Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009)
Yıl: 2013 Cilt: 38 Sayı: 168 Sayfa Aralığı: 288 - 303 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009)
Öz: Bu araştırmanın amacı, Eğitim Programları ve Öğretim (EPÖ) alanında yapılan doktora tezlerini çeşitli değişkenlere göre analiz etmektir. Bu amaçla, Türkiyede 2009 yılına kadar EPÖ alanında yapılmış olan 358 doktora tezi incelenmiştir. Araştırmada içerik analizi tekniği kullanılmış ve doktora tezleri konu, tezin yapıldığı üniversite, desen vb. gibi birçok değişkene göre analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, EPÖ alanında yapılan doktora tezlerinin ağırlıklı olarak öğretme-öğrenme yaklaşım, yöntem ve tekniklerinin etkisini konu aldığı, daha sonra bunu öğretmen eğitimi program ve uygulamaları ile örgün eğitim programlarının etkililiği/değerlendirilmesi konulu tezlerin takip ettiği belirlenmiştir. Son yıllarda EPÖ alanında yapılan doktora tezi sayısında önemli bir artış olduğu bulunmuştur. Ayrıca, tezlerde deneysel ve betimsel araştırma desenlerinin birbirine yakın oranlarda tercih edildiği ve karma yöntem kullanımında son yıllarda büyük oranda artış olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alper, A. ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technology researches: a review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8 (2), 124-135.
- Altınkurt, L. (2007). Sanat eğitimi ile ilgili lisanüstü tezlerin incelenmesi. Milli Eğitim, 173, 105-113.
- Aypay, A., Çoruk, A., Yazgan, A. D., Kartal, O. Y., Tunçer, B., Attila, S. M. ve Emran, B. (2010). The status of research in educational administration: An analysis of educational administration journals, 1999-2007. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(39), 59-70.
- Baki, A., Karataş, I., Akkan, Y. ve Çakıroğlu, U. (2011). Trends in Turkish mathematics education research: from 1998-2007. Hacettepe Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 57-68.
- Balcı, S. (2004). Türkiyede Fen Bilimleri Eğitimi Tezleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı (6-9 Temmuz 2004), İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya. https://www.pegem.net/ dosyalar/dokuman/5875346.pdf adresinden 14.10.2011 tarihinde indirilmiştir.
- Cafferalla, E. P. (1999). The Major Themes and Trends in Doctoral Dissertation Research in Educational Technology from 1977 through 1998. ERIC: ED436178.
- Calder, J. E., Justen, J. E. & Smith, D. L. (1990). Qualitative and quantitative research trends in special education journals. Teacher Education and Special Education, 13(3-4), 172-174.
- Chang, Y-H., Chang, C-Y. & Tseng, Y-H. (2010). Trends of science education research: an automatic content analysis. Journal of Science Education and Technology, 19, 315331.
- Chen, S-C. (1994). Research trends in Mainland Chinese comparative education. Education Review, 38(2), 233-252.
- Demirel, Ö., Ayvaz, Z. ve Köksal, N. (2008). Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Yapılan Tezlerin Konularının ve Yöntemlerinin İncelenmesi. II. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu (26-28 Eylül 2008) Bildiri Kitabı, (s: 64-69).
- Demirel, M. (2007). Eğitim Programları ve Öğretim Alanındaki Bilim Uzmanlığı Tezlerinin İncelenmesi Üzerine Bir Çalışma: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Sempozyumu: Lisansüstü Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri (17- 20 Ekim 2007) (s. 208-212).
- Demirhan İşcan, C. ve Hazır Bıkmaz, F. (2012). Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Lisansüstü Eğitim Programlarının Analizi ve Öneriler. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 107-138
- Englund, T. (2006). New trends in Swedish educational research. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(4), 383396 .
- Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (1996). How to Design and Evaluate Research in Education. Third Edition. McGraw-Hill , Inc.
- Gürdal, A., Bakioğlu, A. ve Öztuna, A. (2005). Fen Bilgisi Eğitimi Lisansüstü Tezlerinin İncelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı, 17, 53-58.
- Gürgen, G. (2009). Lisansüstü Tezlerin Topluma Yararlılık İlkesi Bakımından Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü IV. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, (19-21 Ekim 2009).
- Hsu, T-C. (2005). Research methods and data analysis procedures used by educational researchers. International Journal of Research and Method in Education, 28(2), 109133.
- Işıkoğlu, N. (2005). Eğitimde Nitel Araştırma. Eğitim Araştırmaları, 20, 158-165.
- Kabaca, T. ve Erdoğan, Y. (2007). Fen Bilimleri, Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Alanlarındaki Tez Çalışmalarının İstatistiksel Açıdan İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 54-63.
- Karadağ, E. (2009). Türkiyede Eğitim Bilimleri Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi: Bir durum çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Karakütük, K. (2009). Lisansüstü Eğitimde Öncü Bir Kuruluş: Ankara Üniversitesi Eğitim (Bilimleri) Fakültesi (1969-1982). Prof. Dr. Ali Naim İnana Armağan. Yayına Hazırlayanlar: Mehmet Ünal, Veysel Başpınar, Hasan Seçkin Ozanoğlu ve Süleyman Yılmaz. Ankara: Seçkin Yayınevi, s. 1385-1410.
- Kavcar, C. (1976). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi (Derleyen, Cahit Kavcar). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi 10. Yıl Yayınları No.1, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
- Lee, M-H., Wu, Y-T. & Tsai, C-C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: a content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 19992020.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Nakayama Nakayama, M. & Ueno, M. (2009). Current educational technology research trends in Japan. Education Technology Research and Development, 57, 271285.
