Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 52 Sayfa Aralığı: 37 - 60 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability

Öz:
Problem Durumu: Bilgi çağı olarak adlandırılan 21. yüzyılın ilk yıllarında görülen gelişmeler sonucunda toplumlar, bilim ve teknoloji alanında hızlı bir değişim süreci içerisine girmiş ve teknolojik ürünler hayatımızın her alanında olduğu gibi eğitim alanında da yaygınlaşmaya başlamıştır. Bu doğrultuda tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de Temel Eğitim Projesi, Eğitimde Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi Projesi vb. çalışmalar ile okullar teknolojik ürünler ile donatılmaktadır. Bu çalışmalarla okullar teknolojik açıdan gerekli fiziki mekân, araç- gereç, donanım ve yazılımlara sahip olsada, bu teknolojilerin öğretim sürecinde etkili kullanılmasında anahtar rolü olan öğretmenlerin teknolojiyi öğretim sürecine entegre edebilme bilgileri ya da başka bir ifade ile teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB)ne sahip olmaları önem taşımaktadır. Öğretim ve öğrenim sürecinde teknolojiyi etkili kullanmanın temeli olan TPAB; öğrencilerin kavramları öğrenmesini nelerin kolaylaştırdığı ve zorlaştırdığı, öğrencilerin karşılaştığı bir takım problemleri çözmeye teknolojinin nasıl yardım ettiği, öğrencilerin ön bilgilerini teknolojinin nasıl yapılandırdığı veya güçlendirdiği gibi konularda bilgi sahibi olmayı gerektirmektedir. Öğretmenlerin TPAB’a sahip olmakla birlikte TPAB’a yönelik özyeterlik inançlarının da yüksek olması öğretim sürecinde teknoloji kullanımını arttıran bir faktördür. Geleceğin öğretmenleri olan Fen bilgisi öğretmen adaylarının TPAB’a yönelik özyeterlik düzeylerinin ölçülmesi, lisans eğitimi boyunca verilen derslerin TPAB’a yönelik özyeterlik düzeyine etkisinin belirlenmesi ve öğretmen adaylarının teknolojiyi kullanımlarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesi açısından önem taşımaktadır. Araştırmanın Amacı: Etkili teknoloji entegresyonu için öğretmen adaylarının TPAB’a yönelik özyeterlik düzeylerinin ölçülmesi gereksiniminden yola çıkarak bu çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarının TPAB’a yönelik özyeterlik inaçlarını belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın Yöntemi: Teknolojik pedagojik alan bilgisine yönelik öz-yeterlik ölçeği (TPAB-ÖyÖ)’nin geliştirilmesinde DeVellis (2003) tarafından önerilen ölçek geliştirme aşamaları takip edilmiştir. İlgili alanyazın ve 32 öğretmen adayının TPAB’ın alt boyutları ile ilişkili açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar doğrultusunda madde havuzu oluşturularak, uzman görüşü doğrultusunda ölçek maddelerine son hali verilmiştir. Araştırmada 84 maddeden oluşan 10’lu likert tipinde cevaplama formatındaki ölçeğin nihai formu, 2010 - 2011 eğitim-öğretim yılının güz döneminin başlangıcında altı coğrafi bölgede yer alan 17 farklı eğitim fakültesinin fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalının son sınıfında öğrenim gören 808 öğretmen adayına (%64.6 kız, % 35.4 erkek) uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğine kanıt sağlamak amacıyla 420 öğretmen adayının yanıtlarından elde edilen veriler ile SPSS 11.5 paket programı kullanılarak Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), 388 öğretmen adayının yanıtlarından elde edilen veriler ile Lisrel 8.7 paket programı kullanılarak Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. Bu yolla AFA doğrultusunda ortaya çıkan madde-faktör bağıntılarının uygunluğu DFA yapılarak değerlendirilmiştir. Ölçek maddelerinin güvenirliğine kanıt sağlamak amacıyla madde test korelasyonları ve Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı hesaplanmıştır. Bulgular ve Sonuçlar: AFA yapılmadan önce verilerin faktör analizine uygunluğu Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ve Bartlett testiyle değerlendirilmiştir. 