Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1889 - 1901 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci

Öz:
Deney ve gözlem yolu ile doğrudan elde edilemeyen, zihinsel süreçler ile kazanılan bilgilerin öğrenilmesini açıklayan bir yöntem olarak soyutlama, öğrencilerin önceden var olan bilgilerini yeni oluşturdukları zihinsel yapılar içersinde yeniden organize etmeleri olarak tanımlanır ve bir bilgi oluşturma sürecidir. Bu çalışmada 11. Sınıf Fizik dersi Kuvvet ve Hareket Ünitesi içersinde yer alan momentum kavramının oluşumu , soyutlama sürecini açıklama ile ilgili modellerden RBC modeli esas alınarak incelenmiştir. Çalışma iki lise birinci sınıf öğrencisi ile nitel veri toplama yöntemlerinden olan gözlem, doküman inceleme ve görüşme yöntemleri kullanılarak yapılmıştır. Soyut bilgilerin öğrenen tarafından nasıl kazanıldığına açıklık getiren zihinsel süreçler ile doğrudan ilişkili bir model olan RBC modeline uygun olarak, momentum kavramı ile ilgili iki uygulamalı problem hazırlanmıştır. Çalışmanın sonunda öğrencilerin ilk problemin uygulanması sonunda momentum kavramına yönelik soyutlamayı gerçekleştirdikleri ve ikinci problemin sonucunda ise soyutlamış oldukları bu kavramı kullanabildikleri görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Momentum concept in the process of knowledge construction

Öz:
Abstraction is one of the methods for learning knowledge with using mental processes that cannot be obtained through experiment and observation. RBC model that is based on abstraction in the process of creating knowledge is directly related to mental processes. In this study, the RBC model is used for the high school students processes of constructing momentum concept that were examined in an appropriate learning environment. Application was carried out with two volunteer tenth grade high school students. Two problems enabling the students to use their experiences and prior knowledge were designed and respectively used in the instruction. Observation, document review, and interviews were used as qualitative data collection methods. As a result, at the end of the implementation problems, it was observed that the students benefited from their prior knowledge in constructing new knowledge and they could construct momentum concept.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Altun, M. ve Yılmaz, A. (2008). Lise öğrencilerinin tam değer fonksiyonu bilgisini oluşturma süreci. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 237-271.
  • Aycan, Ş. ve Yumuşak, A. (2003). Lise müfredatındaki fizik konularının anlaşılma düzeyleri üzerine bir araştırma [Electronic Version]. Milli Eğitim Dergisi, 159. http:// dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/ 159/bagci.htm adresinden edinilmiştir.
  • Bikner-Ahsbahs, A. (2004). Towards the emergence of constructing mathematical meanings. Proceedings of the 28th Conferance of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2, 119-126.
  • Bryce, T. G. K., & MacMillan, K. (2009). Momentum and kinetic energy: Confusable concepts in secondary school physics. Journal of Research in Science Teaching, 46(7), 739-761.
  • Dooley, T. (2007, February). Construction of knowledge by primary pupils: The role of whole-class interaction. Paper presented at the Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Cyprus.
  • Dreyfus, T., & Tsamir, P. (2004). Ben’s consolidation of knowledge structures about infinite sets. Journal of Mathematical Behavior, 23, 271-300.
  • Ellis, G. W., & Turner, W. A. (2003, June). Helping students organize and retrieve their understanding of dynamics. Proceedings of the 2003 American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition (pp. 22-25). Nashville, Tennessee.
  • Gaigher, E., Rogan, J. M., & Braun, M. W. H. (2007). Exploring the development of conceptual understanding through structured problem-solving in physics. International Journal of Science Education, 29(9), 1089-1110.
  • George, E. A., Broadstock, M. J., & Vazquez Abad, J. (2000, June). Learning energy, momentum, and conservation concepts with computer support in an undergraduate physics laboratory. Fourth International Conference of the Learning Sciences, University of Michigan, Ann Arbor, Michigan, USA.
  • Graham, T., & Berry, J. (1996). A hierarchical model of the development of student understanding of momentum. International Journal of Science Education, 18(1), 75-89.
  • Güneş, P. Ü., İngeç, Ş. K. ve Taşar, M. F. (2002). Momentum ve impuls kavramlarını anlama-I: Öğretmen adaylarının açık uçlu sorularla momentum ve impulsu kavramlarını nasıl tanımladıklarının belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 121-138.
