Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2377 - 2396 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri

Öz:
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri üzerinde toplumsal cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yordama güçleri incelenmiştir. Çalışma grubuna, Gazi Üniversitesinde okuyan 114 kız ve 74 erkek, toplam 188 öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak UCLA Yalnızlık Ölçeği, Bem Cinsiyet Rolleri Envanteri ve İlişki Ölçekleri Anketi kullanılmıştır. Araştırmada ele alınan sorulara yanıt bulmak için t-testi, pearson momentler çarpımı korelasyonu ve hiyerarşik çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Sonuçlar yalnızlığın cinsiyete göre farklılaşmadığını göstermiştir. Tüm katılımcılar üzerinde gerçekleştirilen hiyerarşik çoklu regresyon analizi sonucuna göre yalnızlık, korkulu bağlanma, güvenli bağlanma ve erkeksilik cinsiyet rolü tarafından anlamlı olarak yordanmıştır. Ayrıca, kadınların yanıtları üzerinde yapılan aşamalı regresyon analizinde yalnızlığın güvenli ve korkulu bağlanma tarafından, erkeklerin yanıtları üzerinde yapılan analizde ise yalnızlığın erkeksilik cinsiyet rolü ve korkulu bağlanma tarafından yordandığı görülmüştür. Kadınsı cinsiyet rolünün yalnızlık üzerindeki yordayıcı rolü her üç analizde de anlamlı bulunmamıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Loneliness among university students: Predictive power of sex roles and attachment styles on loneliness

Öz:
This study examined the predictive power of sex roles and attachment styles on loneliness. A total of 188 undergraduate students (114 female, and 74 male) from Gazi University completed the Bem Sex Role Inventory, UCLA Loneliness Scale, and Relationship Scales Questionnaire. Hierarchic Multiple Regression analysis and t-test were used to test hypotheses. Results indicated that there was no gender difference in loneliness. Also results revealed from Hierarchic Multiple Regression analyses that loneliness was predicted by fearful attachment, secure attachment, and masculinity, respectively in total samples. Additional analysis indicated that predictive power of masculinity was significant on loneliness only for men.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. S., Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the Strange Situation. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Akbağ, M., & İmamoğlu, S. E. (2010). The prediction of gender and attachment styles on shame, guilt, and loneliness. Educational Sciences: Theory & Practice, 10, 669-682.
  • Alpass, F. M., & Neville, S. (2003). Loneliness, health and depression in older males. Aging & Mental Health, 7, 212-216.
  • Avery‚ A. W. (1982). Escaping loneliness in adolescence: The case for androgyny. Journal of Youth and Adolescence‚ 11‚ 451-459.
  • Bartholomew, K. (1990). Avoidance of intimacy: An attachment perspective. Journal of Social and Personal Relationships, 7, 147-178.
  • Bartholomew, K., & Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226-244.
  • Bartholomew, K., & Shaver, P. R. (1998). Methods of assessing adult attachment: Do they converge? In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (pp. 25–45). New York: Guilford Press. Bem, S. L. (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42, 155-162.
  • Bem, S. L. (1983) Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender-aschematic children in a gender-schematic society. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 8, 598-616.
  • Berg‚ J. H.‚ & Peplau‚ L. A. (1982). Loneliness: The relationships of self-disclosure and androgyny. Personality and Social Psychology Bulletin‚ 8‚ 624-630.
  • Bernardon, S., Babb, K. A., Hakim-Larson, J., & Gragg, M. (2011). Loneliness, attachment, and the perception and use of social support in university students. Canadian Journal of Behavioural Science, 43 (1), 40 –51.
  • Bogaerts, S., Vahheule, S., & Desmet, M. (2006). Feeling of subjective emotional loneliness: An exploration of attachment. Social Behavior and Personality, 34 (7), 797-812. Borys‚ S.‚ & Perlman‚ D. (1985). Gender differences in loneliness. Personality and Social Psychology Bulletin‚ 11‚ 63-74.
  • Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment. New York: Basic Books. Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: Vol. 2. Separation. New York: Basic Books. Brennan, K. A., Clark, C. L., & Shaver, P. R. (1998). Self-report measurement of adult attachment. In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (pp. 46–76). New York: Guilford Press. Cacioppo, J. T., Hughes, M. E., Waite, L, J., Hawkley, L. C., & Thisted, R. A. (2006). Loneliness as a specific risk factor for depressive symptoms: Cross-Sectional and longitudinal analyses. Psychology and Aging, 21 (1), 140–151.
  • Çeçen, A. R. (2007a). Üniversite öğrencilerinin cinsiyet ve yaşam doyumu düzeylerine göre sosyal ve duygusal yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 180-190.
  • Çeçen, A. R. (2007b). Humor styles in predicting loneliness among Turkish university students. Social Behavior and Personality, 35 (6), 835-844.
  • Cohen, J. C., & Cohen, P. C. (1983). Applied multiple regression/ correlation analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cramer, K. M., & Neyedley, K. A. (1998). Sex differences in loneliness: The role of masculinity and femininity. Sex Roles, 38, 645-653.
  • De Jonge , M. (1995). Gehechtheid, identiteit en intimiteit. Internal Manuscript State University of Groningen. Demir, A. (1989). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7 (23), 14-18.
  • Demirci, A. (2007). Cinsiyetin, bağlanma tipinin ve aile yapısının üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyi üzerindeki rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Demirci-Yoraz, A. ve Demir, A. (2009, Ekim). Cinsiyetin, bağlanma tipinin ve aile yapısının üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri üzerindeki rolü. 10. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde sunulan bildiri, Adana.
  • Deniz, M. E., Hamarta, E., & Arı, R. (2005). An investigation of social skills and loneliness levels of university students with respect to their attachment styles in a sample of Turkish students. Social Behavior and Personality, 33 (1), 19-32.
  • DiTommaso, E., & Spinner, B. (1997). Social and emotional loneliness: A re-examination of Weiss’ typology of loneliness. Personality and Individual Differences, 22 (3), 417-427.
  • DiTommaso, E., Brannen, C., & Burgess, M. (2005). The universality of relationship characteristics: A cross-cultural comparison of different types of attachment and loneliness in Canadian and visiting Chinese students. Social Behavior and Personality, 33 (1), 57-68.
  • DiTommaso, E., Brannen-McNulty, C., Ross, L., & Burgess, M. (2003). Attachment styles, social skills and loneliness in young adults. Personality and Individual Differences, 35, 303-312.
  • Dökmen, Z. (1991). Bem Cinsiyet Rolü Envanteri’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 35 (1), 81-89.
  • Dökmen, Z. Y. (1999). Bem Cinsiyet Rolü Envanteri kadınsılık ve erkeksilik ölçekleri Türkçe formunun psikometrik özellikleri. Kriz Dergisi, 7 (1), 27-40.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Sistem Yayıncılık. Fraley, R. C., & Waller, N. G. (1998). Adult attachment patterns: A test of the typological model. In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (pp. 77–114). New York: Guilford Press.
  • Griffin, D., & Bartholomew, K. (1994). Models of the self and other: Fundamental dimensions underlying measures of adult attachment. Journal of Personality and Social Psychology, 67 (3), 430–445.
  • Guédeney, N., Fermanian J., & Bifulco, A. (2010). Construct validation study of the Relationship Scales Questionnaire (RSQ) on an adult sample. Encephale, 36 (1), 69-76.
  • Güvenç, G. (1996). Kız ve erkek üniversite öğrencilerinin aile içi etkileşime ilişkin algıları ile toplumsal cinsiyet rolüne ilişkin tutumları. 3P Dergisi, 4 (1), 34–40.
