2013): 1767 - 1781. |
MLA | VARIŞOĞLU BEHİCE,ŞAHİN Abdullah,Goktas Yuksel Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.13, no.3, 2013, ss.1767 - 1781. |
AMA | VARIŞOĞLU B,ŞAHİN A,Goktas Y Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1767 - 1781. |
Vancouver | VARIŞOĞLU B,ŞAHİN A,Goktas Y Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1767 - 1781. |
IEEE | VARIŞOĞLU B,ŞAHİN A,Goktas Y "Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, ss.1767 - 1781, 2013. |
ISNAD | VARIŞOĞLU, BEHİCE vd. "Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13/3 (2013), 1767-1781. |