Yıl: 2012 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 109 - 125 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın temel amacı, hizmet içi eğitim programlarını ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Araştırmanın örneklemini Malatya İli Belediye sınırları içinde uygun örnekleme yöntemine göre seçilmiş okullarda görev yapan 160 ortaöğretim branş öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, hizmet içi eğitim programlarının etkililiğinin belirlenebilmesi için likert tipi anket kullanılmıştır. Ankette, 30 madde ve bunların gerçekleşme derecesi ile ilgili kesinlikle evet, oldukça, kısmen, çok az, kesinlikle hayır şeklinde 5li seçenekler yer almaktadır. Bu seçeneklere verilerin analizinde kullanılmak üzere 5ten 1e kodlar verilmiştir. Anketin alfa güvenirlik katsayısı 0.95 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde, her bir madde ile ilgili olarak öğretmen görüşlerinin frekans ve yüzdeleri tablo halinde verilmiştir. Kıdem, mezuniyet durumu, hizmet içi eğitim programlarının değerlendirilmesine yönelik sorular varyans analizi ile yoklanmış; farkın hangi boyutlar arasında olduğunu belirlemek üzere LSD testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler sonucunda, orta öğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin hizmet içi eğitim programlarının değerlendirilmesinde etkinliklere yeterince yer verdikleri; görev yaptıkları okulun sosyo-ekonomik durumuna, en son mezun oldukları yükseköğretim kurumuna, mesleki kıdemlerine ve okulların sınıf mevcuduna göre öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı fark olduğu, ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlara dayalı olarak, hizmet içi programlarının planlanmasına yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji Davranış Bilimleri

Evaluation of in-service education programmes according to view of teachers working in secondary schools

Öz:
The main aim of this research is to evaluate the in-service programs the views of the secondary school teachers. The sample of the research consists of 160 secondary school teachers working in the randomly chosen schools located in the boundary of Malatya Municipality. A likert type questionnaire was used as a data gathering tool in order to determine the efficiency of the in-training programs. In the questionnaire there are 30 items and 5 choices about their application levels as absolutely yes, quite, partially, very little, absolutely no . The codes from 5 to 1 were given to be used in the analyses of the choices. Alfa reliability coefficient was calculated as 0.95. The frequency and percentage of the views of teachers were given in the form of a table in the data analysis. The data about the working years of the teachers, education level, questions related to the evaluation of in-training programs were assessed by variance-analysis; and LSD test was used to determine the level of difference, In conclusion, it was found out that, the secondary school teachers give enough time a place to activities given in the evaluation in-training programs, there is a difference between the views of teachers according to their socio-economic status, the last high school from which they graduated, the number of students in their class and schools Based on these results, some suggestions have been made about the planning of in-training programs.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ADIGÜZEL, A. (2010), “İlköğretim Okullarında Öğretim Teknolojilerinin Durumu ve Sınıf Öğretmenlerinin Bu Teknolojileri Kullanma Düzeyi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2010) 1-17.
  • AKTÜRK U Ö. (1994), “Bayındır Hastaneleri HHM Hizmet içi eğitim Faaliyetleri ve Hemşirelik”, Eğitim Sempozyumu, İstanbul Üniversitesi Florance Nightingale HYO Mezunları Derneği.
  • BASKAN, H. 2001, İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin hizmet içi eğitim programlarının etkililiğine ilişkin algı ve beklentileri (Denizli ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Denizli, Turkey.
  • BOYDAK, M. (1995), “İngiltere’deki hizmetiçi eğitim uygulamaları”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 1-2, 29-35.
  • Budak, Y. (1998), “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Açısından Öğretmenlere Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları ve Programlarına Bir Yaklaşım”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı.140, ss. 35-38.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., Akgün, Ö. E., Kardeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008), Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem yayıncılık.
  • CAMPBELL S. “Continuing professional development: what do we need? Nurs Manag (Harrow)”. 2004 Mar;10 (10): 27-31.pdf.(22.02.2010).
  • DEMİRKOL, M. (2004). İlköğretim okullarında öğretmenlere yönelik okul-temelli hizmet içi eğitim etkinliklerinin değerlendirmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, Turkey.
  • DURMUŞ, E. (2003). Sınıf öğretmenlerine yönelik düzenlenen hizmet içi eğitim etkinliklerine ilişkin öğretmen görüşleri (Ankara ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • ERİSEN, Y. (1998), “Öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitim programlarını geliştirmede eğitim ihtiyacı belirleme süreci”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı.140, ss.39-43.
  • GÖÇMEN Z. (2004), “Ameliyathane Hemşirelerinin Ameliyathane Hemşireliği Oryantasyon Programı içeriğine İlişkin Görüşleri”, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 8(1).
