İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi
Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 23 - 40 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi
Öz: Betimsel nitelikteki bu araştırmanın amacı, ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu çerçevede öğrencilerin problem çözme becerisine güven, problem çözmede öz denetim ve kaçınmaya ilişkin görüşlerinin cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine ve öğrenim gördükleri okulun sosyo-ekonomik düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı saptanmıştır. Araştırmada Serin, Bulut Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Sivas merkez ilköğretim okullarında öğrenim gören dördüncü ve beşinci sınıf öğrencileridir. Tabakalı örneklemeyle belirlenen dokuz ilköğretim okulunda öğrenim gören 1375 öğrenci tesadüfî örnekleme ile seçilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü Varyans analizi kullanılmıştır. Envanterin Öz Denetim ve Kaçınma alt boyutlarında cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık tespit edilirken, Problem Çözme Becerisine Güven alt boyutunda anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sınıf düzeyi açısından tüm alt boyutlarda anlamlı farklılık tespit edilememiştir. Sosyo-ekonomik düzey açısından tüm alt boyutlarda anlamlı farklılık bulunmuştur. Bulgular doğrultusunda çeşitli önerilerde bulunulmaktadır.
Anahtar Kelime: Konular:
An assessment of the $4^{th}$ and $5^{th}$ grade primary school students opinions towards their problem solving skills
Öz: This descriptive study aims to investigate the opinions of the $4^{th}$ and $5^{th}$ grade primary school pupils about their problem solving skills. To that end, pupils opinions regarding self-confidence in problem-solving skill, self-control, and avoidance in terms of gender, grade level, and socio-economic status of their school were examined to find out whether differences existed. In this study Problem Solving Inventory for Children developed by Serin, Bulut Serin, and Saygılı (2010) was used as the data collection tool. Sample for data collection consists of $4^{th}$ and $5^{th}$ graders at urban primary schools in Sivas. The sample consisted of 1375 $4^{th}$ and $5^{th}$ graders enrolled at nine primary schools who were randomly selected through stratified sampling. Frequency, percentage, independent groups t-test, and ANOVA were used to analyze the data. While significant differences were found in the self-control and avoidance subscales, no statistically significant difference was found in the self-confidence subscale based on gender. Similarly, no significant difference was found in any subscale based on grade level, but statistically significant differences were found in all subscales related to socio-economic status of the school. Recommendations are offered in the light of the findings.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akman, Y. ve Erden, M. (1997). Eğitim psikolojisi-gelişim-öğrenme-öğretme (5. baskı), Ankara: Arkadaş Yayınevi.
- Altun, M. (2000). İlköğretimde problem çözme öğretimi. MEBden. 5 Aralık 2010 tarihinde http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/147/altun.htm. sitesinden alınmıştır.
- Andrews, M., Ainley, M., & Frydenberg, E. (2004). Adolescent engagement with problem solving tasks: the role of coping styl., Self-Efficacy, And Emotions, Paper Presented at the 2004 AARE International Conference. (AND4761).
- Arslan, C. (2005). Kişilerarası çatışma çözme ve problem çözme yaklaşımlarının yükleme karmaşıklığı açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 75-94.
- Atıcı, M. (2007). Altı, yedi ve sekizinci sınıf öğrencilerinin çatışmalarını çözmede arkadaşlarının yardımına ilişkin görüşleri, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (2), 29-42.
- Aydınay, A. (1996). İş tatmini ile denetim odağı arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Basmacı, Kılış S. (1998). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerini algılamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
- Başol, G. ve Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 732-757.
- Bingham, A. (1998). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. (Çev: A. Ferhan Oğuzkan). İstanbul: Milli Eğitim Yayınevi.
- Bozkurt, N. ve Harmanlı Z. (2002). İlköğretim öğrencilerinin denetim odağı düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 29-37.
- Bozkurt, N., Serin, O. ve Emran, B. (2003). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin problem çözme, iletişim becerileri ve denetim odağı düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri (ss. 1373-1392). Antalya: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- Buluç, B., Kuru, O. ve Taneri, A. (2010). Sınıf öğretmenliği anabilim dalında okuyan öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (ss. 535-538). Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
- Bulut Serin, N. ve Derin, R. (2008). İlköğretim öğrencilerinin kişilerarası problem çözme becerisi algıları ve denetim odağı düzeylerini etkileyen faktörler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1), 1-18.
- Çam, S. (1997). İletişim becerileri eğitimi programının öğretmen adaylarının ego durumlarına ve problem çözme becerisi algılarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Çapri, B. ve Gökçakan, Z. (2008). Akılcı duygusal davranış terapisi (ADDT)ne dayalı grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin problem çözme becerisi algısına etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 135- 154.
- Çelikkaleli, Ö. ve Gündüz, B. (2010). Ergenlerde problem çözme becerileri ve yetkinlik inançları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 361-377.
- Demirtaş, H. ve Dönmez, B. (2008). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin problem çözme becerilerine ilişkin algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 177-198.
- Dow, G. T., & Mayer, R. E. (2004). Teaching students to solve insight problems: evidence for domain specificity in creativity training. Creativity Research Journal, 16 (4), 389-402.
- Eroğlu, E. (2001). Ailenin çocuklarda problem çözme yeteneğinin gelişmesi üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adapazarı.
- Genç, M. (2007). İşbirlikli öğrenmenin problem çözmeye ve başarıya etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Genç, S. Z. ve Kalafat, T. (2010). Öğretmen adaylarının empatik becerileri ile problem çözme becerileri. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (2), 135-147.
