Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 48 Sayfa Aralığı: 213 - 230 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Investigating views of teachers on classroom guidance programs

Öz:
Okul danışmanlığı alanındaki çalışmalar ABD'de 1900'lü yılların başlarında Türkiye'de ise 1950'li yılların başlarında başladığından bu yana okul danışmanlığı alanından önemli değişiklikler yaşanmıştır. Bu değişiklikler kısaca servis modeli, süreç modeli ve görev modeli olarak özetlenebilir. Günümüzde ise bu modellerin üçü de geleneksel rehberlik anlayışının bir parçası olarak kabul edilmektedir. 1960'lı yıllarda başlayan ancak 1970'li yılların sonuna doğru ise pek çok yayında gelişimsel rehberlik anlayışına yer verildiği görülmektedir. Gelişimsel rehberlik anlayışının en temel ilkelerinden birisi okullardaki rehberlik uygulamalarının bir program kapsamında yürütülmesidir. Kapsamlı gelişimsel rehberlik programları ilk olarak 1980 yılında Amerika'da Missouri eyaletinde uygulanmış, Türkiye'de ise kapsamlı gelişimsel rehberlik programının uygulaması ile ilgili çalışmalar 200'li yılların başında başlamıştır.Kapsamlı gelişimsel rehberlik programındaki program öğelerinden birisi rehberlik müfredatıdır. Rehberli müfredatının amacı öğrencilerin kişisel/sosyal, eğitsel ve mesleki alanlardaki becerilerinin gelişmesine yardım etmektedir. Okul psikolojik danışmanları rehberlik müfredatının organize edilmesinden ve uygulanmasından sorumlu olmakla birlikte rehberlik müfredatının başarılı bir şekilde uygulanabilmesi için tüm okul personelinin işbirliği ve desteği oldukça önemlidir. Okul psikolojik danışmanlan tarafından desteklenen sınıf rehber öğretmenleri de kendi sınıflarındaki sınıf rehberlik müfredatını uygulamakla sorumludurlar. Ancak Türkiye'de sınıf rehber öğretmenlerinin konuyla ilgili uygun ve yeterli bir eğitimden geçmemiş olmaları psikolojik danışma alanının en önemli sorunları arasında yer almaktadır.Araştırmanın AmacıBu araştırmanın amacı ilköğretim okullarında ve liselerde görev yapan sınıf rehber öğretmenlerinin sınıf rehberlik programlarına yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır:1.Sınıf rehber öğretmenlerinin, sınıf rehberlik programları hakkındaki düşünceleri nelerdir? Sınıf rehber öğretmenleri, rehberlik derslerinin öğrencilere ne gibi faydası olduğunu düşünüyor?2.Sınıf rehber öğretmenleri oldukları sınıfın rehberlik programı nasıl hazırlanıyor? Eğer sınıf rehberlik programı sınıf rehber öğretmeni tarafından hazırlanıyorlarsa ne gibi unsurları dikkate alıyorlar?3.Sınıf rehber öğretmeni olarak bu dönem içerisinde hangi etkinleri yaptılar ve hangi anketleri uyguladılar?4.Sınıf rehber öğretmenleri, sınıf rehberlik etkinliklerini oluştururken ve uygularken hangi konularda okul psikolojik danışmanından yardım alıyorlar? 5.Sınıf rehber öğretmenleri rehberlik ders saatlerini yaparken ne gibi güçlüklerle karşılaşıyorlar?6.Sınıf rehber öğretmenleri rehberlik ders saatlerini yaparken ne gibi ilave bilgilere ihtiyacı olduğunu düşünüyorlar?Araştırmanın YöntemiNitel araştırma modelinin benimsendiği bu araştırmaya İzmir il merkezindeki ilköğretim okulları ve liselerde görev yapan 209 sınıf rehber öğretmeni (130 kadın, 79 erkek) katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 139'u (%66.5) ilköğretim okullarında 70'i (%33.5) ise liselerde sınıf rehber öğretmeni olarak çalışmaktadır.Araştırma verilerini elde etmek için görüşme yöntemlerinden standartlaştırılmış açık uçlu görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme formunda yer alan sorular, test dışı tekniklerden dersinden başarılı olan rehberlik psikolojik danışmanlık bölümü 4. sınıf öğrencileri tarafından katılımcılara yöneltilmiştir. Katılımcıların verdiği cevaplar not alma yöntemi ile kaydedilmiştir. Görüşmeler ortalama 30 dakika sürmüştür.Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. İçerik analizi; veri özleştirme, veri sunumu ile sonuç çıkanmı ve teyit etme aşamalarına göre yapılmıştır.Araştırmanın Bulgularıİlköğretimde görev yapan öğretmenlerin %58.3'ü sınıf rehber öğretmeni olmaya istekliyken; liselerde görev yapan öğretmenlerin %84.3'ünün sınıf rehber öğretmeni olmaya istekli olmadığı belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bir diğer bulgu ilköğretimdeki sınıf rehber öğretmen lerinin %85.6'sı, lisedeki sınıf rehber öğretmenlerinin %82.9'u sınıf rehberlik etkinliklerinin öğrencilerin için önemli olduğunu düşünmektedir. İlköğretimdeki sınıf rehber öğretmenlerine göre sınıf rehberlik aktiviteleri özellikle öğrencilerin sosyal becerilerinin gelişimine (%25.9), okula uydum sağlamalarına (%16.9), problem çözme becerilerinin gelişimine (%10.8)ve olumdu davranış değişikliklerine (%10.8) katkı