  • GÜLTEKİN, M. ve Çubukçu, Z. (2008), “İlköğretim öğretmenlerinin hizmet içi eğitime ilişkin görüşleri”, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.9, ss.185-201.
  • KANLI, U. (2001). Ortaöğretimde görev yapan fizik öğretmenleri için düzenlenen hizmet içi eğitim programlarının etkililiği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • KARASAR, N. (2007), Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KAYA, A., Küçük, M., Çepni, S. “Fizik Laboratuarlarına Yönelik Hazırlanan Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi”, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 16, Ss. 89-102, [Online] http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr, pdf. (08.11.2010).
  • METİN, M. ve Özmen, H. (2010), “Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Performans Değerlendirmeye Yönelik Hizmet İçi Eğitim (HİE) İhtiyaçlarının Belirlenmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt.18, No: 3, ss.819-838.
  • MCDERMOTT, J. Beck D., BUFFİNGTON, St.Annas J., SUPRATİKTO J. PRENGGONO D. Ekonomi S. Achadi. E.(2001), “Two Models Of In-Servıce Traınıng To Improve Mıdwıfery Skılls: How Well Do They Work?”, J Midwifery Womens Health, Sayı.46, ss.217-221.
  • OZAN, M. B. ve DİKİCİ, A. (2001), “Hizmet İçi Programlarının Etkililiğinin Değerlendirilmesi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 11 Sayı. 2, ss. 225-240.
  • SEFEROĞLU, S. S. (2001), “Sınıf Öğretmenlerinin Kendi Mesleki Gelişimleriyle İlgili Görüşleri Beklentileri ve Önerileri”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı.149, ss.12-18.
  • Selimoğlu, E., Yılmaz, H. B. “Hizmet İçi Eğitimin Kurum ve Çalışanlar Üzerine Etkileri”, Bilgi: Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, www.paradoks.org/makale/yil5_sayi1/esoglu-hbyilmaz51.pdf . 12.02.20102.
  • ŞENER, M. M. (2009). Hizmet içi eğitimin sınıf öğretmenlerinin motivasyon düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Turkey.
  • TEKİN, S. ve Yaman, S. (2008), “Hizmet-içi Eğitim Programlarını Değerlendirme Ölçeği: Öğretmen Formunun Geliştirilmesi”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt. 9, Sayı. 3, ss. 15-26.
  • UÇAR, R. & İpek, C. (2006), “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin MEB Hizmet İçi Eğitim Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt.3, Sayı. 1, ss.34-53.
  • YAĞIZ, L. (2011). Hizmetiçi eğitim uygulamalarının öğrenen okula etkisi ile ilgili öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Turkey.
  • YALIN H.İ. “Hizmet İçi Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi”, Bilgi: Milli Eğitim Dergisi, Sayı.150, Mart, Nisan, Mayıs 2001, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/150/yalin.htm. 10.02.2010.
APA ARIBAŞ S, KILINÇ M, DEMİR M, GÖLDAĞ B (2012). Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. , 109 - 125.
Chicago ARIBAŞ Sebahattin,KILINÇ Murat,DEMİR MEHMET KAAN,GÖLDAĞ Battal Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (2012): 109 - 125.
MLA ARIBAŞ Sebahattin,KILINÇ Murat,DEMİR MEHMET KAAN,GÖLDAĞ Battal Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. , 2012, ss.109 - 125.
AMA ARIBAŞ S,KILINÇ M,DEMİR M,GÖLDAĞ B Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. . 2012; 109 - 125.
Vancouver ARIBAŞ S,KILINÇ M,DEMİR M,GÖLDAĞ B Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. . 2012; 109 - 125.
IEEE ARIBAŞ S,KILINÇ M,DEMİR M,GÖLDAĞ B "Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi." , ss.109 - 125, 2012.
ISNAD ARIBAŞ, Sebahattin vd. "Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi". (2012), 109-125.
APA ARIBAŞ S, KILINÇ M, DEMİR M, GÖLDAĞ B (2012). Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 109 - 125.
Chicago ARIBAŞ Sebahattin,KILINÇ Murat,DEMİR MEHMET KAAN,GÖLDAĞ Battal Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14, no.2 (2012): 109 - 125.
MLA ARIBAŞ Sebahattin,KILINÇ Murat,DEMİR MEHMET KAAN,GÖLDAĞ Battal Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.14, no.2, 2012, ss.109 - 125.
AMA ARIBAŞ S,KILINÇ M,DEMİR M,GÖLDAĞ B Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012; 14(2): 109 - 125.
Vancouver ARIBAŞ S,KILINÇ M,DEMİR M,GÖLDAĞ B Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012; 14(2): 109 - 125.
IEEE ARIBAŞ S,KILINÇ M,DEMİR M,GÖLDAĞ B "Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi." Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, ss.109 - 125, 2012.
ISNAD ARIBAŞ, Sebahattin vd. "Hizmet içi eğitim programlarının ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi". Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14/2 (2012), 109-125.