Yıl: 2013 Cilt: 38 Sayı: 169 Sayfa Aralığı: 62 - 79 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması

Öz:
Bu çalışmada öyküleştirme yönteminin altı yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerine etkisinin olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla altı yaş çocuklarının kavram bilgilerini arttırmaya yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması örneği oluşturulmuştur. Araştırmada deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2009-2010 eğitim-öğretim bahar yarıyılında Kırşehir İlinde MEBe bağlı bir bağımsız anaokulunda öğrenim gören altı yaşındaki 39 çocuk oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak çocukların kavram gelişimlerini ölçmek amacıyla Bracken Temel Kavram Ölçeği nin gözden geçirilmiş formu kullanılmıştır. Öyküleştirme yöntemi kullanılarak hazırlanan eğitim etkinlikleri araştırmacı tarafından sekiz hafta boyunca uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının öntestsontest uygulamaları arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için ve deney grubuna ait öntest- sontest, sontest- kalıcılık testi sonuçları arasındaki farkı belirlemek için parametrik olmayan istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Sontest uygulamasından dört hafta sonra kalıcılık testi uygulaması yapılmış ve bu test puanları da parametrik olmayan istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda altı yaş çocuklarının kavram bilgilerini arttırmaya yönelik olarak hazırlanmış öyküleştirme yöntemine dayalı eğitim etkinliklerinin uygulandığı deney grubuyla, sadece günlük eğitim planlarında yer alan etkinliklerin uygulandığı kontrol grubu arasında Bracken Temel Kavram Ölçeğinin ele alınan alt boyutları ve toplam test puanı açısından deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Psikoloji Aile Çalışmaları

An instructional practice based on the storyline method oriented to support basic concept knowledge levels of 6-year-old children

Öz:
In this study, it was aimed to investigate to what degree the storyline method had an effect on basic concept knowledge levels of six-years-old children. For this purpose, an educational implementation sample based on storyline method which was designed for increasing the concept knowledge of six-years-old children was prepared. Experimental research design was used in the study. The study group of this study was composed of 39 children at the age of six who were enrolled in a Ministry of National Education (MONE) Kindergarten at Kırşehir province in 2009-2010 educational year. As for the data collection tool, the reviewed form of Bracken Basic Concept Scale was used in order to measure concept developments of the children. The educational activities prepared by means of storyline method were implemented for eight weeks by the researcher. In order to test the significance of the difference between the pre-test and post-test scores of the experimental and control groups and the significance among the pre-test, post-test and permanency test results of the experimental group, non-parametrical statistical methods were used. Permanency test was implemented four weeks later than the post-test and the results of these tests were also analyzed by means of non-parametrical statistical methods. At the end of the study, a significant difference was found between the experimental group in which the activities based on storyline method which were prepared in order to increase the concept knowledge of the children and the control group in which the activities taking place in their daily educational plans were implemented in terms of the sub dimensions of Bracken Basic Concept Scale and total test scores in favor of the experimental group.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abrahamson, L. ve Söderling, H. (2005). Creating Conditions That Enhance all Students Independent Learning? Paper Presendent at the ECER Conference in Dublin. 7-11 September 2005.
  • Akman, B. (1995). Anaokuluna Devam Eden 40-69 Aylık Çocukların Kavram Gelişimlerinde Kavram Eğitiminin Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alabay, E. (2006). Sayı ve Şekil Kavramlarının Kazandırılmasında Bilgisayar Destekli ve Geleneksel Yöntemin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aral, N., Kandır, A. Bütün Ayhan, A. ve Can Yaşar, M. (2010). The Influence Of Project-Based Curricula On Six-Year-Old Preschoolers’Conceptual Development, Social Behavior And Personality, 38 (8),1073-1080.
  • Arı, M., Üstün, E. ve Akman, B. (1994). 4-6 Yaş Anaokuluna Giden ve Gitmeyen Çocukların Kavram Gelişimlerinin Karşılaştırılması. 10.Ya-Pa Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, Ya-Pa Yayınları, Ankara, 197-214.
  • Arı, M., Üstün, E., Akman, B. ve Etikan, İ. (2000). 4-6 Yaş Grubu Çocuklarda Kavram Gelişimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 8 (8),1-9.
