Yıl: 2013 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 40 - 61 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisini incelemek ve sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin, çok boyutlu yaşam doyumunun ve umudun cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Bu amaçla, Sosyal ve Duygusal Öğrenme Ölçeği, Çok Boyutlu Yaşam Doyumu Ölçeği, Çocuklarda Umut Ölçeği ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmaya 2009-2010 eğitim-öğretim yılında İstanbul Güngören ilçesindeki bir ilköğretim okulunun ikinci kademesinde eğitim gören toplam 368 öğrenci katılmıştır. Veriler, bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi, Mann- Whitney U, Kruskall Wallis H testleri ve çoklu doğrusal regresyon ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre sosyal ve duygusal öğrenme becerileri ile çok boyutlu yaşam doyumunun alt alanlarının bazılarının cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaştığı, umudun yalnızca sınıf düzeyine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Çoklu regresyon analizi sonucunda, sosyal ve duygusal öğrenme becerileri ile özgüvenin yaşam doyumunu, sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin ise umudu pozitif yönde yordadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Effects of social and emotional learning skills on life satisfaction and hope

Öz:
The aim of this study is to investigate effects of social emotional learning skills on multidimensional life satisfaction and hope, and to examine whether all differ on gender and grade level. Data were collected through the Social-Emotional Learning Skills Scale, a demographic data sheet, the Turkish version of Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale, and Children’s Hope Scale. For this study, 368 6-8th graders attending a primary school in Güngören, İstanbul, in the 2009-10 academic year were selected by convenience. Data were analyzed by means of independent-samples t-tests, one-way ANOVAs, Mann-Whitney U and Kruskall-Wallis H tests, and multiple linear regressions. Social emotional learning skills and multidimensional life satisfaction were found to differ on gender and grade level while hope only on grade level. Besides, social and emotional learning skills and self-esteem enhancing skills were found to positively predict life satisfaction while hope was predicted by social and emotional learning skills.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdi, B. (2010). Gender differences in social skills, problem behaviours and academic competence of Iranian kindergarten children based on their parent and teacher ratings. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1175-1179.
  • Antaramian, S. P., Huebner, E. S., & Valois, R. F. (2008). Adolescent life satisfaction. Applied Psychology: An International Review, 57, 112-126.
  • Atik, G., & Kemer, G. (2009). Çocuklarda Umut Ölçeği’nin psikometrik özellikleri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 8(2), 379-390. http://ilkogretim-online.org.tr/vol8say2/v8s2m9.pdf adresinden alınmıştır.
  • Aydoğan, S. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin umut ve benlik saygısı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Baker, J. A., Dilly, L. J., Aupperlee, J. L., & Patil, S. A. (2003). The developmental context of school satisfaction: Schools as psychologically healthy environments. School Psychology Quarterly, 18(2), 206-221.
  • Bast, K. N. (2001). Examining the relationship between perception of friendship and self-concept in adolescent girls (Unpublished master’s thesis). Kansas University, Kansas.
  • Bencivenga, A. S., & Elias, M. J. (2003). Leading schools of excellence in academics, character, and social-emotional development. NASSP Bulletin, 87, 60-72.
  • Burleson, B. R., & Samter, W. (1992). Are there gender differences in the relationship between academic performance and social behavior? Human Communication Research, 19(1), 155-175.
  • Collaborative for Academic, Social, and Emotinal Learning (2005). Safe and sound: An educational leader’s guide to evidence-based social and emotional learning (SEL) Programs (Illinois ed.). Retrieved from http://www.edutopia.org/images/graphics/safeandsound.pdf
  • Chang, L., McBride-Chang, C., Stewart, S. M., & Au, E. (2003). Life satisfaction, self- concept, and family relations in Chinese adolescents and children. International Journal of Behavioral Development, 27(2), 182-189.
