Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi

Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 61 - 75 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi

Öz:
Marina işletmeleri deniz turizm alanında faaliyet gösteren hizmet işletmeleridir. Son yıllarda ülkemizde marinacılık alanında meydana gelen gelişmeler, marina sayılarının ve bağlama kapasitelerinin artışı, işletmeler arasındaki rekabeti arttırmakta ve marina yöneticileri mevcut müşterilerini elde tutmak ve uzun dönemli ilişkiler kurmak için birtakım yöntemler uygulamaktadırlar. Bu araştırmanın amacı, marina işletmelerinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve yönetimden memnuniyet düzeyi üzerinde bir etkisinin bulunup bulunmadığı belirlemek ve marina yöneticilerine bu konuda yol gösterecek katkı ve önerilerde bulunmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek üzere Antalya Bölgesinde faaliyet gösteren bir marina işletmesinin 78 müşterisine yüz yüze anket uygulaması gerçekleştirilmiş ve veriler SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarında, marina işletmelerinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar tercih etme, tavsiye etme niyeti üzerinde etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Effect of relationship marketing applications on re-purchasing intention, advising intention and satisfaction in marina management

Öz:
Developments occurring in marina business in our country in recent years, increase in number of marinas and binding capacities increase the competition between the establishments and they apply several methods for holding their existing customers and for establishing long term relations. Objective of this research is to find out whether relationship marketing applications in marina establishments have any effect on re-purchasing intention level, advising intention level and satisfaction level from the management, and make contributions and suggestions that will guide the marina managers on this subject. In order to achieve this objective, a face-to-face survey was executed with 78 customers of a marina establishment operating in Antalya Area, and the data was analyzed with SPSS package program. By the results of research analysis, it was identified that relationship marketing applications had effect on repreferring intention and advising intention.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bakırtaş, Hülya ve Işıkoğulları, Aylin (2008). Turizm Sektöründe İlişkisel Pazarlama ve Müşteri Bağlılığı: Bursa İli Örneği, Nevşehir Üniversitesi İ.İ.B.F., 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, s.326-332.
  • Bayraktaroğlu, Gül (2002). Geleneksel Pazarlamada Politik Pazarlamanın Yeri, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), s.58-82.
  • Bayram, Özlem (1999). Müşteri Odaklı Yönetim ve Stratejik Pazarlama, Yıldız Teknik Üniversitesi, Proje, İstanbul.
  • Beatty, S.E., Mayer, M., Coleman, J.E., Reynolds, K.E. ve Lee, J., (1996). Customer-Sales Associate Retail Relationships, Journal of Retailing, 72(3), s.223-247.
  • Berry, L.L., (1983). Relationship Marketing. In Berry, L.L, Shostack, G.L and Upah, G.D., eds., Emerging Perspectives On Services Marketing, American Marketing Association, Chicago.
  • Bitner, M.J., (1990). Evaluating Service Encounters’ Effects of Physical Surroundings and Employee Responses, Journal of Marketing, 54 (April), s.69–82.
  • Brodie Roderick, Coviello Nicole, Brookes Richard W. ve Little Victoria (1997). Towards a Paradigm Shift In Marketing?, Journal of Marketing Management, 13, s.383-406.
  • Buttle, Francis (1996). Relationship Marketing:Theory and Practice. Paul Chapman, London
  • Calnan, M., (1988). Towards a Conceptual Framework of Lay Evaluation of Health Care, Social Science and Medicine, 27 (9), s.927–933.
  • Cheng, J.H., Chen, F.Y., Chang, Y.H., (2008). Airline Relationship Quality: An Examination of Taiwanese Passengers, Tourism Management, 29, s.487-499
  • Deniz Ticaret Odası Sektör Raporu (2010). IMEAK Deniz Ticaret Odası Yayını.
  • Evans, J.R. ve R.L. Laskin (1994). The Relationship Marketing Process: A Conceptualisation and Application, Industrial Marketing Management, 23, s.439-452.
