Yıl: 2013 Cilt: 38 Sayı: 169 Sayfa Aralığı: 236 - 248 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı

Öz:
Bu çalışmanın amacı, 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimini incelemektir. Sayısal gelişim olarak sayma ilkelerinin gelişimi ve farklı problem durumlarında saymanın bir strateji olarak kullanım durumları ele alınmıştır. Araştırmaya İç Anadolu Bölgesinde büyük bir ilin 5 farklı bölgesindeki ilköğretim okullarının anasınıfı ve birinci sınıflarından toplam 74 çocuk katılmıştır. Verilerin toplanmasında sayma, karşılaştırma, nesne grubu oluşturma gibi becerileri ölçmeye yönelik 14 sorudan oluşan ölçme aracı kullanılmıştır. Bulgular bu yaş aralığındaki çocuklar için belli sayıda nesne içeren bir grup oluşturmasorularının kaç tane türündeki sorulara göre kardinal değer ilkesinin kazanımını daha seçici bir şekilde ölçtüğünü göstermektedir. Çünkü bu tür soruların yanıtlanabilmesi, diğer sayma ilkelerinin de kazanılmış olmasını gerektirmektedir. Araştırmada incelenen tüm becerilerde yaş ile birlikte gelişim gözlenmiştir. Ayrıca, sayma ilkelerinden kardinal değer ilkesinin diğer ilkelere göre daha az gelişmiş olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Antell, S. E. & Keating, D. P. (1983). Perceptions of Numerical Invariance in Neonates. Child Development(54), 695-701.
  • Bermejo, V., Moroles, S. & de Osuna, J.G. (2004). Supporting Children’s Development of Cardinality Understanding. Learning and Instruction14, 381-398.
  • Butterworth, B. (2005). The Development of Arithmetical Abilities. [Review]. J Child Psychol Psychiatry, 46(1), 3-18. doi: 10.1111/j.1469-7610.2004.00374.x.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. & Köklü, N. (2011). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fluck, M. & Henderson, L. (1996). Counting and Cardinality in English Nursery Pupils. British Journal of Educational Psychology 66, 501-517.
  • Gelman, R. & Gallsitel, C. R. (1978). The Child’s Understanding of Number. Harvard Universtiy Press: Cambridge, Massachusetts, London.
  • Le Corre, M.,& Carey, S. (2008). Why the verbal counting principles are constructed out of representations of small sets of individuals: A reply to Gallistel. Cognition 107, 650-662.
  • Le Corre, M.,& Carey, S. (2007). One, two, three, four, nothing more: An investigation of the conceptual sources of the verbal counting principles, Cognition, doi:10.1016/j. cognition.2006.10.005.
  • Nikoloska, A. (2009). Development of the Cardinality Principle in Macedonian Preschool Children. Psihologija 42(4), 459-475.
  • Nye, J., Fluck, M. & Buckley, S. (2001). Counting and Cardinal Understanding in Children with Down Syndrome and Typically Developing Children. [Research Support, Non-U.S. Gov’t]. Downs Syndr Res Pract, 7(2), 68-78.
  • Sarnecka, B. W. & Carey, S. (2008). How counting represents number: What children must learn and when they learn it. Cognition, doi:10.1016/j.cognition.2008.05.007.
  • Sophian, C. (1987). Early developments in children’s use of counting to solve quantitative problems. Cognition and Instruction, 4(2). 61-90.
  • Treacy, K. & Willis, S. (2003). A Model of Early Number Development. [Online]: http://www. merga.net.au/documents/RR_treacy.pdf. adresinden 22-Şubat 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Wynn, K. (1992). Children’s acquisition of the number words and the counting system. Cognitive Psychology 24, 220–251.
APA OLKUN S, FİDAN E, ÖZER BABACAN A (2013). 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. , 236 - 248.
Chicago OLKUN Sinan,FİDAN Esra,ÖZER BABACAN Ayşe 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. (2013): 236 - 248.
MLA OLKUN Sinan,FİDAN Esra,ÖZER BABACAN Ayşe 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. , 2013, ss.236 - 248.
AMA OLKUN S,FİDAN E,ÖZER BABACAN A 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. . 2013; 236 - 248.
Vancouver OLKUN S,FİDAN E,ÖZER BABACAN A 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. . 2013; 236 - 248.
IEEE OLKUN S,FİDAN E,ÖZER BABACAN A "5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı." , ss.236 - 248, 2013.
ISNAD OLKUN, Sinan vd. "5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı". (2013), 236-248.
APA OLKUN S, FİDAN E, ÖZER BABACAN A (2013). 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim, 38(169), 236 - 248.
Chicago OLKUN Sinan,FİDAN Esra,ÖZER BABACAN Ayşe 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim 38, no.169 (2013): 236 - 248.
MLA OLKUN Sinan,FİDAN Esra,ÖZER BABACAN Ayşe 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim, vol.38, no.169, 2013, ss.236 - 248.
AMA OLKUN S,FİDAN E,ÖZER BABACAN A 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 236 - 248.
Vancouver OLKUN S,FİDAN E,ÖZER BABACAN A 5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 236 - 248.
IEEE OLKUN S,FİDAN E,ÖZER BABACAN A "5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı." Eğitim ve Bilim, 38, ss.236 - 248, 2013.
ISNAD OLKUN, Sinan vd. "5-7 yaş aralığındaki çocuklarda sayı kavramının gelişimi ve saymanın problem çözmede kullanımı". Eğitim ve Bilim 38/169 (2013), 236-248.