  • Chen, S. X., Cheung, F. M., Bond, M. H., & Leung, J. (2006). Going beyond self- esteem to predict life satisfaction: The Chinese case. Asian Journal of Social Psychology, 9, 24-35.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). NY: Routledge.
  • Çivitçi. A. (2007). Çokboyutlu öğrenci yaşam doyumu ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 26, 51-60.
  • Çivitci, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: Bazı kişisel ve ailesel özelliklerin rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-52.
  • Danielsen, A. G., Samdal, O., Hetland, J., & Wold, B. (2009). School-related social support and students’ perceived life satisfaction. The Journal of Educational Research, 102(4), 303-318.
  • Denham, S. A., & Brown, C. (2010). Plays nice with others: Social-emotional learning and academic success. Early Education and Development, 21(5), 652-680.
  • Dönmez, M. M. (2007). Meslek lisesi ögrencilerinin atılganlık düzeylerine göre yaşam doyumu ve duyguları ifade etme eğilimlerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara. Elias, M. J. (2001). Prepare children for the tests of life, not a life of tests. Education Week, 21(4), 2001.
  • Elksnin, L. K., & Elksnin, N. (2006). Teaching social-emotional skills at school and home. Denver: Love Publishing Company. Folkman, S. (2010). Stress, coping, and hope. Psycho-Oncology, 19(9), 901-908.
  • Green, S. B., & Salkind, N. J. (2008). Using SPSS for Windows and Macintosh. Analyzing and understanding data. (5. ed.). NJ: Prentice Hall. Goldbeck, L., Schmitz, T. G., Besier, T., Herschbach, P., & Henrich, G. (2007). Life satisfaction decreases during adolescence. Quality of Life Research, 16, 969-979.
  • Greenberg, M. (2004). Schooling for the good heart presenter. In D. Goleman (Ed.), Destructive emotions: How can we overcome them? A scientific dialogue with the Dalai Lama (pp. 256-280). New York: Bantam Dell. Hamarta, E. (2009). A prediction of self-esteem and life satisfaction by social problem solving. Social Behavior and Personality, 37(1), 73-82.
  • Hayes, C. T., & Weathington, B. L. (2007). Optimism, stress, life satisfaction, and job burnout in restaurant managers. The Journal of Psychology, 141(6), 565-579.
  • Huebner, E. S. (1994). Preliminary development and validation of a multidimensional life satisfaction scale for children. Psychological Assessment, 6, 149-158.
  • Huebner, E. S., Laughlin, J. E., Ash C., & Gilman, R. (1998). Further validation of the multidimensional students' life satisfaction scale. Journal of Psychological Assessment, 16, 118-134.
  • İkiz, F. E., & Kırtıl-Görmez, S. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde duygusal zekâ ve yaşam doyumunun incelenmesi. İlköğretim Online, 9(3), 1216- 1225. http://ilkogretim-online.org.tr/vol9say3/v9s3m30.pdf adresinden alınmıştır.
  • Johnson, D. W., & Johnson, R. D. (2004). The three Cs of promoting social and emotional learning. In J. E. Zins, R. P. Weissberg, M. C. Wang, & H. J. Walberg (Eds.), Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? (pp. 40-58). New York: Teacher College Press.
  • Kabakçı, Ö. F. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kabakçı, Ö. F., & Korkut-Owen, F. (2010). Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 35(157), 152-166.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kusché, C. A., & Greenberg, M. T. (2001). PATHS in your classroom: Promoting emotional literacy and alleviating emotional distress. In J. Cohen (Ed.), Caring classrooms intelligent schools the social emotional education of young children (pp. 140-161). New York: Teacher College Press.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics. Use and interpetation (2nd ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & Voegtle, K. H. (2006). Methods in educational research: From theory to practice. San Francisco, CA: John Wiley ve Sons, Inc. Margalit, M., & Eysenck, S. (1990). Prediction of coherence in adolescence: Gender differences in social skills, personality, and family climate. Journal of Research in Personality, 24(4), 510-521. Martin, K. K. (2007). Measuring hope: Is hope related to problem solving and criminal behaviour in offenders? (Unpublished master’s thesis). Toronto University, Toronto.
