Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching

Yıl: 2012 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 7 - 19 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching

Öz:
Araştırma Konusu: Eğitimde geleneksel ölçme yöntemlerine karşı farklı seçenekler bulma konusunda hızla artan bir eğilim göze çarpmaktadır. En azından 30 yıldır, öğretmenler, eğitim izlencelerini geliştiren ve programlarını yöneten kişiler öğrencilerin bilgi ve becerilerini değerlendirmek için uygun yöntemleri belirlemeye çalışmaktadırlar. "Özgün Değerlendirme" terimi eğitim alanındaki bu ihtiyaçtan ortaya çıkmıştır, ve "öğrencilerin eğitsel olarak ilgili sınıf etkinlikleri hakkındaki öğrenme, başarı, motivasyon ve tutumlarını yansıtan değerlendirmenin birden fazla şekli" olarak tanımlanabilir (O'Malley and Valdez Pierce, 1996, p. 4). Nispeten yeni ve ilgi çekici bir konu olduğu göz önüne alındığında, yabancı dil öğretmenlerinin özgün değerlendirmeye yönelik algı ve tutumlarının incelenmesinin oldukça önemli olduğu gözlenmiştir. Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada, özgün değerlendirme kullanımı ile ilgili İngilizce okutmanlarının fikir ve görüşlerini belirlemeyi amaçlayan bir anket uygulanmış ve araştırmanın sonuçları sunulmuş ve tartışılmıştır. Araştırma Yöntemi: Bu çalışmada araştırma sorusu olan "Yabancı dil öğretmenlerinin dil öğretimi sınıflarında özgün değerlendirmeye yönelik tutumları nedir?" sorusuna yanıt aramak için “Özgün Değerlendirme Hedef Belirleme Envanteri" (O'Malley ve Valdez, 1992) olarak adlandırılan bir anket kullanılmıştır. Bu envanter Atılım Üniversitesi İngilizce Hazırlık Okulu’ndan rastgele seçilmiş 37 öğrenciye uygulanmıştır. Envanter üç seçenekli cevapları olan 15 sorudan oluşmaktadır. Cevaplar temel olarak 1 = hiç, 2 = kısmen, 3 = oldukça şeklindedir. Bulgular: Özgün Değerlendirme Hedef Belirleme Envanteri’ndeki sorulara verilen cevaplar iki ana başlık altında ele alınmıştır: okutmanlar özgün değerlendirme ile ilgili konularda şu anda hangi noktadalar ve bu konuyla ilgili ne düzeyde olmak istiyorlar. Sonuç ve Öneriler: Bu çalışmadan elde edilmiş sonuç, Yabancı dil öğretimi eğitim izlence ve programlarında özgün değerlendirmeye daha fazla önem verilmesinin eğitsel olarak yararlı olacağıdır. Ayrıca, özellikle hedef belirleme, eğitsel planlama ve program geliştirme konularında, özgün değerlendirme ile ilgili daha fazla bilimsel araştırma yürütülmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim

Yabancı dil eğitmenlerinin dil öğretiminde özgün değerlendirme yöntemlerinin kullanımasına karşı tutumları

Öz:
Problem Statement: A rapidly increasing interest has been observed in finding alternatives to traditional forms of assessment in education. For at least three decades, teachers, curriculum developers and program administrators have been studying hard to identify appropriate procedures to assess the knowledge and abilities of students. The term “authentic assessment” has emerged from this need in the field of education, and can be described as “the multiple forms of assessment that reflect student learning, achievement, motivation, and attitudes on instructionally-relevant classroom activities” (O’Malley and Valdez Pierce, 1996, p. 4). Given that the topic is a relatively new and challenging one, it has been observed that to examine language teachers’ perceptions and attitude toward authentic assessment is quite important. Purpose of Study: In this study, a questionnaire which aims to determine the ideas and opinions of English language instructors regarding the use of authentic assessment has been applied and the results of the study have been presented and discussed. Method: In order to find answers to the research question “What are the language teaching instructors’ ideas and attitude toward authentic assessment in language teaching classes?”, a questionnaire which is called “Authentic Assessment Inventory for Goal Setting”(O’Malley and Valdez; 1992) has been used in this study. This inventory has been applied to 37 randomly-selected instructors from Atilim University Preparatory School of English. The inventory consists of 15 questions that can be answered with three alternatives, mainly, 1 = not at all, 2 = somewhat, 3 = a great deal. Findings: Answers to the questions in the inventory where handled under two main categories: at what point the instructors are now, and where they wish to be concerning the issue of authentic assessment. Conclusion and Recommendations: As a concluding remark for the study, it will be pedagogically useful to attach more importance to authentic assessment in curriculum and educational programs of language teaching. Additionally, it is recommended that more scientific research be conducted about authentic assessment, in particular on goal-setting, educational planning and program development.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Hart, D. (1994). Authentic assessment: A handbook for educators. New York: Addison.
  • Joy, J. J. L. (2011). The duality of authenticity in ELT. The Journal of Language and Linguistic Studies, 7(2), 7-23.
  • Kohonen, V. (1997). Authentic assessment as an integration of language learning, teaching, valuation and the teacher’s professional growth. In Huhta, A., Kohonen, V., Kurki- Suonio, L. and Luoma S. (eds.), Current developments and alternatives in language assessment. Proceedings of LTRC 96. Jyväskylä, University of Jyväskylä: Centre for Applied Language Studies 7 - 22.
  • Mueller, J. (2006). Authentic assessment toolbox. http://jonathan.mueller.faculty.noctrl.edu/toolbox/
  • O’Malley J.M. & L. Valdez Pierce. (1996). Authentic assessment for English language learners : Practical approaches for teachers. USA: Longman.
  • Stiggins, R. (1992). High quality classroom assessment: What does it really mean? NCME Instructional Topics in Educational Measurement Series, Module 12, Summer.
  • Wiggins, G.(1993). Assessing student performance: Exploring the purpose and limits of testing. San Francisco, California: Jossey-Bass.
APA Aksu Ataç B (2012). Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. , 7 - 19.
Chicago Aksu Ataç Bengü Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. (2012): 7 - 19.
MLA Aksu Ataç Bengü Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. , 2012, ss.7 - 19.
AMA Aksu Ataç B Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. . 2012; 7 - 19.
Vancouver Aksu Ataç B Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. . 2012; 7 - 19.
IEEE Aksu Ataç B "Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching." , ss.7 - 19, 2012.
ISNAD Aksu Ataç, Bengü. "Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching". (2012), 7-19.
APA Aksu Ataç B (2012). Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. Journal of Language and Linguistic Studies, 8(2), 7 - 19.
Chicago Aksu Ataç Bengü Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. Journal of Language and Linguistic Studies 8, no.2 (2012): 7 - 19.
MLA Aksu Ataç Bengü Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. Journal of Language and Linguistic Studies, vol.8, no.2, 2012, ss.7 - 19.
AMA Aksu Ataç B Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. Journal of Language and Linguistic Studies. 2012; 8(2): 7 - 19.
Vancouver Aksu Ataç B Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching. Journal of Language and Linguistic Studies. 2012; 8(2): 7 - 19.
IEEE Aksu Ataç B "Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching." Journal of Language and Linguistic Studies, 8, ss.7 - 19, 2012.
ISNAD Aksu Ataç, Bengü. "Foreign language teachers’ attitude toward authentic assessment in language teaching". Journal of Language and Linguistic Studies 8/2 (2012), 7-19.