Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2925 - 2940 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modellerini belirlemek ve bu modellerin cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleriyle olan ilişkisini ortaya koymaktır. Araştırmaya, 300 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama aracı olarak "Fen Öğretmeni Çizim Testi- Kontrol Listesi" (FÖÇT-KL) kullanılmıştır. Veriler dereceli puanlama anahtarı ile kodlanmış ve daha sonra SPSS 16.0 programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, öğretmen adaylarının % 61'inin kavramsal, % 22'sinin araştırmacı ve % 17'sinin ise açıklayıcı zihinsel modele sahip olduğunu göstermiştir. Cinsiyete göre öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamış, ancak sınıf düzeyine göre dördüncü sınıf öğrencileri ile birinci sınıf öğrencileri arasında, dördüncü sınıf öğrencileri lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretmen adaylarının fen öğretimi hakkındaki inanışlarının incelendiği araştırmalarda veri çeşitlemesi sağlamak isteyen araştırmacılar için FÖÇT-KL'nin kullanılması önerilmektedir. Ayrıca farklı üniversitelerde öğrenim gören öğretmen adaylarını kapsayan örneklemlerde farklı değişkenler ele alınarak yeni araştırmalar yürütülebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Pre-service science teachers' mental models about science teaching

Öz:
The main purpose of this study is to explore preservice science teachers' mental models of science teaching. Additionally it is investigated whether there is a significant correlation between their gender and grade levels in terms of mental models. The sample of this study composed of 300 (111 males and 189 females) pre-service science teachers from Turkey. As a data collection instrument "Draw a Science Teacher Test-Checklist (DASTT-C)" was used. The test was made up two sections. In the first section of the DASTT-C, the pre-service science teachers were asked to "Draw a picture of yourself as a science teacher". In the second section, they were asked to give answers to the questions "What is the science teacher doing? and what are the students doing?" regarding their drawings. The data was the coded according to the rubric and analyzed with SPSS. The results of study showed that pre-service science teachers' mental models of science teaching were in the categories of conceptual teaching (61%), exploratory or inquiry/constructivist teaching (22%), and explicit/didactic teaching (17%). There was no significant difference between male and female but there was significant difference between the grade levels in favour of senior levels with regard to their mental models of science teaching. In the light of the results, some suggestions were made for further studies
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Aldemir, J., & Sezer, O. (2009). Early childhood education preservice teachers’ images of teacher and beliefs about teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 105-122.
  • Appleton, K., & Asoko, H. (1996). A case study of a teacher’s progress toward using a constructivist view of learning to inform teaching in elementary science. Science Education, 80, 165-180.
  • Aydın, S., Selçuk, A. ve Yeşilyurt, M. (2007). Öğretmen adaylarının “Okul Deneyimi II” dersine ilişkin görüşleri (Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 75-90.
  • Billings, L. R. (2001). Assessment of the learning cycle and inquiry based learning in high school physics education. Unpublished master’s thesis, Michigan State University. Calderhead, J. (1996). Teachers: beliefs and knowledge. In D. C.
  • Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 709-725). New York: Macmillan. Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of the scientist: The draw a scientist test. Science Education, 67 (2), 255-265.
  • Chong, S., Wong, I. Y.-F., & Quek, C. L. (2005, May). Pre-service teacher’s beliefs, attitudes, and expectations: A review of the literature. Paper presented at Centre for Research in Pedagogy and Practice International Conference on Education, Singapore. Creswell, J. W. (2005). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education. Davies, D., & Rogers, M. (2000). Pre-service primary teachers’ planning for science and technology activities: Influences and constraints. Research in Science & Technological Education, 18 (2), 215-225.
  • Decker, L., & Rimm-Kaufman, S. E. (2008). Personality characteristics and teacher beliefs among pre-service teachers. Teacher Education Quarterly, 35 (2), 45-64.
  • Denizoğlu, P. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri, öğrenme stilleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Doyle, M. (1997). Beyond life history as a student: Preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. College Student Journal, 31, 519-532.