sağlamaktadır. Lisedeki sınıf rehber öğretmenlerine göre ise sınıf rehberlik aktiviteleri öğrencilerin mesleki gelişimlerine (%8.5), sosyal becerilerinin gelişimine (%7.1) ve problem çözme becerilerinin gelişimine (%7.1) katkı sağlamaktadır.Araştırmada dikkati çeken diğer önemli bir bulgu ise sınıf rehberlik programlarının büyük oranda okul psikolojik danışmanı tarafından hazırlanmasıdır. Buna göre ilköğretimdeki sımf rehber öğretmenlerinin %84.9'u, lisedeki sınıf rehber öğretmenlerinin %97.1'i sınıf rehberlik programlannın okul psikolojik danışmanları tarafından hazırlandığını belirtmişlerdir. Bu bulguya paralel olarak sınıf rehber öğretmenlerinin okul psikolojik danışmanından yardım aldığı konular arasında ilk sırada programın uygulanması ve değerlendirilmesi yer almaktadır.Araştırmanın Sonuçları ve önerileriAraştırmadan elde edilen bulgular bir bütün olarak değerlendirildiğinde sınıf rehber öğretmenleri sınıf rehberlik saatlerini öğrencilerin psiko-sosyal gelişimi açısından önemli bulmakla birlikte sınıf rehber öğretmenleri sınıf rehberlik programlarını hazırlamada ve uygulamada bazı güçlükler yaşamaktadır. Bu bulgular ışığında aşağıdaki önerilerin dikkate alınmasının kapsamlı gelişimsel rehberlik programlarının etkililiği arttıracağı düşünülmektedir. İlk olarak özellikle liselerde görev yapan öğretmenlerin sınıf rehber öğretmeni olmaya istekli olmamaları nedeniyle okul psikolojik danışmanları tarafından sınıf rehber öğre
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Sınıf rehber öğretmenlerinin sınıf rehberlik programlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi

Öz:
Problem Statement: Comprehensive, developmental guidance and counseling programs are vital to the achievement of excellence in education for all students. The purpose of the guidance curriculum is to help all students develop basic life skills in the areas of personal/social, career planning, and academic development. Although the counselors' responsibilities include organizing and implementing the guidance curriculum, the teachers who are supported by the school counselors are responsible for implementing the guidance curriculum within their classrooms. In Turkey, however, lack of appropriate training and lack of teachers' knowledge were adressed as important problems in the field of guidance and counseling.Purpose of Study: This study aims to examine the views of teachers working in primary schools and high schools on classroom guidance programs.Method: The sample of the study included 209 teachers (130 female and 79 male) in primary and high schools in İzmir, Turkey. A qualitative study was conducted by interviewing Turkish primary and high school teachers about their involvement in guidance and counseling, their opinions about the effectiveness of guidance programs and having difficulties. A semi-structured interview was used with pre-designed questions posed to all interviewees as probing questions during the interview for clarification and elaboration. Content analysis was used to analyze the data.Findings and Results: Fifty-three percent of the primary school teachers were willing to engage in classroom guidance activities. However, the majority of high school teachers (84.3%) were not willing to engage in classroom guidance activities, yet 85.6% of primary school teachers and 82.9% of high school teachers reported that classroom guidance activities are important for students. Also, the majority of both primary school teachers (72.7%) and high school teachers (84.3%) reported that they seek help from school counselors regarding classroom guidance activities. The most important help topics were program implementation and evaluation. Moreover, half of the primary school teachers (49.6%) reported that they need additional help with implementation of classroom guidance programs. This rate was higher for high school teachers (74.3%).Conclusion and Recommendations: As a result, teachers have some difficulties when they are preparing and implementing classroom guidance programs. It is recommended that school counselors should conduct consultations with teachers on classroom guidance teaching, emphasizing the positive effects of teachers on student development, and in-service training sould be planned for teachers on the implementation and evaluation of classroom guidance programs.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akos, P.,Cockman, C.R., & Strickland, C.A. (2007). Differentiating classroom guidance. Professional School Counseling, 10(5), 455-463
  • Bums, N., & Grove, S. (2001). The practice of nursing research: conduct, critique and utilization (4th ed.). Pennsylvania, USA: W.B.Saunders.
