Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 747 - 766 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları

Öz:
Hemşirelik eğitimi genel olarak stresli bir süreçtir. Özellikle ikinci sınıf hemşirelik öğrencileri profesyonel sosyali¬zasyon kuramı temelinde değerlendirildiğinde bu stres kaynaklarından daha olumsuz etkilendiği belirtilmektedir. Bu araştırma, ikinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin stres kaynaklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Hemşirelik bölümü, ikinci sınıfta okuyan 15 öğrenci, maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılarak belirlenmiştir. Veriler, nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilme¬sinde tümevarımcı içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Görüşmeler sonucunda öğrencilerin stresleri, klinik uy¬gulama, kuramsal eğitim, sosyal ve kişisel yaşam olmak üzere dört temel kategori ve bunlarla ilişkili tema ve alt temalar belirlenmiştir. Klinik uygulama ile ilgili temalar, eğiticiyle, doktorlarla, hemşirelerle, hastalarla, öğrenci¬nin hastayla yaşadığı kendisiyle ilgili ve uygulamalarla ilgili stres kaynakları olmak üzere toplam altı tema belirlen¬miştir. Kuramsal eğitim kategorisi altında eğitici ile öğrenciyle, diğer öğrencilerle yaşanan stres kaynakları olmak üzere üç tema, sosyal yaşam kategorisi kapsamında, barınma, üniversite yaşamı ve aile tutumu olarak üç tema ve son olarak kişisel yaşam kategorisi altında kendine güvenmeme, duyguları kontrol edememe, zamanı planlama ve düşünce hataları olarak dört tema belirlenmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin stres kaynaklarının, içsel ve dışsal kaynaklı olduğu, içsel ve dış kaynaklı yaşantıların stres olarak algılanmasını etkilediği görülmüştür. Öğrenciler için bireysel güçlenmelerine yönelik eğitim programlarının düzenlenmesi önerilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik

The stress sources of nursing students

Öz:
Overall, nursing training is a stressful process. Especially when second year nursing students are evaluated within the professional socialization theory, they are stated to be affected by these sources of stress more negatively. This research was carried out in order to determine the stress sources of second year nursing students. 15 nursing second year students were included in the research by using the maximum variety sampling. The data were collected by depth interview method. Inductive content analysis method was used to analyze the data. As a result of the interviews four main categories which were clinical practice, theoretical training, social, and personal lives, and themes and sub themes related to these were identified. Six themes regarding the clinical practice were identified. These themes were sources of stress from the trainer, therapist, nurses, patients, student s own, and practice. The themes under the theoretical training category were stress sources experienced with trainer, student, and other students and under the social life category were accommodation, university life and family attitude and lastly, under the personal life are under self-confidence, not being able to control the emotions, time management, and opinion mistakes. As a result, it was found out that the stress sources of students were both internal and external. It is recommended to organize programs to help students become stronger.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Alparslan, N., Yaşar, S., Dereli, E. ve Turan, F. N. (2008). Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 48-57.
  • Altunay, A. ve Öz, F. (2006). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin benlik kavramı. Hacettepe Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 13 (1), 46-59.
  • Andrews, G. J., Brodie, D. A., Andrews, J. P., Hillan, E., Thomas, B. G., Wonga, J. et al. (2006). Professional roles and communications in clinical placements: A qualitative study of nursing students’ perceptions and some models for practice. International Journal of Nursing Studies, 43, 861-874.
  • Bradbury-Jones, C., Sambrook, S., & Irvine, F. (2011). Empowerment and being valued: A phenomenological study of nursing students’ experiences of clinical practice. Nurse Education Today, 31, 368-372.
  • Brown, B., O’Mara, L., Hunsberger, M., Love, B., Black, M., Carpio, B. et al. (2003). Professional confidence in baccalaureate nursing students. Nurse Education in Practice, 3, 163-170.
  • Çimete, G. (1998). Öğrenci ve öğretim elemanı etkileşimine yönelik kalitatif bir çalışma. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2 (1), 9-19.
  • Cohen, H. A. (1981). The nurse’s quest for professional identity. California: Addison-Wesley, Menlo Park.
  • Cohen-Scale, V. (2003). The influence of family, social, and work socialization on the construction of the professional identity of young adults. Journal of Career Development, 29 (4), 238-249.
  • Dalton, L. (2005). Use of clinical space as an indicator of student nurse’s professional development and changing need for support. Nurse Education Today, 25, 126-131.
  • Dinç, S., Kaya, Ö. ve Şimşek, Z. (2007). Harran üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (1), 1-9.
  • Du Toit Dlitt, D. T. (1995). A sociological analysis of the extent and influence of professional socialization on the development of a nursing students at two universities in Brisbana, Australia. Journal of Advanced Nursing, 21, 164-171.