  • Gökdeniz İsmail, Bozacı İbrahim ve Karakaya Er�- tuğrul (2011). Şikâyet Yönetim Süreci Sonrası Memnuniyeti Etkileyen Faktörler Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, s.173-185.
  • Grönroos, C. (1996). Relationship Marketing: Strategic and Tactical Implications, Management Decision, 34( 3), s.5-14.
  • Grönroos, C., (1997). Keynote Paper From Marketing Mix To Relationship Marketing – Towards A Paradigm Shift in Marketing, Management Decision, April, s.322-39.
  • Gummesson, E., (1994). Making Relationship Marketing Operational, International Journal of Service Management, 5, s.5–20.
  • Gummesson, E.,(1996). Relationship Marketing and Imaginary Organizations: A Synthesis, European Journal of Marketing, 30( 2), s. 31-44.
  • Güven, Gül N., (2010). Konaklama İşletmelerinde İlişkisel Pazarlama Uygulamaları, Kapadokya ve Antalya Örneği, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Yayınlanmamış YL Tezi, Ankara.
  • Hart, W.C., Johnson, M.D., (1999). Growing The Trust Relationship, Marketing Management, Vol, 8 (1), s.9-17
  • Karaca, Şükran (2010). Hizmet Sektöründe İlişki Pazarlaması, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (19), s. 443–458.
  • Karakaş, Başak (2006). Hizmet Sektöründe İlişki Pazarlaması: Butik Oteller ve 5 Yıldızlı Oteller Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Yasar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Karakaş B., Bircan B., ve Gök, O., (2007). Hizmet Sektörü’ne İlişki Pazarlaması: Butik ve 5 Yıldızlı Oteller Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış, 2007, 7(1), s.3-18.
  • Kitapçı, Olgun (2003). Hizmet Sektöründe İlişki Pazarlaması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Kotler, P., (2000). Kotler ve Pazarlama, Pazar Yaratmak, Pazar Kazanmak ve Pazara Egemen Olmak, Çeviren: Ayşe Özyağcılar, Sistem Yayıncılık,1. Ba�- sım, İstanbul.
  • Kotler, P. (2000). Marketing Management: The Millennium Edition. Prentice- Hall, Upper Saddle River, N.J.
  • Leverin, A., ve Liljander, V., (2006). Does Relationship Marketing Improve Customer Relationship Satisfaction and Loyalty?, International Journal of Bank Marketing, 24(4), s.232-251.
  • Molina, A., Consuegra, D.M. ve Esteban, A., (2007). Relational Benefits And Customer Satisfaction in Retail Banking, International Journal of Bank Marketing, 25(4), s.253-271.
  • Odabaşı, Y., (2000). Satışta ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Oliver, R.L., (1980). A Cognitive Model of the Antecedents and Outcomes of Satisfaction Decisions, Journal Marketing Research, 17, s.460–469.
  • Oliver, R.L., (1981). Measurement and Evaluation of Satisfaction Processes in Retail Settings, Journal Retailing, 57 (3), s.25–48.
  • O’Malley, L. ve Tynan, C. (2000). Relationship Marketing in Consumer Markets. Rhetoric or Reality?, European Journal of Marketing, 34(7), s.797–815.
  • Öztürk, S. Ayşe (1998). Hizmet Pazarlaması. Anadolu Üniversitesi, İşletme Fakültesi Yayınları, Eskişehir. Parasuraman, A., Berry, L.L. ve Zeithaml, V.A., (1991). Understanding Customer Expectations Of Service, Sloan Management Review, 32(spring), s.39-48.
  • Pascoe, G.C., (1983). Patient Satisfaction in Primary Health Care: A Literature Review and Analysis, Evaluation and Program Planning, 6 (3-4), s.185– 197.
  • Payne, A., (1994). Relationship Marketing –Making The Customer Count, Managing Service Quality, 4(6), s. 29-31.
  • Peck, H., A. Payne, M. Christopher, ve M. Clark, (1999). Relationship Marketing: Strategy and Implementation-Text and Cases. Butterwort Heinemann, London Oxford.
