İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri

Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 333 - 355 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı; ilköğretim okullarında göreve yeni başlayan öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme sürecinde, yöneticilerin sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeylerine ilişkin görüşlerini saptamaktır. Bu araştırmanın çalışma evrenini, 2011- 2012 öğretim yılında Kastamonu ili ve ilçelerinde göreve yeni başlayan 130 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Garip (2009) tarafından geliştirilen Okul Yöneticisinin Öğretmenlerin Örgütsel Sosyalleşmesini Sağlamak İçin Kullandığı Stratejiler ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi için ölçekteki maddelerin; frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri hesaplanmış ve t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin ilköğretim okulu yöneticilerinin sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeylerini ara sıra olarak belirttikleri görülmüştür. İlköğretim okulu yöneticilerinin sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeylerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri arasında; cinsiyet ve yaş değişkenine göre bir farklılığa rastlanırken, branş değişkenine göre herhangi bir farklılığa rastlanmamıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Primary school principals level of use of socialization strategies in the process of organizational socialization

Öz:
The aim of the present study is to identify new primary school teachers perceptions about principals level of use of socialization strategies in the process of organizational socialization. New primary school teachers (N:130) working in the city center and in the provinces of Kastamonu in the 2011-2012 academic year formed the population of the study. In order to collect the data, The Strategies Used By School AdministratiorsFor The Socialization Of Teachers Scale developed by Garip (2009) was used. For the analysis of the data, the frequency, percentage, mean and standart deviation scores of the items in the scale were calculated, and t-test and One Way Anova were used. The findings of the study indicated that teachers point out that school principals seldom used socialization strategies. Also, even though no significant difference was observed in the perceptions of teachers about primary school principals level of use socialization strategies when the subject-area variable was concerned, significant differences were observed in the perceptions of teachers about primary school principalslevel of use socialization strategies when gender and age variables were concerned.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkalın, A. (1999). Toplumsal, kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Adkins, C.L. (1995). Previous work experince and organizational socialization: a longitudinal examination. Academy of management journal, 38 (3), 839- 862.
  • Alkan, C. (2000). İkibinli yıllarda öğretmenlik mesleğinin yeniden yapılandırılması ve öğretmen adaylarının yetiştirilmesi. Çağdaş eğitim dergisi, 271, 12–14.
  • Allen, N.J, & Meyer, J.P. (1990). Organizational socialization tactics; longitudinal analysis of links to newcomers’ commitment and role orientation. Academy of management journal, 33 (4), 847- 858.
  • Angelle, P.S. (2002). Socialization experiences of beginning teachers in differentially effective schools. Annual meeting of the american educational research association, New Orleans, LA, April, 1-5.
  • Arslantürk, Z, ve Amman, T.M. (1999). Sosyoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Balcı, A. (2003). Örgütsel sosyalleşme kuram strateji ve taktikler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Balcı, A . (2000). Örgütsel sosyalleşme: kuram, strateji ve taktikler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Blau, G. (1988). An investigation of the apprenticeship organizational socialization strategy. Journal of vocational behaviour, 32, 176- 195.
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Browne-Ferrigno, T. (2003). B ecoming a principal: role conception, initial socialization, role-identity transformation, purposeful engagement. Educational administration quarterly, 39 (4), 468- 503.
  • Bullis, C. (1993). Organizational socialization research: enabling, constraining, and shifting perspectives. Communication monographs, 60, 10-17.
  • Bursalıoğlu, Z. (2005). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegema Yayıncılık Can, H. (1994). Organizasyon ve yönetim. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Can, H, Akgün, A ve Kavucubaşı, Ş. (2001). Kamu ve özel kesimde insan kaynakları yönetimi. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Chatman, J. A. (1991). Matching people and organizations: selection and socialization in public accounting fims. Administrative science quarterly, 36, 459-484.
  • Cheng, M. H, & Pang C.K. (1995). Teacher socialization: ımplications for the design and management of initial teacher education programmes. Education and training, 9 (5), 195-204.
  • Crow G. M. (2007). The professional and organizational socialization of new english headteachers in school reform contexts. Educational management administration and leadership, 35 (1), 51-71.
  • Cooper, T.H, & Anderson N. (2002). Newcomer adjustment: the relationship between organizational socializational tactics, information acquisition and attitudes. Journal of occupational and organizational psychology, December, 75, 423.
  • Çalık, C. (2006). Örgütsel sosyalleşme sürecinde eğitimin değişen rolü ve önemi. Kastamonu eğitim fakültesi dergisi, 14 (1), 1-10.
  • Çapar, D. (2007). İlköğretim okulu sınıf ve branş öğretmenlerinin örgütsel sosyalleşme düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Çelik, V. (1998). Alan dışından gelen öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmesi. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 4 (14), 191-208.
  • Deal T.E, & Chatman R.V. (1994). Learning the ropes alone: socializing new teachers. İn P. Hallinger and B. Habschmidt (Eds.). Leadership and school culture, 2, 71-79.
  • Demirtaş, H, ve Güneş, H. (2002). Eğitim yönetimi ve denetimi sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Finkelstein, L.M, Kulas J.T, & Dages K.D. (2003). Age differences ın proactive newcomer socialization strategies ın two populations. Journal of business psychogy, 17 (4), 170-181.