  • Edwards, D., Burnard, P., Bennett, K., & Hebden, U. (2010). A longitudinal study of stress and self-esteem in student nurses. Nurse Education Today, 30, 78-84.
  • Elçigil, A. ve Yıldırım Sarı, H. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitiminde kolaylaştırıcı faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4 (2), 67-71.
  • Erbil, N., Kahraman, A. N. ve Bostan, Ö. (2006). Hemşirelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 9 (1), 10-16.
  • Gorostidi, X. Z., Egilegor, X. H., Erice, M. J. A., Iturriotz, M. J. U., Garate, I. E., Lasa, M. B. et al. (2007). Stress sources in nursing practice. evolution during nursing training. Nurse Education Today, 27, 777-787.
  • Gray, M., & Smith, L. N. (1999). The professional socialization of diploma of higher education in nursing students (Project 2000): A longitudinal qualitative study. Journal of Advanced Nursing, 29 (3), 639-647.
  • Güler, Ö. ve Çınar, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları baş etme yöntemlerinin Belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi [Sempozyum Özel Sayısı], 3, 253-260.
  • Hesse-Biber, S., & Leavy, P. (2006). The practice of qualitative research. California: Sage Publications.
  • Howkins, E. J., & Ewens, A. (1999). How students experience professional socialisation. International Journal of Nursing Studies, 35, 41-49.
  • Idczak, S. E. (2007). I Am a nurse: Nursing students learn the an and science of nursing. Nursing Education Perspectives, 28 (2), 66-71.
  • Jerlock, M., Falk, K., & Severinsson, E. (2003). Academic nursing education guidelines: Tool for bridging the gap between theory, research and practice. Nursing and Health Sciences, 5, 219-228.
  • Jimenez, C., Navia-Osorio, P. M., & Diaz, C. V. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing 66 (2), 442-455.
  • Kahriman, İ. ve Yeşilçiçek, K. (2007). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin aile ve arkadaşlarından algıladıkları sosyal destek düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (1), 10-21.
  • Kang, Y. S., Choi, S. Y., & Ryu, E. (2009). The effectiveness of a stress coping program based on mindfulness meditation on the stress, anxiety, and depression experienced by nursing students in Korea. Nurse Education Today, 29, 538-543.
  • Karaöz, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sırasında mesleğe ilişkin algılarındaki değişimin incelenmesi: Hemşireliğe giriş dersinin bu değişimdeki rolü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6 (2), 10-20.
  • Kartal A., Çetinkaya, B. ve Turan, T. (2009). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde ruhsal belirtilerin taranması. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8 (2), 161-166.
  • Keçeci, A. ve Taşocak, G. (2009). Öğretim elemanlarının iletişim becerileri: Bir sağlık yüksekokulu örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2 (4), 131-136.
  • Kelly, S., & Courts, N. (2007). The professional self-concept of new graduate nurses. Nurse Education in Practice, 7, 332-337.
  • Kutlu, Y. (2009). Bir grup öğrenci hemşirede atılganlık eğitiminin etkinliği. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2 (3), 4-11.
  • Laitila, A. H., Elina, E., Riitta, M., Kirsi, S., & Leena, R. (2007). Nursing students in clinical practice – Developing a model for clinical supervision. Nurse Education in Practice, 7, 381-391.
  • Levett-Jones, T., Lathlean, J., Mcmillan, M., & Higgins, I. (2007). Belongingness: A montage of nursing students’ stories of their clinical placement experiences. Contemporary Nurse, 24, 162-174.
  • Luo, Y., & Wang, H. (2009). Correaltion research on psychologicial health impact on nursing students against stres, coping way and social support. Nurse Education Today, 29, 5-9.
  • Mahat, G. (1998). Stress and coping: Junior baccalaureate nursing students in clinical settings. Nursing Forum, 33 (1), 11-19.
  • Martos, M. P., Landa, A., & Zafra, E. L. (2011). Sources of stress in nursing students: A systematic review of quantitative studies. International Nursing Review, 59, 15-25.
  • McCulloch, G. (2004). Documentary research in education, history and social science. New York: TJ International Ltd. Money, M. (2007). Professional socialization: The key to survival as a newly qualified nurse. International Journal of Nursing Practice, 13, 75-80.
  • Norman, L., Buerhaus, P. I., Donelan, K., Mccloskey, B., & Dittus, R. (2005). Nursing students assess nursing education. Journal of Professional Nursing, 21 (3), 150-158.
  • Ousey, K. (2009). Socialization of student nurses – the role of the mentor. Blackwell Publishing Ltd. Learning in Health and Social Care, 8 (3), 175-184.
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite ortamına uyum durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5 (13), 153-170.