84 maddenin KMO değeri .961 ve Barlett testi anlamlı bulunmuştur (χ2 = 18628.597, df=1326, p<.000). Ölçekteki maddelerden hangilerinin ölçekte kalacak nitelikte olduğunu belirlemek amacıyla temel bileşenler analizi ve oblimin döndürme tekniği kullanılmıştır. Analiz sonucunda, birinci faktörün (PAB) 10 maddeden, ikinci faktörün (TB) altı maddeden, üçüncü faktörün (AB) altı maddeden, dördüncü faktörün (PB) sekiz maddeden, beşinci faktörün (BB) beş maddeden, altıncı faktörün (TPB) yedi maddeden, yedinci faktörün (TPAB) altı maddeden ve sekizinci faktörün (TAB) dört maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Belirlenen sekiz faktörlü yapının her birinin açıkladığı varyans değeri sırasıyla; %47.138, %6.514, %3.606, %2.969, %2.811, %2.346, %2.225 ve %1.906’dür. Bu sekiz faktörün açıkladığı toplam varyans değeri ise 69.516% olarak bulunmuştur. Faktörlerin her birinin özdeğeri sırasıyla 24.512, 3.387, 1.875, 1.544, 1.462, 1.220, 1.157 ve 1.097 olarak elde edilmiştir. TPABÖÖ’nün faktör yapısını belirlemek için yapılan AFA sonuçlarını DFA sonuçları desteklemiştir. DFA sonucunda ortaya çıkan uyum indeksi değerleri (χ2/df=3.044; RMSEA=.073; SRMR=.055; CFI=.97; NNFI=.97; NFI=.96) ölçeğin geçerli bir yapıda olduğunu göstermektedir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları AFA ve DFA’nın uygulandığı her iki örneklem grubu ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen puanlar incelendiğinde ölçeğin alt faktörlerinin ve tamamının güvenirlik katsayıları her iki örneklemde de yüksek bulunmuştur. Benzer şekilde madde toplam korelasyon katsayısı n=420 için .59-.83, n=388 için .50-.83 aralığında tespit edilmiştir. Güvenirlik analizlerinden elde edilen bu bulgular, TPAB- ÖyÖ’nün farklı örneklemler üzerinde de güvenilir bir veri toplama aracı olduğu göstermektedir. Ayrıca, ölçekte yer alan aynı özelliği ölçmeyi hedefleyen dört madde çiftinde maddeler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelâsyon katsayıları hesaplanmış ve maddeler arasında .634 ile .750 arasında değişen, yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur Öneriler: Bu çalışmada elde edilen analiz sonuçları doğrultusunda 10’lu likert türünde 52 maddeden oluşan TPAB-ÖyÖ’nün fen bilgisi öğretmen adaylarının TPAB’a yönelik özyeterlik inançlarını değerlendirmek için hem eğitimciler hem de araştırmacılar tarafından kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğunı göstermektedir. Araştırmada TPAB-ÖyÖ’nün geçerlik ve güvenirlik çalışmaları fen bilgisi öğr
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and technological pedagogical content knowledge (TPACK) among pre-service teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27(4), 134–143.
  • Alpar, R. (2003). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemlere giriş [Introduction to applied multivariate statistical methods] (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık. Angeli, C., & Valanides, N. (2008). TPCK in pre-service teacher education: Preparing primary education students to teach with technology. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New York City, NY. Retrieved January 8, 2012, from http://punya.educ.msu.edu/presentations/AERA2008/AngeliValanides_AE RA2008.pdf.
  • Archambault, L., & Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K–12 online distance educators in the United States. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1). Retrieved August28,2010, fromwww.citejournal.org/vol9/iss1/general/article2.cfm.
  • Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares, & T. Urdan (Ed.). Self- efficacy beliefs of adolescents (pp. 307-337). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • Bentler, P. M., & Bonnet, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88, 588-606.
  • Bentler, P. M (1990). Comparative fit indices in structural models. Psychological Bulletin, 107, 238-246.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press.
  • Byrne, B.M. (1994). Structural equation modelling with EQS and EQS/Windows: Basic concepts, applications and programming. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Burgoyne, N., Graham, C.R., & Sudweeks, R. (2010). The validation of an instrument measuring TPACK. In D. Gibson, & B. Dodge (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2010 (pp. 3787-3794). Chesapeake, VA: AACE.
  • Buyukozturk, S. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [A handbook for data analysis in social sciences] (8.Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Chai, C.S., Koh, J.H.L., & Tsai, C.C. (2010). Faciliting preservice teachers’ development of technological, pedagogical, and content knowledge (TPACK). Educational Technology & Society, 13(4), 63-73.
  • Chai, C.S., Koh, J.H.L., Tsai, C.C., & Tan, L.L.W. (2011). Modeling primary school –re- service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) for meaningful learning with information and communication technology (ICT). Computers & Education, 57, 1184-1193.
  • Cox, S. (2008). A conceptual analysis of technological pedagogical content knowledge. Unpublished doctoral dissertation, Brigham Young University. Provo.