  • Aslan, D. (2004). Anaokuluna Devam Eden 3-6 Yaş Grubu Çocukların Temel Geometrik Şekilleri Tanımalarının ve Şekilleri Ayırt Etmede Kullandıkları Kriterlerin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aslan, D. ve Aktaş Arnas, Y. (2006). 3-6 Yaş Grubu Çocuklarda Geometrik Düşüncenin Gelişimi. I.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı, İstanbul: Ya-Pa Yayıncılık, (1), 475- 494.
  • Avcı, N. ve Dere, H. (2002). Okul Öncesi Çocuğu ve Matematik. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara. www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/b_kitabi/PDF/OkulOncesi/.../ t262d.pdf.,adresinden 10.06.2010 tarihinde alınmıştır.
  • Bell, S. (1990). Steve Bell’s Secret Notebook To Create Learning. http://www.storyline-scotland. com/notebook.html1 adresinden 20.04.2009 tarihinde alınmıştır.
  • Bell, S. (2003). Storyline, feelings and respect. Paper Presented at The International Conferance on Imagination and Education, Vancouver, Temmuz 16-19. www.ierg.net/confs/2003/proceeds/ Bell.pdf, adresinden 20.04.2009 tarihinde alınmıştır.
  • Bell,S. (2007). Storyline: Past, Present, Future (Ed.S.Bell, S.Harkness ve G.White) Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • Bıyıklı,C., Veznedaroğlu,L.R., Öztepe,B. ve Onur,A.(2008). Yapılandırmacılığı Nasıl Uygulamalıyız?. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Boehm, A. E. (2000) . Boehm-R Boehm Test of Basic Concepts Revised Manual. U.S.A: San Antonio, The Psychological Corporation. Hartcourt Assesment Company.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. J. (1999). In Search of Understanding :The Case for Constractivist Classrooms. Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Develelopment.
  • Bütün Ayhan, A. (2005). Anaokuluna Devam Eden Altı Yaş Grubundaki Çocukların Kavram Gelişiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bütün Ayhan, A. ve Aral, N. ( 2007). Bracken Temel Kavram Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Altı Yaş Çocukları İçin Uyarlama Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 42-51.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (10.Baskı). Ankara: Pegem A Akademi Yayınevi.
  • Caferoğlu, Ş. C. (1991). Anaokuluna Devam Eden 3-4-5 Yaş Çocuklarının Renk ve Büyüklük Kavramlarının Kavram Bilgisi ve Sözel İfade Yönünden Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Clements, D. H. (2001). Mathematics in Preschool Teaching Children Mathematics. http://libref.clarku. edu.tr adresinden 24.06.2010 tarihinde alınmıştır.
  • Creswell, J. (1997). Creating Words, constructing meaning: The Scottish Storyline Method. (Ed.J.Creswell). (s:7-13), Potsmouth, NH: Heinemann.
  • Davun, Y. B. (1997). Anasınıfı Öğrencilerinde Sayı Kavramını Geliştirmeye Yönelik Görsel Araçlar ve Anasınıfı Öğrencileri İçin Sayı Kavramı Alıştırma Kitabı Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demir,N. ve Kabadayı,A. (2008). Erken Yaşta Renk Kavramının Kazandırılmasında Bilgisayar Destekli ve Geleneksel Öğretim Yöntemlerinin Karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1) , 1-18.
  • Güney, S. Y. (2003). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Öykü Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına İlişkin Bir Durum Çalışması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hannibal, M. A. Z. (1999). Young Children’s Developing Understanding of Geometric Shapes. Teaching Children Mathematics, 5 ( 6 ), 353-358.
  • Hofmann, R. (2007). Rethinking ‘Ownership of Learning’: Participation and Agency in the Storyline Classroom (Ed.S.Bell, S.Harkness ve G.White) Storyline: Past, Present, Future, (s:64-78), Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • Järvinen, H. (2003). Storyline Approach in The Foreign Language Classroom. Trainer’s Handbook. Assessment in the Storyline. Comenius Project 112381-CP-1-2003-1-DECOMENIUS- C21.2003-2006.
  • Karamustafaoğlu, O., Özmen, H. ve Ayvacı, Ş. H. (2004). Isı ve Sıcaklık Kavramlarının Öğrencilerin Zihninde Yapılanmasına Yönelik Bir Örnek Olay İncelemesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 97-109.