- Güçray, S. S. (2003). The analysis of decision making behaviors and perceived problem solving skills in adolescents. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 2 (2), 29-37.
- Heppner, P. P. ve Peterson, C. H. (1982). The development and implications of a personal-problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29, 66-75.
- Karasar, N.(2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kasap, Z. (1997). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin sosyo-ekonomik düzeye göre problem çözme başarısı ile problem çözme tutumu arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Katkat, D. ve Mızrak, O. (2003). Öğretmen adaylarının pedogojik eğitimlerinin problem çözme becerilerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 158, 74-82.
- Koray, Ö. ve Azar, A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin problem çözme ve mantıksal düşünme becerilerinin cinsiyet ve seçilen alan acısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), 125-136.
- Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184.
- Kruger, L. J. (1997). Social support and self-efficacy in problem solving among teacher assistance teams and school staff. The Journal of Educational Research, 90 (3), 164168.
- Largo-Wight, E., Peterson, P. M., & Chen W.W. (2005). Perceived problem solving, stress and health among college students. American Journal of Health Behavior, 29 (4), 360-70.
- Miller, M., & Nunn, G. D. (2001). Using group discussion to improve social problem solving and learning. Education, 121 (3), 470-475.
- Morgan, C. T. (1999). Psikolojiye giriş (13. baskı). (Çev: Hüsnü Arıcı ve diğerleri). Ankara: Meteksan A.Ş.
- Öğülmüş, S. (2001). Kişilerarası sorun çözme becerileri ve eğitim. Ankara: Nobel Yayınları.
- Özcan, G. (2007). Problem çözme yönteminin eleştirel düşünme ve erişiye etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Pahat, B. (2005). The implementation of problem solving-skill in Kuittho, Malaysia. 5 Aralık 2010 tarihinde http://www.aare.edu.au/05pap/naf05192.pdf. sitesinden alınmıştır.
- Polat, H. R. ve Tümkaya, S. (2010). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin düşünme ihtiyacına göre problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9 (1), 346- 360.
- Rehber, E. ve Atıcı, M. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1), 323342.
- Saracaloğlu, A. S., Serin, O. ve Bozkurt, N. (2005). Eğitim bilimleri enstitüsü lisansüstü öğrencilerinin problem çözme ve denetim odağı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 237-242.
- Saygılı, H. (2000). Problem çözme becerisi ile sosyal ve kişisel uyum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
- Serin, O., Bulut Serin, N. ve Saygılı, G. (2010). İlköğretim düzeyindeki çocuklar için problem çözme envanterinin (ÇPÇE) geliştirilmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 446- 458. 6 Nisan 2010 tarihinde http://www.ilkogretim-online.org.tr. adresinden alınmıştır.
- Serin, O. (2011). The effects of the computer-based instruction on the achievement and problem solving skills of the science and technology students. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (1), 183-201.
- Şahin N., Şahin H. N. ve Heppner P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of turkish university students. Cognitive Therapy Research, 17 (4), 379-439.
- Şahin, Z. (1999). Çocukların psiko-sosyal temelli problem çözme becerisinin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Şahin, Ç. (2004). Problem çözme becerisinin temel felsefesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 160-171.
- Taylan, S.(1990). Heppnerin problem çözme envanterinin uyarlanma güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ,Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Türk Dil Kurumu (TDK) (2010). Türkçe sözlük (10. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
- Terzi, Ş. (2003). Altıncı sınıf öğrencilerinin kişiler arası problem çözme beceri algıları. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (2), 221-232.
- Türnüklü, B. E. ve Yeşildere, S. (2005). Problem, problem çözme ve eleştirel düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (3), 107-123.
- Uluçamlıbel, L. (2009). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde kullanılan problem çözme teknikleri ve etkinlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
APA | Gömleksiz M, BOZPOLAT E (2012). İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. , 23 - 40. |
Chicago | Gömleksiz Mehmet Nuri,BOZPOLAT EBRU İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. (2012): 23 - 40. |
MLA | Gömleksiz Mehmet Nuri,BOZPOLAT EBRU İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. , 2012, ss.23 - 40. |
AMA | Gömleksiz M,BOZPOLAT E İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. . 2012; 23 - 40. |
Vancouver | Gömleksiz M,BOZPOLAT E İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. . 2012; 23 - 40. |
IEEE | Gömleksiz M,BOZPOLAT E "İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi." , ss.23 - 40, 2012. |
ISNAD | Gömleksiz, Mehmet Nuri - BOZPOLAT, EBRU. "İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi". (2012), 23-40. |
APA | Gömleksiz M, BOZPOLAT E (2012). İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 23 - 40. |
Chicago | Gömleksiz Mehmet Nuri,BOZPOLAT EBRU İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.2 (2012): 23 - 40. |
MLA | Gömleksiz Mehmet Nuri,BOZPOLAT EBRU İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.2, 2012, ss.23 - 40. |
AMA | Gömleksiz M,BOZPOLAT E İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 12(2): 23 - 40. |
Vancouver | Gömleksiz M,BOZPOLAT E İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 12(2): 23 - 40. |
IEEE | Gömleksiz M,BOZPOLAT E "İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.23 - 40, 2012. |
ISNAD | Gömleksiz, Mehmet Nuri - BOZPOLAT, EBRU. "İlköğretim 4. Ve 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/2 (2012), 23-40. |