Yıl: 2013 Cilt: 24 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 37 - 44 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri

Öz:
Bu araştırma, Türkiyede ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin çalıştıkları kurumlarına karşı örgütselbağlılık seviyelerini tespit etmek amacı ile yapılmıştır.Araştırmanın örneklem grubunu bu eğitim kurumlarında görev yapan 206 beden eğitimi öğretmenioluşturmaktadır. Örneklem grubunun görüşlerinibelirlemek amacıyla Üstüner (2009) tarafından öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyini belirlemekamacıyla geliştirdiği ölçek kullanılmış ve elde edilenveriler analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, frekans(f), yüzde (%), ikili karşılaştırmalarda parametriktestlerden bağımsız gruplarda t-testi ve çoklu grupkarşılaştırmalarında parametrik testlerden tek yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmasonucunda, beden eğitimi öğretmenlerinin çalıştıkları kurumlarına karşı cinsiyet, eğitim durumu ve kadro durumu değişkenleri yönünden istatistiksel olarak anlamlıfark tespit edilmişken yaş ve mesleki kıdem değişkeniyönünden istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır. Örneklem grubunun, ölçekteki ifadelere verdikleri cevapların genelde olumlu yönde olduğu, çalıştıkları kurumlarına karşı örgütsel bağlılıklarının olumlu birseviyede olduğu mesleklerine ve çalıştığı kuruma karşıbağlılık ifade ettikleri görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri Davranış Bilimleri