  • Nikolayenko, O. (2011). Adolescents' hopes for personal, local, and global future: Insights from Ukraine. Youth and Society, 43(1), 64-89.
  • Norris, J. (2003). Looking at classroom management through a social and emotional learning lens. Theory into Practice, 42(4), 313-318.
  • O’Brien, M. U., Weissberg, R. P., & Shriver, T. P. (2003). Educational leadership for academic, social and emotional learning. In M. J. Elias, H. Arnold, & C. S. Hussey (Eds.), EQ + IQ best leadership practices for caring and successful schools (pp. 23-35). Thousand Oaks, CA: Corwin Press Inc. O’Brien, M. U., Weissberg, R. P., & Munro, S. B. (2005). Reimagining education: In our dream, social and emotional learning – or “SEL” – is a household term. Green Money Journal, 14( 2), 57.
  • Osborne, J. W. (2000). Prediction in multiple regression. Practical Assessment, Research and Evulation, 7(2). Retrieved from http://pareonline.net/getvn.asp?v=7ven=2
  • Osborne, J. W., & Waters, E. (2002). Four assumptions of multiple regression that researchers should always test. Practical Assessment, Research and Evulation, 8(2), Retrieved from http://pareonline.net/ getvn.asp?v=8ven=2 Parker, P. D., Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Factors predicting life satisfaction: A process model of personality, multidimensional self concept, and life satisfaction. Australian Journal of Guidance ve Counselling, 18(1), 15-29.
  • Pasi, R. J. (1997). Initiating a program in social emotional education. NASSP Bulletin, 87(593), 100-105.
  • Pasi, R. J. (2001). Higher expectations promoting social emotional learning and academic achievement in your school. New York: Teacher College Press. Payton, W. J., Wardlaw, D. M., Graczyk, P. A., Bloodworth, M. R., Tompsett, C. J., & Weissberg, R. P. (2000). Social and emotional learning: A framework for promoting mental health and reducing risk behaviors in children and youth. Journal of School Health, 70(5), 179-185.
  • Proctor, C. L., Linley, P. A., & Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10, 583–630.
  • Prosser, E. C. (2002). The development and validation of a multicultural model of coping (Unpublished doctoral dissertation). Kansas University, Kansas. Rawlins, R. P. (1991). The relationship among hope/hopelessness, self-esteem, perceived social support, and life events in adolescents (Unpublished doctoral dissertation). Birmingham University, Alabama.
  • Roesch, S. C., & Duangado, K. M. (2010). Dispositional hope and the propensity to cope: A daily diary assessment of minority adolescents. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 16(2), 191-198.
  • Romasz, T. E. (2003). Teaching social and emotional learning through literature the development and pilot implementation of a tertiary prevention group counseling curriculum for use with young urban elementary students demonstrating disrupt (Unpublished doctoral dissertation). Rutgers, The State University of New Jersey, New Jersey. Sandy, S. V., & Boardman, S. K. (2000). The peaceful kids conflict resolution program. The International Journal of Conflict Management, 11(4), 337-357.
  • Schaefer, S. A., King, K. A., & Bernard, A. L. (2007). Is there a relationship between life satisfaction and the five health dimensions. American Journal of Health Studies, 22(3), 139-147.
  • Schwab, J. (2009a). Multiple regression, assumptions and outliers [Unpublished lecture notes]. Retrieved from http://www.utexas.edu/courses/schwab Schwab, J. (2009b). Complete standard multiple regression analysis [Unpublished lecture notes]. Retrieved from http://www.utexas.edu/courses/schwab
  • Segrin, C., Hanzal, A., Donnerstein, C., Taylor, M., & Domschke, T. J. (2007). Social skills, psychological well-being, and the mediating role of perceived stress. Anxiety,
  • Stress and Coping, 20(3), 321-329. Statistical Package for Social Sciences. (2009). PASW Statistics 18 core system user’s guide. Illinois: SPSS Inc.