  • Cox, S., & Graham, C.R. (2009). Diagramming TPACK in practice: Using an elaborated model of the TPACK framework to analyze and depict teacher knowledge. TechTrends, 53(5), 60-69.
  • Creswell, J. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson.
  • DeVellis, R.F. (2003). Scale development: Theory and applications (2nd ed.). Newbury Park: Sage.
  • Dilorio, C. (2005). Measurement in health behavior. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284.
  • Gess-Newsome, J. (1999). Pedagogical content knowledge: an introduction and orientation. In J. Gess-Newsome ,& N. G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge. (51-93). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Gorsuch, R. L. (1983). Factor analysis (2nd. ed). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Graham, C. R. (2011). Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 57, 1953- 1960.
  • Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). TPACK development in science teaching: Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends: Linking Research & Practice to Improve Learning, 53(5), 70-79.
  • Harris, J.B., & Hofer, M. J. (2011). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) in action: A descriptive study of secondary teachers’ curriculum- based, technology-related instructional planning. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 211-229. Hartwick, J., & Barki, H. (1994). Explaining the role of user participation in information system use. Management Science, 40(4), 440-465. Hoe, S.L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), 76-83. Hu, L., & Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indices in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55. Hughes, J. (2005). The role of teacher knowledge and learning experiences in forming technology-integrated pedagogy. Journal of Technology and Teacher Education 13(2), 277-302. Jaipal, K., & Figg, C. (2010). Unpacking the “Total PACKage”: Emergent TPACK chracteristics from a study of preservice teachers teaching with technology. Journal of Technology and Teacher Education, 18(3), 415-441. Jimoyiannis, A. (2010). Designing and implementing an integrated technological pedagogical science knowledge framework for science teachers’ professional development. Computers & Education, 55, 1259 – 1269. Jöreskog, K.G., & Sörbom, D. (2004). LISREL 8.71 for Windows [Computer Software]. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc. Kabakci Yurdakul, I., Odabasi, H.F., Kilicer, K., Coklar, A.N., Birinci, G., & Kurt, A.A. (2012). The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale, Computers & Education 58(3), 964-977. Kahyaoglu, M. (2011). The views of elementary teachers on using new technologies in science and technology teaching. Journal of Educational Sciences, 1(1), 79-96.
  • Kan, A. (2009). Effect of scale response format on psychometric properties in teaching self-efficacy. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 215-228. Keating, T., & Evans, E. (2001). Three computers in the back of the classroom: Pre-service teachers’ conceptions of technology integration. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Seattle, WA. Kelly, M.A. (2008). Bridging digital and cultural divides TPCK for equity of access to technology. In AACTE (Eds.). The Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge for Educators (pp. 31-58). New York: Routledge. Kline, R. B. (1998). Principal and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press. Koehler, M.J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60- 70. Koehler, M. J., & Mishra, P. (2008). Introducing Technological Pedagogical Knowledge. In AACTE (Eds.). The Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge for Educators (p.3-30). New York: Routledge. Koehler, M.J., Mishra, P., & Yahya, K. (2007). Tracing the development of teacher knowledge in a design seminar: Integrating content, pedagogy and technology. Computers & Education, 49, 740-762. Koehler, M. J. & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology?: The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131-152.