Organizational commitment levels of physical education teachers

Öz:
This research has been conducted to determine primary and secondary school physical education teachers organizational commitment levels to the institutions they work in Turkey. A total of 206 physicaleducation teachers who work in educational institutions consist the sample group of the study. In order to determine the views of the sample group a scale developed by Üstüner (2009) has been used in order todetermine the level of organizational commitment ofteachers and the obtained data were analyzed. In theanalysis of the data, frequency (f), percentage (%), inpaired comparisons, independent t-test and in multiple group comparisons, one-way analysis of variance (ANOVA) have been used. As a result of the study,it has been detected that physical education teachershave statistically significant difference against the institutions they work in terms of gender, educationlevel and staff state variables, however, it hasn t beenfound statistically significant difference in terms ofage and professional seniority variable. It is seen thatthe sample group has generally positive answers to thestatements in the scale, their organizational commitment to the institutions they work is in a positive level,they express their commitment to their profession andto the institution they work.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Spor Bilimleri Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alotaibi, AG. (2001). Antecedents of organizational citizenship behavior: A study of public personnel in Kuwait. Public Personnel Management,30 (3), 368-371.
  • Aranya, N, Jacobson O. (1975). An emprical study of theories of organizational and occupational commitment. The Journal of Social Psychology, 97, 15- 22.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, A. (2003). Örgütsel Sosyalleşme Kuram Strateji ve Taktikler, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Colarelli, SM, Bishop, RC. (1990). Career commitment: Functions, corraletes and management. Group and Organizational Studies, 15, 158-176.
  • Demir, C, Öztürk, UC. (2011). The effect of organizational culture on organizational commitment and a research. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,26 (1), 36-37.
  • İnce, M, Gül, H. (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Ankara: Çizgi Yayınları.
  • Jackson, PR. (2004). Employee commitment to quality. International Journal of Quality and Reliabilty Management, 21 (4), 714-730.
  • Kırel, Ç. (1999). Esnek çalışma saatleri uygulamalarında cinsiyet iş tatmini ve iş bağlılığı ilişkisi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 28 (2), 115-136.
  • Korkmaz, HTE. (2010). İşte Yaşanan Olay kategorileri İle Duygu Durumları ve İşe yönelik tutumlar Arasındaki İlişkiler: Duygusal 0laylar Kuramının Test Edilmesi. Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Sosyal bilimler Enstitüsü. Psikoloji Bölümü. Psikoloji Anabilim Dalı, 71.
  • Koslowsk, M, Dov, E. (2001). Values and organizational commitment. International Journal of Manpower, 22 (7), 593-599.
  • Lee, K, Carswell, JL, Allen, NJ. (2000). A metaanalytic rewiew of occupatioanl commitment: relations with person and work-related variables. Journal of Applied Psychology, 85 (5), 799-811.
  • Leong, CS, Furnham, AE, Cooper, CL. (1996). The moderating effect of organisational commitment on the occupational stres outcome relationship. Human Relations, 49(10), 1345-1363.
  • Mathews, BP, Shepherd, JL. (2002). Dimensionality of cook and wall’s (1980) british organizational commitment scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 75, 369-375.
  • Mcclurg, LN. (1999). Organizational commitment in the temporary-help service industry. Journal of Applied Management Studies, 8 (1), 5-26.
  • Meyer, JP, Allen, NJ, Smith, CA. (1993). Commitment to organization and occupations: extension and test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78 (4), 538-551.
  • Nartgün, Ş. S. ve Menep, İ. (2010). The analysis of perception levels of elementary school teachers with regard to organizational commitment: Şırnak / İdil case,Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1),308-309.
  • Nijhof, WJ, De Jong, MJ, Beukhof, G. (1998). Employee commitment in changing organizations: An exploration, Journal of European Industrial Training, 22(6), 243-248.
  • Popoola, SO. (2009). Organizational commitment of records management personnel in nigerian private universities, Records Management Journal, 19 (3), 204- 217.
  • Reed AS, Stanley HK, Robert HS. (1994). Job satisfaction, organizational commitment and turnover intentions of united states accountants accounting. Auditing and Accountability Journal, 7(1), 31-58.
  • Seymen, AO. (2008). Örgütsel Bağlılığı Etkileyen Örgüt Kültürü Tipleri Üzerine Bir Araştırma, Ankara: Detay Yayıncılık, 135.
  • Sığrı, Ü. (2007). An analysis of organizational commitment using Meyer and Allen’s typology: A comparative study on public and private sector employes. Anadolu University Journal of Social Sciences,7(2), 261-278.
  • Shaw, DJ, Delery, EJ, Abdulla, MH. (2003). Organizational commitment and performance among guest workers and citizens of an Arab country. Journal of Business Research, 56, 1021-1030.
  • Suliman, A, Iles, P. (2000). Is continuance commitment beneficial to organizations?, Commitment-Performance Relationship: A New Look. Journal Of Managerial Psychology,15 (5), 415-416.
  • Tsui, KT, Cheng, YC. (1999). School organizational health and teacher commitment: A contingency study with multi-level analysis. Educational Research and Evaluation, 5(3), 249-268.
  • Üstüner, M. (2009). Teachers’ organizational commitment scale: a validity and reliability study, Malatya. Inonu University Journal of the Faculty of Education,10 (1), 1-17.
  • Yalçın, HB, Üzüm, H, Yüktaşır, B. (2004). Organizational commitment of physical education teachers,November, Antalya: The 10. ICHPER.SD Europe Congress & The TSSA 8. International Sports Science Congress.
APA KARAKAYA Y, Karademir T (2013). Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. , 37 - 44.
Chicago KARAKAYA YUNUS EMRE,Karademir Tamer Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. (2013): 37 - 44.
MLA KARAKAYA YUNUS EMRE,Karademir Tamer Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. , 2013, ss.37 - 44.
AMA KARAKAYA Y,Karademir T Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. . 2013; 37 - 44.
Vancouver KARAKAYA Y,Karademir T Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. . 2013; 37 - 44.
IEEE KARAKAYA Y,Karademir T "Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri." , ss.37 - 44, 2013.
ISNAD KARAKAYA, YUNUS EMRE - Karademir, Tamer. "Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri". (2013), 37-44.
APA KARAKAYA Y, Karademir T (2013). Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), 37 - 44.
Chicago KARAKAYA YUNUS EMRE,Karademir Tamer Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Spor Bilimleri Dergisi 24, no.1 (2013): 37 - 44.
MLA KARAKAYA YUNUS EMRE,Karademir Tamer Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Spor Bilimleri Dergisi, vol.24, no.1, 2013, ss.37 - 44.
AMA KARAKAYA Y,Karademir T Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Spor Bilimleri Dergisi. 2013; 24(1): 37 - 44.
Vancouver KARAKAYA Y,Karademir T Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Spor Bilimleri Dergisi. 2013; 24(1): 37 - 44.
IEEE KARAKAYA Y,Karademir T "Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri." Spor Bilimleri Dergisi, 24, ss.37 - 44, 2013.
ISNAD KARAKAYA, YUNUS EMRE - Karademir, Tamer. "Beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri". Spor Bilimleri Dergisi 24/1 (2013), 37-44.