  • Hawkley, L. C., Burleson, M. H., Berntson, G. G., & Cacioppo, J. T. (2003). Loneliness in everyday life: Cardiovascular activity, psychosocial context, and health behaviors. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 105-120. J
  • ones, W. H., Hobbs, S. A., & Hockenbury, D. (1982). Loneliness and social skills deficits. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 682-689.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1998). Kültürel psikoloji: Kültür bağlaminda insan ve aile. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Autonomy and relatedness in cultural context: Implications for self and family. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36, 403–422.
  • Karaoğlu, N., Avşaroğlu, S. ve Deniz, M. E. (2009). Yalnız mısın? Selçuk Üniversitesi öğrencilerinde yalnızlık düzeyi ile ilgili bir çalışma. Marmara Medical Journal, 22 (1), 19-26.
  • Keskin, M. (2001). Ergenlikte yalnızlık, başetme yöntemleri ve yalnızlığın intihar davranışlarıyla ilişkisi. Klinik Psikiyatri, 4, 5-11.
  • Kobak, R. R., & Sceery, A. (1988). Attachment in late adolescence: Working models, affect regulation, and representations of self and others. Child Development, 59, 135-146.
  • Lunsford T. K., & Lunsford B. R. (1995). The Research Sample, Part I: Sampling. Journal of Prosthetics and Orthotics, 7 (3), 105-112.
  • Main, M., Kaplan, N., & Cassidy, J. (1985). Security in infancy, child-hood, and adulthood: A move to the level of representation. In I. Bretherton & E. Waters (Eds.), Growing points in attachment theory and research. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50 (1-2) pp. 66-106.
  • Man, K. N., & Hamid, P. N. (1998). The relationship between attachment prototypes, self-esteem, loneliness and causal attributions in Chinese trainee teachers. Personality and Individual Differences, 24, 357–371.
  • Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224–253.
  • Massad, C. (1981). Sex role identity and adjustment during adolescence. Child Development, 52, 1290-1298.
  • McWhirter, B. T. (1990). Loneliness: A review of current literature with implications for counseling and research. Journal of Counseling and Development, 68, 417-422.
  • Okozi, I. F. (2010). Attachment to god: Its impact on the psychological wellbeing of persons with religious vocation. Unpublished Doctoral Dissertation, Seton Hall University, United States of America.
  • Peplau, L. A., & Perlman, D. (1982). Perspectives on loneliness. In A. A. Peplau & D. Perlman (Eds.), Loneliness: A sourcebook of current theory, research, and therapy (pp. 1-18). New York: Wiley-Interscience.
  • Peplau, L. A., Russell, D., & Heim, M. (1979). The experience of loneliness. In I. H. Frieze, D. Bar-Tal, & J. S. Carroll (Eds.), New approaches to social problems: Applications of attribution theory (pp. 53-78). San Francisco: Jossey-Bass. Pielage, S. B., Luteijn, F., & Arrindell, W. A. (2005). Adult attachment, intimacy and psychological distress in a clinical and community sample. Clinical Psychology & Psychotherapy, 12 (6), 455-464.
  • Qualter, P., & Munn, P. (2002). The separateness of social and emotional loneliness in childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43, 233-244.
  • Rokach, A. (2004). Loneliness then and now: Reflections on social and emotional alienation in everyday life. Current Psychology: Developmental, Learning, Personality, Social, 23 (1), 24-40.
  • Russell, D., Peplau, L. A., & Cutrona, C. E. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 472-480.
  • Sadler, W. A. & Johnson, T. B. (1980). From loneliness to anomie. In J. Hartog, J.R. Audy & Y.A. Cohen (Eds.), The anatomy of loneliness (pp. 34-64). New York: International Universities Press.
  • Schafer, E., & Bartholomew, K. (1994). Reliability and stability of adult attachment patterns. Personal Relationships, 1, 23-43.
  • Schmitt, J. P. & Kurdek, L. A. (1985). Age and gender differences in and personality correlates of loneliness in different relationships. Journal of Personality Assessment, 49, 484-496.
