Yıl: 2012 Cilt: 32 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 777 - 793 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi

Öz:
Çevre eğitiminde en önemli unsurlardan biri bireylerde olumlu çevre bilinci oluşturmak ve bunu davranışa dönüştürmektir. Eğitim öğretim ortamlarında çevre eğitimine önem verilmesi, özellikle öğretmen yetiştirme programlarına çevrenin entegre edilmesi büyük önem taşımaktadır. Çünkü okullarda öğretmenler öğrencileri için birer rol modeldirler ve öğretmenlerin çevreye yönelik tutum ve davranışları öğrenciler tarafından gözlem yoluyla öğrenilebilmektedir. Öğretmenler çevreye ilişkin konulara ne kadar hakim ve olumlu davranış sergilerse, bu durum bir süre sonra öğrenciler tarafından da yapılmaya başlanacaktır. Bu çalışmanın amacı Türkiye genelinde görev yapan fen ve teknoloji öğretmenleri ve Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde öğrenim gören fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevreye yönelik davranışlarını farklı demografik değişkenlere göre incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Kışoğlu (2009) tarafından geliştirilenÇevresel Davranış Ölçeği‟‟ kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik katsayısı Cronbach Alfa a=0. 79 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın amacına yönelik veriler toplandıktan sonra öğretmen ve öğretmen adaylarının çevreye yönelik davranışları karşılaştırılmış, elde edilen bulgulara doğrultusunda öğretmen yetiştirme programlarına ve yapılacak araştırmalara bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

An investigation of pre-service science teachers and in-service science teachers environmental behaviors

