Yıl: 2013 Cilt: 9 Sayı: 36 Sayfa Aralığı: 257 - 275 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi

Öz:
Bu araştırmanın amacı. 2008, 2009, 2010 ve 2011 ÖSS/SOS-1, ÖSS/SOS-2. YGS/SOS, LYS3/COĞ-1 ve LYS4/COĞ-2 üniversiteye giriş sınav testlerinde-ki coğrafya sorularını, Bloom Taksonomisi'nin bilişsel alan düzeyi açısından sınıflandırmaktır. Betimsel yöntemle gerçekleştirilen bu çalışmada, veriler doküman incelemesiyle elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre; coğrafya dersi üniversite sınav sorularının Bloom Taksonomisi'nin bilişsel alan basamaklarına göre dağılımı ağırlıklı olarak anlama düzeyinde yoğunlaştığı görülmektedir. Hatırlama, anlama ve uygulama düzeylerindeki sorular alt düzey düşünmeye yönelik sorulardır. 2010 yılından itibaren değişen sınav sistemi ile birlikte YGS/SOS, LYS3/COĞ-1 ve LYS4/COĞ-4 testlerinde analiz, değerlendirme ve sentez [yaratma) basamaklarında üst düzey coğrafya sorularına az düzeyde olsada yer verildiği dikkat çekmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akpınar, E. (2003). Ortaöğretim Coğrafya Dersleri Yazılı Sınav Sorularının Bilişsel Düzeyleri, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 13-21.
  • Aydemir, Y., ve Çiftçi, Ö. (2008). Edebiyat Öğretmein Adaylarının Soru Sorma Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniveristesi Eğitim Fakültesi Örneği), Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2,103-115.
  • Aydoğan, A., (2008). Lise Giriş Sınavları (OKS-LGS) Coğrafya Sorularının Bilişsel Alan Basamaklarına Göre Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı Başkanlığı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Balcı, A. (2002). Coğrafya Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme Üzerine Bir Örnek, Marmara Coğrafya Dergisi, 5,135-152.
  • Baykııl, Y. (2001). İlköğretimde Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyükalan F. S. (2004). Öğretmenler İçin Soru Sorma Sanatı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 3. baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çolak, K. ve Demircioğlu, İ.H., (2010). Tarih Dersi Sınav Sorularının Bloom Taksonomisi'nin Bilişsel Alan Düzeyi Açısından Sınıflandırılması, Milli Eğitim Dergisi, 187,160-171.
  • Dindar H., ve Demir M. (2006). Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilgisi Dersi Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26,387-96.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya Öğretim Yöntemleri, İstanbul: Aktif Yayınevi. ,,
  • Erginer, E. (2006). Öğretimi Planlama, Uygulama ve Değerlendirme, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Eğri, G. (2006). Coğrafya Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme Yapabilme Yeterliliği, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı Başkanlığı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gali, M., D. (1970). The Use of Questions in Teaching hırı tional Research, 15, 707-721.
  • Geçit, Y., ve Yarar, S.(2010). Coğrafya Ders i.saplarındaki Sorular Çeşitli Coğrafya Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Analizi, Marmara Coğrafya Dergisi, 22,154-167.
  • Gündüz, Y. (2009). İlköğretim 6,7 ve 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Sorularının Ölçme Araçlarına ve Bloom'un Bilişsel Alan Taksonomisine Göre Analizi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 150-165.
  • Karaman, İ. (2005). Erzurum İlinde Bulunan Liselerdeki Fizik Sınav Sorularının Bloom Taksonomisinin Basamaklarına Göre Analizi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 77-90.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Köğçe, D., ve Baki, A. (2009). Matematik Öğretmenlerinin Yazılı Sınav Soruları İle ÖSS Sınavlarında Sorulan Matematik Sorularının Bloom Takso-nomisine Göre Karşılaştırılması, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 70-80.
  • Krathwohl, D. (2002). A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview, Theory Into Practice, Volume 41, Number 4, Autumn 2002, Çevirenler: Köğ-ce, D., Aydın, M., ve Yıldız, C.2009, Bloom Taksonomisinin Revizyonu: Genel Bir Bakış, Elementary Education Online 8(3), 1-7.
  • Küçükahmet, L.(1997). Eğitim Programları ve Öğretim, Ankara: Gazi Yayınları.
  • M.E.B. (2005). Coğrafya Dersi Öğretim Programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Özçelik, D. A. (1981). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları.
  • Sarı, T. (2007), Yabancı Dil (İngilizce'de) Başarı Stratejileri: ÜDS ve Bloom Taksoııomisi İlişkisi, Akademik Dizayn Dergisi, 2, 38-42.
  • Sönmez, V. (2003). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tezbaşaran, A. A. (1994). ÖSYS Testlerinde Yoklanmak istenen Bilişsel Davranışlar, H.Ü. Eğitim Fak. Dergisi, 10, 79-84.
  • Üner, S. (2010). IX. ve X. Sınıf Kimya Ders Kitaplarındaki ve Kimya Sınavlarındaki Soruların Bloom Taksonomisne Göre Analizi ve Öğrencilerin Bilişsel Düzeyleriyle İlişkinin Tespit Edilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, H. (2002). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel Alanın Sınıflandırmasında (Taksonomi) Yeni Gelişmeler ve Sınıflamalar, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.
APA KOÇ H, SÖNMEZ Ö, ÇİFTÇİ T (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. , 257 - 275.
Chicago KOÇ Hakan,SÖNMEZ Ömer Faruk,ÇİFTÇİ Taner ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. (2013): 257 - 275.
MLA KOÇ Hakan,SÖNMEZ Ömer Faruk,ÇİFTÇİ Taner ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. , 2013, ss.257 - 275.
AMA KOÇ H,SÖNMEZ Ö,ÇİFTÇİ T ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. . 2013; 257 - 275.
Vancouver KOÇ H,SÖNMEZ Ö,ÇİFTÇİ T ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. . 2013; 257 - 275.
IEEE KOÇ H,SÖNMEZ Ö,ÇİFTÇİ T "ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi." , ss.257 - 275, 2013.
ISNAD KOÇ, Hakan vd. "ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi". (2013), 257-275.
APA KOÇ H, SÖNMEZ Ö, ÇİFTÇİ T (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları, 9(36), 257 - 275.
Chicago KOÇ Hakan,SÖNMEZ Ömer Faruk,ÇİFTÇİ Taner ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları 9, no.36 (2013): 257 - 275.
MLA KOÇ Hakan,SÖNMEZ Ömer Faruk,ÇİFTÇİ Taner ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları, vol.9, no.36, 2013, ss.257 - 275.
AMA KOÇ H,SÖNMEZ Ö,ÇİFTÇİ T ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları. 2013; 9(36): 257 - 275.
Vancouver KOÇ H,SÖNMEZ Ö,ÇİFTÇİ T ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları. 2013; 9(36): 257 - 275.
IEEE KOÇ H,SÖNMEZ Ö,ÇİFTÇİ T "ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi." Karadeniz Araştırmaları, 9, ss.257 - 275, 2013.
ISNAD KOÇ, Hakan vd. "ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının bloom toksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi". Karadeniz Araştırmaları 9/36 (2013), 257-275.