  • Fisher, C.D. (1986). Organizational socialization: an ıntegrative review. Research in personel and human resources management, K.M. Rowland and G.R. Ferris (Eds.) Greenwich.
  • Garip, N.C. (2009). Okul yöneticilerinin, göreve yeni başlayan öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme sürecinde, sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Güçlü, N. (2004). Öğretmenlik mesleğine başlarken yeni öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmeleri”. İlk günden başöğretmenliğe, (Ed. Erçetin, Ş.) 17 – 39. Ankara: Asil Dağıtım.
  • Güçlü, N. (1996). Öğretmen olma süreci: sosyalleşme. Eğitim ve bilim, 20 (99), 70–81.
  • Günbayı, İ. (2000). Örgütlerde iş doyumu ve güdüleme, Ankara: Özen Yayımcılık. Hoy, W. K, & Woolfolk A. E. (1990). Socialization of student teachers. American educational research journal, 27 (2), 279-300.
  • İshakoğlu, G. (1998). Örgüt birey uyumunun sağlanmasında personel seçimi ve sosyalleşmenin önemi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversite si Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Jones, G. R. (1986). Socialization tactics, self efficacy, and newcomer adjustments to organizations. Academy of management journal, 29 (2), 262-279.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Kartal, S. (2003). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin örgütsel sosyalleşme düzeyleri (Ankara İli Örneği).Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kartal, S. (2007). Eğitimde örgütsel sosyalleşme. Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım.
  • Kartal, S. (2008). Eğitim çalışanlarının örgütsel sosyalleşmelerinde ilköğretim okulu yöneticilerinin katkıları ve iki örnek olay. İnönü üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 9 (15), 75–88.
  • Kuşdemir, Y. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme becerilerini kullanma becerileri (Kırıkkale İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Kuzmic, J. (1994). A beginning teacher’s search for meaning: teacher socialization, organizational literacy, and empowerment. Teacher and teachere education, 10 (1), 15-27.
  • Louis, M. R. (1980). Suprise and sense making what newcomers experience in entering unfamiliar organizational settings. Administrative science quarterl,. 25, 226- 251.
  • McAfee, R. B, & Champagne, P. J. (1987). Organizational behavior a manager’s view. St. Paul: West Publishing,
  • Menduhoğlu, H.B. (2008). Örgütsel sosyalleşme ve türk eğitim sisteminde örgütsel sosyalleşme süreci. Yüzüncü yıl üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 5 (2), 137- 153.
  • Mutlu, B. (2008). İstanbul ortaöğretim okullarında okul kültürü ve öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmeleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Morrison, E. W. (1993). Longitudinal study of the effects of ınformation seeeking on newcomer socialization. Journal of applied psychology, 78 (2), 173-183.
  • Nelson, D.L, & Quick, J.C.(1997). Organizational behavior: foundations, realities, and challenges. New York: West Publishing Company
  • Özkan, Y. (2004). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme sürecinde okul yöneticilerinin görevlerine ilişkin algıları (Ordu İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özkan, Y. (2005). Örgütsel sosyalleşme sürecinin öğretmenlerin örgüte bağlılıklarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Parlak, C. (2005). Stajyer öğretmenlerin formal ve informal sosyalizasyon süreçleri (Iğdır İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Reichers, A.E. (1987). An ınteractionist perspective on newcomer socialization rates. Academy of management review, 12 (2), 278-287.
  • Schein, E. H. (1975). Örgütsel sosyalleşme ve yönetim mesleği. (Çev.Halil Can). Amme idare dergisi, 8 (2), 167-183.
  • Taymaz, H. (1997). Uygulamalı okul yönetimi . Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını,Yayın No:180.
  • Tezcan, M. (1997). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Wanous, J. P, Reichers, A. E, & Malik, S. D. (1984). Organizational socialization and group development: toward an integrative perspective. Academy of management review, 9 (4) 670-683.
  • Vural, Z, ve Akıncı, B. (2003). Kurum kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Zeichner, K. M, & Tabachnick, B.R. (1985). The development of teacher perspectives: social strategies and institutional control in the socialization of beginning teachers. Journal of education for teaching, 11 (1): 1-25.
  • Zoba, A. (2000). İlköğretim Okullarında Varolan Örgütsel Değerlerle Öğretmenlerin Sosyalleşmesi Arasındaki İlişki (Ankara İli Çankaya İlçesi Örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
APA yıldız k (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. , 333 - 355.
Chicago yıldız kaya İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. (2012): 333 - 355.
MLA yıldız kaya İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. , 2012, ss.333 - 355.
AMA yıldız k İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. . 2012; 333 - 355.
Vancouver yıldız k İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. . 2012; 333 - 355.
IEEE yıldız k "İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri." , ss.333 - 355, 2012.
ISNAD yıldız, kaya. "İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri". (2012), 333-355.
APA yıldız k (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 333 - 355.
Chicago yıldız kaya İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.2 (2012): 333 - 355.
MLA yıldız kaya İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.2, 2012, ss.333 - 355.
AMA yıldız k İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 12(2): 333 - 355.
Vancouver yıldız k İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 12(2): 333 - 355.
IEEE yıldız k "İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.333 - 355, 2012.
ISNAD yıldız, kaya. "İlköğretim okulu yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme sürecinde sosyalleştirme stratejilerini kullanma düzeyleri". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/2 (2012), 333-355.