Öz:
One of the most important purposes of environmental education is to build environmental awareness and transform environmental awareness to behavior. In particular, it is important to integrate envi ronmental behaviors in teacher education programme. For this reason, the teachers act as role models for their students in the schools and their attitudes and behaviours towards the environment can be learnt through observation by the students. If the teachers display effective and positive behaviours towards the subjects regarding environment, this condition will also be begun to be done after a while by the students. The purpose of this study was investigated in - service teachers who work in Turkey and pre - service science teachers‟ in Çanakkale Onsekiz Mart University behaviors toward environment and their behaviors according to demographic variables. In this study descriptive survey model was used. As data collection tool, Environmental Behavior Scale which was developed by Kışoğlu (2009) was used. The Cronbach's alpha of the scale was calculated a=0.79. After data collection for the purpose of the study, pre-service teachers‟ and in - service teachers‟ behaviors toward was compared and in light of results obtained from this study, some implications for education and further studies and teacher training programs are made.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alp, E.,Ertepınar, H., Tekkaya, C. ve Yılmaz, A. (2008). A survey on Turkish elementary school students' environmental friendly behaviours and associated variables. Environmental Education Research, 14 (2), 129–143.
  • Altınöz, N. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeyleri.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre için eğitim ve çocuk-doğa etkileşimi. (1. Basım). Bursa: Ezgi.
  • Büyüköztürk, Ş. , Kılıç, E. K. , Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Basım) Ankara: Pegem A.
  • Chin, C.C. (1993) A study of environmental knowledge, attitudes, and behaviour of secondary students and pre- and in-service teachers in Taiwan. (Unpublished PhD dissertation).The University of Iowa.
  • Devine-Wright, P., Devine-Wright, H. ve Fleming, P. (2004).Situational influences upon children's beliefs about global warming and energy. Environmental Education Research, 10 (4).
  • Flowers, A. L. (2007). An experiential environmental education: An exploration of grade eight students environmental attitudes, behaviours and emotions. (Unpublished PhD dissertation).Dalhousie University, Kanada.
  • Goldman, D., B. Yavetz. ve S. Pe‟er. (2006). Environmental literacy in teacher training in Israel: Environmental behaviour of new students. Journal of Environmental Education, 38(1) 3–22.
  • Hsu, S-J.ve Roth, R. E. (1998): An assessment of environmental literacy and analysis of predictors of responsible environmental behaviour held by secondary teachers in the Hualien area of Taiwan, Environmental Education Research, 4(3), 229-249
  • Hsu, S-J.ve Roth, R.E. (1999). Predicting Taiwanese secondary teachers‟ responsible environmental behaviour through environmental literacy variables.The Journal of Environmental Education, 30(4), 11–18.
  • Huang, S. L. veWaxmann, H. C. (2009).The association of school environment to student teachers‟ satisfaction and teaching commitment.TeachingandTeacherEducation, 25, 235–243.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. (21. Basım) Ankara: Nobel.
  • Karatekin, K. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Keleş, Ö., Uzun, N. ve Varnacı Uzun, F. (2010). Öğretmen adaylarının çevre bilinci, çevresel tutum, düşünce ve davranışlarının doğa eğitimi projesine bağlı değişimi ve kalıcılığının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 384- 401.
  • Kışoğlu, M. (2009). Öğrenci merkezli öğretimin öğretmen adaylarının çevre okuryazarlığı düzeyine etkisinin araştırılması. (Yayımlanmış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Liou, J.C. (1992) Environmental knowledge, attitudes, behavioural intention, and behaviour of preservice elementary teachers in Taiwan, the Republic of China, Dissertation AbstractsInternational, 54(5).
  • Liu, C.H. (1996). The effects of an environmental education programme on responsible environmental behaviour and other associated factors of teacher college students in Taiwan.(Unpublished PhD dissertation).University of California, Los Angeles, ABD.
  • Pe‟er, S.,Goldman, D. ve Yavetz B. (2007).Environmental literacy in teacher training: attitudes, knowledge, and environmental behavior of beginning students. The Journal of Environmental Education,39(1).
  • Sadık, F. ve Sarı, M. (2010). Student teachers‟ attitudes towards environmental problems and their level of environmental knowledge.Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 129-141.
  • Yıldız, K., Sipahioğlu, Ş. ve Yılmaz, M. (2008). Çevre bilimi ve eğitimi. (1. Basım). Ankara: Gündüz.
  • Worsley, A. &Skrzypiec, G. (1998). Environmental attitudes of senior secondary school students in South Australia. Global Environmental Change, 8(3), 209-225.
APA TİMUR S, TİMUR B, Yılmaz Ş (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. , 777 - 793.
Chicago TİMUR Serkan,TİMUR Betül,Yılmaz Şirin Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. (2012): 777 - 793.
MLA TİMUR Serkan,TİMUR Betül,Yılmaz Şirin Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. , 2012, ss.777 - 793.
AMA TİMUR S,TİMUR B,Yılmaz Ş Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. . 2012; 777 - 793.
Vancouver TİMUR S,TİMUR B,Yılmaz Ş Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. . 2012; 777 - 793.
IEEE TİMUR S,TİMUR B,Yılmaz Ş "Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi." , ss.777 - 793, 2012.
ISNAD TİMUR, Serkan vd. "Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi". (2012), 777-793.
APA TİMUR S, TİMUR B, Yılmaz Ş (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 777 - 793.
Chicago TİMUR Serkan,TİMUR Betül,Yılmaz Şirin Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, no.3 (2012): 777 - 793.
MLA TİMUR Serkan,TİMUR Betül,Yılmaz Şirin Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.32, no.3, 2012, ss.777 - 793.
AMA TİMUR S,TİMUR B,Yılmaz Ş Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 32(3): 777 - 793.
Vancouver TİMUR S,TİMUR B,Yılmaz Ş Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 32(3): 777 - 793.
IEEE TİMUR S,TİMUR B,Yılmaz Ş "Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, ss.777 - 793, 2012.
ISNAD TİMUR, Serkan vd. "Fen ve Teknoloji Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Davranışlarının İncelenmesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 32/3 (2012), 777-793.