  • Schultz‚ N. R.‚ Jr.‚ & Moore‚ D. (1986). The loneliness experience of college students: Sex differences. Personality and Social Psychology Bulletin‚ 12‚ 111-119.
  • Shaver, P., & Hazan, C. (1989). Being lonely, falling in love: Perspectives from attachment theory. In M. Hojat & R. Crandall (Eds.), Loneliness: Theory, research and applications (pp. 105- 124). Newbury Park, California: Sage. Stokes‚ J.‚ & Levin‚ I. (1986). Gender differences in predicting loneliness from social network characteristics. Journal of Personality and Social Psychology‚ 51‚ 1069-1074.
  • Sümer, N., &. Güngör, D. (1999). Psychometric evaluation of adult attachment measures on Turkish samples and a crosscultural comparison. Turkish Journal of Psychology, 14 (43), 71-109.
  • Taylor-Hecht, D., & Baum, S. K. (1984). Loneliness and attachment patterns in young adults. Journal of Clinical Psychology, 40 (1), 193-197.
  • Triandis, H. C. (2001). Individualism-Collectivism. Journal of Personality, 69 (6), 907-924. Vefikuluçay, D., Demirel, S., Taşkın, L. ve Eroğlu, K. (2007). Kafkas Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14 (2), 12–27.
  • Vitkus, J,. & Horowitz, L. M. (1987). Poor social performance of lonely people: Lacing a skill or adopting a role? Journal of Personality and Social Psychology, 48 (4) 981-990. Weeks, D. G., Michela, J. L., Peplau, L. A., & Bragg, M. E. (1980). Relation between loneliness and depression: A structural equation analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 1238-1244.
  • Wei, M., Russell, D. W., & Zakalik, R. A. (2005). Adult attachment, social self-efficacy, self-disclosure, loneliness, and subsequent depression for freshman college students: A longitudinal study. Journal of Counseling Psychology, 52 (4), 602– 614.
  • Wei, M., Shaffer, P. A., Young, S. K., & Zakalik, R. A. (2005). Adult attachment, shame, depression, and loneliness: The mediation role of basic psychological needs satisfaction. Journal of Counseling Psychology, 52 (4), 591–601.
  • Weiss, R. S. (1973). Loneliness: The experience of emotion and social isolation. Cambridge: MIT Press. Wenz, F. V. (1977). Seasonal suicide attempts and forms of loneliness. Psychological Report, 40 (3), 807-810.
  • Wittenberg‚ M. T.‚ & Reis‚ H. T. (1986). Loneliness‚ social skills‚ and social perception. Personality and Social Psychology Bulletin‚ 12‚ 121-130.
  • Yılmaz, E., Yılmaz, E ve Karaca, F. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18 (2), 71-79.
  • Yu, J., & Cooper, H. (1983). A quantitative review of research design effects on response rates to questionnaires. Journal of Marketing Research, 20 (1), 36-44.
APA Ilhan T (2012). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. , 2377 - 2396.
Chicago Ilhan Tahsin Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. (2012): 2377 - 2396.
MLA Ilhan Tahsin Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. , 2012, ss.2377 - 2396.
AMA Ilhan T Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. . 2012; 2377 - 2396.
Vancouver Ilhan T Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. . 2012; 2377 - 2396.
IEEE Ilhan T "Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri." , ss.2377 - 2396, 2012.
ISNAD Ilhan, Tahsin. "Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri". (2012), 2377-2396.
APA Ilhan T (2012). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2377 - 2396.
Chicago Ilhan Tahsin Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.4 (2012): 2377 - 2396.
MLA Ilhan Tahsin Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.4, 2012, ss.2377 - 2396.
AMA Ilhan T Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2377 - 2396.
Vancouver Ilhan T Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2377 - 2396.
IEEE Ilhan T "Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.2377 - 2396, 2012.
ISNAD Ilhan, Tahsin. "Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: Cinsiyet rolleri ve bağlanma stillerinin yalnızlığı yordama güçleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/4 (2012), 2377-2396.