  • Demirel, M. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim kurumları sınıf rehberlik programının değerlendirilmesi [An Evaluation of Elementary and Secondary Schools' Class Guidance Curriculum!. Eğitim ve Bilim, 35(156), 45-60.
  • Ellis, T.I. (1990). Counselors and teachers as student advisors, highlights: An ERIC/CAPS;Digest. ERIC Clearinghouse on Counseling and Personnel Services Ann Arbor MI, ED315703.
  • Fisher, M. (2003). Review of assessment tools to support guidance and placing activities. Sumnuiry report. Retrieved April 27, 2011, from http://www.careers-scotland.org. uk/nmsruntime/saveasdialog.asp?UD=6829&sID=l 164.
  • Gençdoğan, B., & Onur, M. (2006). Öğretmenlerin rehberlik etkinliklerinin
  • değerlendirilmesi (Erzurum ve Giresun il örneği) [Evaluating guidance activites of teachers - Erzurum and Giresun Sample]. Kazını Kxirabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13,47-54.
  • Gibson, R.L., & Mitchell, M.H. (2003). Introduction to counseling and guidance (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education Inc.
  • Gysbers, N.C., & Henderson, P. (1999). Developing and managing your school guidance program (3rd ed.). USA: American Counseling Association.
  • Gysbers, N.C., & Henderson, P. (n.d.). Comprehensive guidance programs that ıvork II. Retrieved June 07, 2011,
  • fromhttp://www.utm.edu/staff/aduncan/Comprehensive%20Guidance%20 (786).pdf
  • Hui, E.KP. (2002). A whole-school approach to guidance: Hong-Kong teachers' perceptions. British lourtuil of Guidance and Counseling, 30(1); 63-80.loioa Comprehensive counseling and guidance program development guide (n.d.). Retrieved June 1,2011, from http://www.schoolcounselor.org/fiIes/Iowa.pdf
  • Jackson, C. M., Snow, B. M., Boes, S. R., Phillips, P. L., Powell-Standard, R., Painter, L. C„
  • Beth-Wulf, M. (2002). Inducting the transformed school counselor into the profession. Theory into Practice, 41(3),177-185.
  • Külahoğlu, Ş. (2004). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının geliştirilmesi [Developing school counseling and guidance programs]. (2. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Lam, S.Y., & Hui, E.K.P. (2010). Factors affecting the involvement of teachers in guidance and counseling as a whole-school approach. British Journal of Guidance and Counseling, 38(2), 219-234.
  • Lapan, R.T., Gysbers, N.C., & Petroski, G.F. (2001). Helping seventh graders be safe and successful: A statewide study of the impact of comprehensive guidance and counseling programs, journal of Counseling and Development, 79, 320-33.
  • MEB (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sınıf Rehberlik Programı [Ministry of Education, General Directorate of Special Education, Guidance and Counseling Services, Classroom Gudaince Programs of Primary and Secondary Schools], Retrieved March, 15, 2011, from http://orgm.meb.gov.tr/arsiv/Rehberlik_Programi.pdf Ministry of National Education Regulation on Guidance and Psychological Counseling Services (2001). Retrieved March, 12, 2011, from http: / /mevzuat, meb.gov.tr/html /68.html
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Nazlı, S. (2006). Comprehensive guidance and counselling programme practices in Turkey. Mediterranean Journal of Educational Studies, 11(1), 83-101.
  • Nazlı, S. (2008). Teacher's perception of changing guidance services and their own roles .Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(10), 11-25.
