Yıl: 2012 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 110 - 131 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

An inquiry into connectives and their use in written discourse

Öz:
Bir dili bilmek o dilde bildirişim durumuna uygun anlaşılabilir ve iyi kurgulanmış metinler üretmek ya da üretilmiş metinleri anlayabilmek demektir. Metin tümcelerin rastgele bir şekilde dizilmesiyle oluşturulan bir yapı değil, tümcelerle gerçekleşen anlamlı bir bütündür. Metindilbilim dili tümce düzeyinin ötesinde metinsellik ölçütleri temelinde inceleyerek bilgi yapısını ortaya koymayı amaçlar. Bağlaçlar metinlerin anlaşılıp yorumlanmasında önemli işlevlere sahip dilsel unsurlardır. Mevcut çalışmada Hacettepe Üniversitesi’nde öğrenim gören İngiliz ve Fransız Dili ve Eğitimi bölümlerinden öğrencilerin kendi ana dilleri ve İngilizce’deki bağlaç kullanımları ve başarım düzeyleri Penn Discourse TreeBank çalışması modellenerek incelenmiş, farklı dilsel arkaplana sahip olmalarının dilsel etkileşime neden olup olmadığı araştırılmıştır. Yapılan hataların nedenlerini ortaya çıkarmak amacıyla bir dilbilgisel yargı testi geliştirilerek uygulanmıştır. Değerlendirme öğrencilerin bağlaçları orta ve iyi düzeyde kullandıklarına ve D1’in öğrenicilerin dilsel arkaplanlarından bağımsız olarak D2’deki bağlaç kullanımlarını etkilediğine işaret etmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim

Bağlaçlar ve yazılı metinlerle kullanımları üzerine bir inceleme

Öz:
Problem Statement: To know a language means to be able to produce coherent verbal and written texts to convey one’s message to the addressee. Texture is a matter of meaning relations and this is what distinguishes a text from something that is not. The text should function as a unity with respect to its environment. An important aspect of discourse understanding and generation involves the recognition and processing of discourse relations and as such connective devices, also known as connectors, play a significant role in the formation and interpretation of the relations present in a text. Method: In the present study connectives both in Turkish and English have been analyzed in terms of their structural properties through the written works of two groups of students studying at Hacettepe University in Ankara. The analysis is based on the same principles as the Penn Discourse TreeBank, which lists connective devices into three categories as coordinating, subordinating conjunctions and sentence adverbials. So as to analyze the reasons behind the mistakes of the participants, a Grammaticality Judgement Test has been designed and implemented. Conclusion: The results indicate that there occurs L1 effect on both groups’ use of connectives in L2 regardless of their language backgrounds.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • De Beaugrande A. & Dressler, W. (1988). Introduction to text tinguistics. London: Longman.
  • Göksel, A. & Karlaske, C. (2005). Turkish: A comprehensive grammar. London, New York: Routledge.
  • Grosz, B. J. & Sidner, C. L. (1986). Attention, intention, and the structure of discourse. Computational Linguistics, Vol.12, p.175-204.
  • Halliday, M. A. K. & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London, New York: Longman.
  • Huber, E. (2008). Dilbilime giriş. İstanbul: Multilingual Publications.
  • Kıran, Z. & A. Kıran. (2006). Dilbilime giriş. Ankara: Seçkin Publications.
  • Kurtul, K. (2011). Türkçe ve İngilizce’deki bağlaçların yazılı metinlerde kullanımı. Unpublished Ph.D. Dissertation. Ankara University.
  • Atatürk, M. K. (2006). Nutuk. 14th Edition. İstanbul: Alfa Publications.
  • Onursal, İ. (2003). Türkçe metinlerde bağdaşıklık ve tutarlılık. In A. Kıran, E. Korkut, S.
  • Ağıldere (Eds.) Contemporary linguistics, (pp. 121-132). İstanbul: Multilingual Publications.
  • Prasad, R., Miltsakaki, E., Dinesh, N., Lee, A., & Joshi, A. (2007). The Penn Discourse TreeBank annotation manual. University of Pennsylvania.
  • Sarıçoban A. & Aktaş D. (2011). A new intercomprehension model: Reservoir model. The Journal of Language and Linguistic Studies, 7 (2). 144-163.
  • The Journal of Language and Linguistic Studies, Vol. 8. No. 1, April 2012
  • Uzun-Subaşı L. (2006). Ögrencilerin yazılı anlatım sürecindeki metinlestirme sorunları. II.
  • National Children and Youth Literature Papers, (pp. 693-701). Ankara University, Faculty of Educational Sciences.
  • Ülper, H. (2008). Bilişsel süreç modeline göre hazırlanan yazma ögretimi programının ögrenci basarısına etkisi. Unpublished Ph.D Dissertation. Ankara University.
  • Van Dijk, T. A. (1980). Text and context, explorations in the semantics and pragmatics of discourse. London: Longman.
  • Webber, B., Joshi, A., Stone, M. & Knott, A. (2003). Anaphora and discourse structure. Computational Linguistics, 29.
  • Yıldırım, Ç. F. (2010). Türkçe’de belirteç tümcecikleri: Sözbilimsel yapı çözümlemesi çerçevesinde bir sınıflandırma önerisi. Unpublished PhD. Dissertation. Ankara University.
  • Zeydan, S. (2008). The analysis of contrastive discourse connectives in Turkish. Unpublished Master’s Thesis. METU.
  • Zeyrek, D. Turan, Ü. D. & Demirsahin, I. (2008). Structural and presuppositional connectives in Turkish. In The Constraint in Discourse III. Potsdam, Germany.
APA KURTUL K (2012). An inquiry into connectives and their use in written discourse. , 110 - 131.
Chicago KURTUL Kamil An inquiry into connectives and their use in written discourse. (2012): 110 - 131.
MLA KURTUL Kamil An inquiry into connectives and their use in written discourse. , 2012, ss.110 - 131.
AMA KURTUL K An inquiry into connectives and their use in written discourse. . 2012; 110 - 131.
Vancouver KURTUL K An inquiry into connectives and their use in written discourse. . 2012; 110 - 131.
IEEE KURTUL K "An inquiry into connectives and their use in written discourse." , ss.110 - 131, 2012.
ISNAD KURTUL, Kamil. "An inquiry into connectives and their use in written discourse". (2012), 110-131.
APA KURTUL K (2012). An inquiry into connectives and their use in written discourse. Journal of Language and Linguistic Studies, 8(1), 110 - 131.
Chicago KURTUL Kamil An inquiry into connectives and their use in written discourse. Journal of Language and Linguistic Studies 8, no.1 (2012): 110 - 131.
MLA KURTUL Kamil An inquiry into connectives and their use in written discourse. Journal of Language and Linguistic Studies, vol.8, no.1, 2012, ss.110 - 131.
AMA KURTUL K An inquiry into connectives and their use in written discourse. Journal of Language and Linguistic Studies. 2012; 8(1): 110 - 131.
Vancouver KURTUL K An inquiry into connectives and their use in written discourse. Journal of Language and Linguistic Studies. 2012; 8(1): 110 - 131.
IEEE KURTUL K "An inquiry into connectives and their use in written discourse." Journal of Language and Linguistic Studies, 8, ss.110 - 131, 2012.
ISNAD KURTUL, Kamil. "An inquiry into connectives and their use in written discourse". Journal of Language and Linguistic Studies 8/1 (2012), 110-131.