  • MacBlain, Y. (2007). Storyline – A Creative Approach (Ed.S.Bell, S.Harkness ve G.White) Storyline: Past, Present, Future (s:203-210), Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • Manocha, A. ve Narang, D. (2004). Concept Development Status Of Rural Preschoolers. Journal of Human Ecology, 16(2):(s:113-118). http://www.krepublishers.com/02-Journals/JHE/ JHE-16-0-000-000 2004-Web/JHE-16-0-000-000-2004-Contents/JHE-16-0-000-000-2004- Contents.htm adresinden 20.07.2009 tarihinde alınmıştır.
  • McNaughton, M. J. (2007). Stepping Out Of The Picture: Using Drama in Storyline Topics (Ed.S.Bell, S.Harkness ve G.White) Storyline: Past, Present, Future (s:150-157), Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • San, P. ve Arı, M. (1988). Anaokuluna Giden 5 - 6 Yaş Çocuklarında Sayı ve Miktar Korunumunun Kazandırılmasında Bilgisayarla Yapılan Eğitimin Etkisinin İncelenmesi. Çocuk Sağlığı ve Eğitimi Dergisi, (3), 27-34.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Shen, J. Gibbons, P.C., Wiegers, J.F. ve McMahon, A.P. (2005). A Framework of A Professional Development for K-8 Teachers. Paper Submitted to the Proceedings of NARST, 9 February 2005.http://ccc.k12.edu.tw/10014_10000123/public/web/edutainment2011/J.Michael%20 Spector_vita.pdf adresinden 16.10.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Solstad, A. G. (2000). STORYLINE – a Strategy for Active Learning and Adapted Education - a partnership project between teacher education and practice schools. Presented at 31st Annual ATEE Conference. 21–25 October 2006.Slovenya.
  • Stanton,G. ve Tench,P. (2003). Intergenerational Storyline Bringing the Generations Together in North Tyneside. Journal of Intergenerational Relationships, 1 (1), 71-80.
  • Şahin, F. (2000). Okul Öncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama.
  • Unutkan Polat, Ö. (2007). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri Açısından İlköğretime Hazır Bulunuşluğunun İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 243- 254.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram Öğrenme. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Wringley, T. (2007). Projects, Stories and Challenges: More Open Architectures for School Learning (Ed.S.Bell, S.Harkness ve G.White) Storyline: Past, Present, Future (s:166-181), Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • Yalım, N. (2009). 5-6 Yaş Çocuklarında Matematiksel Şekil Algısı ve Sayı Kavramının Gelişiminde Drama Yönteminin Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H, (1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
APA TEPETAŞ G, HAKTANIR G (2013). 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. , 62 - 79.
Chicago TEPETAŞ Gülizar Şule,HAKTANIR Gelengül 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. (2013): 62 - 79.
MLA TEPETAŞ Gülizar Şule,HAKTANIR Gelengül 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. , 2013, ss.62 - 79.
AMA TEPETAŞ G,HAKTANIR G 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. . 2013; 62 - 79.
Vancouver TEPETAŞ G,HAKTANIR G 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. . 2013; 62 - 79.
IEEE TEPETAŞ G,HAKTANIR G "6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması." , ss.62 - 79, 2013.
ISNAD TEPETAŞ, Gülizar Şule - HAKTANIR, Gelengül. "6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması". (2013), 62-79.
APA TEPETAŞ G, HAKTANIR G (2013). 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. Eğitim ve Bilim, 38(169), 62 - 79.
Chicago TEPETAŞ Gülizar Şule,HAKTANIR Gelengül 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. Eğitim ve Bilim 38, no.169 (2013): 62 - 79.
MLA TEPETAŞ Gülizar Şule,HAKTANIR Gelengül 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. Eğitim ve Bilim, vol.38, no.169, 2013, ss.62 - 79.
AMA TEPETAŞ G,HAKTANIR G 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 62 - 79.
Vancouver TEPETAŞ G,HAKTANIR G 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 62 - 79.
IEEE TEPETAŞ G,HAKTANIR G "6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması." Eğitim ve Bilim, 38, ss.62 - 79, 2013.
ISNAD TEPETAŞ, Gülizar Şule - HAKTANIR, Gelengül. "6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması". Eğitim ve Bilim 38/169 (2013), 62-79.