  • Öztürk Can, H., Öner, Ö. İ. ve Çelebi, E. (2009). Üniversite öğrencilerinde eğitimin sorun çözme becerisine etkisinin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4 (10), 35-57.
  • Papp, I., Markkanen, M., & Bonsdorff, M. V. (2003). Clinical environment as a learning environment: Student nurses’ perceptions concerning clinical learning experiences. Nurse Education Today, 23, 262-268.
  • Pearcey, P., & Draper, P. (2008). Exploring clinical nursing experiences: Listening to student nurses. Nurse Education Today, 28, 595-601.
  • Por, J., Barriball, L., Fitzpatrick, J., & Roberts, J. (2011). Emotional intelligence: Its relationship to stress, coping, well-being and Professional performance in nursing students. Nurse Education Today, 31 (8), 855-860.
  • Pryjmachuk, S., & Richards, D. A. (2007). Predicting stress in preregistration nursing students. British Journal of Health Psychology, 12, 125-144.
  • Seyedfatemi, N., Tafreshi, M., & Hagani, H. (2007). Experienced stressors and coping strategies among Iranian nursing students. Biomedical Nursing, 6 (11), 1-10.
  • Sheu, S., Lin, H. S., & Hwang, S. (2002). Perceived stres and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: The effect of coping behaviors. International Journal of Nursing Studies, 39, 165-175.
  • Speziale, H. J. S., & Carpenter, D. R. (2003). Qualitative research in nursing third edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins company.
  • Suikkala, A., & Leino-Kilpi, H. (2001). Nursing student- patient relationship: A review of the literature from 1984 to 1998. Journal of Advanced Nursing, 33 (1), 42-50.
  • Suikkala, A., & Leino-Kilpi, H. (2005). Nursing student– patient relationship: Experiences of students and patients. Nurse Education Today, 25, 344-354.
  • Tanrıverdi, D. ve Ekinci, M. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (4), 42-51.
  • Tel, H., Tel, H. ve Sabancıoğulları, S. (2004). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin laboratuar uygulamasında birbirlerine IM enjeksiyon uygularken ve klinik uygulamanın ilk gününde anksiyete durumları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7 (1), 27-32.
  • Temel, E., Bahar, A. ve Çuhadar, D. (2007). Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2 (5), 117-118.
  • Timmins, F., Corroon, A. M., Byrne, G., & Mooney, B. (2011). The challenge of contemporary nurse education programmes. Perceived stressors of nursing students: Mental health and related lifestyle issues. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 18, 758-766.
  • Tutuk, A., Al, D. ve Doğan, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6 (2), 36-41.
  • Ünlü, S., Özgür, G. ve Babacan Gümüş, A. (2008). Hemşirelik Yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24 (1), 43-56.
  • Warbah, L., Sathiyaseelan, M., Vijayakumar, C., Vasantharaj, B., Russell, S., Jacob, K. S. (2007). Psychological distress, personality, and adjustment among nursing students. Nurse Education Today, 27, 597-601.
  • Yıldırım, A., Hacıhasanoğlu, R. ve Karakurt, P. (2008). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal durumlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11 ( 2), 1-8.
APA ÖNER ALTIOK H, ÜSTÜN B (2013). Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. , 747 - 766.
Chicago ÖNER ALTIOK HATİCE,ÜSTÜN Besti Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. (2013): 747 - 766.
MLA ÖNER ALTIOK HATİCE,ÜSTÜN Besti Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. , 2013, ss.747 - 766.
AMA ÖNER ALTIOK H,ÜSTÜN B Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. . 2013; 747 - 766.
Vancouver ÖNER ALTIOK H,ÜSTÜN B Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. . 2013; 747 - 766.
IEEE ÖNER ALTIOK H,ÜSTÜN B "Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları." , ss.747 - 766, 2013.
ISNAD ÖNER ALTIOK, HATİCE - ÜSTÜN, Besti. "Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları". (2013), 747-766.
APA ÖNER ALTIOK H, ÜSTÜN B (2013). Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 747 - 766.
Chicago ÖNER ALTIOK HATİCE,ÜSTÜN Besti Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13, no.2 (2013): 747 - 766.
MLA ÖNER ALTIOK HATİCE,ÜSTÜN Besti Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.13, no.2, 2013, ss.747 - 766.
AMA ÖNER ALTIOK H,ÜSTÜN B Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(2): 747 - 766.
Vancouver ÖNER ALTIOK H,ÜSTÜN B Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2013; 13(2): 747 - 766.
IEEE ÖNER ALTIOK H,ÜSTÜN B "Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, ss.747 - 766, 2013.
ISNAD ÖNER ALTIOK, HATİCE - ÜSTÜN, Besti. "Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13/2 (2013), 747-766.