  • Suldo, S. M., & Huebner, E. S. (2006). Is extremely high life satisfaction during adolescence advantageous? Social Indicators Research, 78(2), 179-203.
  • Suldo, S. M., Shaunessy, E., & Hardesty, R. (2008). Relationships among stress, coping, and mental health in high-achieving high school students. Psychology in the Schools, 45(4), 273-290.
  • Snyder, C. R. (2000). Hypothesis: There is hope. In C. R. Snyder (Ed.), Handbook of hope, theory, measures, and applications (pp.3-24). San Diego, CA: Academic Press.
  • Snyder, C. R., Hoza, B., Pelham, W. E., Rapoff, M., Ware, L., Davonsky, M., ... Stahl,
  • K. J. (1997). The development and validation of the Children’s Hope Scale. Journal of Pediatric Psychology, 22(3), 399-421.
  • Stern, R. (1999). Hormone-driven kids: A call for social and emotional learning in the middle school years. Voices From the Middle, 7(1), 3-8.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Taylor, C. A., Liang, B., Tracy, A. J., Willams, L. M., & Seigle, P. (2002). Gender differences in middle school adjustment, physical fighting, and social skills: evaluation of a social competency program. The Journal of Primary Prevention, 23(2), 259-272.
  • Totan, T. (2011). Problem çözme becerileri eğitim programının ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri üzerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Valle, M. F., Huebner, E. S., & Suldo, S. M. (2006). An analysis of hope as a psychological strength. Journal of School Psychology, 44, 393-406.
  • Wallen, N. E., & Fraenkel, J. R. (2001). Educational research: A guide to the process. (2nd ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Weissberg, R. P. (2000). Improving the lives of millions of school children. American Psychologist, 55(11), 1360-1373.
  • Yıldız, M. A. (2010). Sokakta çalışan ve çalışmayan ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin benlik saygısı, yaşam doyumu ve depresyon düzeylerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Zins, J. E., & Wagner, D. I. (1997). Educating children and youth for psychological competence. In R. J. Illback & C. T. Cobb (Eds.), Integrated services for children and families: Opportunities for psychological practice (pp. 137-156). Washington, DC: American Psychological Association.
APA KABAKÇI Ö, Totan T (2013). Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. , 40 - 61.
Chicago KABAKÇI ÖMER FARUK,Totan Tarık Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. (2013): 40 - 61.
MLA KABAKÇI ÖMER FARUK,Totan Tarık Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. , 2013, ss.40 - 61.
AMA KABAKÇI Ö,Totan T Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. . 2013; 40 - 61.
Vancouver KABAKÇI Ö,Totan T Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. . 2013; 40 - 61.
IEEE KABAKÇI Ö,Totan T "Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi." , ss.40 - 61, 2013.
ISNAD KABAKÇI, ÖMER FARUK - Totan, Tarık. "Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi". (2013), 40-61.
APA KABAKÇI Ö, Totan T (2013). Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 40 - 61.
Chicago KABAKÇI ÖMER FARUK,Totan Tarık Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6, no.1 (2013): 40 - 61.
MLA KABAKÇI ÖMER FARUK,Totan Tarık Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, vol.6, no.1, 2013, ss.40 - 61.
AMA KABAKÇI Ö,Totan T Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2013; 6(1): 40 - 61.
Vancouver KABAKÇI Ö,Totan T Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2013; 6(1): 40 - 61.
IEEE KABAKÇI Ö,Totan T "Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi." Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6, ss.40 - 61, 2013.
ISNAD KABAKÇI, ÖMER FARUK - Totan, Tarık. "Sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin çok boyutlu yaşam doyumuna ve umuda etkisi". Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 6/1 (2013), 40-61.