  • Duru, S. (2006). Pre-service elementary education teachers’ beliefs about teaching and learning in Turkey. Unpublished doctoral dissertation, Indiana University, Bloomington. El-Deghaidy, H. (2006). An investigation of pre-service science teachers’ self-efficacy and self-image as a science teacher in Egypt. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 7 (2), 1-22.
  • Elmas, R., Demirdöğen, B. ve Geban, Ö. (2011). Kimya öğretmen adaylarının gelecekteki sınıflarındaki fen öğretimi ile ilgili çizimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 164-175.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘öğretmenlik uygulaması’ üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1 (3), 207-221.
  • Finson, K. D., Beaver, J. B., & Cramond, B. L. (1995). Development of and field-test of a checklist for the draw-a-scientist test. School Science and Mathematics, 95 (4), 195-205.
  • Finson, K., & Pederson, J. (2011). What are visual data and what utility do they have in science education? Journal of Visual Literacy, 30 (1), 66-85.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw-Hill.
  • Gencer, A. S., & Cakiroglu, J. (2007). Turkish pre- service science teachers’ efficacy beliefs regarding science teaching and their beliefs about classroom management. Teaching and Teacher Education, 23, 664-75.
  • Hancock, E., & Gallard, A. (2004). Preservice science teachers’ beliefs about teaching and learning: The influence of K-12 field experiences. Journal of Science Teacher Education, 15 (4), 281-291.
  • Hart, L.C. (2002). Preservice teachers’ beliefs and practice after participating in an integrated content/methods course. School Science and Mathematics, 102 (1), 4-13.
  • Hestness, E., McGinnis, J. R., Riedinger, K., & Marbach-Ad, G. (2011). A study of teacher candidates’ experiences investigating global climate change education within an elementary science methods course. Journal of Science Teacher Education, 22, 351-369.
  • Karadağ, E., Deniz, S., Korkmaz, T. ve Deniz, G. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı: Sınıf öğretmenleri görüşleri kapsamında bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 383-402.
  • Katz, P., McGinnis, J. R., Riedinger, K., Dai, A., & Pease, R. (2011). Professional identity development of beginning elementary teachers of science: a comparative case study. An interactive poster presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching (NARST), Orlando. Retrieved March 13, 2012 from http://www.drawntoscience. org/project-nexus/2011-NARSTposter.pdf.
  • Levitt, K. E. (2001). An analysis of elementary teachers’ beliefs regarding the teaching and learning of science. Science Education, 86, 1-22.
  • Liaw, E. (2009). Teacher efficacy of pre-service teachers in Taiwan: The influence of classroom teaching and group discussions. Teaching and Teacher Education, 25, 176-180.
  • Lumpe, A. T., Haney, J. J., & Czerniak, C. M. (2000). Assessing teachers’ beliefs about their science teaching context, Journal of Research in Science Teaching, 37 (3), 275-292.
  • Markic, S., & Eilks, I. (2008). A case study on German first year chemistry student teachers’ beliefs about chemistry teaching, and their comparison with student teachers from other science teaching domains. Chemistry Education Research and Practice, 9, 25-34.
  • Martin, J. D. (1997). Elementary science methods: A constructivist approach. USA: Delmar Publishers. Mellado, V. (1998). The classroom practice of preservice teachers and their conceptions of teaching and learning science. Science Teacher Education, 82, 197–214.
  • Mensah, F. M. (2011). The DESTIN: Preservice teachers’ drawings of the ideal elementary science teacher. School Science and Mathematics, 111 (8), 379-388.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi. Minogue, J. (2010). What is the teacher doing? What are the students doing? An application of the draw-a-science-teachertest. Journal of Science Teacher Education, 21, 767–781.
  • Minor, L. C., Onwuegbuzie, A. J., Witcher, A. E., & James, T. L. (2002). Preservice teachers’ educational beliefs and their perceptions of characteristics of effective teachers. The Journal of Educational Research, 96 (2) 116-127.
  • Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19, 317- 328.
  • Ng, W., Nicholas, H., & Wiliams, A. (2010). School experience influences on pre-service teachers’ evolving beliefs about effective teaching. Teaching and Teacher Education, 26 (2), 278-289.
