Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2429 - 2446 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü

Öz:
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında, öğrencilerin temel ihtiyaçlarının karşılanma düzeyinin rolünü incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Pamukkale Üniversitesi'nin farklı fakültelerinde öğrenim gören 627 (%56 kız, %44 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında öğrencilerin öznel iyi oluş düzeylerini ölçmek için Yaşam Doyumu Ölçeği ve Pozitif Negatif Duygu Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin temel ihtiyaçlar doyumuna ilişkin algıları ise, Üniversite Öğrencileri Temel İhtiyaçlar Ölçeği (ÜÖTİÖ) aracılığıyla ölçülmüştür. Sonuçlar, beş temel ihtiyacın karşılanma düzeyine ilişkin algılanan doyumun, üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasına anlamlı şekilde katkıda bulunduğunu göstermektedir. Bunun yanı sıra, özgürlük, eğlence ve güç ihtiyaçlarının üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun daha güçlü yordayıcıları oldukları görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The role of basic needs fulfillment in prediction of subjective well-being among university students

Öz:
The aim of this study is to examine the role of fulfillment level of university students' basic needs in predicting the level of their subjective well being. The participants were 627 students (56% female, 44% male) attending different faculties of Pamukkale University. In this study, subjective well being was measured with Life Satisfaction Scale and Positive Negative Affect Scale. Students' perceptions about basic needs satisfaction were measured with University Students Basic Needs Scale (USBNS). Results show that, students' basic needs satisfaction is predicting subjective well being significantly for all dimensions of basic needs. Besides, freedom, fun and power needs are seen as stronger predictors of subjective well being in university students than the other basic needs.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akın, A. (2008). Psikolojik iyi olma ölçekleri: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 721-750.
  • Biswas-Diener, R., & Diener, E. (2001). Making the best of a bad situation: Satisfaction in the slums of Calcutta. Social Indicators Research, 55, 329–352.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik (çev. İ. D. Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cenkseven, F. ve Akbaş, T. (2007). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (27), 43-62.
  • Cihangir-Çankaya, Z. (2009). Özerklik desteği, temel psikolojik ihtiyaçların doyumu ve öznel iyi olma: Öz belirleme kuramı. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (31), 23-31. Deci, L. E., & Ryan, M. R. (2008). Hedonia, eudaimonia, and wellbeing: An introduction. Journal of Happiness Studies, 9, 1-11.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
  • Diener, E., & Diener, C. (1996). Most people are happy. Psychological Science, 7, 181-185.
  • Diener, E., & Diener, M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 653-666.
  • Diener, E., & Fujita, F. (1995). Resources, personal strivings, and subjective well-being: A nomothetic and idiographic approach. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 926-935.
  • Diener, E., Diener, M., & Diener, C. (1995). Factors predicting the subjective well-being of nations. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 851-864.
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.
  • Diener, E., Sapyta, J. J., & Suh, E. (1998). Subjective well-being is essential to well-being. Pscyhological Inquiry, 9 (1), 33-37.
  • Diener, E., Suh, E., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302.
  • Frey, L. M., & Wilhite, K. (2005). Our five basic needs: Application for understanding the function of behavior. Intervention in School and Clinic, 40 (3), 156-160.
  • Gençöz, T. (2000). Pozitif negatif duygu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15, (46), 19-28.
  • Glasser, W. (1975). Reality therapy: A new approach to psychiatry. New York: Harper and Row Publishers. Glasser, W. (2001a). Choice theory in the classroom. New York: Harper Publishers.
  • Glasser, W. (2001b). Counseling with choice theory: The new reality therapy. New York: Harper Collins Publishers. Glasser, W. (2005). Kişisel özgürlüğün psikolojisi: Seçim teorisi (çev. M. İzmirli). İstanbul: Hayat Yayıncılık. Hills, P., & Argyle, M. (1998). Positive moods derived from leisure and their relationship to happiness and personality. Personality and Individual Differences, 25, 523–535.
