Yıl: 2013 Cilt: 21 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 589 - 600 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi

Öz:
Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma Kastamonu da yaşayan ve engelli çocuğa sahip olan ebeveynlerin depresyon düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Kastamonu İlindeki Özel Erdem Eğitim Merkezine kayıtlı; zihinsel, bedensel ve hem zihinsel hem de bedensel engelli çocukların ebeveynleri (N=360) oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen tanımlayıcı veri formu ve Beck Depresyon Envanteri (BDE)kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde iki ortalama arasındaki önemlilik testi( T-testi ) , Tek yönlü değişim çözümlemesi(Anova One WAY) testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ebeveynlerin Depresyon Puanı Ortalamaları 21,600 ±10,722 olarak orta düzeyde bulunmuştur. Engelli çocuğa sahip anne-babaların çalışıp çalışmama durumu ve ebeveynlerin erkek ya da kadın olma durumuna göre depresyon düzeyi değişmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları

Examination of parental depression levels of children with disabilities

Öz:
This study which is a descriptive one, has been carried out to identify the levels of depression of the parents who live in Kastamonu and have handicapped children. The parents (N=360) of the children who are mentally, physically, both mentally and physically handicapped; and registered in Private Erdem Training Center in Kastamonu comprise the population. The data of the research was collected by using the descriptive data form developed by the researcher and Beck Depression Inventory (BDI) with the face to face meeting method. While analyzing the data, significance test between two means (T-Test), and one-way variation analysis (Anova One WAY) were used. As a result of the research, the means of depression scores of the parents who have handicapped children are ascertained as moderate with the values 21,600 ±10,722.
Anahtar Kelime:

Konular: Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Özekes, M.,Girli, A., Yurdakul, A., Sarısoy, M., (1998). Evlilik ilişkisinde engelli çocuğa sahip olmanın rolü.10.Ulusal Psikoloji Kongresi.
  • Şen, E.(2004). Engelli çocuğa sahip olan ailelerin yaşadığı güçlükler. Mersin Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bilal, E., Dağ, İ. (2005). Eğitilebilir zihinsel engelli olan ve olmayan çocukların annelerinde stres, stresle başa çıkma ve kontrol odağının karşılaştırılması”, Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi,12(2):56-68.
  • World HealthOrganization (1981). Disability preventionp and rehabilitation, report of the WHO expert committee on disability prevention and rehabilitation. Technical Report Series 668,Geneva
  • İçağasıoğlu, A. (2002). Zihinsel özürlüler özel rehabilitasyon merkezleri: Verilen Hizmetler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Savaşır, I., Yıldız, S., (1996). Depresyonun bilişsel davranışçı terapiler, Türk Psikoloğlar Derneği, Ankara.
  • Hawling, P.,Rutter, M.(1987) The alleviation of family problems(printed from treatment of autistic children) London, The National Autistic Society.
  • Dönmez, N.,Bayhan,P., Artan,İ., (2000). Engelli çocuğa sahip ailelerin beklentileri ve endişe duydukları konuların incelenmesi. Sosyal Hizmet Dergisi, 11:16-24.
  • Miller AC, Gordon RM, Daniele RJ ve ark. (1992) Stress, appraisalandcoping in mothers of disabledandnondisabledchildren. J PediatrPsychol, 17:587-605.
  • Seltzer MM, Greenberg JS, Floyd FJ ve ark. (2001) Life courseimpacts of parentingachildrenwith a disability. AmjMentRetard, 106:265-286.
  • Uğuz, Ş. Toros, F., Yazgan İnanç, B., Çolakkadıoğlu, O.(2004). Zihinsel ve/veya bedensel engelli çocukların annelerinin anksiyete, depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi. Klinik Psikiyatri, 7:42-47.
  • Küllü, Z.(2008). Özürlü çocuğa sahip ebeveynlerde depresyon durumunun değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü,Kayseri.
  • Glidden, L.M.,Schoolcraft, S.A.(2003). Depression: Its Trajectoryand correlates in mother srearingchildren with Intellectual Disability. J IntellectDisabilRes, 47:250-263.
  • Aydemir, Ö., Köroğlu, E., (2000). Psikiyatride Kullanılan Klinik Ölçekler. Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 7. Basım, Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., Ankara, 116-129.
  • Fisman, S.,Wolf, L. (1991). The Handicapped Child: Psychological Effects of Parental, Maritaland Sibling Relationchips ,Psychiatric Clinics of North American,14(1): 199-217.
  • Sayınalp Alataş, C.(1993). Beyin özürlü çocukların anne babalarının uyum ve depresyon düzeylerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sipahi, Ö. (2002). Down sendromlu çocuğu olan annelerde depresyon sıklığı ve ilişkili faktörlerin araştırılması. Uzmanlık Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Doğan, M. (2001). İşitme engelli çocuğa sahip ebeveynlerin çeşitli psikolojik değişkenler açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ergin, D., Şen,N., Eryılmaz, N., Pekuslu, S., Kayacı, M.,(2007). Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeyi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Derğisi,10:1.
  • Aydoğan, A., Darıca, N.,(2000). Özürlü çocuğa sahip anne-babaların umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Çocuk Forumu Dergisi 3(2): 25-31.
  • Bahar, A. , Bahar,G., Savaş, H., Parlar,S., (2009). Engelli çocukların annelerinin depresyon ve anksiyete düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzlarının belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt:4, 11:98-111.
  • Yıldırım F, Conk Z. Zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip ebeveynlerin depresif bulgularına planlı eğitimin etkisi. 3. Uluslar arası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı. İzmir 2005.
APA SOFTA KAÇAN H (2013). Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. , 589 - 600.
Chicago SOFTA KAÇAN Havva Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. (2013): 589 - 600.
MLA SOFTA KAÇAN Havva Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. , 2013, ss.589 - 600.
AMA SOFTA KAÇAN H Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. . 2013; 589 - 600.
Vancouver SOFTA KAÇAN H Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. . 2013; 589 - 600.
IEEE SOFTA KAÇAN H "Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi." , ss.589 - 600, 2013.
ISNAD SOFTA KAÇAN, Havva. "Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi". (2013), 589-600.
APA SOFTA KAÇAN H (2013). Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 589 - 600.
Chicago SOFTA KAÇAN Havva Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 21, no.2 (2013): 589 - 600.
MLA SOFTA KAÇAN Havva Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.21, no.2, 2013, ss.589 - 600.
AMA SOFTA KAÇAN H Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2013; 21(2): 589 - 600.
Vancouver SOFTA KAÇAN H Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2013; 21(2): 589 - 600.
IEEE SOFTA KAÇAN H "Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21, ss.589 - 600, 2013.
ISNAD SOFTA KAÇAN, Havva. "Engelli çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon düzeylerinin incelenmesi". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 21/2 (2013), 589-600.