  • Halverscheid, S. (2008). Building a local conceptual framework for epistemic actions in a modeling environment with experiments. Mathematics Education, 40, 225-234.
  • Hershkowitz, R., Hadas, N., Dreyfus, T., & Schwarz, B. (2007). Abstracting processes, from individuals’ constructing of knowledge to a group’s “shared knowledge”. Mathematics Education Research Journal, 19(2), 41-68.
  • Hershkowitz, R., Schwarz, B., & Dreyfus, T. (2001) Abstraction in Context: Epistemic Actions. Journal for Research in Mathematics Education, 32(2), 195-222.
  • Hestenes, D., & Wells, M. (1992). A mechanics baseline test. The Physics Teacher, 30, 159-165.
  • İngeç, Ş. K., Taşar, M. F. ve Ünlü, P. (2005). Momentum ve impuls kavramlarını anlama II: Öğretmen adaylarının momentum ve impuls konuları ile ilgili durumlar içeren problemlere verdikleri yazılı cevapların incelenmesi [Understanding the concepts of momentum and impulse—II: An investigation of prospective teachers’ extended written responses to problems about impuls and momentum]. Journal of Gazi Education Faculty, 25(2), 309-326.
  • İngeç, Ş. K., Ünlü, P. ve Taşar, M. F. (2006). Temel kavramlardan oluşan kompleks bir kavramın öğrenme gelişim sıralamasının araştırılması: momentum. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 123-134.
  • Kang, N. H. (2008). Learning to teach science: Personal epistemologies, teaching goals, and practices of teaching. Teaching and Teacher Education, 24, 478-498.
  • Kızılcık, H. Ş. ve Tan, M. (2011). İtme ve momentum konusunda çoktan seçmeli bir test geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1),185-198.
  • Lawson, R. A., & McDermott, L. C. (1987). Student understanding of the work-energy and impulse-momentum theorems. American Journal of Physics, 55(9), 811-817.
  • Sarıay, M. ve Kavcar, N. (2009). İtme ve momentum ünitesinde işbirlikli öğrenme yönteminin etkililiğinin araştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 9-24.
  • Schwarz, B. B, Neuman, Y., Gil, J., & Ilya, M. (2003). Construction of collective and individual knowledge in argumentative activity. The Journal of the Learning Scıences, 12(2), 219-256.
  • Şekercioğlu, A. G., & Kocakülah, M. S (2008). Grade 10 students’ misconceptions about impulse and momentum. Journal of Turkish Science Education, 5(2), 47-59.
  • Tanel, Z., & Tanel, R. (2010). Determining the misconceptions and learning difficulties of undergraduate level students on topics of energy and momentum. Balkan Physics Letters, 18, 108-117.
  • Tao, P. K., & Gunstone, R. F. (1999). The process of conceptual change in force and motion during computer-supported physics instruction. Journal of ‘Research in Science Teaching, 36(7), 859-882.
  • Thompson, F., & Logue, S. (2006). An exploration of common student misconceptions in science. International Education Journal, 7(4), 553-559.
  • Viiri, J. (1996). Teaching the force concept: A constructivist teaching experiment in engineering education. European Journal of Engineering Education, 21(1), 55-63.
  • Yeşildere, S. ve Türnüklü, E. B. (2008) İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerin bilgi oluşturma süreçlerinin matematiksel güçlerine göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 485-509.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. Elementary Education Online, 9(1), 79-92.
APA ERGÜL N (2013). Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. , 1889 - 1901.
Chicago ERGÜL N Remziye Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. (2013): 1889 - 1901.
MLA ERGÜL N Remziye Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. , 2013, ss.1889 - 1901.
AMA ERGÜL N Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. . 2013; 1889 - 1901.
Vancouver ERGÜL N Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. . 2013; 1889 - 1901.
IEEE ERGÜL N "Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci." , ss.1889 - 1901, 2013.
ISNAD ERGÜL, N Remziye. "Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci". (2013), 1889-1901.
APA ERGÜL N (2013). Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1889 - 1901.
Chicago ERGÜL N Remziye Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13, no.3 (2013): 1889 - 1901.
MLA ERGÜL N Remziye Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.13, no.3, 2013, ss.1889 - 1901.
AMA ERGÜL N Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1889 - 1901.
Vancouver ERGÜL N Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(3): 1889 - 1901.
IEEE ERGÜL N "Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, ss.1889 - 1901, 2013.
ISNAD ERGÜL, N Remziye. "Momentum kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13/3 (2013), 1889-1901.