  • İlhan T. (2005). Öznel iyi oluşa dayalı mizah tarzları modeli. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Kağıtçıbaşı, Ç. (2004). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi. Karakitapoğlu-Aygün, Z., & İmamoğlu, E. O. (2002). Value domains of Turkish adults and university students. The Journal of Social Psychology, 142, 333-352.
  • King, L. A., & Napa, C. K. (1998). What makes a good life? Journal of Personality and Social Psychology, 75, 156-165.
  • Köker, S. (1991). Normal ve sorunlu ergenlerin yaşam doyumu düzeyinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Leech, L. N., Barrett, C. K, & Morgan, A. G. (2008). SPSS for intermadiate statistics: Use and interpretation. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Litwack, L. (2007). Basic needs: A retrospective. International Journal of Reality Therapy, 26 (2), 28-30.
  • Lucas, R. E., Diener, E., & Suh, E. (1996). Discriminant validity of well-being measures. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 616-628.
  • Mottern, R. (2008). Choice theory as a model of adult development. International Journal of Reality Therapy, 27 (2), 35-39.
  • Myers, D. G., & Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological Science, 6, 10-19. Oishi, S., Diener, E., Suh, E., & Lucas, R. E. (1999). Values as a moderator in subjective well-being. Journal of Personality, 67, 157-184.
  • Peterson, A. V. (2008). Pete’s pathogram: Pathway to success. U.S.: Action Printing. Reis, H. T., Sheldon, K. M., Gable, S. L., Roscoe, J., & Ryan, R.M. (2000). Daily well-being: The role of autonomy, competence, and relatedness. Personality and Social Pscychology, 26, 419-435.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). To be happy or to be selffulfilled: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
  • Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions In Psychological Science, 4 (4), 99-104.
  • Schultz, D. P. ve Schultz, S. E. (2002). Modern psikoloji tarihi (çev. Y. Aslay). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Sheldon, K. M., & Niemiec, C. (2006). It’s not just the amount that counts: Balanced need satisfaction also affects well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 331-341.
  • Tuzgöl-Dost, M. (2006). Subjective well-being among university students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 188-197.
  • Türkdoğan, T. (2010). Üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçların karşılanma düzeyinin öznel iyi oluş düzeyini yordamadaki rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli. Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1998). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.
  • Wilson, W. (1967). Correlates of avowed happiness. Psychological Bulletin, 67, 294-306.
  • Yalçın, A. F. (2007). Başarı kimliği geliştirme programının etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yetim, Ü. (1991). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği. 6. Ulusal Psikoloji Kongresi Kitabı içinde (s. 200-206). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayını.
  • Yetim, Ü. (2001). Toplumdan bireye mutluluk resimleri. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
APA TÜRKDOĞAN T, DURU E (2012). Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. , 2429 - 2446.
Chicago TÜRKDOĞAN Turgut,DURU Erdinç Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. (2012): 2429 - 2446.
MLA TÜRKDOĞAN Turgut,DURU Erdinç Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. , 2012, ss.2429 - 2446.
AMA TÜRKDOĞAN T,DURU E Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. . 2012; 2429 - 2446.
Vancouver TÜRKDOĞAN T,DURU E Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. . 2012; 2429 - 2446.
IEEE TÜRKDOĞAN T,DURU E "Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü." , ss.2429 - 2446, 2012.
ISNAD TÜRKDOĞAN, Turgut - DURU, Erdinç. "Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü". (2012), 2429-2446.
APA TÜRKDOĞAN T, DURU E (2012). Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2429 - 2446.
Chicago TÜRKDOĞAN Turgut,DURU Erdinç Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.4 (2012): 2429 - 2446.
MLA TÜRKDOĞAN Turgut,DURU Erdinç Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.4, 2012, ss.2429 - 2446.
AMA TÜRKDOĞAN T,DURU E Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2429 - 2446.
Vancouver TÜRKDOĞAN T,DURU E Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2429 - 2446.
IEEE TÜRKDOĞAN T,DURU E "Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.2429 - 2446, 2012.
ISNAD TÜRKDOĞAN, Turgut - DURU, Erdinç. "Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordanmasında temel ihtiyaçların karşılanmasının rolü". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/4 (2012), 2429-2446.