İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri

Yıl: 2013 Cilt: 38 Sayı: 169 Sayfa Aralığı: 80 - 95 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının klinik görüşme görevlerini hazırlayabilme, sorgulayabilme ve sorguladıkları öğrencilerin düşüncelerini analiz edebilme ve yorumlayabilme becerilerini belirlemektir. Araştırmanın katılımcıları, İlköğretim Matematik Öğretmenliği 3. sınıfa devam eden 39 öğretmen adayıdır. Çalışmada adayların bir ilköğretim öğrencisi ile gerçekleştirdikleri görüşmelerde kullandıkları sorgulama stratejileri ile adayların bu öğrencilerin matematiksel düşüncelerine ilişkin bilgileri araştırılmıştır. Araştırmanın verileri görüşme dökümleri, klinik görüşme video kayıtları, öğrencilere ilişkin hazırlanan raporlar ve adayların tuttukları günlüklerdir. Veriler nitel olarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda adayların soru hazırlama ve sorgulama becerilerinin ve buna bağlı olarak da öğrenci bilgi edinimlerinin genel olarak yeterli düzeyde olmadığı belirlenmiştir. Ancak bu çalışma sonucunda adayların matematik öğrenimi ve öğretimine ilişkin düşüncelerinde ve inançlarında büyük değişimler olduğu da gözlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Preservice primary school mathematics teachers questioning skills and knowledge of students in terms of pedagogical content knowledge

Öz:
The aim of this study was to determine preservice primary school mathematics teachersskills to prepare clinical interview tasks, to question and to analyze and interpret the questioned students thinking. The study group included 39 preservice teachers studying Primary School Mathematics Teaching in their 3rd year. The study investigated the questioning skills used by the preservice teachers in their interviews with primary school students and their knowledge of these students mathematical thinking. Data of the study consisted of interview transcripts, video recordings of the clinical interviews, reports prepared about the students and journals kept by the preservice teachers. As a result of the qualitative analysis of data, it was concluded that, in general, the preservice teachers did not have an adequate level of preparing questions and questioning and, therefore, acquisition of knowledge of students. Nevertheless, it was also observed that some major changes occurred in the preservice teachers thinking and beliefs about mathematics learning and teaching.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • An, S., Kulm, G. & Wu, Z. (2004). The pedagogical content knowledge of middle school, mathematics teacher in China and the U. S. Journal of Mathematics Teacher Education, 7, 145-172.
  • Bonne, L. & Pritchard, R. (2007). “Teacher researchers questioning their practice”. In J. Watson & K. Beswick (Eds.). Proceedings of the 30th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, vol. 1, pp.133-142.
  • Carpenter, T. P., E. Fennema, P. L. Peterson, & D. A. Carey. (1988). Teachers’ pedagogical content knowledge of student’s problem solving in elementary arithmetic. Journal for Research in Mathematics Education 19, 385–401.
  • Carpenter, T.P., Fennema, E., & Franke, M. L. (1996). Cognitively guided instruction: A knowledge base for reform in primary mathematics instruction. The Elementary School Journal, 97(1), 3-20.
  • Cotton, K. (1989). Classroom questioning. Close-up No. 5. Portland, OR: Northwest Regional Educational Laboratory.
  • Craig, J. & Cairo, L. (2005). Assessing the relationship between questioning and understanding to improve learning and thinking (QUILT) and student achievement in mathematics: A pilot study. Appalachia Educational Laboratory at Edvantia, Inc. Charleston, West Virginia.
  • Crespo, S. & Nicol, C. (2003). “Learning to investigate students’ mathematical thinking: The role of student interviews”. In N. A. Pateman, B. Dougherty, & J. T. Zilliox (Eds). Proceeding of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 27, vol. 2, pp. 261-268.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Amaong Five Approaches. Thousand Oaks . Sage Publications.
  • Fennema, E., M. L. Franke, T. P. Carpenter, & D. A. Carey. (1993). Using children’s knowledge in instruction. American Educational Research Journal. 30 (3), 555–583.
  • Fennema, E., Carpenter, T. P., Franke, M. L., Levi, L. Jacobs, V. R., & Empson, S. B. (1996). A longitudinal study of learning to use children’s thinking in mathematics instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 27, 403-434.
  • Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational Research: An Introduction. White Plains, NY: Longman.
  • Goldin, G. A. (2000). A scientific perspective on structured, task-based interviews in mathematics education research. In Kelly, A. E. & Lesh, R. A. (Ed), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 517-545). London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Martino, A.M. & Maher, C.A. (1999). Teacher questioning to promote justification and generalization in Mathematics: What research practice has taught us. The Journal of Mathematics Behavior, 18(1), 53-78.
  • McDonough, A., Clarke, B. & Clarke, D. M. (2002). Understanding,assessing and developing children’s mathematical thinking: the power of a one-to-one interview for preservice teachers in providing insights into appropriate pedagogical practices. International Journal of Educational Research, 37, 211–226.
  • Moyer, P.S.&Milewicz, E. (2002). Learning to question: Categories of questioning used by preservice teachers during diagnostic mathematics interviews. Journal of Mathematics Teacher Education 5, 293–315.
  • NCTM (2000). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Retrieved Septembre14, 2005, from http://www.nctm.org/standards.html.
  • Nicol, C. (1999). Learning to teach mathematics: Questioning, listening and responding. Educational Studies in Mathematics 37: 45–66.
  • Ralph, E.G. (1999). Developing novice teachers’ oral-questioning skills. McGill Journal of Education, 34(1), 29–47.
  • Ramsey, S., Gabbard, C., Clawson, K., Lee, L., & Henson, K. T. (1990). Questioning: An effective teaching method. Clearing House, 63, 420-422.
  • Sahin, A. (2007). The effects of types, quantity, and quality of questioning in improving students’ understanding. Unpublished doctoral dissertation, Texas A&M University, Texas, USA.
  • Schurr, S. (2000). How to improve discussion and questioning practices: Tools and techniques. Staff development kit #2. Westerville, Ohio: National Middle School.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4-14.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.
  • Way, J. (2008). Using questioning to stimulete mathematical thinking, APMC, 13(3).
APA TANIŞLI D (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. , 80 - 95.
Chicago TANIŞLI Dilek İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. (2013): 80 - 95.
MLA TANIŞLI Dilek İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. , 2013, ss.80 - 95.
AMA TANIŞLI D İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. . 2013; 80 - 95.
Vancouver TANIŞLI D İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. . 2013; 80 - 95.
IEEE TANIŞLI D "İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri." , ss.80 - 95, 2013.
ISNAD TANIŞLI, Dilek. "İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri". (2013), 80-95.
APA TANIŞLI D (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. Eğitim ve Bilim, 38(169), 80 - 95.
Chicago TANIŞLI Dilek İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. Eğitim ve Bilim 38, no.169 (2013): 80 - 95.
MLA TANIŞLI Dilek İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. Eğitim ve Bilim, vol.38, no.169, 2013, ss.80 - 95.
AMA TANIŞLI D İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 80 - 95.
Vancouver TANIŞLI D İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 80 - 95.
IEEE TANIŞLI D "İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri." Eğitim ve Bilim, 38, ss.80 - 95, 2013.
ISNAD TANIŞLI, Dilek. "İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının pedagojik alan bilgisi bağlamında sorgulama becerileri ve öğrenci bilgileri". Eğitim ve Bilim 38/169 (2013), 80-95.