  • Koh, J. H. L., Chai, C. S., & Tsai, C. C. (2010). Examining the technological pedagogical content knowledge of Singapore pre-service teachers with a large-scale survey. Journal of Computer Assisted Learning, 26, 563–573 Kuskaya-Mumcu, F., & Kocak-Usluel Y. (2010). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeline göre BİT’in öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonuyla ilgili ölçek geliştirme [Scale development related to integration of ICT into learning- teaching process according to TPACK model] Proceedings of 10th International Educational Technology Conference (s.1419-1423). Istanbul. Lee, M. H., & Tsai, C. C. (2010). Exploring teachers’ perceived self-efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the World Wide Web. Instructional Science, 38(1), 1-21. Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome, & N.G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (pp. 95–132). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers. MaKinster, J., Boone, W., & Trautmann, N. (2010, March). Development of an instrument to assess science teachers’ perceived technological pedagogical content knowledge. Poster session presented at the 2010 annual conference of the National Association for Research in Science Teaching, Philadelphia, PA. Margerum-Leys, J., & Marx, R. (2002). Teacher knowledge of educational technology: A study of student teacher/mentor teacher pairs. Journal of Educational Computing Research, 26(4), 427-462. McCrory, R. (2008). Science, technology, and teaching: The topic-specific challenges of TPCK in science. In AACTE (Eds.), The handbook of technological pedagogical content knowledge for educators. (pp. 193-206). New York, NY: Routledge/Taylor & Francis Group for the American Association of Colleges of Teacher Education. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017- 1054. Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509–523. Ottenbreit-Leftwich, A. T., Glazewski, K. D., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2010). Teacher value beliefs associated with using technology: Addressing professional and student needs. Computers and Education, 55(3), 1321-1335. Pai, A. H., Mullins, L. L., Drotar, D., Burant, C., Wagner, J., & Chaney, J. M. (2007). Exploratory and confirmatory factor analysis of the child uncertainty in illness scale among children with chronic illness. Journal of Pediatric Psychology, 32, 288-296. Pajares, F., Hartley, J., & Valiante, G. (2001). Response format in writing self-efficacy assessment: Greater discrimination increases prediction. Measurement & Evaluation in Counseling & Development, 33(4), 214-221. Pallant, J. (2001). SPSS survival manual. A step-by-step guide to data analyses using SPSS for windows. Philadelphia, PA: Open University Press. Sahin, I. (2011). Development of survey of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1), 97-105. Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H., (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74. Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson A. D., Koehler, M. J., Mishra, P. & Shin, T. (2009-10). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and Validation of an Assessment Instrument for Preservice Teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149. Segars, A. H., & Grover, V. (1993). Re-examining perceived ease of use and usefulness: A confirmatory factor analysis. MIS Quarterly, 17(4), 517-525. Shulman, L.S. (1986). Those who understand; Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. Sumer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar [Structural equation models: The basic concepts and practices]. Turkish Psychological Articles, 3(6), 49-74. Wilson, E., & Wright, V. (2010). Images over time: The intersection of social studies through technology, content, and pedagogy. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 10(2), 220- 233. Worthington, R. W., & Whittaker, T. A. (2006). Using exploratory and confirmatory factor analysis in scale development research: A content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838. Zhao, Y. (Ed.) (2003). What teachers should know about technology?: Perspectives and practices. Greenwich, CT: Information Age Publishing.
APA BİLİCİ CANBAZOĞLU S, YAMAK H, KAVAK N, GUZEY S (2013). Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. , 37 - 60.
Chicago BİLİCİ CANBAZOĞLU Sedef,YAMAK Havva,KAVAK Nusret,GUZEY S. Selcen Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. (2013): 37 - 60.
MLA BİLİCİ CANBAZOĞLU Sedef,YAMAK Havva,KAVAK Nusret,GUZEY S. Selcen Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. , 2013, ss.37 - 60.
AMA BİLİCİ CANBAZOĞLU S,YAMAK H,KAVAK N,GUZEY S Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. . 2013; 37 - 60.
Vancouver BİLİCİ CANBAZOĞLU S,YAMAK H,KAVAK N,GUZEY S Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. . 2013; 37 - 60.
IEEE BİLİCİ CANBAZOĞLU S,YAMAK H,KAVAK N,GUZEY S "Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability." , ss.37 - 60, 2013.
ISNAD BİLİCİ CANBAZOĞLU, Sedef vd. "Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability". (2013), 37-60.
APA BİLİCİ CANBAZOĞLU S, YAMAK H, KAVAK N, GUZEY S (2013). Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. Eurasian Journal of Educational Research, 13(52), 37 - 60.
Chicago BİLİCİ CANBAZOĞLU Sedef,YAMAK Havva,KAVAK Nusret,GUZEY S. Selcen Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. Eurasian Journal of Educational Research 13, no.52 (2013): 37 - 60.
MLA BİLİCİ CANBAZOĞLU Sedef,YAMAK Havva,KAVAK Nusret,GUZEY S. Selcen Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. Eurasian Journal of Educational Research, vol.13, no.52, 2013, ss.37 - 60.
AMA BİLİCİ CANBAZOĞLU S,YAMAK H,KAVAK N,GUZEY S Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. Eurasian Journal of Educational Research. 2013; 13(52): 37 - 60.
Vancouver BİLİCİ CANBAZOĞLU S,YAMAK H,KAVAK N,GUZEY S Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability. Eurasian Journal of Educational Research. 2013; 13(52): 37 - 60.
IEEE BİLİCİ CANBAZOĞLU S,YAMAK H,KAVAK N,GUZEY S "Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability." Eurasian Journal of Educational Research, 13, ss.37 - 60, 2013.
ISNAD BİLİCİ CANBAZOĞLU, Sedef vd. "Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: construction, validation, and reliability". Eurasian Journal of Educational Research 13/52 (2013), 37-60.