Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2953 - 2970 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri

Öz:
Son yıllarda artan bir biçimde ilgi görmeye başlayan matematiksel model ve modelleme araştırmalarına paralel olarak bu çalışmanın amacı model oluşturma etkinliği kullanarak ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının modelleme süreçlerini incelemek ve eğer varsa bu süreçte ortaya çıkan güçlük veya engelleri belirleyerek nedenlerini ortaya koymaktır. Araştırma, bir üniversitenin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümü son sınıf öğrencilerinden Matematik Öğretiminde Modelleme dersini alan kırk beş öğrenciyi kapsamaktadır. Öğretmen adaylarının dönemin sonunda verilen modelleme sorularına verdikleri cevaplar ışığında seçilen 3 öğrenci ile yapılan grup odaklı görüşmeler sonunda toplanan veriler nitel araştırma teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar öğretmen adaylarının modelleme etkinlikleri üzerinde başarı ile çalışabildiklerini ve bu etkinlikler yardımıyla var olan matematiksel anlayışlarını geliştirebileceklerini gösterirken diğer taraftan süreçte bazı güçlükler yaşadıklarını ortaya koymuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Prospective elementary mathematics teachers' thought processes on a model eliciting activity

Öz:
Mathematical model and modeling are one of the topics that have been intensively discussed in recent years. The purpose of this study is to examine prospective elementary mathematics teachers' thought processes on a model eliciting activity and reveal difficulties or blockages in the processes. The study includes forty-five seniors taking the course of Modeling in Teaching Mathematics in an elementary education program at a university. Three prospective teachers were selected among them and then interviewed in a focus group. The transcription of conversation of the group was examined and qualitatively analyzed. Findings indicated that prospective teachers were able to successfully work with modeling eliciting activity and improve their mathematical understandings. They also showed some difficulties while working on the modeling activity.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Blum, W. (2002). ICMI Study 14: Applications and modelling in mathematics education- Discussion document. Educational Studies in Mathematics, 51 (1-2), 149-171.
  • Blum, W., & Ferri, R. B. (2009). Mathematical modeling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1 (1), 45-58.
  • Blum, W., & Leiß, D. (2007). How do students and teachers deal with modeling problems? In C. R. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Eds.), Mathematical modeling (ICTMA–12): Education, Engineering and Economics (pp. 222–231). Chichester: Horwood Publishing.
  • Blum, W., & Niss, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modeling, applications, and links to other subjects–State, trends and issues in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 22 (1), 37-68.
  • Blum, W., Galbraith, P., Henn, H. W., & Niss, M. (2002). ICMI-Study 14: Applications and Modeling in mathematics education-discussion document. Educational Studies in Mathematics, 51, 149-171.
  • Boaler, J. (2001). Mathematical modelling and new theories of learning. Teaching Mathematics and its Applications, 20 (3), 121–128.
  • Chamberlin, M. T. (2004). Design principles for teacher investigations of student work. Mathematics Teacher Education and Development, 6, 61–72.
  • Crouch, R. M., & Haines, C. R. (2007). Exemplar models: Expert-novice student behaviours. In C. R. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Eds.), Mathematical modelling, education, engineering and economics: The ICTMA 12 study (pp. 101–109). Chichester: Horwood Publishing. English, L. D. (2002). Promoting learning access to powerful mathematics for a knowledge-based era. In D. Edge & Y.B. Har (Eds.), Mathematics education for a knowledge-based era (pp. 100–107). Singapore: Association of Mathematics Educators, National Institute of Education. English, L. D. (2003). Reconciling theory, research, and practice: A models and modeling perspective. Educational Studies in Mathematics, 54, 225-248.
  • English, L. D. (2006). Mathematical modeling in the primary school: Children’s construction of a consumer guide. Educational Studies in Mathematics, 63 (3), 303-323.