- Özdemir, M. Ç. ve Arı, A. (2008). Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalında Yapılmış Bazı Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü II. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, (26-28 Eylül 2008), (s.40-63).
- Punch, K. P. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. (Çev: D. Bayrak, H. B. Arslan ve Z. Akyüz). Siyasal Kitapevi, Ankara.
- Saban, A. (2009). Çoklu Zekâ Kuramı İle İlgili Türkçe Çalışmaların İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (2), 833-876.
- Saban, A., Eid Koçbeker, N., Saban, A., Alan, S., Doğru, S., Ege, İ., Arslantaş, S., Çınar, D. ve Tunç, P. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Nitel Araştırma Metodolojisi ile Gerçekleştirilen Çalışmaların Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü IV. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, (19-21 Ekim 2009) (Basımda).
- Sağlam, M. (2007). Lisanüstü Eğitim Modelleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Sempozyumu: Lisansüstü Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri (17-20 Ekim 2007) (s. 1-12).
- Saracaloğlu, A. ve Dursun, F. (2010). Türkiyede Eğitim Programları ve Öğretim Alanındaki Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. 1. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Tam Metinler Kitabı, (13- 15 Mayıs 2010).
- Şentürk, H. ve Oral, B. (2008). Türkiyede Sınıf Yönetimi İle İlgili Yapılan Bazı Araştırmaların Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 1-13.
- Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiyedeki Eğitim Teknolojisi Araştırmalarında Güncel Eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
- Richards, K. (2009). Trends in qualitative research in language teaching since 2000. Language Teaching, 42(2), 147180.
- Tavşancıl, E., Çokluk, Ö., Gözen-Çıtak, G., Şekercioğlu, G., Erdem, D., Büyükturan Bağcan, E., Kezer, F., Bilican, S., Yıldırım, Ö. ve Yalçın, N. (2009). Eğitim Bilimleri Enstitülerinde Tamamlanmış Lisansüstü Tezlerin Bilimsel Araştırma Yöntem ve Tekniklerine Uygunluğunun İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü IV. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, (19-21 Ekim 2009) (Basımda).
- Tsai, C.C & Wen, M. L. (2005). Research and trends in science education from 1998 to 2002: a content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, 27(1), 3-14.
- Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000-2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614-626.
- Winn, W. (2002). Research into practice: currect trends in educational technology research. The study of learning environments. Educational Psychology Review, 14(3), 331-351.
- Yıldız, A. (2004). Türkiyedeki yetişkin eğitimi araştırmalarına toplu bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 78-97.
- Yore, L.D., Hand, B., Goldman, S. R. , Hildebrand, G. M., Osborne, J. F., Treagust, D. F. & Wallece, C. S. (2004). New directions in language and science education research. Reading Research Quarterly, 39(3), 347- 352.
- YÖK (1996). Lisansüstü Eğitim Yönetmeliği. 01. 07. 1996 tarihli ve 22683 sayılı Resmi Gazete, http:// www.uak.gov.tr/yonetmelikler/lusinav.pdf adresinden 10 Ocak 2011 tarihinde indirilmiştir.
APA | BIKMAZ HAZIR F, AKSOY E, TATAR Ö, ALTINYÜZÜK ATAK C (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). , 288 - 303. |
Chicago | BIKMAZ HAZIR Fatma,AKSOY Erdem,TATAR Özden,ALTINYÜZÜK ATAK Canan Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). (2013): 288 - 303. |
MLA | BIKMAZ HAZIR Fatma,AKSOY Erdem,TATAR Özden,ALTINYÜZÜK ATAK Canan Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). , 2013, ss.288 - 303. |
AMA | BIKMAZ HAZIR F,AKSOY E,TATAR Ö,ALTINYÜZÜK ATAK C Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). . 2013; 288 - 303. |
Vancouver | BIKMAZ HAZIR F,AKSOY E,TATAR Ö,ALTINYÜZÜK ATAK C Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). . 2013; 288 - 303. |
IEEE | BIKMAZ HAZIR F,AKSOY E,TATAR Ö,ALTINYÜZÜK ATAK C "Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009)." , ss.288 - 303, 2013. |
ISNAD | BIKMAZ HAZIR, Fatma vd. "Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009)". (2013), 288-303. |
APA | BIKMAZ HAZIR F, AKSOY E, TATAR Ö, ALTINYÜZÜK ATAK C (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168), 288 - 303. |
Chicago | BIKMAZ HAZIR Fatma,AKSOY Erdem,TATAR Özden,ALTINYÜZÜK ATAK Canan Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim 38, no.168 (2013): 288 - 303. |
MLA | BIKMAZ HAZIR Fatma,AKSOY Erdem,TATAR Özden,ALTINYÜZÜK ATAK Canan Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, vol.38, no.168, 2013, ss.288 - 303. |
AMA | BIKMAZ HAZIR F,AKSOY E,TATAR Ö,ALTINYÜZÜK ATAK C Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim. 2013; 38(168): 288 - 303. |
Vancouver | BIKMAZ HAZIR F,AKSOY E,TATAR Ö,ALTINYÜZÜK ATAK C Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim. 2013; 38(168): 288 - 303. |
IEEE | BIKMAZ HAZIR F,AKSOY E,TATAR Ö,ALTINYÜZÜK ATAK C "Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009)." Eğitim ve Bilim, 38, ss.288 - 303, 2013. |
ISNAD | BIKMAZ HAZIR, Fatma vd. "Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009)". Eğitim ve Bilim 38/168 (2013), 288-303. |