  • Neeley, S.J., Scott, R., Barnes, S., Travillion, G., Lucas, J., & Rodriquez, V. (2004). A model comprehensive, developmental guidance and counseling program for Texas public schools. A Guide for program development pre-K-12th grade. Retrieved June, 01,2011, from www.schoolcounselor.org/files/Texas.pdf
  • New York State School Counselor Association (2011). Regents Policy Statement on Middle Level Education Written Response. Retrieved June, 05, 2011, from http://www.nyssca.org / NYSSC A%20Policy%20MLE.doc
  • Reiner, S.M., Colbert, R.D., & Perusse, R. (2009). Teacher perceptions of the professional school counselor role: A national study. Professional School Counseling, 12(5) 324- 332. Shuyler, K.S., & Knight, K.M. (2003). What are patients seeking when they turn to the Internet? Qualitative content analysis of questions asked by visitors to an orthopaedics. Journal of Medical Internet Research, 5(4), 24.
  • Schmidt, J. J. (1993). Counseling in schools: Essential services and comprehensive programs. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Stelzer, T. (2003). A critical analysis of the function of guidance counselors. A research Paper. Retrieved June, 01, 2011, from
  • http://www2.uwstout.edu/content/lib/thesis/2003/2003stelzert.pdf
  • Taşkaya, S. M., & Kurt, Y. (2010, November 11-13). The opinions of primary school teachers about school guidance services at primary schools. Paper presented at the 2010 International Conference on New Trends in Education and Their Implications.
  • Yıdırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştımuı yöntemleri [Qualitative Research Methods in Social Science]. (Genişletilmiş 5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınlan.
  • Yuen, M., Chan, R. M- C., Lav, P. S. Y., Gysbers, N.C., & Shea, P.M. (2007). Comprehensive guidance and counselling programmes in primary schools o Hong Kong: Teacher perceptions and involvement. Pastoral Care, December, 17-25.
  • Yüksel-Şahin, F. (2008). Ortaöğretimdeki öğrenci görüşlerine göre psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi [Evaluation of school counseling and guidance services based on views of high school students]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-26.
  • Yüksel-Şahin, F. (2009). The evaluation of counseling and guidance services based on teacher views and their prediction based on some variables. International Journal of Instruction, 2(1); 59-76.
APA SİYEZ D, KAYA A, UZ BAŞ A (2012). Investigating views of teachers on classroom guidance programs. , 213 - 230.
Chicago SİYEZ Diğdem M.,KAYA Alim,UZ BAŞ Aslı Investigating views of teachers on classroom guidance programs. (2012): 213 - 230.
MLA SİYEZ Diğdem M.,KAYA Alim,UZ BAŞ Aslı Investigating views of teachers on classroom guidance programs. , 2012, ss.213 - 230.
AMA SİYEZ D,KAYA A,UZ BAŞ A Investigating views of teachers on classroom guidance programs. . 2012; 213 - 230.
Vancouver SİYEZ D,KAYA A,UZ BAŞ A Investigating views of teachers on classroom guidance programs. . 2012; 213 - 230.
IEEE SİYEZ D,KAYA A,UZ BAŞ A "Investigating views of teachers on classroom guidance programs." , ss.213 - 230, 2012.
ISNAD SİYEZ, Diğdem M. vd. "Investigating views of teachers on classroom guidance programs". (2012), 213-230.
APA SİYEZ D, KAYA A, UZ BAŞ A (2012). Investigating views of teachers on classroom guidance programs. Eurasian Journal of Educational Research, 12(48), 213 - 230.
Chicago SİYEZ Diğdem M.,KAYA Alim,UZ BAŞ Aslı Investigating views of teachers on classroom guidance programs. Eurasian Journal of Educational Research 12, no.48 (2012): 213 - 230.
MLA SİYEZ Diğdem M.,KAYA Alim,UZ BAŞ Aslı Investigating views of teachers on classroom guidance programs. Eurasian Journal of Educational Research, vol.12, no.48, 2012, ss.213 - 230.
AMA SİYEZ D,KAYA A,UZ BAŞ A Investigating views of teachers on classroom guidance programs. Eurasian Journal of Educational Research. 2012; 12(48): 213 - 230.
Vancouver SİYEZ D,KAYA A,UZ BAŞ A Investigating views of teachers on classroom guidance programs. Eurasian Journal of Educational Research. 2012; 12(48): 213 - 230.
IEEE SİYEZ D,KAYA A,UZ BAŞ A "Investigating views of teachers on classroom guidance programs." Eurasian Journal of Educational Research, 12, ss.213 - 230, 2012.
ISNAD SİYEZ, Diğdem M. vd. "Investigating views of teachers on classroom guidance programs". Eurasian Journal of Educational Research 12/48 (2012), 213-230.