Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması
Yıl: 2013 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 177 - 192 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması
Öz: Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin İnternete ilişkin metaforlarını belirlemek ve analiz etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Konya nın Çumra ilçesinde ve Karaman il merkezinde bulunan birer devlet ortaöğretim okulunda öğrenim gören 251 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlananİnternet . gibidir/benzer, çünkü . ibaresini içeren formlar vasıtası ile toplanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi ile olgubilim deseni kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Toplanan verilerin sonucunda öğrencilerin toplam 92 metafor geliştirdikleri görülmüştür. Geliştirilen bu metaforlar 8 farklı kategoride toplanmıştır. Bu çalışmanın sonucunda yaşları 15-18 arasında değişen ortaöğretim öğrencilerinin İnterneti en çok Bilgi kaynağı en az ise İletişim aracı kavramı olarak algıladıkları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Evaluation of the secondary school students perceptions regarding the concept of internet: A metaphor analysis study
Öz: The purpose of the research study was to determine and analyze the metaphors of the secondary school students regarding the concept of the Internet. The research study was carried out with 251 secondary school students in Çumra, Konya and Karaman. The data were gathered through a form which included the phrase The Internet is similar to/same as.. .becausedeveloped by the researchers. The qualitative data collection methods and phenomenon science design were used. For the data analysis, the content analysis technique was used. After the data analysis, it was observed that the students generated 90 metaphors. These metaphors were grouped into 8 different categories. It was found out that for the secondary school students who were between the age of 15-18, the Internet is mostly an information source but a communication tool at least.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1-Canbek G. ve Sağıroğlu Ş. (2007). Çocuklar ve gençlerin bilgisayar ve İnternet Güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1), 33-39.
- 2-Johnston, R. (2009). Salvation or destruction: Metaphors of the Internet. First Monday, 14(4).
- 3-Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), s. 693-712.
- 4-Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 293-310.
- 5-Lacoff, G. ve Johnson, M. (2005) (İngilizcesi 1980) 9. Metaforlar, Hayat Anlam Ve Dil (Metaphors We Lived By), Çeviren: Gökhan Yavuz Demir, Chicago, IL: The University Of Chicago Press.
- 6-Saban, A., Koçbeker, B. N., ve Saban, A. (2006). An Investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 509522.
- 7-Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 127-138.
- 8-Lakoff, G. ve Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
- 9-Güven, B. ve Güven, S. (2009) İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde metafor oluşturma becerilerine ilişkin nicel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 503- 512.
- 10-Rızvanoğlu, K. (2007). Grafik kullanıcı arayüzlerinde metaforların kültürlerarası kavranışı (Fransa ve Türkiyede bir e-öğrenim sitesi üzerinden karşılaştırmalı bir çalışma). Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- 11-Geçit, Y. ve Gençer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, s. 1-19.
- 12-Bruce, H. (1999). Perceptions of the Internet: What people think when they search the Internet for information. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 9(3), 187199.
- 13-Slone, D. J. (2002). The influence of mental models and goals on search patterns during web ınteraction. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(13), 11521169.
- 14-Savolainen, R., & Kari, J. (2004). Conceptions of the Internet in everyday life ınformation seeking. Journal of Information Science, 30(3), 219226.
- 15-Tsai, C-C. (2006). What ıs the Internet? Taiwanese high school students perceptions. CyberPsychology & Behavior, 9(6), 767771.
- 16-Ak, S. ve Yenice, N. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi, 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Sözlü Bildiri, 09/10/2009.
- 17-Kaya, S. ve Durmuş, A. (2009). Öğretmen Adaylarının İnternet ve Bilgisayar hakkındaki Metaforlarının İncelenmesi, 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Sözlü Bildiri, 09/10/2009.
- 18-Ersoy, A. ve Türkan, B. (2009). Perceptions about Internet in elementary school childrens drawings. Elementary Education Online, 8(1), 57-73. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
- 19-Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- 20-Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29 (4), Pretoria.
- 21-Töremen, F. ve Döş, İ. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(4)
- 22-Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, Ankara.
- 23-Saban, A. (2008). Primary school teachers and their students mental ımages about the concept of knowledge. Elementary Education Online, 7(2), 421455. [Online]: http:// ilkogretim-online.org.tr
- 24-Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), s.281-326.
- 25-Colburn, T. R. ve Shute, G. M. (2008). Metaphor in computer science. Journal of Applied Logic, 6(4), 526-533.
- 26-Jensen, F. N. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 1-17.
- 27-Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.
- 28-Aydın, F. ve Ünaldı, Ü. E. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622
- 29-Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- 30-Durmuş, A., Bağcı, H. ve Ağca, R. K. (2008). İlköğretim öğrencilerinin İnternet metaforlarının karşılaştırılması. II. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. 16-18 Nisan, Ege Üniversitesi.
- 31-Fırat, M. ve Kabakçı, I. (2010). Anadolu Üniversitesi bilişim teknolojileri öğrencilerinin internet metaforlarının belirlenmesi. 10. International Educational Technology Conference. 6-8 May 2009, İstanbul / Turkey
APA | ŞAHİN Ş, BATURAY M (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. , 177 - 192. |
Chicago | ŞAHİN Şemsettin,BATURAY MELTEM HURİ Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. (2013): 177 - 192. |
MLA | ŞAHİN Şemsettin,BATURAY MELTEM HURİ Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. , 2013, ss.177 - 192. |
AMA | ŞAHİN Ş,BATURAY M Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. . 2013; 177 - 192. |
Vancouver | ŞAHİN Ş,BATURAY M Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. . 2013; 177 - 192. |
IEEE | ŞAHİN Ş,BATURAY M "Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması." , ss.177 - 192, 2013. |
ISNAD | ŞAHİN, Şemsettin - BATURAY, MELTEM HURİ. "Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması". (2013), 177-192. |
APA | ŞAHİN Ş, BATURAY M (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 177 - 192. |
Chicago | ŞAHİN Şemsettin,BATURAY MELTEM HURİ Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 21, no.1 (2013): 177 - 192. |
MLA | ŞAHİN Şemsettin,BATURAY MELTEM HURİ Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.21, no.1, 2013, ss.177 - 192. |
AMA | ŞAHİN Ş,BATURAY M Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2013; 21(1): 177 - 192. |
Vancouver | ŞAHİN Ş,BATURAY M Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2013; 21(1): 177 - 192. |
IEEE | ŞAHİN Ş,BATURAY M "Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21, ss.177 - 192, 2013. |
ISNAD | ŞAHİN, Şemsettin - BATURAY, MELTEM HURİ. "Ortaöğretim öğrencilerinin internet kavramına ilişkin algılarının değerlendirilmesi: Bir metafor analizi çalışması". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 21/1 (2013), 177-192. |