  • Norman, D. A. (1983). Some observations on mental models. In D. Gentner, & A. L. Stevens, (Eds.), Mental models (pp. 7-14). Hillsdale, New Jersey: Erlbaum Associates. Nuangchalerm P., & Prachagool, V. (2010). Influences of teacher preparation program on preservice science teachers’ beliefs. International Education Studies, 3 (1) 87-91.
  • Ornstein, A. C., & Lasley, II. T. J. (2004). Strategies for effective teaching. New York: McGraw-Hill Companies. Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307-332.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Newbury Park, CA: Sage. Sandholtz, J. H. (2011). Preservice teachers’ conceptions of effective and ineffective teaching practices. Teacher Education Quarterly, 38 (3), 27-47.
  • Sarıkaya, H. (2004). Preservice elementary teachers’ science knowledge, attitude toward science teaching and their efficacy beliefs regarding science teaching. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Sözbilir, M., & Kutu, H. (2008). ����������������������������Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special Issue], 1-22.
  • Thomas, J. A., Pedersen, J. E., & Finson, K. D. (2001). Validating the Draw- A-Science-Teacher-Test Checklist (DASTT-C): Exploring mental models and teacher beliefs. Journal of Science Teacher Education, 12 (3), 295-310.
  • Tobin, K., Tippins, D., & Gallard, A. (1994). Research on instructional strategies for teaching science. In D. L. Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning (s. 45- 93). New York: MacMillan.
  • Türkmen, L. (2002, Eylül). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kendi çizimleriyle fen bilgisi öğretmenliği: Eğitim ve tecrübe. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara.
  • Ünder, H. (2010). Yapılandırmacılığın epistemolojik savlarının Türkiye’de fen ve teknoloji dersi programında görünümleri. Education and Science, 35 (158), 199-214.
  • Whyte, A., & Ellis, N. (2003). Graphic representation as a bridge to understanding conceptual teaching. Arts and Learning Research Journal, 19 (1), 167- 194.
  • Yılmaz, H., Türkmen, H., Pedersen, J. E., & Huyugüzel-Çavaş, P. (2007). Evaluation of pre- service teachers’ images of science teaching in Turkey. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 8 (1), Article 2.
APA Tatar N, YILDIZ FEYZİOĞLU E, BULDUR S, AKPINAR E (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. , 2925 - 2940.
Chicago Tatar Nilgün,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,BULDUR SERKAN,AKPINAR Ercan Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. (2012): 2925 - 2940.
MLA Tatar Nilgün,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,BULDUR SERKAN,AKPINAR Ercan Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. , 2012, ss.2925 - 2940.
AMA Tatar N,YILDIZ FEYZİOĞLU E,BULDUR S,AKPINAR E Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. . 2012; 2925 - 2940.
Vancouver Tatar N,YILDIZ FEYZİOĞLU E,BULDUR S,AKPINAR E Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. . 2012; 2925 - 2940.
IEEE Tatar N,YILDIZ FEYZİOĞLU E,BULDUR S,AKPINAR E "Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri." , ss.2925 - 2940, 2012.
ISNAD Tatar, Nilgün vd. "Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri". (2012), 2925-2940.
APA Tatar N, YILDIZ FEYZİOĞLU E, BULDUR S, AKPINAR E (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2925 - 2940.
Chicago Tatar Nilgün,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,BULDUR SERKAN,AKPINAR Ercan Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.4 (2012): 2925 - 2940.
MLA Tatar Nilgün,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,BULDUR SERKAN,AKPINAR Ercan Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.4, 2012, ss.2925 - 2940.
AMA Tatar N,YILDIZ FEYZİOĞLU E,BULDUR S,AKPINAR E Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2925 - 2940.
Vancouver Tatar N,YILDIZ FEYZİOĞLU E,BULDUR S,AKPINAR E Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(4): 2925 - 2940.
IEEE Tatar N,YILDIZ FEYZİOĞLU E,BULDUR S,AKPINAR E "Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.2925 - 2940, 2012.
ISNAD Tatar, Nilgün vd. "Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel modelleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/4 (2012), 2925-2940.