  • English, L. D., & Watters, J. (2004). Mathematical modelling with young children. 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2, 335–342. English, L. D., & Watters, J. J. (2005). Mathematical modeling in third-grade classrooms. Mathematics Education Research Journal, 16, 59-80.
  • Ferri, B. R. (2011). Effective mathematical modelling without blockages- a commentary. In G. Kaiser, W. Blum, R. B. Ferri, & G. Stillman (Eds.), Trends in teaching and learning of mathematical modelling: The 14. ICMTA study (pp. 181–185). New York: Springer. Gainsburg, J. (2006). The mathematical modeling of structural engineers. Mathematical Thinking and Learning, 8, 3-36.
  • Lesh , R. A., & Doerr, H. (2003). Foundations of model and modeling perspectives on mathematic teaching and learning. In R.A. Lesh and H. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: A models and modeling perspectives on mathematics teaching, learning, and problem solving (pp. 3-33).
  • Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum. Lesh, R. A., & Zawojewski, J. (2007). Problem solving and modeling. In F. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning: A Project of the national council of teachers of mathematics (pp. 763-804). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Lesh, R. A., Hamilton, E., & Kaput, J. J. (2007). Foundations for the future in mathematics education. Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum. Lesh, R., Hoover, M., Hole, B., Kelly, A., & Post, T. (2000). Principles for developing thought-revealing activities for students and teachers. In A. Kelly & R. Lesh (Eds.), Handbook of research in mathematics and science education (pp. 113-149).
  • Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Lester, F. K., & Kehle, P. E. (2003). From problem solving to modeling: The evolution of thinking about research on complex mathematical activity. In R. Lesh & H.M. Doerr (Eds.),
  • Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching (pp. 501– 517).
  • Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates. Maaß, K. (2007). Modelling taks for low achieving students. First results of an empirical study. In D. Pitta-Pantazi & G. Philippou (Eds.), CERME 5 – Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2120–2129).
  • Larnaca: University of Cyprus. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim 1–5. sınıf programları tanıtım el kitabı. Ankara: Yazar. Mousoulides, N. (2007). A modeling perspective in the teaching and learning of mathematical problem solving. Unpublished doctoral dissertation, University of Cyprus. Mousoulides, N., Sriraman, B., & Christou, C. (2007). From problem solving to modeling- the emergence of models and modelling perspectives. Nordic Studies in Mathematics Education, 12 (1), 23-47.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author. Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (1999). Measuring student knowledge and skills – A new framework for assessment. Paris: Author.
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition and sense making in mathematics. In D. Grows (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 334-370). New York: Macmillan. Sol, M., Giménez, J., & Rosich, N. (2011). Project modelling routes in 12–16-year-old pupils. In G. Kaiser, W. Blum, R. B. Ferri, & G. Stillman (Eds.), Trends in teaching and learning of mathematical modelling: The 14. ICMTA study (pp. 231–240). New York: Springer.
APA ERASLAN A (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. , 2953 - 2970.
Chicago ERASLAN Ali İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. (2012): 2953 - 2970.
MLA ERASLAN Ali İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. , 2012, ss.2953 - 2970.
AMA ERASLAN A İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. . 2012; 2953 - 2970.
Vancouver ERASLAN A İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. . 2012; 2953 - 2970.
IEEE ERASLAN A "İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri." , ss.2953 - 2970, 2012.
ISNAD ERASLAN, Ali. "İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri". (2012), 2953-2970.
APA ERASLAN A (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2953 - 2970.
Chicago ERASLAN Ali İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.4 (2012): 2953 - 2970.
MLA ERASLAN Ali İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.4, 2012, ss.2953 - 2970.
AMA ERASLAN A İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2953 - 2970.
Vancouver ERASLAN A İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2953 - 2970.
IEEE ERASLAN A "İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.2953 - 2970, 2012.
ISNAD ERASLAN, Ali. "İlköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri üzerinde düşünme süreçleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/4 (2012), 2953-2970.