  • Peyrot, M., Cooper, P.D. ve Schnapf, D., (1993). A Consumer Satisfaction and Perceived Quality of Outpatient Health Services, Journal of Health Care Marketing, 13 (Winter), s.24–33.
  • Pine Josep, Peppers Don ve Rogers Martha (1995). Do you Want to Keep Your Customers Forever?, Harward Business Review, March-April, s.104.
  • Ravald, A. ve Grönroos, C., (1996). The Value Concept And Relationship Marketing, European Journal of Marketing, 30(2), s.19-30.
  • Reichheld, F.E. ve Sasser, W.E. Jr., (1990). Zero Defections: Quality Comes To Service., Harvard Business Review, Vol.68, September-October, s.105-111.
  • Reichheld, F.E., (1993). Loyalty-Based Management, Harvard Business Review, 71, (March-April), s. 64- 73.
  • Rust, R.T. ve Oliver, R.L., (1994). Service Quality: Insights and Managerial Implications from the Frontier, in Rust, R. T. and Oliver, R. L. (Ed.), Services Quality: New Directions in Theory and Practice, Sage Publications, Thousand Oaks, CA, s. 1–19.
  • Shani, D. ve Chalasani, S., (1992). Exploiting Niches Using Relationship Marketing, Journal of Service Marketing, 6,s. 43–52.
  • Söderlund, M., (1998). Customer Satisfaction and Its Consequences on Customer Behavior Revisited, International Journal of Service Industry Management, 9(2), s.169–188.
  • Tauber, E. M. (1972). Why Do People Shop?, Journal of Marketing, 36(4), s.46-49.
  • Uyguç, N., (1998). Hizmet Sektöründe Kalite Yönetimi; Stratejik Bir Yaklaşım. Dokuz Eylül Yayınları, 1. Baskı, Aralık, İzmir.
  • Walsh, S., Gilmore, A. ve Carson, D. (2004). Managing and Implementing Simultaneous Transaction and Relationship Marketing, International Journal of Bank Marketing, 22(7), s.468-483.
  • Woo, K-Shing ve Ennew, C. T., (2004). Business-to- Business Relationship Quality: An IMP Interaction Based Conceptualization and Measurement, European Journal of Marketing, Vol. 38 (9/10), s.1252- 1271
  • Yüksel, Berfin, (1998). Hizmet Pazarlaması. Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Zeithaml, V.A., (2000). Service Quality, Profitability, and the Economic Worth of Customers: What We Know and What We Need to Learn, Journal of the Academy of Marketing Science, 28 (1), s.67-85.
  • Zeithaml, V.A., Berry, L.L. ve Parasuraman, A., (1993). The Nature And Determinants Of Customer Expectations of Service, Journal of the Academy of Marketing Science, 21(1), s.1-12.
APA ARLI E (2013). Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. , 61 - 75.
Chicago ARLI Erdal Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. (2013): 61 - 75.
MLA ARLI Erdal Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. , 2013, ss.61 - 75.
AMA ARLI E Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. . 2013; 61 - 75.
Vancouver ARLI E Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. . 2013; 61 - 75.
IEEE ARLI E "Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi." , ss.61 - 75, 2013.
ISNAD ARLI, Erdal. "Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi". (2013), 61-75.
APA ARLI E (2013). Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 61 - 75.
Chicago ARLI Erdal Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13, no.1 (2013): 61 - 75.
MLA ARLI Erdal Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.13, no.1, 2013, ss.61 - 75.
AMA ARLI E Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 13(1): 61 - 75.
Vancouver ARLI E Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 13(1): 61 - 75.
IEEE ARLI E "Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, ss.61 - 75, 2013.
ISNAD ARLI, Erdal. "Marina işletmeciliğinde ilişkisel pazarlama uygulamalarının tekrar satın alma niyeti, tavsiye etme niyeti ve memnuniyet üzerindeki etkisi". Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/1 (2013), 61-75.