Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri
Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 73 - 96 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri
Öz: Bu çalışma, fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin yüklediği anlamları betimlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında, seçkisizlik ilkesi temel alınarak 2010 2011 eğitim öğretim yılı Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalında öğrenim görmekte olan 1. ve 4. sınıf öğrencileri arasından tesadüfi olarak seçilen 197 öğrenci oluşturmuştur. Fen Bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış öğretmenlik mesleği görüş formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, içerik analizi tekniklerinden kategori analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Fen Bilgisi öğretmen adaylarının yaklaşık yarıya yakınının istekli olarak öğretmenlik mesleğini tercih ettikleri ve etkili öğretmeni tanımlarken öğrenme ve öğretme süreci kategorisi ile ilgili cevaplar verdikleri ortaya çıkmıştır. Genel olarak, 4. sınıf öğrencilerinin formasyon bilgisi anlamında daha teknik kavramları kullandıkları ve uygulama yönüyle ihtiyaçlarının şekillendiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
- Akbaşlı, S. (2010). Öğretmen yeterlilikleri hakkında ilköğretim denetçilerin görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, 39.
- Aypay, A. (2010). Teachers' evaluation of their pre-service teacher training. Educational Sciences: Theory & Practice, 9 (3), 1085-1123.
- Bekdemir, M., Işık, A. ve Çıkıcı, Y. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve arttıran öğretmen davranışları ve çözüm yolları. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 8894.
- Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. New York: Routledge.
- Çakan, M. (2004). Comparison of elementary and secondary school teachers in terms of their assessment practices and perceptions toward their qualification levels. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 37(2), 99-114.
- Çakır, Ö. (2005). Anadolu üniversitesi açıköğretim fakültesi ingilizce öğretmenliği lisans programı ve eğitim fakülteleri ingilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (9), 2742.
- Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73.
- Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(19), 207-237.
- Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A. (2010). Prospective elementary classroom teachers motives for selecting teaching profession. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 201-212.
- Çetinkaya Z. (2009). Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 298-305.
- Çiltaş, A. ve Akıllı, N. (2011). Pedagogic qualifications of teachers. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 64-72.
- Erdem, A. R. ve Şimşek, S. (2000). PAÜ eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenliği seçmelerinde etkili olan faktörler. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 18 Mart Üniversitesi. Çanakkale.
- Gordon, T. (1996). Etkili Öğretmenlik Eğitimi. (Çev.Aksay, E.). İzmir: Sistem Yay.
- Gökçe, E. (2001). Üniversitelerin sınıf öğretmenliği programlarına devam eden öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, 1, 1432-1441. Bolu.
- Gürbüztürk, O. ve Genç, S. Z. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. inönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7).
- Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kartal, T., Öztürk, N. ve Ekici, G. (2012). Developing pedagogical content knowledge in preservice science teachers through microteaching lesson study. Procedia-Social and Behavioral Science Journal (ISSN: 1877-0428), by Elsevier (www.elsevier.com).
- Kılıç, D. (2003). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Erzurum: Aktif Yayıncılık.
- M.E.B. (2008). Öğretmen Yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Genel Yayın No: 4600(73). Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
- Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). An Expended Source Book Qualitative Data Analysis. London: Sage Publication.
- Murat, M., Aslantaş, H. İ. ve Özgan, H. (2006). Assessment of ınstructors with regard to ınstructional activities in classrooms. Journal of Gazi Educational Faculty, 26(3), 263-278.
- Onural, H. (2001). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenleri. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, 1, 1299- 1308. Bolu.
- Övet, O. (2006). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Özabacı, N. ve Acat, M.B. (2005). Öğretmen adaylarının kendi özellikleri ile ideal öğretmen özelliklerine dönük algılarının karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (42), 211-236.
- Özbek, R. (2007). Teacher candidates perceptions about ımportance of personal, economical and social factors which effect their decissions to be teachers. Fırat University Journal of Social Science, 17(1), 145-159.
- Özbek, R., Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2). 221232.
- Özsoy, G., Özsoy, S., Özkara, Y. ve Memiş, A.D. (2010). Factors affecting preservice teachers choice of teaching as a profession. Elementary Education Online, 9(3), 910-921.
- Öztürk, B., Doğan, S. ve Koç, G. (2005). Eğitim fakültesi öğrencileri ile fenedebiyat fakültesi mezunlarının öğretmenlik mesleğine yönelik algılarının karşılaştırılması (gazi üniversitesi örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 1-22.
- Sağlam, A. Ç. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. Dergisi. 5(1), 59-69.
- Semerci, Ç. (1999). Öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçeği. Eğitim ve Bilim, 23, 111.
- Semerci, N. (2001). Üç farklı grubun öğretmenliğe ilişkin tutumları. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, 1, 818825. Bolu.
- Şahin Taşkın, Ç. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Examining preservice teachers attitudes towards teaching profession in elementary education: a combination of quantitative and qualitative methods. Elementary Education Online, 9(3), 922-933.
- Şen, H. Ş. ve Erişen, Y. (2002). Effective teaching specialities of teacher trainers working at teacher training ınstitutions. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 99- 116.
- Şimşek, H. (2003). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1).
- Terzi A. R. ve Tezci E. (2007). Necatibey eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 593- 614.
- Wiersma, W., & Jurs, S. (2005). Research Methods in Education. New York: Pearson Education Inc.
- Yıldırım, Ş. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | KARTAL T, TAŞDEMİR A (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. , 73 - 96. |
Chicago | KARTAL Tezcan,TAŞDEMİR Adem Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. (2012): 73 - 96. |
MLA | KARTAL Tezcan,TAŞDEMİR Adem Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. , 2012, ss.73 - 96. |
AMA | KARTAL T,TAŞDEMİR A Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. . 2012; 73 - 96. |
Vancouver | KARTAL T,TAŞDEMİR A Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. . 2012; 73 - 96. |
IEEE | KARTAL T,TAŞDEMİR A "Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri." , ss.73 - 96, 2012. |
ISNAD | KARTAL, Tezcan - TAŞDEMİR, Adem. "Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri". (2012), 73-96. |
APA | KARTAL T, TAŞDEMİR A (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 73 - 96. |
Chicago | KARTAL Tezcan,TAŞDEMİR Adem Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.2 (2012): 73 - 96. |
MLA | KARTAL Tezcan,TAŞDEMİR Adem Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.2, 2012, ss.73 - 96. |
AMA | KARTAL T,TAŞDEMİR A Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 12(2): 73 - 96. |
Vancouver | KARTAL T,TAŞDEMİR A Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 12(2): 73 - 96. |
IEEE | KARTAL T,TAŞDEMİR A "Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.73 - 96, 2012. |
ISNAD | KARTAL, Tezcan - TAŞDEMİR, Adem. "Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/2 (2012), 73-96. |